Warmlopen

Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt bij de dealer een oliekoeler laten plaatsen. Dat zal zeker schelen! Voor de automaat is er ook een ATF-koeler. In dat geval dus twee koelers laten monteren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Oceanracer schreef:Je kunt bij de dealer een oliekoeler laten plaatsen. Dat zal zeker schelen! Voor de automaat is er ook een ATF-koeler. In dat geval dus twee koelers laten monteren.
Is er ook een koeler voor de handbak te krijgen? Er zit namelijk standaard al een oliekoeler op de diesels. Deze zit net achter de carterpan tegen het blok geschroefd. Is een warmtewisselaar met het koelwater.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Daar vraag je me wat. Ik heb een benzine, daar kan het in elk geval wel. Even de dealer bellen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Mijn dealer heeft meerdere malen aangegeven dat een extra oliekoeler op de automaat bak niet nodig en niet leverbaar is. Bij mij was de door vacuum aangestuurde turbodrukregelaar aan de voorzijde van het motorblok de boosdoener. Zonder caravan was daar nauwelijks iets van te merken maar als hij echt moest sleuren met de caravan bij wat hogere buitentemperaturen ging het mis. Heeft 3 jaar geduurd voordat er eindelijk een foutcode in de computer stond en de "fietsen makers"bij Volvo het op konden lossen. kennelijk zijn de monteurs van tegenwoordig niet meer in staat om een probleem op te lossen als de computer niet aangeeft welke componenten ze moeten vervangen. Gelukkig zijn er ook nog wel "echte"monteurs te vinden.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik blijf het een opmerkelijke materie vinden. Volvo adviseert zelf een ATF-koeler te monteren wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd bij een XC90 en bij dezelfde bak/motor in een V70/XC70 wordt ontkend dat het mogelijk is...

Afbeelding

Artikelnummer 8685 834
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat zou verklaart kunnen worden doordat de bak in de XC90 harder moet werken door het extra gewicht en meer luchtweerstand.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Lijkt mij een logische verklaring. Plus dat achter een XC90 wellicht zwaardere aanhangers worden vervoerd dan achter een 70-serie. Blijft toch de mogelijk over om, bij zware omstandigheden, toch te kiezen voor een koeler, lijkt me. Als je namelijk problemen krijgt met de bak door verhitte olie, ben je verder van huis.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Oceanracer schreef:Lijkt mij een logische verklaring. Plus dat achter een XC90 wellicht zwaardere aanhangers worden vervoerd dan achter een 70-serie. Blijft toch de mogelijk over om, bij zware omstandigheden, toch te kiezen voor een koeler, lijkt me. Als je namelijk problemen krijgt met de bak door verhitte olie, ben je verder van huis.
Mee eens. Maar eigenlijk hoort het niet. Volvo heeft toch wel een steekje laten vallen wat die koeling betreft, dat had beter gemoeten mi.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je een trekgewicht mogelijk maakt van 1850 kg (op papier), dan verwacht iemand ook dat dit probleemloos en zonder aanpassingen kan. Misschien heeft Volvo de verwachtingen daardoor wel te hoog gesteld.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Misschien is er niet voldoende ruimte beschikbaar bij de 70 serie voor de koeler.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat zou kunnen, maar dat neemt dan nog niet de noodzakelijkheid weg...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Helemaal mee eens!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

ik ben het totaal eens met de laatste vijf meningen,
dit is toch een wel een auto waarvan je mag [ik zeg niet moet] verwachten dat hij z'on gewicht omhoog krijgt,
er stond op de camping ook een V70 rijder die zijn versnellings bak aan gort had door dat hij de caravan er achter had[d5]die kreeg vervangend
vervoer,dan denk je doei volvo op zoek naar een ander merk.
Trouwens mijn schoonzoon had een xc90 met een dehtlef 510 aan de
haak en 3 volwassen en 3 kinderen geen centje pijn
opweg naar spanje.
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb de nodige koelers op, aan en in de auto maar het gaat niet allemaal van harte.

Omhoog in Cochem richting A48 met 10% helling doet gewoon pijn en is met moeite op 50 km/h te houden. Alles erg heet, de kachel vol open en ventilator op stand 3. Toch geen oververhitting omdat de motorolie nog op peil is, niet donkerder is geworden, geen foutmeldingen uit de automaat en een aanwezige motorolie- en automaatoliekoeler.
En de airco aan of uit, maakt niet uit want die schakelt toch af bij onze auto als ik flink gas geef.

Overigens reed er ook een rokende R Espace met caravan voor ons ... De rookpluimen en vlammen sloegen bijna onder de caravan door bij het omhoog gaan. Ook bij de oprit van de A61 bij Mendig naar Nederland kwam deze combinatie niet boven de 70 km/h. We zijn heelhuids en zonder ellende thuis gekomen. Alleen heb ik een kapot bestuurdersraam maar daar ga ik deze week iets over schrijven.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat wij steeds B&B's of hotelletjes boeken en geen sleurhut erachter hebben....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Net terug van vakantie. caravan 2000 kg ietsje te zwaar....., geen enkel probleem meer gehad met warmlopen en gewoon met 90 km per uur de hellingen op.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gast

Goede berichten, maar wat voor caravan is dat wel niet. 2000 kg?
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Mark,
Was jij niet de eerste die reageerde met toerentallan ofzoiets?
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Ikort,
Zijn kosten ook bekent van turbodrukregelaar?
Plus montage?, ik weet dat het in garantie viel.
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

GIONXC schreef:Mark,
Was jij niet de eerste die reageerde met toerentallan ofzoiets?
Zeker was ik dat. Bij die genoemde 50 km/h zat ik wel rond of boven de 3000 toeren. Vanaf dat toerental gaat het allemaal wat soepeler bij onze benzinemotor.
Maar bij ons is die 10% helling gewoon wat te veel van het goede om 50 te blijven rijden, zeker als je er een moderne diesel naast zet. Hoewel onze 960 prima rijdt is het wel een toerenmachine met niet eens zoveel koppel dat pas boven 3500 toeren vrijkomt.

Maar ik heb geen oververhitting gehad met de auto en ik meende dat dat de insteek was van deze topic.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”