Pagina 3 van 6

Geplaatst: 08.07.2011 - 19:15
door Bakboord1
Dat zegt alles over je schoonvader en niet over de auto of caravanrijden.

Geplaatst: 08.07.2011 - 19:19
door Laguna-S60
Het zal zeker goed gaan, daar twijfel ik niet aan!
het hangt er gewoon vanaf of je haast hebt ja of de nee, zoals Rippie V70,
al zegt, zijn er ook mensen die met 100+ bergop wil!?

Geplaatst: 08.07.2011 - 21:26
door Thijs
Het zal allemaal best gaan, die auto mag dat op kenteken ook trekken. Alleen denk ik dat je de grenzen op die manier wat eerder bereikt...

Geplaatst: 08.07.2011 - 21:33
door V70/2.4D/2003
Ik heb daar al hele mooie resulaten van mogen aanschouwen van wat er allemaal wel niet kan gebeuren met zo'n ding van panlatten, piepschuim en aluminiumfolie.

Wel een beetje l*llig als je de hele barang op de route du soleil over een afstand van enkele tientallen meters bij elkaar mag gaan zoeken omdat het weer eens zonodig overbeladen en veel te snel richting vakantiebestemming of huiswaarts moet gaan.

Een caravan of aanhanger voortbewegen met de auto is geen grapje, dat vereist toch echt wel enige oefening, juiste belading en ervaring.

Geplaatst: 09.07.2011 - 10:47
door V70 classic
V70/2.4D/2003 schreef:Ik heb daar al hele mooie resulaten van mogen aanschouwen van wat er allemaal wel niet kan gebeuren met zo'n ding van panlatten, piepschuim en aluminiumfolie.

Wel een beetje l*llig als je de hele barang op de route du soleil over een afstand van enkele tientallen meters bij elkaar mag gaan zoeken omdat het weer eens zonodig overbeladen en veel te snel richting vakantiebestemming of huiswaarts moet gaan.

Een caravan of aanhanger voortbewegen met de auto is geen grapje, dat vereist toch echt wel enige oefening, juiste belading en ervaring.
Met aanhanger/caravan rijden is nu ook geen hogere wetenschap.
Het belangrijkste noem je zelf al.
Eerst zorgen dat je caravan technisch in orde is, vooral de rem instalatie.
Goed beladen en normaal en anticiperend rijden is het devies.
En rijdt niet te hard, dat je ergens 120 mag met die wipkar betekend niet dat het kan of verantwoord is.
Als je je aan deze regeltjes houd is rij technisch het gewicht op kenteken van ondergeschikt belang.
Ik rijdt liever met 3 ton achter de 70 wat goed beladen is, dan met 1000 Kg wat op het verkeerde plek ligt.
En ja ik heb er maar 2 op kenteken van de auto.

Kijk wel uit met overbeladen naturlijk want die gewichten staan er niet voor niets op.
En met een controlle kun je afladen en betalen.

Voor TS je hebt ruim voldoende vermogen om veilig aan te komen.
Gewoon een 70 Kg ( of in elk geval max kogeldruk wat is toegestaan) op de kogel en je auto normaal beladen dan is er niets aan de hand.
Zware dingen op de vloer van de caravan of auto lichte zaken mogen daar weer bovenop.
De meeste caravans zijn dan ook nog uitgerust met stabilistators dat help ook allemaal nog mee.

ik begrijp dan de meeste antwoorden ook niet.
Vele doem senario's waarschijnlijk van mensen die nooit of zelden iets achter de auto hebben.
Waarschijnlijk van die mensen die aan de milleustraat hun "pak een bak" afkoppelen en manueel naar de losplaats brengen.

Ik wens ieder een goede en vooral veilige vakantie.

Geplaatst: 09.07.2011 - 11:18
door bart simpson
beladen 1600kg is het matje voor een S60, een lege caravan van 1600kg is om problemen vragen

Geplaatst: 09.07.2011 - 12:43
door Laguna-S60
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

natuurlijk heeft het kopen van een caravan die leeg al 1600 kg weegt geen zin :P

Ik laat het jullie weten als er een caravan komt!

Geplaatst: 09.07.2011 - 13:07
door Hans oet Twent
Ik heb je per PM genoeg tips en tricks toegezonden. Dus die oude heer en oude dame van je zouden daar genoeg mee moeten kunnen toch?

Geplaatst: 09.07.2011 - 13:17
door Laguna-S60
met die tips ben ik erg blij, ze hebben de pm's ook gezien als ze nog wat tips nodig hebben dan hoor je het!
aan deze caravans hadden ze niet gedacht :)

bedankt :D

Geplaatst: 10.07.2011 - 10:09
door Walter
Bakboord1 schreef:Dat zegt alles over je schoonvader en niet over de auto of caravanrijden.
Inderdaad, dat het een zeer ervaren, rustige rijder is die niet de grenzen op zoekt en goed weet wat de maximale snelheid is. Daarbij zit die hut nooit aan 1800kg, wat er wel in ligt iz goed gebalanceerd gepositioneerd en vast gezet. De Mondeo mag 1800kg trekken, iets wat me extreem verbaasde omdat mijn zwaardere 850 maar 1600kg mee mocht nemen.

Waarschijnlijk bedoelde jij dat het een idioot is dat ie met zo'n spul de weg op gaat, wat dan weer meer over jou zegt dan over hem. Mijn punt was dat meer vermogen makkelijk en prettig is maar dat we vroeger ook met beperkt vermogen de Alpen over gingen met de hut achter de auto. Je kan dus rijden of je kan het niet, zoals anderen ook al stelden

Geplaatst: 11.07.2011 - 09:31
door piotrV70
Laguna-S60 schreef:wat er misschien wel handig is om er bij te vermelden is dat het dan om een 5/6 pers caravan gaat, dus een vrij grote.

zoiets: http://link.marktplaats.nl/455298237
Wat moet je met zo'n lel van caravan ? Dit is met een 140PK S60 zeker geen aanrader, daarmee kom je in de bergen geheid in de problemen. Wegrijden op een helling kun je vergeten.

Geplaatst: 11.07.2011 - 09:36
door piotrV70
dieselpower schreef:Sinds een half jaar heb ik weer een 2006 V70 2.4 benzine 140pk en ben er in het voorjaar weer mee op stap geweest met nog steeds dezelfde knaus. Het verschil met de D5 is er nog/weer steeds aanwezig maar de combinatie trekt gewoon goed. Beetje rijden met gevoel en ja, met de benzine uitvoering moet/mag je een keer terugschakelen naar 4. Je hoeft, vind ik,
Btw, ik ben niet zo'n snelheidsmaniak als ik met een caravan rijd. Ik houd het zo tussen de 95-105km/h (maar je ziet ze soms voorbij vliegen :shock: )
Begrijp ik dat je op "vlak" constant in de 5 rijdt ? Wat is je verbruik dan ? Ik heb het gevoel dat de motor lekkerder draait met wat meer toeren (in z'n 4 dus) met zo'n 1350kg Dethleffs er achter.

Geplaatst: 11.07.2011 - 09:50
door Ben
Zo'n lel van een caravan moet je met een dikke auto trekken, niet met een 1.6 motortje.
In vlak Nederland gaat het nog wel, op de lange rechte stukken zal het ook nog wel gaan maar in de bergen wil ik jullie liever niet tegenkomen. Ik heb 20 jaar met caravan gereden en er altijd voor gezorgd dat er een ruim teveel aan trekkracht was.

Geplaatst: 11.07.2011 - 10:17
door 945i
Ben, die S60 heeft een 5 cilinder met 140 pk, geen 1.6 toch?
Ik zeg 15 inch wielen met platte banden monteren, en die auto trekt die caravan makkelijk de berg op.
Het gaat allemaal om de overbrenging, met 50 pk diesel lukt het ook, als er maar de juiste bak achter hangt.

Geplaatst: 11.07.2011 - 10:22
door t5power
945i schreef:Ben, die S60 heeft een 5 cilinder met 140 pk, geen 1.6 toch?
Ik zeg 15 inch wielen met platte banden monteren, en die auto trekt die caravan makkelijk de berg op.
Het gaat allemaal om de overbrenging, met 50 pk diesel lukt het ook, als er maar de juiste bak achter hangt.
Kun je uitleggen wat de grootte van de velgen ermee te maken hebben?

Geplaatst: 11.07.2011 - 10:24
door EVV
Hans oet Twent schreef:
Laguna-S60 schreef:wat er misschien wel handig is om er bij te vermelden is dat het dan om een 5/6 pers caravan gaat, dus een vrij grote.

zoiets: http://link.marktplaats.nl/455298237
Prima caravan! Ik denk wel wat ambitieus voor een 140pk. Wordt wel veel schakelen in de bergen en hoge toeren draaien. Een D5 ervoor zou heeeeel veeeel schelen.
Kijk eens op www.caravantrekker.nl voer daar d egegevens van jouw auto in en de caravan klik dan op een berekening en je ziet hoeveel sterren de auto krijgt en in welke kleur.
Rood is niet oké.
Oranje is te overwegen.
Groen behoeft geen uitleg is meer dan oké.

http://www.caravantrekker.nl/basisberek ... apport.php

http://www.caravantrekker.nl/reken/trek ... t_lang.php
Wel een beetje een vage site...Als ik een S60 2.4 140pk automaat vergelijk met een S60 2.4 170pk automaat (beide met de genoemde Hobby), zou de 170pk een 10 km/u hogere top hebben in zo'n 5, zowel op vlakke weg als op een helling. Terwijl iedereen er wel over eens is dat de 170pk pas bij hogere toeren een voordeel heeft, daar zit je bij dit soort snelheden nog niet aan. Versnellingsbak(verhoudingen) zijn hetzelfde, dus daar kan het ook niet aan liggen. Kortom, weer een site die leuk rekent, maar niet hoeft te kloppen.
(Ik heb de automaten vergelijken aangezien daar de bak verhoudingen voor beide motoren hetzelfde zijn)

Geplaatst: 11.07.2011 - 10:26
door 945i
Niet zozeer de grootte van de velg, maar de omtrek van het hele wiel. Kleiner wiel = meer kracht op de weg. (bij dezelfde snelheid en versnelling)

Geplaatst: 11.07.2011 - 16:23
door Ben
Vergeet niet dat in de vakantie het meeste gewicht op de achteras ligt terwijl de aandrijving door de voorwielen geschiedt. Probeer dan maar eens weg te rijden op een weg met steentjes en/of zand.

Geplaatst: 11.07.2011 - 16:57
door Hans oet Twent
@EVV;
Het zijn allemaal theoretische gegevens. Praktijk ligt altijd iets verder dan de theorie. Maar neem van mij aan dat de heren erachter heel serieus met deze site bezig zijn.
Zorg in ieder geval altijd voor een goede belading en een juiste kogeldruk.

Mijn combinatie heeft genoeg aan een kogeldruk van ca 65KG. Auto hangt dan niet teveel door en de Knaus hangt er kaarsrecht achter. Gewichtverdeling is goed. Zowel boven in de kasten als in de kasten onderin. Ik heb geen zware fietsen voor op achterop. Sporadisch staat de ATB een keer voorop de dissel. Achterin de auto ligt een Labrador te snurken en staat een koffer met gereedschap thats it.

De diesel trekt de combi buitengewoon goed. Schakel bijna altijd handmatig zowel bergop als bergaf.

Geplaatst: 11.07.2011 - 17:00
door Walter
Hans oet Twent schreef: De diesel trekt de combi buitengewoon goed. Schakel bijna altijd handmatig zowel bergop als bergaf.
Zorg inderdaad dat je genoeg toeren blijft houden voor de koeling van je automaat. de motor is sterk genoeg om met 2000 rpm rustig de berg op te tuffen maar dan krijgt de bak het een beetje warm... Leuk dat nieuwe rijden met lage toerentallen ed maar hier houden ze even geen rekening mee...