Pagina 3 van 5

Geplaatst: 11.01.2011 - 14:05
door t5power
lol :D

Geplaatst: 11.01.2011 - 14:07
door 945i
Dat zijn nog eens tips waar je wat mee kan! :)

Geplaatst: 11.01.2011 - 14:30
door v402t
Zuinig rijden kan best leuk zijn, maar ik ben niet zo gek op 'in treintjes' rijden. Vaak gebeuren daar de meeste ongelukken. Ff gas geven om in te halen en dan weer terug naar de 125/130. Gemiddeld verbruik 1 op 12,5. En dat met 165 pk onder de voet....

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:43
door black smoke
Oceanracer schreef:Dan lezen we dat morgen hier wel weer. :-)


test-conclusie : bij 80 km/h in 2de versnelling bij
mijn V70 163 pk diesel, zit tie op 4750 r/pm
dus: "red zone" :wink: :)

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:58
door 945i
Als je dat doet met een diesel, dan kan je beter een benzine auto gaan rijden.

(heb het niet over een keer testen..)

Geplaatst: 11.01.2011 - 22:08
door black smoke
945i schreef:Als je dat doet met een diesel, dan kan je beter een benzine auto gaan rijden.

(heb het niet over een keer testen..)


:) was ook niet de bedoeling, om dit vaak te doen nee..

als ik 't al op de jaarlijkse apk roetmeting hoor, krijg ik 't al ijkoud
en dan is 't onbelast ! brrrr...

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:39
door JeroenSpock
black smoke schreef:
Oceanracer schreef:Dan lezen we dat morgen hier wel weer. :-)


test-conclusie : bij 80 km/h in 2de versnelling bij
mijn V70 163 pk diesel, zit tie op 4750 r/pm
dus: "red zone" :wink: :)
Heb hem vanmorgen ook even geprobeerd, hij haalt de 80 ook maar net. En de laatste kilometers gaan merkbaar trager dan de rest.

Geplaatst: 12.01.2011 - 09:00
door Oceanracer
Hmmmm, al met al niet iets wat je vaak moet doen, lijkt me.

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:45
door JeroenSpock
Doe ik ook niet, was gister ook alleen om te kijken hoe ver hij kwam, en met warme motor.

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:51
door EVV
je had ook in de 2de versnelling 40 kunnen gaan rijden, en dan het toerental keer 2 doen om te zien hoeveel hij bij 80 maakt.

Geplaatst: 12.01.2011 - 17:34
door Bart Giesen
EVV schreef:je had ook in de 2de versnelling 40 kunnen gaan rijden, en dan het toerental keer 2 doen om te zien hoeveel hij bij 80 maakt.
Alsof toerental evenredig loopt met snelheid.

Geplaatst: 12.01.2011 - 19:16
door eouwehand
Bart Giesen schreef:
EVV schreef:je had ook in de 2de versnelling 40 kunnen gaan rijden, en dan het toerental keer 2 doen om te zien hoeveel hij bij 80 maakt.
Alsof toerental evenredig loopt met snelheid.
Ja toch? Zolang je banden niet doorslippen en je koppeling naar behoren werkt, en er in dezelfde versnelling wordt gereden.

Geplaatst: 12.01.2011 - 19:20
door eouwehand
on-topic.

Met welk type en merk banden rijd je Sjoerd?

Geplaatst: 12.01.2011 - 21:06
door EVV
eouwehand schreef:
Bart Giesen schreef:
EVV schreef:je had ook in de 2de versnelling 40 kunnen gaan rijden, en dan het toerental keer 2 doen om te zien hoeveel hij bij 80 maakt.
Alsof toerental evenredig loopt met snelheid.
Ja toch? Zolang je banden niet doorslippen en je koppeling naar behoren werkt, en er in dezelfde versnelling wordt gereden.
Precies, of je moet met een CVT rijden (maar dan rijdt je niet in dezelfde versnelling). Het immers gewoon een deler : ingaande as draaid bijvoorbeeld 2000 rpm, uitgaande 1000 rpm. Ingaande as draaid 6000 rpm, uitgaande 3000 rpm, dat blijft half tempo, als je hetzelfde tandwiel paar gebruikt. Er komen niet ineens een paar tandjes bij de tandwielen op.

Geplaatst: 12.01.2011 - 23:16
door sjoerdb
eouwehand schreef:on-topic.

Met welk type en merk banden rijd je Sjoerd?
zomerbanden: goodyear optigrip 205/55R16 91V
winterbanden: vredestein snowtrac2 195/60R15 88T

zomerbanden zijn 1 maatje groter gekozen omdat het past en omdat ze 30 euro per stuk goedkoper zijn. tellerafwijking is daardoor wel kleiner en dat bevordert het uitrekenen van verbruik.

Geplaatst: 13.01.2011 - 19:19
door eouwehand
sjoerdb schreef:
eouwehand schreef:on-topic.

Met welk type en merk banden rijd je Sjoerd?
zomerbanden: goodyear optigrip 205/55R16 91V
winterbanden: vredestein snowtrac2 195/60R15 88T

zomerbanden zijn 1 maatje groter gekozen omdat het past en omdat ze 30 euro per stuk goedkoper zijn. tellerafwijking is daardoor wel kleiner en dat bevordert het uitrekenen van verbruik.
Kijk daar heb ik wat aan. Het prijsverschil was mij ook al opgevallen en ik overweeg ook de grotere maat mits dat geen problemen geeft, afgezien van de tellerafwijking.

Geplaatst: 13.01.2011 - 20:06
door sjoerdb
@eouwehand, wat ik er wel bij kan vertellen: ik kan het niet bewijzen maar zit er wel aan te denken, het verbruik lijkt wel veranderd te zijn met de grotere maat banden, meer afrolomtrek en dus koppel enzo iets anders. voor mijn auto past het, phase 2, en verder mag je het met goed verstand kiezen. succes

Geplaatst: 13.01.2011 - 20:56
door Iroll
meer afrolomtrek en dus koppel
Meer afrolomtrek geeft minder koppel en de berekening van het verbruik klopt dus ook niet meer. Met een grotere afrolomtrek als standaard zal je meer km's afleggen dan de display toont, ergo je verbruikt is minder als het display aangeeft. Kijk hoeveel procent de afrolomtrek afwijkt van standaard en tel dat bij de km's op.

Geplaatst: 14.01.2011 - 09:50
door Quota
Iroll schreef:
meer afrolomtrek en dus koppel
Meer afrolomtrek geeft minder koppel en de berekening van het verbruik klopt dus ook niet meer. Met een grotere afrolomtrek als standaard zal je meer km's afleggen dan de display toont, ergo je verbruikt is minder als het display aangeeft. Kijk hoeveel procent de afrolomtrek afwijkt van standaard en tel dat bij de km's op.
Maar het sommetje verbruik / # wielomwentelingen blijft toch hetzelfde, of word de werkelijk afgelegde afstand per GPS geregistreerd?

Geplaatst: 14.01.2011 - 10:19
door Iroll
De computer berekend het aantal wielomwentelingen en daarmee de afstand. Maar dat is gebaseerd op de standaard bandenmaat. Een grotere bandomtrek als standaard betekend dus dat de werkelijk afgelegde afstand groter is per wielomwenteling dan die waar de computer vanuit gaat.