Pagina 3 van 4

Geplaatst: 10.01.2011 - 22:01
door Johann
Na een week weet je niet beter.

Als de motor koud is merk je wel dat ie niet zo lekker in de toeren wil.
Als er iets niet goed is komt er wel een melding.

Olietemperatuurmeter zit er ook niet in. Als je die wel hebt zou je helemaal niet meer het gas willen intrappen mocht je daar op af gaan.

Geplaatst: 10.01.2011 - 22:22
door Fredhead
mad schreef:Als de motor wérkelijk koud is (> -15 graden buitentemp) dan blijft de motor in de lagere ( 1, 2 en 3) versnellingen. Gasgeven resulteert in meer toeren, maar het opschakelen is vertraagd. Aan het geluid te horen wil je gewoon niet sneller dan 60-70 km/uur. Dit duurt ongeveer 10 -15 minuten. Ik heb het er wel voor over... wie uit kan leggen wat er werkelijk gebeurt computertechnisch: welkom.
Hmm... dan weet ik wat ik niet als volgende auto wil/moet hebben...
Woon amper 5 minuten bij de snelweg vandaan en dat is vanaf Schiphol naar huis toe weinig anders.
Voel er dan ook weinig voor om hem eerst in de omgeving warm te moeten rijden voordat je veilig de snelweg op kan.

Geplaatst: 10.01.2011 - 23:15
door emanje
Wat een onzin wordt hier geschreven zeg. Nog even en de V70 functioneert helemaal niet meer onder het vriespunt.

Geplaatst: 10.01.2011 - 23:18
door Ramon&Ramon
emanje schreef:Wat een onzin wordt hier geschreven zeg. Nog even en de V70 functioneert helemaal niet meer onder het vriespunt.

Dus van de zomer niet naast de diepvrieskist parkeren.:)

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:08
door lemmer
Ramon&Ramon schreef:
emanje schreef:Wat een onzin wordt hier geschreven zeg. Nog even en de V70 functioneert helemaal niet meer onder het vriespunt.

Dus van de zomer niet naast de diepvrieskist parkeren.:)
Nou, vorige week bij -18 C, lopen die volvo's gelijk als een klok. Had eerst zo iets met van die ringen in de grille, moest je eerst iedereen oordoppen geven en waarschuwen dat het geen vuurwerk was bij deze lage temperaturen.

Geplaatst: 13.01.2011 - 02:03
door Thijs
mad schreef:
Tarman T schreef:OK, dus de bak schakelt anders, maar je kan dus wel gewoon het vermogen van de motor vragen?
Yes.
Zoals ik hierboven ook lees, raar... Zou idd gevaarlijk zijn als je de snelweg op wil. Zou het een exemplarisch foutje zijn bij jou wellicht?

Geplaatst: 13.01.2011 - 07:54
door mad
Ik woon een uur rijden bij de snelweg vandaan... heb het niet uitgeprobeerd om vol gas weg te gaan met een ijskoude motor. (als je je motor naar de klo wilt helpen is dat de beste manier) Ik denk wel dat het kan. Maar het opschakelen duurt gewoon veel langer dan met een warme motor, dat is wat ik maar zeggen wilde. En of dat electronisch zo geregeld is vermoed ik wel. Maar daar kan de specialist een antwoord op geven.

Geplaatst: 13.01.2011 - 17:02
door Thijs
Ah, ok, dus idd geen electronische begrenzing op de motor adh van temperatuur. Dat zij ik dus :D

Geplaatst: 13.01.2011 - 17:07
door 945i
mad schreef: Klopt, het systeem grijpt in. Duidelijk voelbaar! Fantastisch.
Toch klonk dit best enthousiast ;)

Geplaatst: 13.01.2011 - 22:09
door PAM
Beste V70-ers,

Ja, op zich had het leuk geweest een watertemp. meter in het dash te hebben. Maar...... watertemp zegt NIETS!!!!!!! over motorbedrijfstemperatuur!!!! pasop....als, in een auto met temp meter, de meter aangeeft dat de watertemp ca, 90, 95 graden is, wil dat nog helemaal niet zeggen dat de motor op bedrijfstemperatuur is. In een van mijn vorige auto's waren een olie- en watertemp. meter aanwezig. De watertemp was veel sneller "op orde" dan de "oil-temp". Mij is destijds duidelijk geworden dat een motor pas op bedrijfstemp is gekomen als de motorolie ca 110 graden Celcius heeft bereikt. Een goede vuistregel is: Geen toeren boven 2800 gedurende de eerste 15 (vijftien) kilometer. Na de eerste 15km is de MOTOR (dus water EN olie) op bedrijfstemp. en kun je je gang gaan.

Groet

Paul

Geplaatst: 13.01.2011 - 22:17
door Oceanracer
Beste Paul,

Toch is één watertemperatuurmeter is altijd nog beter dan géén watertemperatuurmeter. Zonder weet je namelijk helemaal niks!

Geplaatst: 13.01.2011 - 22:24
door 945i
Het geeft vooral een indicatie wanneer er iets mis is met de koeling..

Geplaatst: 13.01.2011 - 22:30
door Oceanracer
Juustem! Want de kans daarop is bij een splinternieuwe V70 niet zo groot, maar over tien jaar wel. Bij hoeveel S60/V70's zijn ondertussen de thermostaat wel niet vervangen, omdat hij niet goed meer was? Bij mij in elk geval al twee keer. Daar kom je bij de nieuwe V70's dus mooi niet meer achter!

Geplaatst: 13.01.2011 - 23:01
door Johann
Oceanracer schreef:Juustem! Want de kans daarop is bij een splinternieuwe V70 niet zo groot, maar over tien jaar wel. Bij hoeveel S60/V70's zijn ondertussen de thermostaat wel niet vervangen, omdat hij niet goed meer was? Bij mij in elk geval al twee keer. Daar kom je bij de nieuwe V70's dus mooi niet meer achter!
Jawel hoor. Ook in de P2's met temperatuur meter is er continue bewaking van het koelbeeld. Klopt er iets niet dan komt er een melding in het message scherm.

Heb bij de S60R ooit eens een thermostaat probleem gehad waarbij een palletje in de thermostaat er niet in zat en wat blijkbaar genoeg was om de motor op een graad na niet op temperatuur te krijgen. Op het dash was het met 't blote oog nauwelijks zichtbaar maar de ECU dacht er anders over en gaf aan dat de opwarm tijd van de motor te lang duurde.


Bij de V70NN zal dit net zo gaan.

Heb ruim 2 jaar zonder temperatuur meter in een V70NN gereden en je kunt het ding in principe missen als kiespijn. Gewoon rijden en je voelt aan de motor wel wanneer de boel beter op temperatuur komt. Er zit ook sinds jaar en dag een warmtewisselaar aan de motor om de olie sneller op te warmen.

Echt een non issue

Geplaatst: 13.01.2011 - 23:08
door 945i
Zoals bij alle elektronica, gaat het nog wel eens stuk na verloop van tijd.
Een simpele temp. sensor aan een metertje heeft bewezen een lange levensduur.
Bovendien is een storing in de sensor snel te zien dmv. het metertje... ;)

Geplaatst: 13.01.2011 - 23:20
door toppertje
Johann schreef:

Heb bij de S60R ooit eens een thermostaat probleem gehad waarbij een palletje in de thermostaat er niet in zat en wat blijkbaar genoeg was om de motor op een graad na niet op temperatuur te krijgen. Op het dash was het met 't blote oog nauwelijks zichtbaar maar de ECU dacht er anders over en gaf aan dat de opwarm tijd van de motor te lang duurde.
hoe vertaald zich dat bij temp. van -20?
ik kan mij voorstellen dat de motor dan zijn bedrijfstemp.
helemaal niet haalt.
geeft de ecu dan ook een melding dat de bedrijfstemp.
niet bereikt wordt?

Geplaatst: 14.01.2011 - 00:06
door 945i
Als de thermostaat normaal functioneert zal hij toch wel op bedr. temperatuur komen?
Ik vind zo'n temperatuur meter erg fijn in ieder geval. Vooral in de bergen of/en met iets aan de haak.

Geplaatst: 14.01.2011 - 07:14
door mad
Mijn grootvader zei altijd.."wat er niet op zit kan ook niet kapot"... en die kon het weten, want behalve een bel op zijn fiets was hij één van de eerste Ford dealers in ons land....

Geplaatst: 14.01.2011 - 17:07
door Johann
945i schreef:Zoals bij alle elektronica, gaat het nog wel eens stuk na verloop van tijd.
Een simpele temp. sensor aan een metertje heeft bewezen een lange levensduur.
Bovendien is een storing in de sensor snel te zien dmv. het metertje... ;)
Luister en huiver..

Je hele Volvo zit vol met taiwanese canbus shit. Ook die modellen met metertje.

Als jij op een goede morgen in de auto stapt en je broodbakje vergeten bent en dus even handsfree aan het lallen bent met het thuisfront om het broodbakje probleem uit de wereld te helpen terwijl je ook nog eens door de beslagen ruiten moet kijken of er nog medeweggebruikers in de weg zitten bij het invoegen op de snelweg dan kan het zomaar zijn dat jij helemaal niet naar je temperatuurmetertje kijkt maar meneer canbus dus wel en dat ook nog eens continue.

Vervolgens zal meneer canbus allemaal toeters en rinkels en bellen aan laten gaan en ben je er tegen die tijd nog niet uit met je broodbakje dan zul je plots merken dat de motor met gereduceerd vermogen z'n werk gaat doen. Heb je mazzel mag je 4000 toeren, heb je pech misschien maximaal 2000 toeren om de auto aan de kant te zetten.

Dat metertje zit er alleen nog maar voor de show. Is zelfs geeneens representatief voor de werkelijke temperaturen in het koelsysteem. Is ook alleen maar de temperatuur van het koelwater en niet van de olie. Zo zal het metertje tussen de ~88 en ~108 graden gewoon pas op de plaats blijven staan terwijl meneer canbus wel degelijk weet wat er echt gaat.
Tijdens het opwarmen springt het metertje ook nog eens in stappen omhoog trouwens.

Daarbij, hoe langer je als een ouwe sok met de auto blijft rijden na koud start hoe langer dat het duurt voordat de motor op temperatuur is.

De olie is gemaakt om zelfs bij lichte vorst volledig volgens dezelfde spec als bij warme motor z'n werk te doen.

Het koelwater in het blok om de cylinders zit na starten binnen enkele seconden al bijna aan de 100 graden.

Zodra het volledige koelsysteem boven de 60 graden is dan is er voor de ECU al geen reden meer om het blok te bemoederen voor koudloop .

Komt het metertje niet uit de hoek na 20 km dan mag je aannemen dat er iets niet helemaal pluis is. Meneer canbus heeft je dan al lang en breed te kennen gegeven dat het metertje met zeer hoge waarschijnlijkheid niet uit de hoek zal komen.

Oh, bij een kapotte temperatuurmeter ziet de ECU een temperatuur van -40 graden of lager en wil de motor niet meer draaien omdat de ECU de boel gewoon plat legt.

De temeratuurmeter aansturing werkt al zo vanaf minimaal de eerste Volvo 850 met Motronic LH3.2. De sensor is aangesloten op de ECU, de ECU stuurt de meter in het dashboard aan.

Geplaatst: 14.01.2011 - 17:46
door 945i
Al is het broodbakjes verhaal niet van toepassing is in mijn geval, ben ik met je overige verhaal bekend Johan.
Geheel duidelijk.
Wat was het toch mooi, goed en simpel in de <850 tijd hè.. ;)