Pagina 3 van 6

Geplaatst: 17.06.2011 - 16:21
door B-lennium
als je idd de rotor as kan draaien (kwart slag zeg je?) terwijl de motor stil staat, dan heb je idd een ander probleem! de timing zal dan niet meer zijn wat het moet zijn. waarschijnlijk zijn de veren van de centrifugaal gewichten lam.

de klassieke auto shop kan misschien de veertjes vervangen?

maar zeker de condensator vervangen.

Geplaatst: 17.06.2011 - 17:06
door Swieb
Ik rij zometeen naar mijn donorauto met een vriend, daar haal ik heel de ontsteking uit het blok met rotor verdelerkap ontsteking etc.

De garagehouder bouwt hem dan weer in en stelt alles weer op tijd en af.
Met een beetje geluk heb ik dan morgenavond mijn Beestje terug en kan ik met een big smile weer rondrijden.......

Geplaatst: 17.06.2011 - 18:10
door biadman
hoop het voor je!!

Geplaatst: 17.06.2011 - 23:44
door Swieb
We kwamen om 21:30 bij de garage aan om het onderdeel op de afgesproken plaats neer te leggen, was de monteur/eigenaar er nog en hij is nog even eraan begonnen......

Vond het op zich heel netjes (als hij maar geen nachturen gaat rekenen hihi)

Geplaatst: 18.06.2011 - 12:42
door Boele
Swieb schreef:We kwamen om 21:30 bij de garage aan om het onderdeel op de afgesproken plaats neer te leggen, was de monteur/eigenaar er nog en hij is nog even eraan begonnen......

Vond het op zich heel netjes (als hij maar geen nachturen gaat rekenen hihi)
Als ie slim is, monteert hij alles vast op de werkbank, dan kan ie hem zo in de auto zetten, afstellen met stroboscoop en klaar!

Hoop dat het zo verholpen is!

Geplaatst: 18.06.2011 - 16:54
door Swieb
Vanmrgen werd ik gebeld door de garage: hij moest het asje wat onder de ontsteking zat ook nog hebben...........

met veel moeite weer vervoer geregeld (Bedankt hiervoor xxx) en op naar Loenhout.

Heen ging goed, onderdeel pakken en meenemen ook, terugweg was doffe ellende, de ene file na de andere......... om 16:30 bij de garage en niemand meer daar.... dus nu mar weer afwachten. Heb het onderdeel droog neergelegd daar en de garage gemaild. Telefoon werd niet opgenomen.

Nu maar duimen op een wonder want als dat tandwieltje al niet meer goed is, hoe ziet het er dan in het blok uit????

Geplaatst: 18.06.2011 - 17:20
door Boele
Asje?? Tandwieltje, je hebt het toch hopelijk niet over een complete nokkenas?

Geplaatst: 18.06.2011 - 17:34
door Swieb
Als je de ontsteking uit het blok pakt zie je een soort van tandwieltje.
Als je dat eruit pakt dan zit daar nog een asje aan. Hoe of je dat noemt weet ik niet, maar ik begin hele bange vermoedens te krijgen nu.

Nokkenas ligt toch helemaal in het blok?

Geplaatst: 18.06.2011 - 18:43
door chrisje
Nokkenas ligt boven in het blok, onder het kleppen deksel

Geplaatst: 18.06.2011 - 19:00
door Swieb
pfffffffff oke, dan is dat niet wat ik mee moest brengen....

Als ik dat tandwieltje met asje uit het blok pak, wat onder de ontsteking zit, zie ik in het blok nog een tandwiel achtig iets zitten, dat al dan wel de nokkenas ijn denk ik. nou hoop ik dus maar dat die nog goed is anders kan ik het helemaal schudden met mijn auto en mijn baan............... :shock:

Geplaatst: 18.06.2011 - 19:01
door Iroll
chrisje schreef:Nokkenas ligt boven in het blok, onder het kleppen deksel
Het is geen Renault B20! De originele Volvo redblock B20/B18 is een compleet ander beestje, die heeft een onderliggende nokkenas met klepstoters. Onder het kleppen deksel vind je alleen de kleppen.

Geplaatst: 18.06.2011 - 19:17
door Swieb
Oke, ik geloof jullie allemaal :oops:

ik zag net dat de garagehouder de mail gelezen heeft die ik gestuurd heb, hoop dat hij nu aan mijn auto bezig is........

Wat is dan dat tandwieltje in het blok wat je ziet als je de onsteking eraf hebt en het tandwieltje met asje eruit gepakt hebt? (pure nieuwsgierigheid)

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:39
door B-lennium
Dat tandwiel in het blok IS de nokkenas, het tandwiel drijft de onsteking aan via het 'asje'. Let wel op met terugplaatsen van de as. Als die verkeerd zit krijg je je onsteking nooit goed.

Is er een werkplaatshandboek in de buurt daar? Daar staat een plaatje in hoe de as moet zitten.

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:41
door Iroll
Tsjonge, het zit je niet echt mee zeg!

Dat tandwieltje wat je in het blok ziet zit op de nokkenas. Die drijft dus de ontsteking ook aan zodat de vonk precies op tijd kan komen als de contactpunten en timing op tijd staan. En de onderkant van de verdeler, dus gedeelte onder het tandwieltje, drijft op zijn beurt weer de oliepomp onderin het blok aan.
De nokkenas zijn belangrijkste taak is overigens om de in-en uitlaat kleppen op tijd open en dicht te laten gaan

Wat misschien handig is om een sleutelcursus te gaan volgen en/of lid te worden van de VKV Volvo Klassieker Vereniging. Die hebben een paar keer per jaar, verspreid over het land, sleuteldagen die gratis zijn. Ook onderdelen kan je daar als lid goedkoop krijgen vanuit het magazijn in Elshout, niet al te ver bij jou vandaan dus. Het lidmaatschap heb je er zo uit.

http://www.volvokv.nl/

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:42
door Swieb
Mijn Volvo staat nu in een garage bij een monteur die meer oldtimers onder handen heeft. Ik mag er van uit gaan denk ik, dat hij weet wat hij doet..................

Hoop ik toch

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:48
door Iroll
Ja, een oldtimer specialist heb je zeker nodig. De moderne monteurs hebben er de ballen verstand van, die kunnen alleen onderdelen vervangen als de boardcomputer ze verteld wat er loos is!

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:50
door Swieb
grinn, dat heb ik al gemerkt, ik ben mijn wagen al meer dan een week kwijt

Geplaatst: 18.06.2011 - 20:58
door B-lennium
In dit document http://www.k-jet.org/files/greenbooks/v ... A_B20B.pdf vind je een stuk uit de handleiding.

Op pagina 33 van de pdf staat een plaatje van het asje gezien vanuit de ontstekings opening. Mocht de monteur geen boek hebben (heeft vast niet van elke auto een boek) dan heb je hem nu zelf (een stukje dan)

Succes!

Geplaatst: 18.06.2011 - 21:01
door Swieb
Super bedankt. Hoop dat hij het niet nodig heeft, maaris altijd handig:D

Geplaatst: 18.06.2011 - 21:03
door B-lennium
Als het asje los is geweest, zeker ff het plaatje op pagina 33 laten zien.