Pagina 3 van 3

Geplaatst: 05.04.2011 - 11:06
door Ab S
PeeJay schreef:Afbeelding

In het blaadje 'Volvo Business' dat ik gisteren las bij de dealer, stond dit lijstje nog aangevuld met een D1, D7 en D8 voor de diesels en met T1, T7 en T8 voor de benzinemotoren.
Interessante tabel!
In het genoemde lijstje staan andere vermogens - b.v. voor T3 en T4 165 en 200 pk, respectievelijk - dan de huidige T3 en T4 (150 en 180 pk, respectievelijk). Enig idee of dit aangepaste software betreft van de 1.6 L of een motor met andere cylinderinhoud?
PS-1: Wat zijn de vermogens genoemd in de middelste kolom?
PS-2: Als je naar de Audi 2.0 TFSI motor kijkt, dan zie je 180 pk met 320 Nm koppel, in vergelijk met de Volvo T4 motor 180 pk met 240 (270 overboost) Nm koppel; terwijl verbruik van de Audi motor ook nog iets van 5% lager is.

Geplaatst: 05.04.2011 - 11:09
door bart simpson
een zeer ondoorzichtige en onduidelijke naamgeving
T3 is vandaag 150pk
T4 is vandaag 180pk
T5 is vandaag 240pk
T6 is vandaag 304pk
D2 is vandaag 115pk
D3 is vandaag een 2.0D van 150pk, maar ook een 2.0D en een 2.4D van 163pk
D4 is vandaag 177pk
D5 is vandaag en een 200pk en een 205 pk en wordt 215pk

Geplaatst: 05.04.2011 - 11:12
door 945i
Tja, het is een keuze, ik zou liever een 2.0 met 180 pk hebben dan een 1.6 zoals de T4.
De 2.0 terugschroeven van 204 pk naar 180 pk had ik liever gezien.

Maar ja, milieuregelgeving icm. slechte automaten zal er wel voor gezorgd hebben dat een 1.6 de voorkeur kreeg.

Geplaatst: 05.04.2011 - 12:39
door PeeJay
Ab S schreef:
Interessante tabel!
In het genoemde lijstje staan andere vermogens - b.v. voor T3 en T4 165 en 200 pk, respectievelijk - dan de huidige T3 en T4 (150 en 180 pk, respectievelijk). Enig idee of dit aangepaste software betreft van de 1.6 L of een motor met andere cylinderinhoud?
PS-1: Wat zijn de vermogens genoemd in de middelste kolom?
PS-2: Als je naar de Audi 2.0 TFSI motor kijkt, dan zie je 180 pk met 320 Nm koppel, in vergelijk met de Volvo T4 motor 180 pk met 240 (270 overboost) Nm koppel; terwijl verbruik van de Audi motor ook nog iets van 5% lager is.
Dit is een ouder lijstje van het internet volgens mij.
Het lijstje in het Volvo blaadje/foldertje is niet 100% gelijk dacht ik, maar dat kan ik nu niet zien. Zal het vanavond even nakijken.

PS-1: wat de exact benaming is van de middelste kolom weet ik niet meer. Zou het middelde van de benaming moeten zijn geloof ik.

PS-2: waarom een Audi of een BMW met hetzelfde vermogen minder verbruikt, ik zou het niet weten. Wellicht de stroomlijn of het gewicht. Of daadwerkelijk een efficientere motor?

Geplaatst: 05.04.2011 - 14:01
door Discovery
Je moet niet naar de vetgedrukte waarde kijken, dit is het gemiddelde. Je moet kijken naar de waarde ervoor en erna. Dus: Een D4 is een motor met 165 tot 200 pk.

En de naam 2.0T is niet slecht gekozen, het was vanaf het begin al duidelijk dat deze motor eruit ging en daarom is deze afwijkende naam gekozen. De T3,T4 en T5 waren toen nog niet beschikbaar, maar de vraag naar een zuinige benzinemotor was er wel. Daarom is er toen tijdelijk voor deze motor gekozen.

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:32
door PeeJay
Het stukje in Volvo Business :)

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:40
door bart simpson
die stap van D/T6 naar D/T8 is ook erg logisch

Geplaatst: 06.04.2011 - 09:57
door PeeJay
bart simpson schreef:die stap van D/T6 naar D/T8 is ook erg logisch
Doorbreekt de sleur van +1 een beetje ;)

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:01
door bart simpson
De 2.0T had er dus ook gewoon tussen gepast, snap de stap ook absoluut niet om een van de best verkopende motoren van dit moment te vervangen door een krachtigere

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:06
door PeeJay
Blijkbaar willen ze in elke vermogensinterval maar 1 motor aanbieden. En bovenin de lijst gaan de stappen toch per 50pk. Best fors.

Laat weinig ruimte voor keuze als je geen 1.6T wil. Dan moet je direct 60pk omhoog.

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:09
door 945i
De vraag is dan tegenwoordig, op welke termijn denken ze dit alles te realiseren...

Zo'n staatje is prachtig, maar ondertussen lopen klanten weg omdat er geen passende motor is.

Als je als oudere persoon een gewone degelijke auto wil met een automaat voor een betaalbare prijs, dan kan je niet bij Volvo terecht.
Neem de best verkocht Volvo de 340/360 vroegah.... Maar dan in een modern jasje.
Beetje hogere instap zonder SUF te zijn en praktisch vormgegeven en beginnen vanaf +/- 21000 € (iets boven bv. een Suzuki sx4)
Gegarandeerd succes.

Geplaatst: 06.04.2011 - 10:11
door bart simpson
klopt, een C30 moet je dan met een 230pk T5 nemen

Geplaatst: 07.04.2011 - 10:17
door Ab S
PeeJay schreef:Blijkbaar willen ze in elke vermogensinterval maar 1 motor aanbieden. En bovenin de lijst gaan de stappen toch per 50pk. Best fors.

Laat weinig ruimte voor keuze als je geen 1.6T wil. Dan moet je direct 60pk omhoog.
Stap van 60 pk is duidelijk veel te groot: Een mooie, moderne 1.8T met iets van 210 pk en 280 Nm mag er van mij bij komen. Tja, en hoe die dan gaat heten: T41/2....

PS: Nog even op de Audi 2.0 TFSI motor terug te komen: die heeft 180 pk @ 4000-6000 rpm en een koppel van 320 Nm @ 1500-4000 rpm bij een gemiddeld verbruik van 7.1 L/100 km. Met name dat koppel is een stuk forser dan de 240 (270 overboost) Nm van de T4 en verbruik is weer stuk beter dan de "oude" 2.0 T van Volvo.
Audi is de directe concurrent, dus laten we hopen op een mooie tussenmotor 1.8T.

Geplaatst: 07.04.2011 - 15:33
door bart simpson
Er is alleen geen 1.8T en die lijkt ook niet in de pen te zitten, het voortijdige verscheiden van de 203pk 2.0T blijft daardoor erg onlogisch