Bovenstaande kan ik geheel onderschrijven, het meest bepalende is de manier waarop de veer in zijn 'bed' ligt.
(heb vroeger ook een manta GSI gehad en daarvan de verlagingsveren ingekort en met tie-rips vastgezet, zou het nu niet meer doen..)
Verlagen V70 max 25mm
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21225
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Doe normaal, heb jij een Opel Manta gehad?????945i schreef:Bovenstaande kan ik geheel onderschrijven, het meest bepalende is de manier waarop de veer in zijn 'bed' ligt.
(heb vroeger ook een manta GSI gehad en daarvan de verlagingsveren ingekort en met tie-rips vastgezet, zou het nu niet meer doen..)
OT zagen in veren uit cosmetisch oogpunt :crazy:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21225
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zie boven.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De oospronkelijke veer wordt onberekenbaarder omdat je er een stuk van de veerweg afhaalt. Het ding is berekend op een veerweg van een x aantal centimeters en dat in verhouding tot de schokbreker die bij die veerweg behoort. De constructie wordt aanzienlijker minder stevig door het afzagen. Niet door het afzagen zelf, maar wél door de grotere krachten per centimeter verenstaal. Minder centimeters moeten immers evenveel krachten verwerken. Bovendien wordt het weggedrag met afgezaagde veren minder berekenbaar in de bochten.toppertje schreef:@Battlecrruiser,
kun jij aangeven WAAROM het afzagen(bijv. 1 winding)
stom en gevaarlijk is?
En daarom zien ze in veel garages vaak van die figuren terugkomen met gebroken veren!! Lekker veilig, hoor!
Een speciale verlagingsveer is (ongeacht het aantal windingen) vanaf fabriek bedoeld om de krachten van de auto op te vangen. En dus geven ze dat staal een andere spanning mee of dikker staal of evenveel windingen onder een andere hoek.
En dan kan je wél veilig de bocht om.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Afzagen is trouwens APK-afkeur.
De keurmeester hoort daarnaar te kijken.
Bij een verlaagde auto zal hij (als hij zijn werk serieus neemt) vooral goed kijken of de veer voldoende druk op beide veerschotels uitoefent.
De keurmeester hoort daarnaar te kijken.
Bij een verlaagde auto zal hij (als hij zijn werk serieus neemt) vooral goed kijken of de veer voldoende druk op beide veerschotels uitoefent.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
KNOEIWERK Deze veer is duidelijk te kort - typisch voorbeeld van verkeerd verlagen - en is niet alleen een APK afkeurpunt, maar ook nog eens gevaarlijk want bij volledig uitveren, bijvoorbeeld over een verkeerdrempel en die hebben we er heel veel in ons land kan de veer uit z'n schotel schieten en de auto gaat scheef staan, of nog erger, de veer prikt de band lek en daar staat u dan.


Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
ik kom op 390mm achter en 365mm vooraan. Dacht dat het meer ging verschillen vergeleken met de nivomats? Tank is voor 3/4 gevuld, geen reservewiel in de koffer. (129'000km op de teller)
Afzagen van een veer daar begin ik niet aan, ik ken ook wat van fysica (kinematica moet ik eigenlijk zeggen) en wet van hooke etc dus weet dat dit allemaal berekend is en niet moet mee geknoeid worden wil je het goed hebben..
edit: een overzicht!:
Afzagen van een veer daar begin ik niet aan, ik ken ook wat van fysica (kinematica moet ik eigenlijk zeggen) en wet van hooke etc dus weet dat dit allemaal berekend is en niet moet mee geknoeid worden wil je het goed hebben..
edit: een overzicht!:
- Standaardveren:.............................365mm voor, 390mm achter
- Nivomats:........................................370mm voor, 395mm achter
- Volvo verlagingsveren icm FSD:.......355mm voor, achter: geen OEM- verlagingsveren voor 'normale' schokbrekers
- Eibach verlaging icm FSD:................340mm voor, 350mm achter
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ed,
Heb je ervaring met de FSD's en een aanhanger/caravan? Ik vind het nu ideaal met nivomats, hij geeft geen krimp in hoogte. Maar als ik naar het topic foto's met caravans kijk zie ik er een paar ernstig laag liggen, zoals ik het dus absoluut niet wil hebben...
Zie het berichtje van Janpie halverwege: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=650
.... dus.
Heb je ervaring met de FSD's en een aanhanger/caravan? Ik vind het nu ideaal met nivomats, hij geeft geen krimp in hoogte. Maar als ik naar het topic foto's met caravans kijk zie ik er een paar ernstig laag liggen, zoals ik het dus absoluut niet wil hebben...
Zie het berichtje van Janpie halverwege: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=650
.... dus.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Zomaar afzagen van veren is echt geen goed idee. Het is niet voor niks een afkeur bij apk. Mijn 440 is afgekeird door gebroken voorveren. Dit vervangen en je voelt het verschil echt wel. Het verhaal wat Battlecruiser schrijft kan ik onderschrijven. Een veer is berekend op een bepaalde veerweg als de veer korter is (verlagingsveer) is het materiaal ook anders dan bij een niet verlagingsveer. Andere samenstelling van het metaal bijvoorbeeld.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Gevoelsmatig leek het me al een heel onzinnig idee, met jouw uitleg zullen meerdere dat (moeten) beamen.Battlecruiser schreef:De oospronkelijke veer wordt onberekenbaarder omdat je er een stuk van de veerweg afhaalt. Het ding is berekend op een veerweg van een x aantal centimeters en dat in verhouding tot de schokbreker die bij die veerweg behoort. De constructie wordt aanzienlijker minder stevig door het afzagen. Niet door het afzagen zelf, maar wél door de grotere krachten per centimeter verenstaal. Minder centimeters moeten immers evenveel krachten verwerken. Bovendien wordt het weggedrag met afgezaagde veren minder berekenbaar in de bochten.toppertje schreef:@Battlecrruiser,
kun jij aangeven WAAROM het afzagen(bijv. 1 winding)
stom en gevaarlijk is?
En daarom zien ze in veel garages vaak van die figuren terugkomen met gebroken veren!! Lekker veilig, hoor!
Een speciale verlagingsveer is (ongeacht het aantal windingen) vanaf fabriek bedoeld om de krachten van de auto op te vangen. En dus geven ze dat staal een andere spanning mee of dikker staal of evenveel windingen onder een andere hoek.
En dan kan je wél veilig de bocht om.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
Dit is een antwoord die ik kreeg van een erkende tuner van Volvo. Gaat hier niet over het al dan niet afzagen van een veer, dan wel over mijn oorsprokelijke vraag:
kan ik mijn V70 verlagen ergens tussen de -15mm en -25mm met een 'kant-en-klare' kit.
Hier zijn antwoord..
kan ik mijn V70 verlagen ergens tussen de -15mm en -25mm met een 'kant-en-klare' kit.
Hier zijn antwoord..
- Een verlaging van niet meer dan 20-25mm is enkel mogelijk door een originele verlagingskit. Vooraan kan er inderdaad een combinatie gemaakt worden van originele veren met FSD maar achteraan blijft het een probleem.
- De originele veren achteraan zijn voorzien voor niveaumat en zijn veel zwakker dan normale veren omdat de schokdempers bij een niveaumat systeem de wagen voor een gedeelte mee dragen en kunnen niet met normale schokbrekers geplaatst worden.
- Het is dus 15-20mm met een originele kit incl. niveaumat of 30mm lager.
- Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd maar mocht je toch nog vragen hebben aarzel dan niet mij te contacteren.
- Vriendelijke groeten,
- Kind regards,
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Dus ik neem aan dat je dat gaat doen?
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
Ja, en vooral eigenlijk omdat ik met 18-duimsvelgen rijd. Die komen -met band uiteraard- sowieso al +- 11mm hoger dan 17" met een aspect ratio van 45. (Bandhoogte = bandbreedte x serie / 100) en dat maakt dat een verlaging van 30mm te veel van het goede is voor mij. Maw, met 17" velgen zou ik het nog overwogen hebben..blastaway schreef:Dus ik neem aan dat je dat gaat doen?
Maar ik mag hier ook niet egoïstisch in zijn door het wegcomfort van passagiers weg te nemen omdat meneer de auto mooier vindt als 'ie wat lager staat ::roll: (gebeurt te vaak dat er iemand meerijdt)
Dan maar het compromis van de Volvo/ sachs verlagingskit, lijkt mij de gulden middenweg!
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
Het is idd een marginaal verschil t.o.v de onderkant van het spatscherm (10,9mm/ 2 = 5,45mm), maar blijkbaar geeft dat optisch gezien toch snel effect als je de V70 van Rene69 met 18" naast een V70 met 17"- wiel zet, allebei met 30mm verlaagd.toppertje schreef:17 of 18" maakt in deze toch niets uit?
bij 18" hoor je een plattere band te nemen, zodat de
rolomtrek zoveel mogelijk gelijk blijft.
Verschil in rolomtrek tussen beide banden (235/40/18 & 225/45/17) is toch +- 3,40cm of zo'n 1,70%
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- Zenith
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 27.05.2009 - 00:01
- Locatie: Gent
Klopt! maar daarvoor is het nu toch wel wat te laattoppertje schreef:bij 18" is 225/40 mischien de betere keus.
deze komt kwa rolomtrek beter in de buurt van 225/45/17"

Ik ben uiterst tevreden van die banden en zie mij niet genoodzaakt die door 225's te vervangen, al zou het inderdaad min of meer de 'juiste' verhouding tonen met een verlaging van 30mm.
Maar zoals gezegd vind ik de -25mm/-30mm waarden al teveel op de grens liggen, dat is dan nog in onbeladen toestand- zonder nivomatsysteem die de boel geëgaliseerd houdt!
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- nikske
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01
Ik neem soms ook collega's en klanten mee, en rijd met de originele sportophanging (stugger, verlaagd en niveaumat). Ook 18" (235/40). En eigenlijk heb ik nog nooit opmerkingen gekregen over het veercomfort. Zelfs niet als ik ernaar vraag.Zenith schreef:Ja, en vooral eigenlijk omdat ik met 18-duimsvelgen rijd. Die komen -met band uiteraard- sowieso al +- 10mm hoger dan 17" met een aspect ratio van 45. (Bandhoogte = bandbreedte x serie / 100) en dat maakt dat een verlaging van 30mm te veel van het goede is voor mij. Maw, met 17" velgen zou ik het nog overwogen hebben..blastaway schreef:Dus ik neem aan dat je dat gaat doen?
Maar ik mag hier ook niet egoïstisch in zijn door het wegcomfort van passagiers weg te nemen omdat meneer de auto mooier vindt als 'ie wat lager staat ::roll: (gebeurt te vaak dat er iemand meerijdt)
Dan maar het compromis van de Volvo/ sachs verlagingskit, lijkt mij de gulden middenweg!
Deze week nog een klant (die met een Peugeot 5008 rijdt, toch wel relatief comfortabel) en die zei niet dat hij het te hard vond.
Bovendien moet je eens zelf achteraan zitten als iemand met je auto rijdt: is daar nog een stuk zachter dan vooraan heb ik de indruk.
Ik kan je dus maar meegeven dat de standaard verlaging niet zo erg is.
De 30mm daar kan ik me niet over uitspreken.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21225
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb een Xedos 6 gehad die, nadat ik de auto een week niet had gebruikt,
een raar geluid maakte met inveren.
Ik dacht toenertijd dat de veer mss vast zat en ben met een flinke snelheid over een klinkerweg gegaan om te kijken of het probleem daarmee was opgelost.
Nadat ik had getankt en terug liep naar de auto viel mij op dat de linkerkant een fractie lager lag dan rechts, ik heb toen de WW gebeld en die constateerde een gebroken veer net onder de modificatie die Mazda had uitgevoerd omdat er in Amerika doden waren gevallen vanwege veren die braken en daardoor banden stuk sloegen.
een raar geluid maakte met inveren.
Ik dacht toenertijd dat de veer mss vast zat en ben met een flinke snelheid over een klinkerweg gegaan om te kijken of het probleem daarmee was opgelost.
Nadat ik had getankt en terug liep naar de auto viel mij op dat de linkerkant een fractie lager lag dan rechts, ik heb toen de WW gebeld en die constateerde een gebroken veer net onder de modificatie die Mazda had uitgevoerd omdat er in Amerika doden waren gevallen vanwege veren die braken en daardoor banden stuk sloegen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]