Pagina 3 van 5

Geplaatst: 05.05.2011 - 14:30
door abbabak1
EVV schreef:Niet alleen een 185 PK D5 vanaf 2006 heeft dat hoor, ook een 170 benzine automaat uit 2000 heeft een koeler, en zelfs een 850 met automaat heeft al een koeler in de radiateur.
Zelfs een 1980 265 GLE auto had al een koeler voor de bak...

Geplaatst: 25.05.2011 - 12:10
door robinupc
Ik heb ook last van de warm-loop perikelen. Mijn S60 D5 met handbak had nergens last van (Eriba Nova 530, 1500+ kg.). Die ging fluitend omhoog in de 4, en de meter verschoof nog geen milimeter. Met mijn huidige V70 D5 (163 pk, geartronic, 2005) heb ik telkens als ik de route de Soleil rijdt de meter bij klimmen in het rood staan. 2 jaar geleden met zoveel als mogelijk automaat gereden, vorig jaar altijd manueel. Ging stuk (je) beter, maar de meter tikte op de heenreis (Arnhem->St. Tropez) toch 6 keer het rood aan. En als je dan met ruim 30 graden de airco moet uitzetten begint het gezin ook weer te zeuren :bad-words:
Aankomende zomer gaan we met de sleurhut de bult over naar Spanje. Mijn tactiek zal zijn om altijd manueel te rijden, tussen de 2000 en 3000 toeren de bultjes op, en snelheid wat laten zakken.
Ik ben er niet gelukkig op dat dit nodig is bij zo'n auto, en wijs de geartronic als grootste veroorzaker aan. Volgende Volvo mag weer een handbak zijn.

Geplaatst: 25.05.2011 - 15:13
door edraket
De bak heeft een oliekoeler in de radiateur zitten, en die zorgt voor een behoorlijke toename van warmte. Met een caravan, bergop wordt dat teveel van het goede.

Geplaatst: 25.05.2011 - 16:01
door diesel01
robinupc schreef:Ik heb ook last van de warm-loop perikelen. Mijn S60 D5 met handbak had nergens last van (Eriba Nova 530, 1500+ kg.). Die ging fluitend omhoog in de 4, en de meter verschoof nog geen milimeter. Met mijn huidige V70 D5 (163 pk, geartronic, 2005) heb ik telkens als ik de route de Soleil rijdt de meter bij klimmen in het rood staan. 2 jaar geleden met zoveel als mogelijk automaat gereden, vorig jaar altijd manueel. Ging stuk (je) beter, maar de meter tikte op de heenreis (Arnhem->St. Tropez) toch 6 keer het rood aan. En als je dan met ruim 30 graden de airco moet uitzetten begint het gezin ook weer te zeuren :bad-words:
Aankomende zomer gaan we met de sleurhut de bult over naar Spanje. Mijn tactiek zal zijn om altijd manueel te rijden, tussen de 2000 en 3000 toeren de bultjes op, en snelheid wat laten zakken.
Ik ben er niet gelukkig op dat dit nodig is bij zo'n auto, en wijs de geartronic als grootste veroorzaker aan. Volgende Volvo mag weer een handbak zijn.
Waarbij een 2.4d geen probleem heeft met 3500toeren.
In een heleboel gevallen en zeker met het nieuwe rijden :roll: zijn te weinig toeren funest voor motoren.
Ik heb ooit bijrijders gehad die mij gingen vertellen hoe je geladen bulten moest nemen, altijd hylarisch want net uit de opleiding dus altijd gelijk.
Dat ging in sommige gevallen best ruig, door laten trekken tot rood(2100rpm) en hem daar laten staan in de klim gebeurde gewoon.
De transport heeft tegenwoordig ook automaten en mijn ervaring is dat deze erg lang wachten met terugschakelen dusdanig dat al het momentum weg is, alles voor brandstof reductie.
De manier van Volvo mbt het monteren van kondensor is best wel apart te noemen rijwind komt eerst de kondensor tegen en daarna pas de radiator.

Geplaatst: 25.05.2011 - 16:25
door Iroll
De manier van Volvo mbt het monteren van kondensor is best wel apart te noemen rijwind komt eerst de kondensor tegen en daarna pas de radiator.
Dat is vrij normaal, de meeste merken hebben de condensor zo geïnstalleerd. Er is weinig plek om het anders te doen. Maar het houdt de radiator wel lekker schoon, de condensor vangt alle vlieg beesten op!

Geplaatst: 25.05.2011 - 17:34
door diesel01
Iroll schreef:
De manier van Volvo mbt het monteren van kondensor is best wel apart te noemen rijwind komt eerst de kondensor tegen en daarna pas de radiator.
Dat is vrij normaal, de meeste merken hebben de condensor zo geïnstalleerd. Er is weinig plek om het anders te doen. Maar het houdt de radiator wel lekker schoon, de condensor vangt alle vlieg beesten op!
Wellicht hebben we hier één van de oorzaken dat het blok ism een GT warm loopt. Ik snap dat de condensor ergens zijn plaats moet hebben, maar je zorgt er wel voor dat een hoop rijwind niet rechtstreeks op de plaats komt waar het nodig is.
En die condensor is een duur grapje want hij vangt niet alleen vliegen maar ook stenen.

Geplaatst: 25.05.2011 - 18:10
door ...
...

Geplaatst: 25.05.2011 - 18:21
door MN-NL
Welnee joh, je schrijft het zelf al: handbak :-)

En met beleid rijden, niet te 'nieuw' maar gewoon in het toerengebied met het meeste koppel rijden.

Groet Marc

(die ook zo'n bolide heeft maar weinig koelproblemen verwacht met een vouwwagen erachter -> dat is de oplossing voor al die schaftketen haha!)

Geplaatst: 25.05.2011 - 18:21
door edraket
Handbak of aut?

Geplaatst: 25.05.2011 - 18:40
door ...
...

Geplaatst: 25.05.2011 - 19:31
door M@rcel
Adviseert Volvo niet om een extra automaatkoeler te (laten) monteren als er regelmatig zware lasten aan de trekhaak hangen?

Geplaatst: 25.05.2011 - 19:58
door Hans oet Twent
M@rcel;
Ik heb navraag gedaan en antwoord is neen. Ding moet het gewoon doen. Maar je zult je verstand moeten gebruiken en je gevoel laten spreken en ook alszodanig de auto gaan gebruiken.

Met last achter de auto of in de bergen zul je hoe dan ook met een GT de bak handmatig moeten schakelen. Bijv. in 2 de berg op, dus ook in 2 er af. Hoe simpel kan het zijn. Met handbak doe je dat ook dus een GT schakel je dan ook net als een handbak.

Geplaatst: 25.05.2011 - 20:16
door jonghj
Als het hok wat ouder wordt, is een extra olie koeler voor de automaat olie een uitkomst.

Je merkt aan het gedrag van je automaat wel dat hij het warmer heeft dan normaal.. Het schakelen wordt wat minder soepel (geen storingen ofzo, maar je voelt het gewoon).

Soms heb je dat in de file (zomerse temp. weinig rijwind, veel optrekken en remmen)

Met een extra olie koeler ben je daar helemaal vanaf en dat zal in de vakantie periode bergop niet anders zijn.
Als een automaat het zwaar heeft,moet ie voldoende koeling krijgen. In het huidige design (met een 'koeler' in de radiator) is er geen extra keol capaciteit, dus ben je aan de weergoden overgeleverd. ;-)

Geplaatst: 25.05.2011 - 21:02
door robinupc
Hoe simpel kan het zijn. Met handbak doe je dat ook dus een GT schakel je dan ook net als een handbak.
Hoe simpel kan het soms zijn. Hans heeft m.i. gelijk, dus zoals reeds beschreven ga ik het ook zo doen als ik bultjes moet pakken met last aan den haak. Zal jullie in dit topic vanaf vakantieadres (aug.) berichten
:D

Geplaatst: 25.05.2011 - 21:07
door Msuidgeest
diesel01 schreef:
Iroll schreef:
De manier van Volvo mbt het monteren van condensor is best wel apart te noemen rijwind komt eerst de condensor tegen en daarna pas de radiator.
Dat is vrij normaal, de meeste merken hebben de condensor zo geïnstalleerd. Er is weinig plek om het anders te doen. Maar het houdt de radiator wel lekker schoon, de condensor vangt alle vlieg beesten op!
Wellicht hebben we hier één van de oorzaken dat het blok ism een GT warm loopt. Ik snap dat de condensor ergens zijn plaats moet hebben, maar je zorgt er wel voor dat een hoop rijwind niet rechtstreeks op de plaats komt waar het nodig is.
En die condensor is een duur grapje want hij vangt niet alleen vliegen maar ook stenen.
Toch even een aanvulling: dat een condensor vliegen vangt en stenen, boeit mij niet zoveel. Met een lekke condensor kom ik wel thuis. Maar met een lekke koelwaterradiator gaat niet niet zo goed lukken. Daarom zit de radiator het verst van de voorkant af. Zelfs de intercooler zit er nog voor want ook zonder intercooler kun je naar huis.

Geplaatst: 25.05.2011 - 22:11
door Dieselaar
Turbodesk schreef: De automaat houd geen rekening met een aanhanger, hij `voelt` dat ook niet.
?? is dat zo? ik dacht dat de automaat wel een 'torque sensos' heeft die de belasting meet en naar gelang de belasting schakelt?

verder heeft de bak ook een leervermogen, en dat is natuurlijk opgebouwd tijdens dagelijks rijden zonder caravan, dus de sleurhut zit dan nog niet in z'n brein...

Geplaatst: 25.05.2011 - 22:19
door Hans oet Twent
@robinupc;
Zelfs in NL rij ik met caravan nagenoeg altijd handgeschakeld. Vast zetten in een versnelling geeft minder of geen slip. En de slip geeft juist het probleem, warmte. En om dat te voorkomen met de hand schakelen....

Geplaatst: 25.05.2011 - 22:32
door robinupc
Weer wat geleerd :D

Geplaatst: 26.05.2011 - 09:05
door abbabak1
Plc schreef:Ahhh ik hoopte al zo dat jullie zouden roepen dat ik ernaast zit doordat ik een handbak heb ..... Pfffffffff
Ik heb een 6-handbak en ben een 'nieuwe rijder' maar heb pas 3 weken geleden mijn laatse stuk (25%) afdekking verwijderd. En dat was niet omdat ie te snel te warm werd maar omdat de motor nu relatief snel van koud naar warm gaat.

Wel bergen maar geen caravan Verder ben ik geen airco fan dus die werkt alleen in de stad of boven de 150kmh. Ook staat ie bij mij dan 4gr onder de buitentemp....

Geplaatst: 26.05.2011 - 09:29
door mehrzahl
Ik heb een 6-handbak en ben een 'nieuwe rijder' maar heb pas 3 weken geleden mijn laatse stuk (25%) afdekking verwijderd. En dat was niet omdat ie te snel te warm werd maar omdat de motor nu relatief snel van koud naar warm gaat.
Mijn ervaring is dat zelfs bij lage temperaturen de motor toch redelijk snel op temperatuur komt (behalve als je thermostaat naar de knoppen is). De latere diesels nog sneller dan de vroegere, omdat er o.a. een koelwaterleiding langs de EGR loopt.
Verder ben ik geen airco fan dus die werkt alleen in de stad of boven de 150kmh. Ook staat ie bij mij dan 4gr onder de buitentemp....
Dat is vragen om moeilijkheden. Sporadisch gebruik van de airco bevorderd bacterie- en schimmelgroei. En dan snap ik dat je er geen fan van bent.

Levert dat nou echt besparing op, dat nieuwe rijden?