Xenon verlichting

Bakboord1
4th Gear member

On topic: Aftermarket xenonlampen branden in je spiegel van je lampen waardoor deze zwart worden.

Ofwel je sloopt je lampunits met aftermarket xenonlampen omdat je lampen hier niet voor zijn gemaakt. Als je zoekt kom je dit probleem vanzelf tegen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
blastaway
5th Gear member

Bakboord1 schreef:On topic: Aftermarket xenonlampen branden in je spiegel van je lampen waardoor deze zwart worden.

Ofwel je sloopt je lampunits met aftermarket xenonlampen omdat je lampen hier niet voor zijn gemaakt. Als je zoekt kom je dit probleem vanzelf tegen.
Geldt dit ook als je standaard al lenslampen hebt? Ik weet dat veel automerken lenslampen hebben icm H7 halogeen lampen.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Bakboord1
4th Gear member

Geen idee maar ik bedoelde het hier specifiek voor de s60-s80-v70 waar dit probleem op dit forum staat.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Beekimov
2nd Gear member

Ik ben er eindelijk uit,

Heb net ff bij de plaatselijke autozaak, ff 2 setjes Philips lampen opgehaald H7 en H1, De H1 is voor de mistlichten...en kwa lichtkleur en sterkte komen ze vrijwel overeen. (X-Treme power en X-Treme vision)

Ben ik er toch zeker van dat mn koplampunits niet kaput gaan.

Na al die verhalen gelezen te hebben over aftermarket xenon werd ik er toch een btje huiverig voor....

t zal in ieder geval wel een verbetering zijn kwa lichtopbrengst dan wat ik nu heb...

Bedankt iedereen voor de vele reacties en tips... super!!

Erwin.
945i
8th Gear member

Oke, goede keuze!
Beter dan die prutxenonsetjes die worden aangeboden hier...

Weet zeker dat het je zal bevallen.:)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ik had toch gelijk dus? :p
945i
8th Gear member

Ja Hakan, je had gelijk. =D> :)
elvis69
2nd Gear member

In dit verhaal is Hakan niet de enige die gelijk heeft, je mag in mij een medestander van je betoog bijschrijven.
De kwaliteit van after-m-xenon is op zn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
BertjeB
3rd Gear member

Bakboord1 schreef:On topic: Aftermarket xenonlampen branden in je spiegel van je lampen waardoor deze zwart worden.

als je een duurder merk neemt waarbij het lampglas een uv filter bevat heb je dit probleem niet.
ik geloof dat pilot setjes dit hebben.....
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Marcel_VW
2nd Gear member

elvis69 schreef:In dit verhaal is Hakan niet de enige die gelijk heeft, je mag in mij een medestander van je betoog bijschrijven.
De kwaliteit van after-m-xenon is op zn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.
wat een hoop gezwans weer zeg. Je hebt fatsoenlijke merken aftermarket xenon en je hebt troep. Ik rij nou al 2-3 jaar met xenon in de audi (ja zelf ingebouwd, shoot me) en de kwaliteit is goed, ik zie veel meer en er seint niemand. Lichtbeeld is goed, APK is geen probleem en zelfs politiecontrole is geen probleem...dus WTF..!

Je kunt niet alles en iedereen over 1 kam scheren, tuurlijk kan het niet in alle lampen, is afhankelijk van de reflectoren in de koplamp, type glas en type lamp... :idea:
945i
8th Gear member

En wat voor koplampen heeft de S80 waar het hier om gaat?

Nou dan.
elvis69
2nd Gear member

Nu zeg je het toch zelf: Je hebt fatsoenlijke merken aftermarket xenon en je hebt troep. :?

Dus is er reden genoeg om bij after-market-xenon vraagtekens te plaatsen, wie wil er nou troep in de koets? Ik niet...
v70 d5 '02

Marcel_VW
2nd Gear member

945i schreef:En wat voor koplampen heeft de S80 waar het hier om gaat?

Nou dan.
Heldere glazen met h7 begreep ik eerder in dit topic dus dat zou fatsoenlijk moeten kunnen werken met de goede xenonset en de juiste afstelling in de testkast.

elvis69: dus omdat er troep tussen zit mag je bij ALLE setjes automatisch je vraagtekens zetten? Dus bij ALLE Volvo's met automaat mag je automatisch vraagtekens zetten omdat er slechte automaatbakken tussen zitten of bij ALLE Volvo's mag je vraagtekens zetten omdat sommige een elektronisch gasklephuisprobleem hebben? :-k
elvis69
2nd Gear member

Marcel: inderdaad! Het is verstandig om bij aankoop van after-m-xenon vraagtekens te zetten. zo voorkom je, mogelijk, veel problemen. Simpel maar waar. Hiermee zeg ik níet dat alle amx troep is, ik ben slechts van mening dat er relatief veel amx van slechte kwaliteit aangeboden wordt, door lieden die er weinig verstand van hebben.
Daarom nogmaals: ja! zet gerust vraagtekens, dit verkleint de kans op een miskoop.
v70 d5 '02

Yellobeard
Starter

Het is weliswaar al een tijdje stil hier, maar ik wil toch nog even wat kwijt:

Velen hebben niet door hoe anders het karakter van (echte) Xenon verlichting is.
Het hier al veel besproken voornaamste probleem wat ontstaat, is dat mensen Xenon inbouwen in niet daarvoor geschikte koplampen.

het probleem ligt in de verstrooiing van het licht: Alle koplampen hebben verliezen, en stralen dus deels licht uit in richtingen waar je (of vooral tegenliggers) het niet wilt hebben. Het cruciale punt is "luminance" (moeilijk om er een NL vertaling van te geven, lees "oppervlakte helderheid")
Dat is bij Xenon zo'n 4x hoger dan bij halogeen. Direct gevolg is dat die storende reflecties ook 4x erger worden! Naar beneden afstellen heeft hierop echt geen invloed!!!

Nou wil dat niet zeggen dat geen van de halogeen koplampen geschikt zou zou zijn voor Xenon: Als fabrikanten beter dan nodig gezorgd hebben dat vervelende reflecties uitblijven, zou daar Xenon ook nog binnen de grenzen kunnen werken, maar dat kom ik zelden tegen!

Koplampen worden gemaakt naar richtlijnen (verlies, reflecties ed.) en die zijn voor Xenon totaal anders.(en maken Xenon-koplampen ook duurder)

Aanvankelijk zou wetmatig het in 'verkeerde' koplampen inbouwen van Xenon verboden worden, is ook een tijdje zo geweest, maar dat werd de heren kennelijk weer te lastig (kontrole ed.)
En het was gemakkelijk om voor de keuring eventjes de halogeentjes voor een paar uurtjes terug te zetten.
Nu wordt het gedoogd: Het is niet verboden, maar de politie mag (!) ingrijpen als ze een auto tegenkomen met duidelijk verblindende Xenon koplampen. Weer lekker vaag dus... Tot er wat misgaat natuurlijk, en slachtoffers (of hun nabestaanden..) weer (!) bergen moeten verzetten om aan hun gelijk te komen...

Resultaat: Alleen al in mijn omgeving rijden diverse pubers met verblindende lampjes rond: pakkans is nou eenmaal klein, en verantwoordelijkheid-gevoel is erg ver te zoeken.

Voorbeeld van een reactie: Ik sprak een collega aan op zijn verblindende , ingebouwde Xenon lampen: "Ja, maar ik rijd alleen overdag..." was zijn intelligente antwoord.. Dus mijn reactie: Dan krijg je in de winter toch een probleem met onze werktijden...

Dit wilde ik even kwijt... Leuk en informatief forum overigens.

Groet, YB.
ChrisD.
1st Gear member

Hey Beekimov,
Ik heb in mijn koplampen die lampen van Philips die 30% meer opbrengst hebben.Voor mij is dit de beste oplossing:Geen geflits van tegenliggers en toch een hele verbetering t.o.v.de standaard "1 euro lampjes".De standaard lampen hebben een horizontale lijn/streep tot de eindlijn,die van Philips vullen het lichtbeeld vanaf vlak voor de auto tot de eindlijn beter in,waardoor het lijkt dat de bundel meer breedte pakt.Ik heb deze lampen al 5 jaar in mn 80 naar volle tevredenheid.Succes met je lichtquest hahaha
S80 T6 : Best car ever
my1stvolvo
2nd Gear member

Gewoon goed afstellen....

Heb het ook een tijdje gehad en pfft wat een verschil.
Wel max 6000k gebruiken.

Wat ook al een verbetering is is het plaatsen van philips Extreme lampen.
Volledig legaal en het verschil met de standaard peertjes is mega
josas1
3rd Gear member

Mag ik vragen waar je die Philips extreme lampen kunt krijgen en wat ze kosten?
Ben wat minder tevreden over de huidige lichtopbrengst van mijn S80, zeker met donker regenachtig weer.
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
my1stvolvo
2nd Gear member

elke automaterialen zaak heeft ze wel.
kost wel 40 euro per 2
Plaats reactie

Terug naar “S80”