Pagina 3 van 7

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:07
door EVV
Is de distributie door een dealer vervangen of door een specialist? Je motor heeft een variabele nokkenas, dat is niet zomaar riem eraf nieuwe erop.

Merk je zelf wat van onregelmatig lopen? Of fluctuaties tijdens constante snelheid?

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:12
door Winger
EVV schreef:Is de distributie door een dealer vervangen of door een specialist? Je motor heeft een variabele nokkenas, dat is niet zomaar riem eraf nieuwe erop.

Merk je zelf wat van onregelmatig lopen? Of fluctuaties tijdens constante snelheid?
De riem is vervangen.

Nee, loopt rond stationair en bij constante snelheid op de CC is er niets aan de hand.

Maar ja, 't is mijn eerste Volvo en ook eerste automaat dus je moet het eigenlijk vergelijken met iemand die dezelfde auto heeft. Iemand in de buurt van Hengelo? :).

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:16
door 945i
Genoeg Volvo's in die hoek......
Die mannen in Hardenberg zou ik maar snel opzoeken dan. (heb er niet van die hele beste berichten over gehoord..)

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:31
door EVV
Ik woon wel redelijk dichtbij...

Geplaatst: 20.07.2011 - 10:33
door Winger
EVV schreef:Ik woon wel redelijk dichtbij...
:). Tijd? Mooiste zou zijn dat iemand die al jaaaaren lang Volvo rijdt ff kan zeggen of ie goed rijdt of niet.

Geplaatst: 23.07.2011 - 01:05
door Winger
Zit zo 's te denken (en te googlen)... Kunnen dit soort problemen komen door verkeerde benzine?

Ik heb vorige week bij de Texaco (per ongeluk) belachelijk dure benzine getankt (1,78 p/l). Waarschijnlijk dan XL. De tank zat toen nog op een kwart.
Paar dagen erna op pad en toen kwam de melding.

't Zal toch niet.. ?

Geplaatst: 23.07.2011 - 08:22
door Iroll
Nee, je klachten komen zeker niet van andere benzine. Zolang je er geen diesel ingegooid hebt maakt dat niets uit. Distr.riem niet op tijd lijkt me ook sterk. De klachten waren veel uitgesprokener geweest, de motor had dan veel beroerder moeten lopen.

Geplaatst: 23.07.2011 - 11:33
door wim de jong
ECM-3503 Onregelmatige loop - Meerdere cilinders
In de VIDA en PPS foutcode lijst staat: Misfire, catalytic converter damage.
Tsja, wat dit te maken heeft met de distributie..

Geplaatst: 23.07.2011 - 13:00
door Winger
Dank jongens. Afspraak gemaakt voor komende dinsdag.

Gisteren op de snelweg met de CC aan verminderde overigens ook de snelheid en kon ik geen gas meegeven. Op de vluchtstrook opnieuw gestart en ik kon weer rijden.

Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:38
door Winger
Nou, ze hebben alle bougies vervangen vannochtend. Dat was wel nodig geloof ik.

Op de terugweg flink gebruikt gemaakt van de kickdown en dus flink in de toeren gereden (niet in het rode gebied uiteraard). Geen enkel probleem. Wat ik ook deed, de melding kreeg ik niet meer op het scherm.
Rijdt heerlijk soepel en (naar mijn idee) ook rustiger.

DUS. Ik hoop dat dat het was mensen. Enorme kopzorgen voor zoiets simpels :D.

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:40
door Morgenstond
De auto had toch een grote beurt gehad voor aflevering? Raar dat ze de bougies dan niet hebben vervangen.

Ik hoop wel voor je dat het hiermee opgelost is :)

Geplaatst: 26.07.2011 - 10:41
door Winger
Morgenstond schreef:De auto had toch een grote beurt gehad voor aflevering? Raar dat ze de bougies dan niet hebben vervangen.
Klopt. Grote beurt, APK en garantie.

Geplaatst: 26.07.2011 - 17:34
door Hans oet Twent
Nou proficiat dan maar.... Waar ben je naar toe geweest?

Geplaatst: 26.07.2011 - 17:41
door Winger
Hans oet Twent schreef:Nou proficiat dan maar.... Waar ben je naar toe geweest?
Daar waar ik 'm gekocht heb.

Ik juich pas als ie volgende week nog steeds goed rijdt :).

Geplaatst: 28.07.2011 - 20:50
door Winger
Nou helaas mensen. Het ging even goed. Tien minuten 140 op de cruisecontrol en toen weer de melding. Snelheid verminderde en ik kon geen gas meer geven. Op de vluchtstrook opnieuw gestart en mijn weg met een slakkengangetje vervolgd.

Heel apart. Paar dagen ervoor kon ik behoorlijk in de toeren rijden zonder problemen.

Garage uiteraard gebeld en morgenochtend breng ik 'm weer. Ditmaal staat er wel een leenauto klaar.

Geplaatst: 29.07.2011 - 12:30
door jonghj
Long shot: Automaat koeler of de leidingen er naar toe dichtgeslibd.
Hierdoor neemt de koelcapaciteit af en wordt de automaat warmer dan 'normaal' en dat kan een indirecte oorzaak voor het bonken zijn. De eigenschappen van de automaat olie veranderen boven bepaalde temperaturen, waardoor het 'afremmen' van de verschillende verzetten naar het juiste toerental niet meer helemaal goed gaat. bonken is dan het gevolg, meestal van 3 naar 2.

Geplaatst: 29.07.2011 - 13:21
door EVV
Heb je ook iets gemerkt van zoekend toerental toen je stilstond op de vluchtstrook? Viel de motor terug naar stationair of bleef die hoog toeren maken? Lijkt mij een ETM probleem. Bij schakel acties geeft de bak dit door aan het motormanagment, "ik ga nu schakelen", zodat er iets gas terug genomen kan worden. Als de gasklep hier verkeerd op reageerd zou dat zomaar een bonk kunnen opleveren.

Geplaatst: 29.07.2011 - 13:42
door Winger
Dank weer voor de reacties.

Toen ik terug reed nadat ze er 5 nieuwe bougies in hadden gezet was er niets aan de hand. Soepel, snel, stil zoals het hoort. En ik heb flink getrapt; korte 'sprintjes' van 60 naar 130, melding bleef uit. Rit van 50 km. Verder niet meer gereden.

Gisteren op de snelweg reed ik een paar minuten met de cc op 140. Zo ineens begon de bekende melding weer te verschijnen (kan best zijn dat ik even van de cc af moest en weer gas bij gaf) en bleef het lampje van het motormanagement branden. De snelheid zakte en kon geen gas meer geven.

Op de vluchtstrook eerst garage gebeld (met motor aan), maar die liep gewoon constant, 8 a 900 toeren (niet zoals hier het geval is

Na een herstart cc op 120 gezet en verder gereden (lampje mm bleef branden).
Tijdens wat optrekacties knipperde de melding nog een keer voorbij.

't Stuk wat ik moest rijden heeft veel rotondes. Als je daar op afrijdt, dan heeft ie moeite met de 3 naar de 2 (of 2 naar de 1). Dat gaat niet echt soepel. En hij blijft langer in de versnellingen hangen.

Iets wat ie zonder die melding dus niet doet. Zuipt ook meer naar mijn idee. Wat jonghj zegt klinkt aannemelijk.

Anyway; staat nu weer bij de garage. Ook al doen ze er twee weken over, ze lossen het maar op.

Wat een gezeur mensen... Je moet maar vertrouwen blijven houden in de garage. Ze lijken me wel fanatiek en serieus.

Geplaatst: 29.07.2011 - 16:48
door Morgenstond
Heel vervelend dat het toch niet over is. Ik hoop voor je dat het snel en goed wordt opgelost!

Geplaatst: 30.07.2011 - 07:55
door buikijn
Heb je het oliepeil van de automaat gecontroleerd?

dat doe je met een lopende motor, als de olie op temperatuur is.

of wellicht zit er het verkeerde type olie in?