Pagina 3 van 4
Geplaatst: 14.09.2011 - 13:25
door 945i
Ja, en doe het idd. maar, want goed vastzittende bouten en moeren zijn toch best wel essentieel.

Geplaatst: 14.09.2011 - 13:28
door Oceanracer
Zou het dan straks nog beter worden dan nu? Wat een feest!
Geplaatst: 14.09.2011 - 16:26
door edraket
Maakt geen moer uit.
Geplaatst: 14.09.2011 - 19:00
door Thijs
edraket schreef:Maakt geen moer uit.

Moeren, bouten... ach!
Geplaatst: 14.09.2011 - 21:11
door Oceanracer
Zojuist weer onder de auto gekropen. De moeren van de torsiestang kreeg ik zo gauw geen beweging is, dus die zitten mij vast genoeg. De moeren aan het subframe aangedraaid op 65 Nm en nog ca 1/6 slag aangedraaid. De bouten aan de bak vastgedraaid op 35 Nm en nog 1/8 slag.
Kan iemand mij nog op een eenvoudige manier uitleggen, waarom het aandraaimoment niet gewoon hoger wordt voorgeschreven? Dus zeg maar 90 Nm ipv van 65 Nm plus 60 graden hoekverdraaiiing?
Geplaatst: 14.09.2011 - 21:31
door 945i
In dit geval zou ik je dat niet uit kunnen leggen.....
Geplaatst: 14.09.2011 - 21:39
door Bart
Knap werk Erwin!
Geplaatst: 14.09.2011 - 22:16
door sanco
Zijn het relatief lange bouten met een steel, zoals bijvoorbeeld kopbouten?
Ik vermoed dat het in dat geval iets te maken heeft met een grotere mate van nauwkeurigheid in aanhalen. Door de zoveel graden slag te maken, breng je bij een zekere spoed een bepaalde extra marge aan, zonder gevaar op verdraaien en /of overstrekken van de steel.
Als ik een beter antwoord vind, kom ik er nog op terug!
Geplaatst: 14.09.2011 - 22:28
door Oceanracer
Hoelang de bouten zijn van het subframe weet ik niet, omdat je die niet kunt zien. Het schroefdraad heeft de lengte die overeenkomt met de dikte van de ringbout. Het schroefdraad steekt er na het aandraaien hooguit 1 tot 2 mm doorheen.
De bouten aan de bakkant zijn ca 3 cm lang.
Ik wacht met spanning af!
Geplaatst: 14.09.2011 - 22:40
door Thijs
Zijn er hier ook werktuigbouwkundigen in de zaal? Die moeten dat weten!
Geplaatst: 14.09.2011 - 22:41
door 945i
Misschien zijn het rekbouten (al lijkt mij dat stug...)
Geplaatst: 15.09.2011 - 21:56
door edraket
Het aandraaien van een bout op moment heeft door de wrijving tussen bout/moer en aanlegvlak een vrij grote spreiding op de werkelijke mate waarin de bout/moer wordt aangedraaid. Door met een klein moment aan te draaien en dan na te spannen met een hoekverdraaiing wordt deze variatie veel kleiner. Volvo gebruikt op erg veel bouten en moeren een hoekverdraaiiing. Bij andere merken kom je dat echt niet tegen. Blijkbaar hecht Volvo veel waarde aan nauwkeurigheid.
In Vadis staat bij de bouten die moeten worden nagedraaid met een hoekverdraaiing dat deze steevast moeten worden vervangen. Dat duidt ook op een rekgedeelte in de bout.
Wat me nog steeds een raadsel is waarom Volvo dit toepast in een steun als dit. Als werktuigbouwkundige lijkt me dit overbodig.
Geplaatst: 15.09.2011 - 22:25
door Oceanracer
Dank voor de uitleg! Het vervangen van de ringmoer is in dit geval dan ook niet noodzakelijk?
Voor een beugel als dit, met twee rubberen tortsiestangen lijkt een exact voorgeschreven vastheid behoorlijk overdreven. Vast lijkt mij ook vast, de beweging komt voort uit de bak, welke geremd moet worden door het rubber. Zolang er geen beweging in de steun zelf komt, is het al goed. Maar ik praat ook maar naar ik er verstand van heb.
Ik vond het in elk geval een leuke klus om zelf te doen en heb weer wat ervaring opgedaan. Vandaag ook weer gereden en het schakelen en koppelen is inderdaad verbeterd. Ik heb zelfs het gevoel dat de koppeling wat meer tegendruk geeft, maar dat kan ook tussen de oren zitten...
Edit: fout gecorrigeerd
Geplaatst: 16.09.2011 - 06:21
door edraket
Ik denk niet dat je deze ringMOER hoeft te vervangen.
Geplaatst: 16.09.2011 - 08:16
door Oceanracer
Foutje, bedankt.

Geplaatst: 10.12.2011 - 21:56
door renelle
Oceanracer schreef:Met dank aan het enthousiasme van TS en de support van edraket, want daardoor heb ik het aangedurfd. Kosten waren trouwens € 49,00 voor een originele versnellingsbaksteun. Voor montage wordt drie tientjes gerekend, maar ik heb die dus in de zak kunnen houden.
Dag Oceanracer
Vandaag bij het verversen van de versnellingsbakolie ook gezien dat de motorsteun voor helemaal door/los was.... Die moet dus ook vervangen worden.
Mag ik vragen waar je deze voor 49 euries hebt kunnen kopen? Is dat ex btw?
Enige dat ik zo snel kan vinden is:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3418
Groeten en alvast bedankt!
Geplaatst: 10.12.2011 - 22:10
door Oceanracer
Geloof het of niet, maar dat was gewoon bij de dealer! En ook nog de bruto prijs, dus zonder korting en inclusief BTW.
Geplaatst: 10.12.2011 - 23:49
door sbv
Volgens mij zelfs nog minder kwa prijs
Geplaatst: 11.12.2011 - 10:14
door Msuidgeest
De prijzen bij de dealer zijn soms erg verrassend, is inmiddels ook mijn ervaring.
Geplaatst: 11.12.2011 - 13:10
door sbv
Msuidgeest schreef:De prijzen bij de dealer zijn soms erg verrassend, is inmiddels ook mijn ervaring.
2 kanten uit.
Hoe kleiner het onderdeel hoe groter de prijs lijkt soms wel van toepassing.
Maar een dealer is lang niet altijd duur zoals sommigen hier denken