Pagina 3 van 6

Geplaatst: 01.07.2011 - 14:06
door Ramon&Ramon
nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.

Is die garage een dealer??????

Geplaatst: 01.07.2011 - 14:35
door nootje63
Nee, geen dealer. Het is een volvo garage van een man die jarenlang bij volvo heeft gewerkt en zes jaar geleden voor zichzelf is begonnen.
Hij heeft o.a. een computer met software en toeters om, zoals de dealer, de wagen uit te kunnen lezen.

Geplaatst: 01.07.2011 - 14:44
door Ramon&Ramon
heeft hij misschien toch verouderde apparatuur,met Vida kun je denk meerdere zaken tegelijk uitlezen.
Ik ga die meneer niet beoordelen op zijn kunnen en apparatuur,zo is het niet,maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad.

Geplaatst: 01.07.2011 - 14:55
door nootje63
Ramon&Ramon schreef:heeft hij misschien toch verouderde apparatuur,met Vida kun je denk meerdere zaken tegelijk uitlezen.
Ik ga die meneer niet beoordelen op zijn kunnen en apparatuur,zo is het niet,maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad.
Kan nooit kwaad, maar ik wacht eerst woensdag af.

Geplaatst: 01.07.2011 - 20:10
door Oceanracer
nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.
Juist het ontbreken van een melding, wijst in de richting van een defecte ETM.

Geplaatst: 01.07.2011 - 22:44
door Beers!
Oceanracer schreef:Als het niet aan de ETM ligt, waarom is het probleem dan niet aanwezig bij de diesels GT?
Hallo. Ik heb het pendelprobleem ook, vooral met handmatig gasgeven rond de 80 km/h. Ik heb alleen ook een lekke intercooler en dacht dat het daarmee te maken kon hebben. Volgende week komt de nieuwe intercooler erin.

Maar in ieder geval, ik heb een 2.4d GT. Dus wel een diesel met GT die pendelt... En zo te lezen ben ik er niet vanaf met een nieuwe intercooler. Tips die meteen meegenomen kunnen worden bij het vervangen van de intercooler?

Ik ben dus ook benieuwd naar de uitslag van Nootje.

Geplaatst: 01.07.2011 - 23:05
door Oceanracer
Heb mijn buurman een XC90 GT ontraden ivm het hoge brandstofverbruik en de perikelen omtrent de automaat. Gedoe met je auto, zonder dat je weet waar je het direct zoeken moet, is bijzonder irritant. Jammer om te lezen dat dit nou ook bij de diesels voorkomt...

Geplaatst: 01.07.2011 - 23:14
door Beers!
Sorry for bringing bad news Oceanracer.

Op dit forum vind ik de volgende mogelijke oorzaken (die zelfs enigszins met de intercooler verband kunnen houden):

1. Vervuilde ETM (schoonmaken met remreiniger, accupolen los);
2. Lekke verbinding (slang) tussen intercooler en ETM;
3. Kapotte sensor commonrail systeem (eenvoudig zelf te vervangen, zie plaatje onder hyperlink );
4. Lek drukventiel brandstofpomp (quote ander topic: druk ventiel 3 schroefjes verwijderen dan de twee rubber ringetjes vervangen toen was het bij mij over deze tip kreeg ik van fasstech tuning uit haaksbergen kosten .39 cent ipv 146 ex van volvo)

Bij anderen zijn dit oplossingen geweest. Overigens hebben ook veel anderen voor veel geld de verstuivers vervangen wat nooit tot oplossing heeft geleid (voor zover ik kan vinden).

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... m&start=25

Een aantal van deze dingen zijn tijdens het vervangen van de intercooler even slim om mee te nemen, zoals de reiniging ETM en de slang vervangen. Daarna zijn ook het drukventiel en de sensor nog goed te doen. Ik ben hoopvol.

Geplaatst: 03.07.2011 - 10:24
door EVV
Oceanracer schreef:
nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.
Juist het ontbreken van een melding, wijst in de richting van een defecte ETM.
Mee eens, mijn ETM was al raar aan het doen toen ik de auto kocht met 180.000 km, er traden kleine variaties op in het toerental bij constante snelheid. Daar is nooit een foutmelding over geweest, totdat de ETM het uiteindelijk helemaal opgaf.

Geplaatst: 03.07.2011 - 11:00
door nootje63
Ik ben het er niet mee eens in mijn geval. Als het de ETM was, dan zou het niet alleen tussen de 50 en 80 moeten voorkomen, en zou hij ook moeten pendelen als ik handmatig schakel of op cruisecontrol rijd. Stationair loopt hij perfect en buiten die snelheden is er geen enkel probleem. Het wordt ook niet slechter in de loop der tijd.
Alles op de ETM gooien is mij in dit specifieke geval te kort door de bocht (helaas?).

Geplaatst: 03.07.2011 - 11:28
door jpwg001
En kan de TCV geen oorzaak in dit probleem zijn. of zijn er ook mensen hier bij die een ongeblazen auto hebben?

Geplaatst: 05.07.2011 - 18:52
door Beers!
Vandaag is mijn intercooler vervangen. Dat rijdt weer een stuk beter en vooral minder pikzwarte rookgordijnen achter de auto.

In ieder geval de 30 kilometer van de garage naar huis geen gependel ervaren. Zou het pendelen komen van een probleem in de luchtaanvoer waardoor de computer ingrijpt?

Geplaatst: 05.07.2011 - 21:06
door nootje63
In ieder geval dus duidelijk verschil bij jou!
Morgenvroeg weet ik ook meer......

Geplaatst: 05.07.2011 - 23:45
door charly
Dit euvel heeft mijn D5 automaat 2002 met 320000 km ook. Toerental pendelt idd met goed 100 rpm + of - bij 1500 rpm. Oorzaak : motorisch of bakmatig?Wat wordt bedoeld met nieuwe SW inlezen? Hoe kan dit effect resulteren?

Geplaatst: 05.07.2011 - 23:55
door Morgenstond
De garage waar mijn auto vandaan komt heeft besloten tot een revisie van het kleppenhuis. Volgens het automaatrevisiebedrijf zou het 80% zeker zijn dat dit de oorzaak is van deze klachten. Volgende week gaat hij ervoor weg. Ik wacht af. Softwareupdates en spoelen hebben geen effect gesorteerd.

Geplaatst: 06.07.2011 - 11:55
door nootje63
Helaas, software update heeft bij mij ook geen effect.
Vrijdag gaan we de remsensor (dacht ik) vervangen en kijken of dat effect heeft. Kwartiertje werk en gebruik van een 'proef' sensor.
Volgens de garage heeft deze sensor invloed op o.a. de lock-up. Het is zoeken, want zekerheden zijn er niet meer nu........

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:03
door Beers!
nootje63 schreef:Helaas, software update heeft bij mij ook geen effect.
Vrijdag gaan we de remsensor (dacht ik) vervangen en kijken of dat effect heeft. Kwartiertje werk en gebruik van een 'proef' sensor.
Volgens de garage heeft deze sensor invloed op o.a. de lock-up. Het is zoeken, want zekerheden zijn er niet meer nu........
Loop anders ook eens je hele stelsel van turbo-slang-intercooler-slang-klephuis-slang eens door. Misschien heb je ook ergens last van vervuiling, een lek of valse lucht?

Andere posts in dit forum vertellen over bakspoelen en verstuiververvanging, hetgeen allemaal niet tot resultaat leidde. Dus de dure oplossing lijkt het niet te zijn. In een eerdere post heb ik de vermelding gedaan van oplossingen bij anderen. Zit daar niets bij?

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:38
door nootje63
Het hele stelsel gaan we zeker nalopen! Ik heb nog geen andere oplossingen gezien die hier van toepassing kunnen zijn.
Het blijft vreemd dat er stationair niets aan de hand is, op CC ook niet en met GT ook niet. Daardoor blijft bij mij toch het gevoel dat het iets elektronisch is.

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:39
door nootje63
Alsof hij niet in de lockup gaat of zo, alsof hij constant twijfelt.

Geplaatst: 06.07.2011 - 13:44
door nootje63
Morgenstond schreef:De garage waar mijn auto vandaan komt heeft besloten tot een revisie van het kleppenhuis. Volgens het automaatrevisiebedrijf zou het 80% zeker zijn dat dit de oorzaak is van deze klachten. Volgende week gaat hij ervoor weg. Ik wacht af. Softwareupdates en spoelen hebben geen effect gesorteerd.
Bedoel je met kleppenhuis de valve body van de automaat? Die is bij mij inderdaad een tijdje geleden ook vervangen.