Ik weet niet of de LPi-computer na vervangen van de pomp nog uitgelezen is.... Maar ik heb weinig hoop dat daar iets uitkomt
De Volvo-computer heeft geen storing, uitgezonderd de melding als gevolg van het lopen op 4 cilinders.
Cilinder problemen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
@Pikantje; De pompdruk moet ca. 8 bar zijn ; dit is elektrisch te meten.
Op de druksensor zitten 3 draden , waaronder 1 paarsachtige ; deze moet (bij warme motor op LPG) ca. 1,8 - 1,9 Volt (=ca. 8 bar) geven.
Bij flink accelereren mag deze niet meer dan 0,1 Volt zakken, zakt hij verder dan is je pomp waarschijnlijk aan het overlijden. Heeft overigens niets met de storing van de topicstarter te maken.
BTW ; zijn er al lezers die hun thermostaat hebben vervangen?
Voor €17,50 (originelel Volvo thermostaat + pakkingring) en 15 minuten werk mag je jezelf ervaringsdeskundige noemen!
Op de druksensor zitten 3 draden , waaronder 1 paarsachtige ; deze moet (bij warme motor op LPG) ca. 1,8 - 1,9 Volt (=ca. 8 bar) geven.
Bij flink accelereren mag deze niet meer dan 0,1 Volt zakken, zakt hij verder dan is je pomp waarschijnlijk aan het overlijden. Heeft overigens niets met de storing van de topicstarter te maken.
BTW ; zijn er al lezers die hun thermostaat hebben vervangen?
Voor €17,50 (originelel Volvo thermostaat + pakkingring) en 15 minuten werk mag je jezelf ervaringsdeskundige noemen!
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Mijn 'klacht' komt overeen met dat van de topic-starter: na langere tijd afremmen op de motor zoals bij het nemen van een snelweg-afrit loopt ie op 4 poten. Na enige tijd komt dan de motorstoring. Even overschakelen op benzine en na een minuutje weer terug lost het op.
Waarom zou dit niets met de topic-starter te maken kunnen hebben? Bij afremmen op de motor wordt er geen gas ingespoten. Als daarna weer gas gegeven wordt, zakt de druk m.i. Als de druksensor dat niet goed registreert kan de motor gaan haperen.
Ik heb de thermostaat nog niet vervangen omdat ik via mijn OBD-scanner heb uitgelezen dat de watertemp. altijd ca. 85 graden, daar lijkt me niets mis mee.
Waarom zou dit niets met de topic-starter te maken kunnen hebben? Bij afremmen op de motor wordt er geen gas ingespoten. Als daarna weer gas gegeven wordt, zakt de druk m.i. Als de druksensor dat niet goed registreert kan de motor gaan haperen.
Ik heb de thermostaat nog niet vervangen omdat ik via mijn OBD-scanner heb uitgelezen dat de watertemp. altijd ca. 85 graden, daar lijkt me niets mis mee.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 03.01.2009 - 22:33
- Locatie: NoordOostPolder
Zeg Johan s60, kan je ook aangeven wat dat gekost heeft? Ik ben erg benieuwd...
Ik vind het wel frappant dat er zoveel gasrijders zijn die exact hetzelfde probleem ondervinden, zo ook ikzelf. Ook na het verlaten van de uitvoegstrook van de snelweg. Wel is het zo dat het bij mij vrijwel alleen zomers gebeurt, nooit in de winter.
Ik vind het wel frappant dat er zoveel gasrijders zijn die exact hetzelfde probleem ondervinden, zo ook ikzelf. Ook na het verlaten van de uitvoegstrook van de snelweg. Wel is het zo dat het bij mij vrijwel alleen zomers gebeurt, nooit in de winter.
V40 1.8i g3 '96 luxury line 325.000 km dus bijna op de helft...
S60 2.4EDITION-g3. HU1205, spaceball, half leer...
S60 2.4EDITION-g3. HU1205, spaceball, half leer...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Onlangs trad het verschijnsel weer een keer op, na afremmen op de motor liep 'ie op 4 poten. Sinds enige tijd heb ik een Bluetooth OBD-scanner en een fantastische App op mijn Android-phone zodat ik meteen aan de slag ging met een 'online-diagnose'.....
Ik heb niet veel kunnen ontdekken, maar 1 ding viel extreem op: de spanning van de lambda-sensor (vóór de KAT) tijdens het rijden op 4 poten was constant en veel te laag: ca. 0,02 V. Wat ik ook deed met het gaspedaal: de spanning bleef constant en veel te laag. Na overschakelen op benzine ging de spanning omhoog en reageerde deze normaal.
Zo'n lage spanning betekent dat het mengsel veel te arm is. In combinatie met het lopen op 4 poten kan ik maar 2 dingen bedenken:
1) 1 cilinder krijgt te weinig brandstof
2) 1 cilinder krijgt te veel lucht.
Wat zou het kunnen zijn?
Ik heb niet veel kunnen ontdekken, maar 1 ding viel extreem op: de spanning van de lambda-sensor (vóór de KAT) tijdens het rijden op 4 poten was constant en veel te laag: ca. 0,02 V. Wat ik ook deed met het gaspedaal: de spanning bleef constant en veel te laag. Na overschakelen op benzine ging de spanning omhoog en reageerde deze normaal.
Zo'n lage spanning betekent dat het mengsel veel te arm is. In combinatie met het lopen op 4 poten kan ik maar 2 dingen bedenken:
1) 1 cilinder krijgt te weinig brandstof
2) 1 cilinder krijgt te veel lucht.
Wat zou het kunnen zijn?
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Teveel lucht kan niet alleen op 1 cilinder, tenzij er ergens een lek is. Maar dan zou de gemeten waarde niet zo extreem laag zijn. Ik denk dat een injector niet lekker meedoet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 13:45
@sju_art: Ik heb idd een Viale LPI systeem.
@Pikantje: Ik heb exact het zelfde probleem. Alleen bij warm weer heb ik hier last van. Nu met kouder weer heb ik het niet 1x gehad. Daarbij lijkt het probleem alleen op te treden wanneer ik ook de Airco aan heb staan tijdens warm weer.
Ondertussen heb ik de bougies vervangen. Heeft niet geholpen. Ik heb er wel een probleem bijgekregen (al voordat ik de bougies vervangen had) De auto stottert tijdens het rijden op constante snelheid......
@Pikantje: Ik heb exact het zelfde probleem. Alleen bij warm weer heb ik hier last van. Nu met kouder weer heb ik het niet 1x gehad. Daarbij lijkt het probleem alleen op te treden wanneer ik ook de Airco aan heb staan tijdens warm weer.
Ondertussen heb ik de bougies vervangen. Heeft niet geholpen. Ik heb er wel een probleem bijgekregen (al voordat ik de bougies vervangen had) De auto stottert tijdens het rijden op constante snelheid......
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46
ook ik heb lange tijd hetzelfde probleem gehad met vialle. bij de gasspecialist diagnose laten stellen. van 3 injectoren stonden de inspuitbuisjes scheef en een was afgebroken, waardoor af en toe een schokje door de aandrijflijn ging als er een brokje ijs doorschoot. bovendien zaten alle injectoren los. die hebben ze gekit en ik heb geen last meer gehad +/- 1jr. nu zit 1 injector weer los en afgelopen zomer met heet weer en lange rit begon ie weer heel even, meteen op benz overgeschakeld en het was over.
wat ook gebeurt is dat soms bij een warme start(als ie al gelopen heeft) het lijkt of de motor op 3 of 4 cilinders loopt.
ik verdenk de gasafsluiter hiervan, maar kan ermee leven.
de gasspecialist dacht dat het de gaspomp is. omdat ie meteen overschakelt van b naar g als ie warm is, kan ie niet voldoende druk opbouwen. klinkt plausibel, maar ik rijd al 80.000 en 4jr met hetzelfde verschijnsel, dan had die pomp toch wel onderhand de geest moeten geven.
sterkte, rob
wat ook gebeurt is dat soms bij een warme start(als ie al gelopen heeft) het lijkt of de motor op 3 of 4 cilinders loopt.
ik verdenk de gasafsluiter hiervan, maar kan ermee leven.
de gasspecialist dacht dat het de gaspomp is. omdat ie meteen overschakelt van b naar g als ie warm is, kan ie niet voldoende druk opbouwen. klinkt plausibel, maar ik rijd al 80.000 en 4jr met hetzelfde verschijnsel, dan had die pomp toch wel onderhand de geest moeten geven.
sterkte, rob
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 13:45
Was laatst bij een garage die mij vertelde dat mijn injectoren waarschijnlijk lek zijn. De auto heeft er nog een storing ingekregen, zowel op gas als op benzine stottert de auto, of eigenlijk lijkt het alsof hij extra gas geeft bij constant rijden, voornamelijk wanneer ik rond de 80 km/u rijdt.
Hij vertelde mij dat ik dit makkelijk zelf kon nagaan door de injector los te halen, hem in een kopje water te doen en te kijken hoeveel gasbelletjes er per 10 seconden uit kwamen.
Volgens hem mocht er maar 1 gasbelletje uitkomen per 10 seconden. Ik heb twee injectoren nagekeken en bij deze twee kwam elk bij seconde een belletje naar boven.....toen ben ik maar gestopt.
@Robbie: Ook bij mij zitten de injectoren los. Ik zal binnenkort naar de gasboer gaan om het na te laten kijken.
Hij vertelde mij dat ik dit makkelijk zelf kon nagaan door de injector los te halen, hem in een kopje water te doen en te kijken hoeveel gasbelletjes er per 10 seconden uit kwamen.
Volgens hem mocht er maar 1 gasbelletje uitkomen per 10 seconden. Ik heb twee injectoren nagekeken en bij deze twee kwam elk bij seconde een belletje naar boven.....toen ben ik maar gestopt.
@Robbie: Ook bij mij zitten de injectoren los. Ik zal binnenkort naar de gasboer gaan om het na te laten kijken.