Pagina 3 van 13
Geplaatst: 23.05.2011 - 21:50
door Thijs
Hmmm, dat had je ook graag anders geziendenk ik.. Succes iig, hou ons maar op de hoogte!
Geplaatst: 27.05.2011 - 19:34
door Wim J
Eindelijk de wagen terug! Na twee en een halve week werd het wel tijd.
Alle klepstoters zijn vervangen en alle tuimelaars zijn vervangen. De motor maakt merkelijk! minder lawaai, en loopt soepeler. Ook binnenin is het iets stiller.
Ik weet niet of er nog iets extra gebeurd is. Ik heb de klepstoters gezien en zowat een derde zat vast! Bij de vervangen onderdelen lagen ook de metalen buisjes naar de injectors?
Volgende week ineens op vakantie met de XC70 dat wordt een ideale testcase.
Verder het advies gekregen van de dealer om om de 20000km onderhoud te laten doen.
Geplaatst: 27.05.2011 - 19:46
door Ramon&Ramon
is de oliepomp ook vervangen,want dat is meestal de oorzaak van de voorgaande problemen!
Geplaatst: 27.05.2011 - 20:10
door Wim J
Heeft een D5 na MY06 een andere oliepomp dan de pre-MY06-D5?
De nieuwe hydraulische klepstoters zijn wel van een verbeterd type heeft men mij gezegd,...
Geplaatst: 30.05.2011 - 21:44
door robbie2
Geldt dit dan ook voor de V50 D5 uit 2008 met 150dkm ?
Heeft dir ook iets te maken met je rijstijl ?
R
Geplaatst: 31.05.2011 - 19:35
door Wim J
Update: auto loopt soepeler, maakt binnenin, maar zeker buiten minder lawaai. En,... het verbruik is met wel een halve liter /100km gezakt. Ik begrijp er niks meer van, maar dat zal wel aan mij liggen.
Geplaatst: 31.05.2011 - 20:12
door sbv
Wat hoorde je allemaal aan de motor ? meer gebrom of rauwere loop of ?
Geplaatst: 31.05.2011 - 22:03
door Wim J
sbv schreef:Wat hoorde je allemaal aan de motor ? Meer gebrom of rauwere loop of ?
Een traktor maakt minder lawaai! Er was een ploppend geluid uit de inlaat te horen. Heel goed hoorbaar ter hoogte vd voorwielen ongeveer een meter naast de auto, vooral aan bestuurders kant! Eigenlijk het geluid van een getunede uitlaat maar dan aan de inlaat,... Het had wel iets stoer, maar tegleijk wist ik dat het niet juist was!
uiteindelijk bleek dat: een hele hoop klepstoters vast zaten. Monteurs zeiden dat de D5 euro 4 motoren er allemaal last van krijgen rond de 170k-km. Ik weet dat de tuimeleaars en de klepstoters allemaal vervangen zijn. Of er aan het blok zelf ingrepen gebeeurd zijn is me onduidelijk. Voor de klepstoters zou er een nieuwere versie gemonteerd zijn (die uit de recente 215pk D5??)
Geplaatst: 01.06.2011 - 02:13
door Thijs
Monteurs zeiden dat de D5 euro 4 motoren er allemaal last van krijgen rond de 170k-km.
Vreemd dat er op het forum verder nog niets over bekend is... Er zijn toch al wel wat euro 4 D5's met meer dan 2 ton..
We gaan het zien.
Wel mooi dat die van jou nu zo mooi loopt! Geniet ervan!
Geplaatst: 02.06.2011 - 00:29
door Wim J
Thijs schreef:Monteurs zeiden dat de D5 euro 4 motoren er allemaal last van krijgen rond de 170k-km.
Vreemd dat er op het forum verder nog niets over bekend is... Er zijn toch al wel wat euro 4 D5's met meer dan 2 ton..
We gaan het zien.
Wel mooi dat die van jou nu zo mooi loopt! Geniet ervan!
Ik had helemaal geen error meldingen en ook geen lampjes die gingen branden. Niks! Allen het geluid. In de wagen nauwelijks te merken, maar er buiten wel. Het waren dan ook collega's en m'n vrouw die me erop wezen.
Ik denk dat één en ander ook afhangt van hoeveel en welke klepstoters vast zitten,... De auto reed verder perfect.
Nu de herstelling gedaan is merk ik toch een betere reactie van de motor, maar geen hemelsbreed verschil. Het is natuurlijk ook een probleem wat niet van één dag op de andere ontstaat, dus dan merk je het niet zo. Er zaten een heel pak klepstoters vast, dus het is niet één gevalletje. Dezelfde klepstoters zitten ook in ander D5's (euro4). Maar er is wel in de loop der jaren een wijziging gebeurd op de stoters. Nu zitten de gewijzigde stoters ook in mijn blok.
Dit is wat ik kon afleiden uit de info die me gegeven werd.
Geplaatst: 26.06.2011 - 12:30
door Thijs
Ik hou het voor alsnog op een incidenteel geval, wat de monteurs ook melden...
Geplaatst: 28.06.2011 - 15:40
door Wim J
Thijs schreef:Ik hou het voor alsnog op een incidenteel geval, wat de monteurs ook melden...
Dan toch zeer knap hoe ze aan het motorgeluid konden horen dat het de klepstoters waren.
Er zaten 7 klepstoters vast, en net allemaal toevallig in mijn motor? Dat lijkt me allemaal teveel toeval om incidenteel te zijn.
Er waren trouwens 2 monteurs van verschillende volvo garages die aan het motorgeluid konden horen dat het met vrijwel 100% zekerheid om defect klepstoters ging,.. Dus zo onbekend zal het probleem wel niet zijn,... Dat ze er geen reclame mee maken lijkt me evident.
Geplaatst: 28.06.2011 - 15:55
door Jers3n
Of het geluid van een motor met defecte klepstoters is gemakkelijk/duidelijk te onderscheiden.
Ik ga een heel eind met Thijs mee in het statement dat het incidenteel is. Er wordt weinig tot geen melding van gemaakt op het forum, nu zegt dat ook niet alles, maar geeft wel een indicatie dat het waarschijnlijk geen veel voorkomende reparatie is.
(Let wel 'reparatie', kan natuurlijk zijn dat er veel euro 4 diesels rondrijden waarbij het niet geconstateerd is o.i.d. Al spreek ik mezelf dan een beetje tegen....)
Geplaatst: 28.06.2011 - 15:59
door Thijs
Wim J schreef:Thijs schreef:Ik hou het voor alsnog op een incidenteel geval, wat de monteurs ook melden...
Dan toch zeer knap hoe ze aan het motorgeluid konden horen dat het de klepstoters waren.
Er zaten 7 klepstoters vast, en net allemaal toevallig in mijn motor? Dat lijkt me allemaal teveel toeval om incidenteel te zijn.
Er waren trouwens 2 monteurs van verschillende volvo garages die aan het motorgeluid konden horen dat het met vrijwel 100% zekerheid om defect klepstoters ging,.. Dus zo onbekend zal het probleem wel niet zijn,... Dat ze er geen reclame mee maken lijkt me evident.
Ik moet mezelf toch een beetje gerust stellen :roll: En idd hoor ik er buiten dit geval om nooit iets over. En als iets een zwak punt is bij een Volvo komt dat hier op het forum geheid tersprake, kijk maar naar het gevalletje handrem...
En ook heel ervaren monteurs hier vrij actief op het forum hoor ik er niet over..
Geplaatst: 29.06.2011 - 20:59
door Wim J
Thijs schreef:...
Ik moet mezelf toch een beetje gerust stellen :roll: En idd hoor ik er buiten dit geval om nooit iets over. En als iets een zwak punt is bij een Volvo komt dat hier op het forum geheid tersprake, kijk maar naar het gevalletje handrem...
En ook heel ervaren monteurs hier vrij actief op het forum hoor ik er niet over..
Laten we al eens beginnen om van de betreffende motortypes te tellen hoeveel er rondlopen met meer dan 170k op de teller,... En verder zit heus niet iedere volvo-rijder op het forum. Mijn motor liep perfect op 160k, en op 175k maakt ie op korte tijd plots een heel ander lawaai (alsof de uitlaat ook langs voor zit). Ik hoop voor alle Volvo-rijders die in aanmerking komen voor dit probleem dat mijn geval idd uniek is. Maar ik ben misschien gewoon de eerste die dit meld. (Er is altijd iemand eerst) Ondertussen is mijn verbruik met ruim 0.5l /100km gezakt, ondanks intensief gebruik van de airco de laatste tijd,... Ik denk dat de roetfilter met het defect in de motor meer regenereerde, en nu deze hersteld is er minder roet in het filter komt en het verbruik dus zakt doordat er minder regeneratie nodig is( het is maar een denkpiste,...)
Geplaatst: 09.07.2011 - 12:25
door lemmer
Vraagje aan topicstarter, hoe was de koude start voor het vervangen van de klepstoters? Liep hij gelijk mooi rond of sloeg hij stotterend aan?
Dat ploppen in de inlaat, was ook te voelen aan de turboslang?
Liep hij warm slechter?
Geplaatst: 09.07.2011 - 15:07
door Wim J
lemmer schreef:Vraagje aan topicstarter, hoe was de koude start voor het vervangen van de klepstoters? Liep hij gelijk mooi rond of sloeg hij stotterend aan?
Dat ploppen in de inlaat, was ook te voelen aan de turboslang?
Liep hij warm slechter?
Het uitlaat-geluid aan de inlaat was het opvallendste 'probleem'. Ik heb nooit enig vermogens verlies oid gemerkt. Koud of warm het maakte niet uit.
Nu de zaak hersteld is, merk is toch dat de motor ietsje soepeler is, en het verbruik merkbaar gezakt is. 7,6l /100km ipv 8,5l /100km volgens boordcomputer.
Ik denk dat het allemaal begint met 1 klepstoter, dan nog eentje en nog eentje,... zo merk je niet dat er iets aan de hand is. Het is een probleem wat zich langzaam nestelt in je motor. Waardoor je er langzaam aan went, en dus niks merkt.
Ik ben beroepsmatig met geluid bezig, en als een geluid veranderd heb ik het gehoord. In dit geval was het enkel van buitenaf hoorbaar, binnenin bleef alles vrijwel identiek. Toch was er een licht verschil te merken aan het geproduceerde geluid binnenin na de herstelling. Maar nogmaals, niet alle klepstoters gaan op het zelfde moment defect. Maar worden wel alle samen hersteld.
Geplaatst: 09.07.2011 - 15:20
door Ramon&Ramon
Het lijkt wel een Voodoovolvo verhaal dit!

Lekker spannend is het wel.!
Geplaatst: 10.07.2011 - 09:47
door Summum08
Ik ben niet echt actief op het forum, maar lees er wel overheen en van dit topic krijg ik het wel een beetje warm. Ik rijd namelijk een V70 2008 met D5 euro 4 motor (185PK). Er staat nog maar 120K op. Toevallig afgelopen week bij de dealer langs gegaan omdat ik mijn brandstofverbruik te hoog vind. Dat kan natuurlijk veel meer redenen hebben (korte ritjes of zo). Ik vroeg of er softwareupdates waren.
De dealer (Serva) vertelde me dat Volvo Nederland onlangs heeft besloten om software updates voortaan automatisch bij iedere beurt te draaien ("onderhoud 2.0"). Vond ik vreemd, want ik dacht dat ze dat altijd zouden doen.
Ik hoor nog geen merkwaardige geluiden maar houd het in de gaten. Overigens, op de website
http://www.rica.nl/identify.aspx zie je een overzicht van de verschillende motoren. Misschien handig voor diegenen die niet zeker weten welke motor er in ligt.
Geplaatst: 23.09.2011 - 09:05
door Thijs
Wim J, Mag ik vragen met wat voor olie de auto afgevuld is geweest?