Dat geluid met de dop eraf is normaal,maar dat wist je inmiddels.
Op afstand het geluid beoordelen is natuurlijk niet eenvoudig,ook niet via een filmpje helaas.
Ik heb het filmpje een paar keer afgeluisterd, maar ik hoor niet iets wat mij verontrust.
Het is bij mij nog nooit opgekomen om de oliedop er af te draaien als de motor loopt,
dus of de mijne het ook doet kan ik je niet zeggen.
huh he watte ?
dus dat is de oorzaak ?
en ga je dit laten doen ?
Geplaatst: 23.11.2011 - 10:55
door edraket
En bij het begin van deze thread geef je aan dat de dealer constateerde dat er niks mis is met de klepstoters, maar dat er 4 injectoren moesten worden vervangen. En nu opeens wel. Is dat dezelfde dealer? Of ben je naar een ander gegaan? Maakt de oplossing er niet makkelijker op. Zo wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en jij maar betalen. Denk dat je zo al 3000 euro verder bent! Heb je de correctie op de injectoren en de snelheid per zuiger al eens laten controleren? Daaraan kun je ook zien of de motor niet goed stationair zou lopen en daardoro geluid gaat maken. Hoor je ook meer geluid als de toeren wat hoger worden dan stationair?
Ik geloof er niks van!
Maar alles kan natuurlijk..
Geplaatst: 23.11.2011 - 19:38
door elzenmaa
Ik heb ook een paar keer naar je fimpje gekeken en natuurlijk vooral geluisterd. Jij zegt dat je het bij 43 sec. het beste hoort; ik zie dat je om de auto beweegt en daardoor verandert het geluid. Ik hoor eigenlijk niets wat mij zou verontrusten, ook bij mijn auto geluisterd en geluid lijkt er erg veel op (ook met de dop eraf)
Inmiddels heb je blijkbaar ook al meer dan 15.000 km gereden; lijkt mij sterk dat er iets struktureel defect is of kapot aan het gaan, dan zou het verschijnsel toch steeds heviger moeten worden. Loopt je auto ook slechter dan voordat je dit geluid hoorde of voordat je het ging opvallen.
Geplaatst: 23.11.2011 - 19:44
door Skollie
Vandaag bij warme motor ook eens de dop van de motor gehaald. Ik was eerder al eens geschrokken van het geluid uit Kuupertjes auto.
Mijn D5 doet dit niet. Totaal geen plop/nokkend geluid. Daarnaast ook geen damp.
Het lijkt dus ook nog op wat druk opbouw in het blok. Hoe is de carterventilatie?
Gezien het ritme en en het kloppen lijkt het mijns inziens toch in het klepmechanisme te zitten. Het doet me qua geluid denken aan een versleten bigend lager dat ik ooit in mijn brommertje had.
Succes!
Geplaatst: 23.11.2011 - 20:36
door kuupertie
Misschien is dit duidelijker.
New car:
My car:
- We praten overigens over een andere dealer.
- Het geluid is alleen stationair hoorbaar.
- Zelfs auto leken geven aan dat mijn D5 beroerd loopt
- Sinds dit geluid hoorbaar is, is er bijgekomen dat de auto bij temperaturen onder 5*C stottert de eerste 500m bij 1500-2000rpom
- Ik denk wel dat ik dit ga laten doen; zo wil ik niet langer.
Volvo technisch journaal 2011-01-06
Geklop vanuit de kleppentrein
Geplaatst: 23.11.2011 - 23:13
door edraket
Ik zeg het nu voor de laatste keer: laat de zuigersnelheid nu eens meten mbv vida. Als de injectoren niet gecorrigeerd kunnen worden door te grote verschillen gaat het blok ook erg veel geluid maken.
Geplaatst: 24.11.2011 - 10:02
door sbv
Volgens mij klinkt bijna iedere D5 anders. Ik heb die van Ed wel eens met mijn D5 vergeleken en er zijn toch verschillende geluiden.
Geplaatst: 24.11.2011 - 11:48
door edraket
Klopt helemaal. Ik heb nu 1 nieuwe injector en ik vind hem ook anders klinken dan voorheen. Hij rijd verder prima, dus maak me er geen zorgen om. Ding lijkt ook wel steeds zuiniger te worden. Heb gisteren uit de mist vanuit Emmeloord naar huis gesukkeld, BC staat nu op 4,5L/100km over een total afstand van 200km. In de praktijk betekend dat ongeveer 1:21!
Geplaatst: 24.11.2011 - 12:59
door sbv
edraket schreef:Klopt helemaal. Ik heb nu 1 nieuwe injector en ik vind hem ook anders klinken dan voorheen. Hij rijd verder prima, dus maak me er geen zorgen om. Ding lijkt ook wel steeds zuiniger te worden. Heb gisteren uit de mist vanuit Emmeloord naar huis gesukkeld, BC staat nu op 4,5L/100km over een total afstand van 200km. In de praktijk betekend dat ongeveer 1:21!
Die van mij zuipt nog steeds even hard als voorheen. Gisteren door de mist wat minder tijdens een tripje richting de achterhoek, maar terug was de mist weg en verbruik weer omhoog.
Mijn injectoren zijn overigens nog netjes. Volgens Vida geen grote verschillen onderling
Geplaatst: 25.11.2011 - 10:30
door roadrage
uhmm misschien stomme vraag, maar wat heeft de mist met het verbruik te maken ?
Geplaatst: 25.11.2011 - 10:58
door rvo033467
roadrage schreef:uhmm misschien stomme vraag, maar wat heeft de mist met het verbruik te maken ?
Dat die zijn rechtervoet niet in bedwang kan houden als de mist weg is
Geplaatst: 25.11.2011 - 11:27
door edraket
Inderdaad. Met dichte mist ben ik niet die sukkel die alsnog met 140 voorbij komt zeilen, maar pas mijn snelheid aan, dus met aangepast verbruik
Geplaatst: 25.11.2011 - 13:59
door kuupertie
Daarnaast zal de performance beter zijn als de relatieve vochtigheid van de aanzuiglucht hoger is = betere verbranding.
Geplaatst: 25.11.2011 - 14:48
door 945i
Wat dacht je van de koude lucht? Betere cilindervulling= hardere knal!
Geplaatst: 25.11.2011 - 15:48
door edraket
Er wordt dan ook meer diesel ingespoten. De temperatuur wordt namelijk ook meegenomen in de hoeveelheid inspuiting. Denk dat het bij een diesel niets uit maakt.