Pagina 3 van 5

Geplaatst: 09.02.2011 - 23:40
door Ramon&Ramon
past maar op een manier die homokineet,even goed kijken dus hoe de vorken van de as en homokineet tegen over elkaar staan.

Geplaatst: 09.02.2011 - 23:41
door Ramon&Ramon
zonder demontage van de homokineet gaat het dus niet lukken,de ashoes zul je ook los moeten halen vrees ik,altijd bij werk aan draagarmen enz,de buitenste asbout demonteren en de as iets terug drukken..

Geplaatst: 10.02.2011 - 08:06
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:past maar op een manier die homokineet,even goed kijken dus hoe de vorken van de as en homokineet tegen over elkaar staan.
het klopt dat het op 1manier de juiste is.
echter had ik hem ook een keer in elkaar gezet,en toen wilde
de homokineet niet goed knikken.

Geplaatst: 10.02.2011 - 09:41
door Frumpy
Ramon&Ramon schreef:zonder demontage van de homokineet gaat het dus niet lukken,de ashoes zul je ook los moeten halen vrees ik,altijd bij werk aan draagarmen enz,de buitenste asbout demonteren en de as iets terug drukken..
Bestaat er voor het loshalen van de ashoesklem een makkelijke manier of gereedschap? Zo zitten er op de Volvo nogal wat van die lastige klemmetjes. Alternatief gewone schroef slangklemmen?

Geplaatst: 10.02.2011 - 10:10
door elianmars
Die klem moet je er af slopen, is niet te hergebruiken.

Ik heb tot twee keer toe een homokineet uit elkaar getrokken. De eerste keer heb ik een originele Volvo klem terug geplaatst, maar kreeg deze niet vast genoeg aangeklemd. Bleef lekken. Toen was ik het zat en heb er een gewone slangklem met schroef op gedraaid.
Zo heb ik het de tweede keer (bij een andere wagen) ook gedaan.

Ik blijf het trouwens raar vinden dat je die as zo makkelijk uit elkaar kan trekken.......

Geplaatst: 10.02.2011 - 10:22
door Frumpy
elianmars schreef:Die klem moet je er af slopen, is niet te hergebruiken.

Ik heb tot twee keer toe een homokineet uit elkaar getrokken. De eerste keer heb ik een originele Volvo klem terug geplaatst, maar kreeg deze niet vast genoeg aangeklemd. Bleef lekken. Toen was ik het zat en heb er een gewone slangklem met schroef op gedraaid.
Zo heb ik het de tweede keer (bij een andere wagen) ook gedaan.

Ik blijf het trouwens raar vinden dat je die as zo makkelijk uit elkaar kan trekken.......
Ok, bedankt, dat was mijn eerste gedachte ook, niet hergebruiken die ^#%#$$ klemmen.

Dat makkelijk uit elkaar trekken van de as verrast menig monteur in de universele garage's. Hoor ze regelmatig vloeken als het aan de orde is of ter sprake komt. :wink:

Geplaatst: 10.02.2011 - 13:37
door Ramon&Ramon
Met een slangklem is het dus knoeiwerk,gebruik de orginele klemmen,zo moeilijk is dat toch niet?

Geplaatst: 10.02.2011 - 13:38
door Ramon&Ramon
Frumpy schreef:
elianmars schreef:Die klem moet je er af slopen, is niet te hergebruiken.

Ik heb tot twee keer toe een homokineet uit elkaar getrokken. De eerste keer heb ik een originele Volvo klem terug geplaatst, maar kreeg deze niet vast genoeg aangeklemd. Bleef lekken. Toen was ik het zat en heb er een gewone slangklem met schroef op gedraaid.
Zo heb ik het de tweede keer (bij een andere wagen) ook gedaan.

Ik blijf het trouwens raar vinden dat je die as zo makkelijk uit elkaar kan trekken.......
Ok, bedankt, dat was mijn eerste gedachte ook, niet hergebruiken die ^#%#$$ klemmen.

Dat makkelijk uit elkaar trekken van de as verrast menig monteur in de universele garage's. Hoor ze regelmatig vloeken als het aan de orde is of ter sprake komt. :wink:
Als je de asbout loshaalt en de as terugduwt,dan is er niks aan de hand,voor je gaat werken aan de ophanging,dus wat ze doen is knoeien of ze weten niet waar ze mee bezig zijn.

Geplaatst: 10.02.2011 - 19:48
door FrankS60
Ramon&Ramon schreef:Met een slangklem is het dus knoeiwerk,gebruik de orginele klemmen,zo moeilijk is dat toch niet?
Inderdaad, je creëert veel meer onbalans op de as. Originele klemmen kosten je ook de kop niet.

Geplaatst: 10.02.2011 - 19:56
door Mrlten
Rippie V70 schreef:Ed,

Jij hebt toch een fotoreportage gemaakt van jouw "powerflexombouw"

Kan de link zo snel niet vinden. Misschien hier even plaatsten?
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18101

Asjeblieft! Ik had de link gelukkig opgeslagen 8)

Geplaatst: 10.02.2011 - 21:03
door Voorn
Voorn schreef: En Hans, jouw auto heeft ongeveer net zoveel km's gemaakt als de mijne.
Zouden de mijne ook vervangen moeten worden ?
Met andere woorden.
Om de hoeveel km's moet je de draagarmrubbers vervangen? :cry:

Geplaatst: 10.02.2011 - 21:36
door elianmars
FrankS60 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Met een slangklem is het dus knoeiwerk,gebruik de orginele klemmen,zo moeilijk is dat toch niet?
Inderdaad, je creëert veel meer onbalans op de as. Originele klemmen kosten je ook de kop niet.
Het ging mij niet om de prijs. Ik had originele klemmen, maar ik kreeg ze niet goed dicht geknepen. Het bleef lekken en daarom heb ik er gewone klemmen op gezet.

Toen het voor de tweede keer gebeurde ('s avonds) moest de as weer in elkaar en had ik geen originele klem liggen.

Hoe dan ook, het is blijven zitten en van onbalans heb ik nooit iets gevoeld.

Geplaatst: 10.02.2011 - 21:40
door Oceanracer
Voorn schreef:Om de hoeveel km's moet je de draagarmrubbers vervangen
Zo ongeduldig dat je maar begint te schreeuwen? Maargoed, je MOET dus helemaal niks. Alleen als je van mening bent dat de auto niet zo strak stuurt als weleer, zou je ze KUNNEN vervangen.

Geplaatst: 10.02.2011 - 21:47
door FrankS60
Oceanracer schreef:
Voorn schreef:Om de hoeveel km's moet je de draagarmrubbers vervangen
Zo ongeduldig dat je maar begint te schreeuwen? Maargoed, je MOET dus helemaal niks. Alleen als je van mening bent dat de auto niet zo strak stuurt als weleer, zou je ze KUNNEN vervangen.
Het gaat ook niet om kilometerstand, het gaat om de staat van de rubbers. Die kunnen afhankelijk van je rijgedrag, gebied, garage enz eerder of later versleten zijn. Reken ergens op iets tussen de 80.000 en 200.000km of tussen de 4 en 10 jaar. Overigens een hele ruwe schatting, pin me er niet op vast en er zijn 1001 redenen om er vanaf te wijken. En zoals oceanracer al zegt, het MOET niet, het valt echt niet uit elkaar alleen je hebt gewoon een mindere performance in sturen, controle en gevoel met de auto.

Geplaatst: 11.02.2011 - 00:19
door Ramon&Ramon
gezellig topic dit. :)

Geplaatst: 13.02.2011 - 19:47
door droosebo
Beste mensen.

Diegene die hebben gereageerd op mijn oproep, bedankt voor de tips.

Ondanks dat de homokineet is losgekomen, is het klusje geklaard.
Zat even tegen, maar is toch goed gelukt.
Ik merk een behoorlijk verschil met de nieuwe draagarmen, ik heb ook gelijk de motorsteun torsistang vervangen, hier zat ook veel speeling in.
Rijd allemaal weer als nieuw.


Groeten Dick

Geplaatst: 13.02.2011 - 20:04
door FrankS60
Mooi dat het gelukt is! Geniet er van!

Geplaatst: 13.02.2011 - 22:25
door T5je
Naast gezellig hier ook nog leerzaam. :wink:

Even reageren op prijs draagarm. Klopt, zijn niet 140 euro maar 148. Staat Volvo op en is bij een Volvo dealer gerepareerd. Neem dus aan dat het origineel is. O ja, is wel de excl. prijs.

Was trouwens voor een APK keuring de garage in het dorp. Zou niet door de keuring komen ivm met een versleten wiellager. Reparatie moest 500 euro kosten. Voor 2e opinion naar mijn Volvo dealer geweest. Bleek het geen wiellager te zijn maar dat de kogel in de spoorstang ingeslagen was. Kosten spoorstang 62 euro excl. Tsja dan is het vervangen van twee draagarmen ineens een stuk aantrekkelijker.

Geplaatst: 13.02.2011 - 23:42
door Ramon&Ramon
Wat betreft de prijs van de draagarmen,die dealer heeft dus een fout gemaakt in de berekening ten gunste van jou.

Geplaatst: 16.02.2011 - 14:44
door AT NRG
Mijn S60 staat as we speak op de brug bij mijn garage om de draagarmrubbers te vervangen. Kwam bij de APK naar voren dat ze ernstig aan vervanging toe waren.
Ben dan zometeen hopelijk ook verlost van het feit dat de auto als een wilde begint te trillen als ik op de snelweg bij >110km/u rem...