Pagina 3 van 162
Geplaatst: 26.02.2011 - 08:39
door JCF
Er wordt qua milieu door de overheid helaas alleen naar CO2 uitstoot gekeken, als fietser in een grote stad kan ik uit ervaring melden dat het lokale milieu er met uitstootloze auto's enorm op vooruit kan gaan. Het is me een raadsel waarom je met een dieselauto nog een stad in mag eigenlijk. In dit licht gezien is het ook zeer verkeerd dat kleine dieselautos zoals de diverse FIAT's belastingvrij zijn op dit moment; totaal het verkeerde signaal.
Dus de V60 zoals hier besproken is qua milieu een belangrijke vooruitgang.
Geplaatst: 26.02.2011 - 10:29
door Paul
Er zit een heel groot verschil in nieuwe diesels en oude stink diesels. Dus je standpunt klopt niet helemaal.
Geplaatst: 26.02.2011 - 10:33
door Msuidgeest
Deze, in beginsel, heel aardige topic begint een milieuvraagstuk te worden. Op zich niet vreemd maar ik proef hier en daar enige wrijving tussen diverse reacties.
Het energievraagstuk is te ingewikkeld om hier even uit de doeken te doen. De laatste tijd lees ik wat meer boeken over het milieu en ik stel vast dat het gewoon moeilijke materie is.
Later misschien meer van mijn kant.
Geplaatst: 26.02.2011 - 10:55
door V480-S60
Over alle vragen met betrekking tot het Milieu kan je bij mij als persoon wel terecht. Het is inderdaad een ingewikkelde materie. Die zich niet loont om op dit forum c.q. topic te bediscussiëren. Dus laten we dat maar niet doen.
Als moderator wil ik jullie dan ook oproepen om het milieuvraagstuk hier niet verder te bespreken. Maar ons te beperken tot het topic. Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 26.02.2011 - 12:05
door jds
Paul schreef:Er zit een heel groot verschil in nieuwe diesels en oude stink diesels. Dus je standpunt klopt niet helemaal.
Misschien wel maar ik kan ook begrijpen dat de fietser liever achter een electrische wagen rijdt dan in een stinkende walm uitlaatgassen.
Er wordt inderdaad te veel onnodig met de wagen gereden, en alhoewel ikzelf niet veel kilometers rij, maak ik mij daar ook teveel schuldig aan.
Misschien motiveert een properdere microomgeving wel tot meer gaan rijden met de zeker niet vervuilende fiets.
Milieuproblematiek is misschien wel ingewikkeld, maar ik zie daarin geen reden om de discussie daarover uit de weg te gaan.
Geplaatst: 26.02.2011 - 20:14
door smartjan
Ik vrees dat het hele accu-verhaal slechts het verplaatsen is van een (milieu-)probleem. Wat als die accu over een jaartje of 8 a 10 aan vervanging toe is? Dan belast dat ding het milieu op een andere, maar zeker niet minder schadelijke manier!
Het hele CO2-verhaal maakt overigens niets uit, het is vele malen bewezen dat CO2 geen broeikas-effect veroorzaakt. Gewoon een andere geld-bron waarmee de overheden ons een poot uit kunnen draaien!
Boeit het me dan niet dat er veel tijd en geld in verbetering van efficiëntie wordt gestoken? Zeer zeker boeit mij dat! Want een hogere energie-efficiëntie betekent (over het algemeen) ook een vermindering qua uitstoot van schadelijke stoffen! Het is goed dat schadelijke stoffen zoals fijnstof en roet worden afgevangen, omdat deze de gezondheid aantasten.
Maar let op mijn woorden: de 'CO2-hype' gaat eenzelfde einde tegemoet als de 'gaten-in-de-ozon-laag-hype' en 'zure-regen-hype'! Het woordje 'hype' is hier probleemloos te verwisselen met het woordje 'fiscale melkkoe'.
Ontopic: Ik vind het een leuk idee van Volvo, maar moet nog zien of het echt zo vernieuwend is als dat wordt beweerd. Ik verwacht eigenlijk dat tegen de tijd dat het type op de markt komt, andere merken hetzelfde of nog iets beters hebben....
Geplaatst: 06.03.2011 - 23:30
door den toerist
smartjan schreef:Ik vrees dat het hele accu-verhaal slechts het verplaatsen is van een (milieu-)probleem. Wat als die accu over een jaartje of 8 a 10 aan vervanging toe is? Dan belast dat ding het milieu op een andere, maar zeker niet minder schadelijke manier!
En wat gaat dat kosten om zo'n nieuwe accu te plaatsen? Dat zal wel niet min zijn.
smartjan schreef:
Maar let op mijn woorden: de 'CO2-hype' gaat eenzelfde einde tegemoet als de 'gaten-in-de-ozon-laag-hype' en 'zure-regen-hype'! Het woordje 'hype' is hier probleemloos te verwisselen met het woordje 'fiscale melkkoe'.
Sluit ik mij volkomen bij aan.
smartjan schreef:
Ontopic: Ik vind het een leuk idee van Volvo, maar moet nog zien of het echt zo vernieuwend is als dat wordt beweerd. Ik verwacht eigenlijk dat tegen de tijd dat het type op de markt komt, andere merken hetzelfde of nog iets beters hebben....
Ik volg dit draadje ook met grote belangstelling, ben vooral benieuwd hoe de wagen presteerd op langere termijn, kostprijs ( zal mijn inziens toch wat hoger liggen dan de in deze topic opgegeven kostprijs van een V60 R"design" ) .
Geplaatst: 09.03.2011 - 18:04
door trimitie
hier een link van het autosalon van Geneve.
kan je doorklikken naar V60 plug in hybrid !!!
http://www.skynet.be/jack-nl/motoren/geneve-2011
Geplaatst: 09.03.2011 - 19:18
door bart simpson
Zo'n tractie accu is +/- € 1.500,-- (een prius heeft er volgens mij 5) maar gaat wel even mee, Toyota geeft er 10 jaar garantie op.
Geplaatst: 23.05.2011 - 10:25
door den toerist
De productie is voorzien voor W46.
Geplaatst: 23.05.2011 - 17:11
door RubyRedV50
Ben sterk aan het afwegen of dit een vervanging word van mijn huidige V50 (BJ2005)
Is de actieradius reeds bevestigd voor deze V60?
In dit artikel:
http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... ikel=11158 is er sprake van 1200km, en iets verder in het artikel is er sprake van een beperktere modi vanwege een kleinere tankinhoud.
Is daaromtrent reeds meer info vrijgegeven?
Grtz,
Geplaatst: 24.05.2011 - 08:46
door jds
Een tank van 22l en dan 1200 km ver rijden aan 1.9l/100km lijkt mij enkel mogelijk bij dagelijks gebruik en niet om 1200 km in éénmaal te rijden.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je aan 160km/u maar 1.9l/100km gemiddeld gaat gebruiken.
Geplaatst: 24.05.2011 - 09:58
door Fulaks
Verdorie, wist ik niet van die kleine tank en maakt het concept plots minder aantrekkelijk voor de vakantieritten over Duitse Autobahnen. Sta je daar om de 250 km te tanken...
Geplaatst: 24.05.2011 - 13:08
door RubyRedV50
Wel nog niets ervan bevestigd/ontkend.
Zijn er hier mensen die hierover meer informatie bekomen hebben op de RAI?
Of is dit alles niet aangekaart geweest bij de voorstelling?
Alvast even snel gerekend, en dan moet men met een verbuik van ~5,5l/100km (na 1ste 100km) toch wel meer dan 400km ver geraken.
Is nog niet geweldig ver, denk dat een reservebidon in de koffer geen overbodige luxe zal zijn...
Geplaatst: 24.05.2011 - 13:53
door Johann
Veiligheid is ook 2 uur rijden en dan een kwartier rust. Heb je ook tijd om even te tanken. :drinking:
Geplaatst: 24.05.2011 - 19:47
door den toerist
Het is afwachten naar de juiste gegevens...
Geplaatst: 25.05.2011 - 07:31
door RubyRedV50
Idd even afwachten.
Maar we zullen wel moeten wennen aan het feit dat een met batterijen gevoed voertuig niet dezelfde actieradius zal hebben dan we nu gewoon zijn.
Een batterij heeft nu eenmaal een kleinere energie-inhoud dan 1l diesel/benzine...
Anderzijds zal het wel voldoende zijn bij mij voor 95% van de gereden kilometers. Alleen bij vakanties zal dit nadelig zijn, en zoals Johann zegt, een pause elke 2uur is er eigenlijk ook altijd, zeker met 3 meiden in de auto

Geplaatst: 26.05.2011 - 12:29
door Discovery
Wat we eigenlijk al wisten:
http://www.nu.nl/economie/2524284/einde ... -auto.html
Maar wat mij opviel:
"Voor zeer schone auto's, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting." Het lijkt mij dat het hier om een fout gaat en dat er 50 gram wordt bedoelt. En dat zou heel goed nieuws betekenen voor Volvo.
Geplaatst: 26.05.2011 - 12:33
door 945i
Al moet die 49g/km eerst nog even onafhankelijk vastgesteld worden, en ik heb zo mijn twijfels over de haalbaarheid daarvan....
Geplaatst: 26.05.2011 - 13:28
door Fulaks
Johann schreef:Veiligheid is ook 2 uur rijden en dan een kwartier rust. Heb je ook tijd om even te tanken. :drinking:
Dast klopt en doe ik ook (alleen als dochter slaapt rijden we wat langer door), maar er zijn situaties waar je niet altijd meteen de mogelijkheid om te tanken hebt, en waar je altijd blij bent dat op reserve nog net de pomp haalt. Als je maar 22 liter kan tanken, wordt het toch uitkijken. Het vraagt een soort oplettendheid die momenteel niet nodig is. Ach, alles went.