Pagina 3 van 6
Geplaatst: 18.05.2011 - 14:37
door Thom
Hopelijk heeft Volvo met de MY2012 215pk versie hier aandacht aan besteed.
Geplaatst: 18.05.2011 - 19:27
door FrankvanBeek
Even voor de duidelijkheid; ik verwacht door de kwalificatie van de D5 motor door Volvo niet dat deze echt volledig vergelijkbaar is met het geluid van een zes cilinder benzine.
Ik heb deze kwalificatie (ook door het onderdeel:De nieuwe motor heeft uitstekende waarden wat betreft geluidsproductie en geluidsperceptie, beter bekend als NVH of Noise, Vibration en Harshness ) opgevat als een verzekering dat het op zijn minst een dieselmotor is die aanmerkelijk geruislozer is dan andere dieselmotoren.
In plaats hiervan krijg ik nu van Volvo te horen dat bijvoorbeeld de 2.4d een andere, stillere motor is. Dan sla ik even af!
Productaanprijzingen mogen en het is gezond om deze enigszins te relativeren (uit de eerste zin van mijn bericht blijkt dat ik dat doe) maar misleiding is niet toegestaan en wat mij betreft is hiervan sprake.
Geplaatst: 19.05.2011 - 08:42
door edraket
945i schreef:Hoe kan dat eigenlijk..?
De manier van inspuiten wordt veranderd, bijvoorbeeld iets meer of minder voorinspuiting of meerdere inspuitingen. Dit werkt echter niet bij elke motor, maar bij de 5 cilinder Volvo diesel erg goed.
Geplaatst: 19.05.2011 - 10:00
door diesel01
edraket schreef:945i schreef:Hoe kan dat eigenlijk..?
De manier van inspuiten wordt veranderd, bijvoorbeeld iets meer of minder voorinspuiting of meerdere inspuitingen. Dit werkt echter niet bij elke motor, maar bij de 5 cilinder Volvo diesel erg goed.
Dit heb ik dus ook gehoord en dat spreekt mij zeer aan.
Ik ben alleen bang dat ik te regelmatig ook het extra vermogen aanspreek, waardoor het eea meer op zijn donder krijgt.
Geplaatst: 19.05.2011 - 10:05
door 945i
Ik bedoelde dat het geluid zo veranderd....
Maar een ander inspuitmoment kan het geluid idd. veranderen.
En @ Diesel01, doe het niet.
Wisten jullie dat bij de ontwikkeling van een auto, speciale teams onderzoeken en testen met het geluid dat een nieuwe auto moet krijgen?
Geplaatst: 19.05.2011 - 10:16
door diesel01
De winst in het geluid wordt uitgelegt door @edraket dat spreekt mij wel aan.
ik weet eigenlijk wel zeker dat ik in zijn geheel geen tuning op mijn auto loslaat, eea is mij al een keer uitgelegt door bart s.
Mss nog een keer een gecultiveerde 6 cylinder diesel van dees of geen.

Geplaatst: 22.05.2011 - 16:47
door XC30
Ik rij een D5 en heb vergeet regelmatig bij het uitstappen dat de motor nog loopt. En bij optrekken komt het geluid van de motor iets door, totaal niet hinderlijk. Ik heb wel rondom gelaagd glas. Misschien dat dit nog wat doet.
Geplaatst: 22.05.2011 - 17:09
door FrankvanBeek
Ik heb ook gelaagd glas rondom en daar kan het dus niet in liggen. Jouw opmerking doet mij toch weer denken dat er iets mis is met mijn auto (en de auto waarin ik vorige week gereden heb). Mijn auto had het de eerste tijd ook niet en tijdens de proefrit in een andere auto heb ik dit geluid ook niet gehoord en ik kan mij niet voorstellen dat ik dat gemist zou hebben.
Het geratel tussen de 1400 en 1700 toeren is zodanig opmerkelijk (en storend) dat dit niet past binnen jouw ervaringen en jouw ervaringen passen weer bij de omschrijving van Volvo Cars, lijkt mij.
Geplaatst: 22.05.2011 - 22:35
door XC30
Nog een opmerking, ik heb ook Polestar-tuning. Maar ik zal de komende dagen eens opletten of ik in het toerenbereik 1400-1700 iets van geratel hoor.
Geplaatst: 23.05.2011 - 06:15
door FrankvanBeek
Als je moet opletten of je iets van geratel/genagel hoort, dan kan het niet hetzelfde zijn. Bij mijn auto is het niet te missen. Als je rustig optrekt of dezelfde snelheid rijdt binnen dat toerengebied dan hoor je dat geluid duidelijk. Vooral als de motor wat meer moet werken als je heuvelop gaat. Als ik de motor overigens in datzelfde toerengebied breng als de versnellingsbak in vrij staat, hoor ik niets.
Ik begrijp uit jouw bericht dat een dergelijk geluid je zowel voor als na de Polestar timing niet is opgevallen.
Geplaatst: 26.05.2011 - 17:14
door FrankvanBeek
Uit opmerkingen van degenen die een D5 hebben en deze voor een diesel geruisloos vinden, krijg ik toch de indruk dat er iets mis is met mijn D5. Ook tijdens de proefrit had ik immers een geruisarme auto tot mijn beschikking en een 2.4D in een S80 vond ik ook veel geruislozer.
Is er iemand in midden Nederland die zijn of haar D5 (versie 205 pk) geruisarm vindt, bij wie ik binnenkort langs mag rijden om even een stukje mee te rijden om (hopelijk) het verschil te horen?
Geplaatst: 26.05.2011 - 19:23
door Quota
Als ik 'm had, had je mee mogen rijden, maar ik moet me ook behelpen met een 2.4 D...
Geplaatst: 26.05.2011 - 22:31
door chris_zweden
kun je niet een opname maken van het geluid? de diesel tik krijg je nooit weg, blijft een diesel.
Geplaatst: 27.05.2011 - 02:46
door DawnBlueED
De motorolie maakt enig verschil, met 5w40 was mijn D5 (163 pk) stiller dan met de 0w30 dat er in zat toen ik de auto kocht. Beiden waren vol-synthetisch van premium merken.
Geplaatst: 27.05.2011 - 09:14
door Fulaks
Geplaatst: 27.05.2011 - 10:12
door FrankvanBeek
Als ik 'm had, had je mee mogen rijden, maar ik moet me ook behelpen met een 2.4 D...
Het is nog maar de vraag wie zich het meeste moet behelpen!!
Geplaatst: 03.06.2011 - 15:56
door DS XC60
Er is niet mis met je auto. Het geluid van de D5 is gewoon niet zo sofisticated. Het beschreven geratel bij 1400 - 1700 tpm is zeer herkenbaar en doet af aan het algemene luxe gevoel. Die van mij heb ik onlangs laten tunen (voor ervaring zie rubriek tuning) en het geluid is aanzienlijk verbeterd, maar ik ben er van overtuigd dat het nog steeds niet "best in class" is BMW 3.0d of Audi 3.0tdi of PSG V6D. In augustus komen vrienden op bezoek (ik woon in het buitenland) met een Citroen C6 V6 diesel (de nieuwste). ik ben benieuw hoe die klinkt.
Geplaatst: 03.06.2011 - 17:01
door Quota
DS XC60 schreef:In augustus komen vrienden op bezoek (ik woon in het buitenland) met een Citroen C6 V6 diesel (de nieuwste). ik ben benieuw hoe die klinkt.
Niet, die krengen zijn echt idioot stil... Het is alleen zo jammer dat er alleen PSA koetsen om die motoren gebouwd worden... :razz:
Geplaatst: 03.06.2011 - 23:22
door 945i
Jammer? C6, 1 van de mooiste koetsen op de weg!

Geplaatst: 04.06.2011 - 12:14
door edraket
Quota schreef:DS XC60 schreef:In augustus komen vrienden op bezoek (ik woon in het buitenland) met een Citroen C6 V6 diesel (de nieuwste). ik ben benieuw hoe die klinkt.
Niet, die krengen zijn echt idioot stil... Het is alleen zo jammer dat er alleen PSA koetsen om die motoren gebouwd worden... :razz:
Die V6 diesel is gewoon een van de fijnste diesels die er te krijgen zijn momenteel. Mijn broer heeft een Landrover Discovery3 met 3 liter diesel, en daar ligt hetzelfde blok in. Dat rijdt zo fijn, soepel en stil dat je daarmee echt geen benzine motor meer wenst. Hij heeft altijd Landrover benzine gereden (V8 uiteraard), maar de discovery is niet meer leverbaar met benzine. Hij heeft er nog geen spijt van.