Dat is een liter op de 4000km,niks om je zorgen over te maken!
een turbo intercooler motor slurpt via de carterontluchting olie uit het systeem,minimaal,maar toch.
Dat kun je bij alle turbo intercoolers zien door de kleine hoeveelheid olie die rond de turboslangen zit en bij de intercooler zelf.
olie verbruik
-
- 7th Gear member
-
- 8th Gear member
Ramon, een motor die tussen beurten in zowat 4 liter olie verbruikt, is niet in orde, waarom blijf je steeds zeggen dat zoiets normaal is? Omdat het binnen de marge van Volvo zelf valt?
ik zou een auto met dat olieverbruik heel snel vaarwel zeggen iig.
ik zou een auto met dat olieverbruik heel snel vaarwel zeggen iig.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 7th Gear member
de beurten gaan om de 30000km,die intervallen zijn dus zeer lang.
Bij 80% van de Volvo,s die hier binnenkomen bij de dealer zit veel te weinig olie in.
Ik ga uit van de praktijk en niet vanuit een boekje.
De 5 cilinder benzine motoren staan er om bekend dat ze olie gebruiken,dat kan menig forumlid beamen..
Er komen hier Volvo,s binnen waar nog twee liter olie in zit na 20000 of 30000km.
Volvo maakt zich daar geen zorgen om en hanteren een andere norm.
Een motor die geen olie gebruikt bestaat niet!
Bij 80% van de Volvo,s die hier binnenkomen bij de dealer zit veel te weinig olie in.
Ik ga uit van de praktijk en niet vanuit een boekje.
De 5 cilinder benzine motoren staan er om bekend dat ze olie gebruiken,dat kan menig forumlid beamen..
Er komen hier Volvo,s binnen waar nog twee liter olie in zit na 20000 of 30000km.
Volvo maakt zich daar geen zorgen om en hanteren een andere norm.
Een motor die geen olie gebruikt bestaat niet!
- EVV
- 5th Gear member
-
- 7th Gear member
Ik zeg ook niet dat ze het allemaal doen,maar het merendeel wel helaas.
- EVV
- 5th Gear member
Nee, dat snap ik, maar het is wel raar. Als ze het allemaal zouden doen is het een ontwerp iets, kan gebeuren. Als het een klein aantal is, is het een productiefoutje (grote tolerantie) of gebruikersoorzaak (zwaar belasten, slecht inrijden/warm rijden). Maar als 80% veel gebruikt en een klein gedeelte een stuk minder, dat is raar.
- chucky777
- 2nd Gear member
Je zult natuurlijk nooit erachter komen wat alle volvo's gebruiken, dan zouden we een onderzoek moeten doen naar alle volvo dieselaars. Uit ervaring kun je natuurlijk een constatering geven, over wat je tegenkomt. Dat zou een reeel beeld kunnen geven. Als ik het zo hoor lopen de ervaringen uiteen. De 1 heeft dus meer geluk dan de ander......
Laat ik mijn olieverbruik eens melden, dan hebben we 1 meting erbij;o).
Die van mij neemt 1 liter op de 8000km. Het is een D5 uit 2002 met 278dkm.
Dat waren ook mijn eerste 8000km. Auto bevalt goed, ik heb er geloof ik 0W40 in. Ik had gehoopt dat ie na mijn overstap van een audi tdi naar volvo, dat ie minder olie zou gaan verbruiken, maar het blijft hetzelfde.
Maar als de Volvo-kenners zeggen dat het geen kwaad kan..., dan rij ik verder met een zorg minder! ;o)....
Laat ik mijn olieverbruik eens melden, dan hebben we 1 meting erbij;o).
Die van mij neemt 1 liter op de 8000km. Het is een D5 uit 2002 met 278dkm.
Dat waren ook mijn eerste 8000km. Auto bevalt goed, ik heb er geloof ik 0W40 in. Ik had gehoopt dat ie na mijn overstap van een audi tdi naar volvo, dat ie minder olie zou gaan verbruiken, maar het blijft hetzelfde.
Maar als de Volvo-kenners zeggen dat het geen kwaad kan..., dan rij ik verder met een zorg minder! ;o)....
-
- 7th Gear member
Ik kijk alleen wat wij hier bij de dealer ervaren,veel rijders letten er ook niet op,met name de lease rijders,een voorbeeld uit de praktijk van vandaag,een V70 2.4 waar nog net geen 2 liter olie meer inzat na de laatste beurt.EVV schreef:Nee, dat snap ik, maar het is wel raar. Als ze het allemaal zouden doen is het een ontwerp iets, kan gebeuren. Als het een klein aantal is, is het een productiefoutje (grote tolerantie) of gebruikersoorzaak (zwaar belasten, slecht inrijden/warm rijden). Maar als 80% veel gebruikt en een klein gedeelte een stuk minder, dat is raar.
-
- 1st Gear member
sja, lease -
Don't be gentle, it's a rental
hier met 2 ton op het klokje recent 3000 km gereden zonder een millimeter verbruik.
Don't be gentle, it's a rental
hier met 2 ton op het klokje recent 3000 km gereden zonder een millimeter verbruik.
If it ain't Dutch, it ain't much
- Iroll
- 6th Gear member
Maar daar zit vast geen kruipoliedunne 0w30 olie in. Als je die erin zou kiepen dan verbruikt ie ws 1:olieboot! Mijn ES uit '73 gebruikte in zijn oude B20F blok ook geen druppel olie met 390dkm, maar daar zat wel 20w50 in.Hier idem dito met een *.
(en dat met een 5 cilinder en ruim 3 ton op de teller)
Ik denk dat die dunne olie de grootste oorzaak is van olieverbruik. Dan kan je wel zeggen daar zijn de motoren toch voor gemaakt? In theorie klopt dat verhaal wel, maar de praktijk wijst toch heel anders uit.
De kleinste afwijking v.d. toleranties zal olieverbruik veroorzaken. Dikke olie kan dat soort slijtage nog verdoezelen, "kruipolie"zal altijd het "lek" weten te vinden
- opurk
- 1st Gear member
Mijn XC70 heeft 280.000 op de teller en verbruikt nauwelijks olie. Vorige week terug van vakantie in Frankrijk, veel bergen met een zware aanhanger en een half litertje olie verbruikt op ruim 3500 kilometer. Nou dat mag, toch?
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt.
- lkort
- 3rd Gear member
Mijn XC 70 uit 2005 met 140.000 km op de klok heeft ook een tijdje olie verbruikt. 1 liter op de 4000 km, hoofdzakelijk met de caravan bij warm weer. Volgens de Volvo dealer kwam dat omdat ik hem steeds tot max bijvulde en dat zou hij meteen verbruiken.Na het vervangen van de turbodruk regelaar wordt de auto niet meer te warm en het olieverbruik is na een rit van 1200 km met de caravan niet meer waarneembaar.
Zo zie je maar weer dat voor sprookjes niet perse naar de Efteling hoeft te gaan.....
Zo zie je maar weer dat voor sprookjes niet perse naar de Efteling hoeft te gaan.....
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.