Zoo
Iets van 3500 km verder. Op een paar kleine eigenaardigheden na is de XC een geweldige reisauto gebleken,
Ben zelf geen fan van het uiterlijk van de XC60. Onderweg veel XC60's gezien en elke keer zie ik er wel iets aan waarom ik denk van neh, net niet. Gekke is dat als ik onze XC60 dan weer zie staan met die 20" wielen ik dat dan niet zo ervaar. Wielen zullen dan wel veel doen met dit model.
Auto beladen met twee volwassenen en twee kids en de laadruimte tot aan de nok toe vol was het stuurgedrag gewoon super te noemen. Geen moment de indruk gehad een wiebeljeep te rijden. Zelfs bij snelheden tot 185 km/h lag de auto als een blok op de weg.
De paar opties die op de auto zitten hebben we behoorlijk benut. Navigatie natuurlijk en 3 iPhones met stromende muziek en geen enkele keer heeft de Volvo moelijk gedaan. Navigatie laat wel iets te wensen over, oude systeem met de joystick achter op het stuur was fijner te bedienen en beter doordachte menustructuur voor sommige functies maar verder deed ie het prima.
De motor is dik in orde mits tegen de 1500 toeren. In de file in de bergen was het soms moeilijk weg komen. Blip gas koppeling half en opvangen zonder de auto terug te laten rollen gaat soms niet makkelijk want dan duikt de motor gelijk richting 600 toeren en is het afgelopen. Start/stop is dan wel een leuke optie want de motor start gelijk weer maar toch is het soms een beetje irritant. Dit mede omdat het ook vaak in eenzelfde situatie wel goed gaat. Het is mij wel vaker opgevallen dat om de een of andere reden de motor niet altijd even consequent is tussen stationair en 1500 toeren. Misschien dat de airco en andere stroomvreters hier in meespelen, zou het haast denken, maar het diesel koppel wat ik verwacht had blijkt deze motor niet te hebben.
In bergachtig gebied komen de schakelpijltjes ook niet altijd even snugger opzetten maar de auto kan natuurlijk niet vooruit kijken, misschien dat de citysafety camera hier iets mee kan?

Beetje afhankelijk van gasstand wil de auto dat je tegen de 1700 toeren gaat schakelen waar de toeren terugvallen richting 1300. Dit is precies het gebied waar de turbo relatief vlot mee kan gaan doen. Zit je onder de 1300 toeren dan is er een turbogat welke net te groot is om de motor op toeren te kunnen houden en kakt de boel in. Afgaande op de pijltjes schakel je dus in een turbogat en gelijk komt het opschakelpijltje dan weer opzetten. Op een vlakke weg, en met minder belading, gaat dit gewoon goed maar bij lichte stijging kun je het al vernemen.
Vrijwel de gehele reis boven de Drive macht gereden maar niet als een idioot getrapt. Bij optrekken op de snelweg toch zoveel mogelijk de pijltjes in de gaten gehouden tot de 6 en grote stukken 110 - 130 gereden en nimmer ook maar in de buurt geweest van de 6.9 ltr. Uiteindelijk verbruik staat nu op 8.5 ltr. Wel een beetje een domper voor zo'n groen ding. Zeker geen domper voor het rijgenot daarintegen maar toch... :happy8: