Pagina 3 van 4

Geplaatst: 13.10.2011 - 16:54
door sju_art
wacht, wacht dat doen we nog 1 keer;

een compressie test sluit een slechtsluitende/lekke klep uit.

Dus met een juiste compressie, geen kop revisie nodig.

Geplaatst: 14.10.2011 - 18:41
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Een echt lekkende klep komt er bij een compressie test uit,een slecht sluitende meestal niet..
Dit ben ik niet met je eens.
Ik heb een compressietest toentertijd bij mijn V70 BiFuel gedaan en daar waren geen schrikbare verschillen op te zien.
Bij de lektest was het maar zo duidelijk.

De klep zag er zo uit:

Geplaatst: 14.10.2011 - 18:58
door Ramon&Ramon
dit moet er bij een compressie test toch uitkomen lijkt mij,deze lekt behoorlijk..

Geplaatst: 14.10.2011 - 19:02
door Ramon&Ramon
Het zou wel kunnen als er veel koolaanslag op de klep zit ,dan meet je vaak een minder verschil in verhouding tot de rest van de kleppen.
Zo,n kijk diagnose is daarom een mooie oplossing.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:36
door Gast
Ramon&Ramon schreef:dit moet er bij een compressie test toch uitkomen lijkt mij,deze lekt behoorlijk..
Dat dacht ik ook, maar de werkelijk was anders.
Misschien omdat het maar 1 uitlaatklep betrof.

Geplaatst: 19.10.2011 - 15:08
door sju_art
Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).

Maar nu moeten wel de kleppen worden nagemeten voordat je deze kan uitsluiten?

Even hard op denkend; De LPG inbouwer heeft de plastic buis vanaf de gril tot aan de het luchtfilterhuis verwijderd om er LPG bedrading voor langs te spannen. Effectief betekent dit dat wanneer de auto met een warme motor stationair draait (stilstaand) er behoorlijke warme lucht word aangezogen uit de motor ruimte.

Zou dit effect hebben op de loop van de motor die behoorlijkt zoekt nadat de airco aanslaat?

Geplaatst: 19.10.2011 - 16:01
door EVV
Had je de ETM eigenlijk al nagekeken of die vervangen was? Dat kan ook nog steeds een verdachte zijn.

Geplaatst: 19.10.2011 - 16:37
door sju_art
Hoe kijk ik die na?

Ik heb hem al eens schoongemaakt en dit loste het probleem niet op. Ik krijg geen waarschuwingslampjes of iets dergelijks.

Geplaatst: 19.10.2011 - 19:26
door Gast
sju_art schreef:Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).
Ook ik had er 1 met zo'n resultaat. :cry:
Nogmaals, dit zegt niets over een lekke klep. Ook te weinig klepspeling op 1 uitlaatklep haal je er hiermee niet uit.

Dus klepspeling meten is de volgende klus en dit is (indien voorzien van controle gaten) een uurtje werk.

Geplaatst: 19.10.2011 - 22:27
door sju_art
Weet iemand een dealer/specialist in de buurt van zwolle die dat dus ook binnen een uurtje klaart?

Ik zou hetzelf proberen, maar het begint al met het gereedschap...

Geplaatst: 19.10.2011 - 22:54
door Gast
@ramon&ramon misschien?

Geplaatst: 19.10.2011 - 23:07
door sju_art
@ramon&ramon

Jullie zijn van 9-5 alle werkdagen open?

Geplaatst: 19.10.2011 - 23:11
door Ramon&Ramon
sju_art schreef:Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).

Maar nu moeten wel de kleppen worden nagemeten voordat je deze kan uitsluiten?

Even hard op denkend; De LPG inbouwer heeft de plastic buis vanaf de gril tot aan de het luchtfilterhuis verwijderd om er LPG bedrading voor langs te spannen. Effectief betekent dit dat wanneer de auto met een warme motor stationair draait (stilstaand) er behoorlijke warme lucht word aangezogen uit de motor ruimte.

Zou dit effect hebben op de loop van de motor die behoorlijkt zoekt nadat de airco aanslaat?

Aan het kaartje te zien is er niet veel mis met de klepspeling,een lekke klep komt hier ook niet tot uiting,gezien de geringe verschillen.

Geplaatst: 20.10.2011 - 07:50
door EVV
Je kunt kijken of de gasklep net zo verkleurd is als het inlaat spruitstuk, als die gelijk zijn is die nog niet vervangen. Het is beide aluminium, zit tegen elkaar aan dus staat aan de zelfde invloeden bloot. Mijn nieuwe gasklep viel enorm op, duidelijk verschil. Verder staat er in giet datum in, dat kan ook een aanwijzing zijn.

Geplaatst: 20.10.2011 - 08:59
door sju_art
ETM ziet er net zo "ervaren" uit als mijn inlaatspruitstuk.

Ik kan geen stickers vinden, maar ik zal de giet datum eens proberen te vinden. Maar ik denk niet dat deze ooit is vervangen.

Eerst maar eens de klepspeling checken, een ETM vervangen voor een nieuwe ala 300+ euro is ook zonde van het geld als er net als bij AlexV70 een lekke klep is.

Geplaatst: 21.10.2011 - 15:58
door rvo033467
De sticker zit aan de onderkant, moet je kunnen zien. Of anders even een spiegeltje eronder houden.

Geplaatst: 07.11.2011 - 08:49
door sju_art
en zo geschiede op zaterdag 5-11-2011 de kleppen speling meting;

(Als je voor de auto staat, van links naar rechts gezien)

Cilinder 1
Uitlaatklep links 0.36 mm
uitlaatklep rechts 0.36 mm
inlaatklep links 0.24 mm
inlaatklep rechts 0.24 mm

Cilinder 2
Uitlaatklep links 0,40 mm
UItlaatklep rechts 0.40 mm
Inlaatklep links 0.26 mm
inlaatklep rechts 0.26 mm

Cilinder 3
Uitlaatklep links 0.38 mm
uitlaatklep rechts 0.38 mm
Inlaatklep links 0.26 mm
Inlaatklep rechts 0.26 mm

Cilinder 4
Uitlaatklep links 0.40 mm
Uitlaatklep rechts 0.40 mm
Inlaatklep links 0.27 mm
Inlaatklep rechts 0.27 mm

Cilinder 5
Uitlaatklep links 0.42 mm
Uitlaatklep rechts 0.42 mm
Inlaatklep links 0.25 mm
Inlaatklep rechts 0.25 mm

Al met al binnen de toleranties (naar ik meen).

Met dank aan Ramon die dit klusje goed en snel geklaard heeft.

Bedankt voorde gastvrijheid, advies en de educatie :D!

Geplaatst: 07.11.2011 - 08:55
door Oceanracer
Klepspeling goed, compressie goed, komen we dus toch weer terug bij de ETM...

Geplaatst: 07.11.2011 - 11:10
door sju_art
ETM ga ik nog 1 keer (goed) schoonmaken. Heb wat nieuwe tips :D.

De afstelling van de LPG kan ook nog een veroorzaker zijn. Deze is al een keer gechecked, omdat het probleem zich vooral en het ergst op LPG voor doet. Op benzine is het een stuk minder en neemt het toerental alleen een dipje wanneer de airco aanslaat.

Het leek toen goed, maar een te arm mengsel lijkt toch ook een mogelijkheid.

Geplaatst: 07.11.2011 - 22:58
door Gast
Goed gedaan.