Pagina 3 van 26

Geplaatst: 23.05.2011 - 20:53
door arnoud
12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,7l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71
5,3l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan

De volgende tank vol was weer een stukje zuiniger.

Heb trouwens de teller een beetje in de gaten gehouden, en zo lang ik op de snelweg bleef was het verbruik een heel groot stuk rond de 6,1l, maar het stadsverkeer afgelopen weekend had 'm zo weer op een gemiddelde van 7.0. Ik denk dat als ik mijn rechtervoet iets losser zou gebruiken dat een gemiddeld verbruik van rond de 6.2-6.4 prima haalbaar moet zijn.

Geplaatst: 24.05.2011 - 21:15
door rsnhakan
12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,5l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,7l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71

Verbruik binnen de bebouwde kom is echt hoog! Er zit ook nog wat snelweg en 80km/h wegen bij. Ik rij niet bepaald rustig maar dit is wel erg hoog?

Geplaatst: 24.05.2011 - 21:17
door arnoud
rsnhakan schreef:Verbruik binnen de bebouwde kom is echt hoog! Er zit ook nog wat snelweg en 80km/h wegen bij. Ik rij niet bepaald rustig maar dit is wel erg hoog?
Heb jij tijdens de rijlessen Het Nieuwe Rijden niet aangeleerd gekregen dan? :)

Geplaatst: 24.05.2011 - 21:19
door rsnhakan
Nee. :)

Meestal als de motor koud is houd ik me wel aan de schakelindicator. Maar daarna meestal niet meer. S/s gebruik ik als ik rustig rijd.

Geplaatst: 24.05.2011 - 21:23
door arnoud
Ik denk dat je dan niet echt mag beklagen over het verbruik.

Stadsverkeer en veel optrekken/snelheidswisselingen op de snelweg zijn dodelijk voor het verbruik.

Ik merk dat als ik via de A58/A16 naar Rotterdam rijdt ik een veel ongunstiger verbruik heb dan als ik dat via de A2/A12 doe. Ik rij nu twee dagen heen en weer over de A2/A12 en het verbruik zit nog steeds rond de 6.0 / 6.1l, terwijl ik over de router A58/A16 ruim voorbij de 6.5 gemiddeld ga. Oh well...

Geplaatst: 24.05.2011 - 22:02
door rsnhakan
Maar wel raar dat Volvo zo'n laag gem. verbruik opgeeft. Ook al houd ik me aan de schakelindicator, rustig gas geef en s/s gebruik, kan ik het opgegeven verbruik nooit halen. Als ik iets gas (echt heel weinig) geef zit het verbruik al gelijk boven de 10L/100km. Dit daalt wel snel als je een constante snelheid aanhoudt. Zou die nog ingereden moeten worden?

Geplaatst: 24.05.2011 - 22:14
door arnoud
Daar is het een gemiddelde voor. Als je optrekt schiet hij ruim over het gemiddelde heen, als je het gas loslaat staat hij ook zo op 0.0l/100km. Gemiddeld dus.

Geplaatst: 24.05.2011 - 22:54
door Discovery
Rustig gas geven heeft ook weinig zin, je kan net zo goed je pedaal tot de bodem intrappen. Als je maar schakelt op een bepaald toerental, zo rond de 2000+ toeren(de schakelindicator zal dan ook wel gaan branden). Je haalt het meeste winst met zo veel mogelijk uitrollen en veel op cruise rijden in de juiste versnelling.

Geplaatst: 24.05.2011 - 23:28
door kamikaze
Is zonder cruise niet zuiniger? Je anticipeert sneller door even het gas te lossen wanneer nodig dan met knopjes te moeten sukkelen.
Ook wanneer het licht bergop/bergaf gaat ben je zonder cruise zuiniger denk ik.

Geplaatst: 25.05.2011 - 07:21
door JW71
Ik merk dat als ik via de A58/A16 naar Rotterdam rijdt ik een veel ongunstiger verbruik heb dan als ik dat via de A2/A12 doe. Ik rij nu twee dagen heen en weer over de A2/A12 en het verbruik zit nog steeds rond de 6.0 / 6.1l, terwijl ik over de router A58/A16 ruim voorbij de 6.5 gemiddeld ga. Oh well...
Denk dat je A2/A15 bedoelt richting R'dam, of moet je boven R'dam wezen. Verschil zit hem er waarschijnlijk in dat je op de route A58/A16 meer 120km/u stukken hebt zitten. Ik heb dezelfde route keuze en rijd meestal A2/A15.
Is zonder cruise niet zuiniger? Je anticipeert sneller door even het gas te lossen wanneer nodig dan met knopjes te moeten sukkelen.
Ook wanneer het licht bergop/bergaf gaat ben je zonder cruise zuiniger denk ik.
Dat klopt een beetje, echter doordat je op CC een veel constantere snelheid rijdt is dat toch zuiniger. Bij veel afremmen en weer optrekken is het zonder CC inderdaad zuiniger.
Met de caravan is zonder CC zeker zuiniger omdat je dan bergop minder gas geeft (en dus wat langzamer gaat ridjen) terwijl met de CC erop de snelheid aangehouden wordt. Maar voor lange stukken wil ik echt niet meer zonder CC.

Geplaatst: 25.05.2011 - 07:51
door ZX10r
Ik rij veel file van Rotterdam naar Den Haag, dat is ook niet goed voor het verbruik constant 120 is zuiniger dan sukkelen met 40. Alleen snelweg retourtje Maastricht is gemiddeld 9.6l/100km (zonder file)

12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,5l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,7l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71

Edit de DRIVe is gestegen :oops:

Geplaatst: 25.05.2011 - 08:43
door rsnhakan
Dan moet je wel de goede lijst kopiƫren. :)

Geplaatst: 25.05.2011 - 10:14
door arnoud
JW71 schreef:
Ik merk dat als ik via de A58/A16 naar Rotterdam rijdt ik een veel ongunstiger verbruik heb dan als ik dat via de A2/A12 doe. Ik rij nu twee dagen heen en weer over de A2/A12 en het verbruik zit nog steeds rond de 6.0 / 6.1l, terwijl ik over de router A58/A16 ruim voorbij de 6.5 gemiddeld ga. Oh well...
Denk dat je A2/A15 bedoelt richting R'dam, of moet je boven R'dam wezen. Verschil zit hem er waarschijnlijk in dat je op de route A58/A16 meer 120km/u stukken hebt zitten. Ik heb dezelfde route keuze en rijd meestal A2/A15.
Nee ik bedoel echt de A2/A12. Deze route is inderdaad een stuk om, maar sinds de verbreding van de A2 en de A12 rijdt dit eigenlijk altijd lekker door. De A15 tussen Gorinchem en Rotterdam en daarna de A16 vertraagd toch best wel.

Ik moet inderdaad naar Delft, maar meestal pak ik toch de A12->A20->A13 wat net iets lekkerder door rijdt dan de A12->A13.

De A58 is misschien wel helemaal 120km/u, maar is veel drukker en tweebaans, dus veel vaker afremmen tot stilstand en optrekken. De A12-A2 is bijna over het hele stuk continu 100-120 doorrijden.
Is zonder cruise niet zuiniger? Je anticipeert sneller door even het gas te lossen wanneer nodig dan met knopjes te moeten sukkelen.
Ook wanneer het licht bergop/bergaf gaat ben je zonder cruise zuiniger denk ik.
Als ik op de cruisecontrol rij hoef ik bijna nooit te remmen, aangezien ik dan juist verder voor me kan kijken omdat ik niet op de snelheid hoef te letten. Als er een stuk voor me iets gebeurt druk ik op de '0' en als het weer door rijdt druk ik de return-toets in. Ik rij ook veel zuiniger in een automaat dan in een handgeschakelde auto want het nieuwe rijden in een handgeschakelde auto is nog niet ingesleten hier :-)

Geplaatst: 25.05.2011 - 10:59
door ZX10r
rsnhakan schreef:Dan moet je wel de goede lijst kopiƫren. :)
Done, maar ik verwacht jullie wel onderaan mijn advies blijf rechts rijden :D

Geplaatst: 25.05.2011 - 11:04
door rsnhakan
Jouw advies ga ik opvolgen......grr

Geplaatst: 25.05.2011 - 20:01
door Raptor
Ik heb nu 4000km met een V60 D3 Geartronic. Ik heb nog nooit 800km kunnen rijden met een volle tank. Thans geeft de boordcomputer in het begin 1150km aan. Maar na 100 km blijft daar nog 850km van over en dat zakt bij elk rood licht met 10km. Ik doe 50% snelweg. Ik rijd altijd met cruisecontrol de max toegelaten snelheid. Met mijn vorige BMW reed ik altijd veel te snel (160) en had ik een gemiddeld verbruik van 6.6/100. Nu is dat met een veel tragere auto en een rustige rijstijl 7.8/100. En ik kom van 8.8. Maar wel een mooier geluid ;-)


12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,8/100km - 2011 - V60 D3 GT - Raptor
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,5l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,7l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71

Geplaatst: 29.05.2011 - 13:11
door rsnhakan
12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,8/100km - 2011 - V60 D3 GT - Raptor
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,7l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
6,0l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71

Geplaatst: 29.05.2011 - 14:38
door arnoud
12,9l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71 met sleurhut aan de haak
10,7l/100km - 2010 - V60 T6 - ZX10r
8,9l/100km - 2010 - S60 2.0T - raketmuis
7,9l/100km - 2010 - S60 2.0T Powershift - GND
7,8/100km - 2011 - V60 D3 GT - Raptor
7,5l/100km - 2011 - V60 D5 GT - Steyn
7,4l/100km - 2011 - V60 D3 - Krisk
7,1l/100km - 2010 - V60 D3 - zagato
6,8l/100km - 2011 - V60 D3 - mlerutte
6,2l/100km - 2011 - V60 D3 GT - arnoud.
6,0l/100km - 2011 - S60 DRIVe - rsnhakan
5,9l/100km - 2011 - V60 D3 - DJR
5,7l/100km - 2011 - V60 D3 - JW71

Een paar dagen zonder noemenswaardig stadverkeer, gemiddelde over deze tank 6,2l/100km...

Maar dit heeft zo niet heel veel zin, als ik bij ieder tank ga resetten fluctueerd het wel heel fors. Binnenkort maar het langdurig gemiddelde gaan uitrekenen.

Geplaatst: 29.05.2011 - 14:54
door The Volvoboy
rsnhakan, Ik dacht dat je 7.2L/100km verbruikt had :D

Geplaatst: 29.05.2011 - 16:13
door rsnhakan
Nadat ik 7,2L/100km had verbruikt op 1 tank, was mijn vader een beetje boos. Dus met de nieuwe tank iets rustiger doen :)