Pagina 3 van 4

Geplaatst: 03.08.2011 - 20:19
door Oceanracer
Je kunt bij de dealer een oliekoeler laten plaatsen. Dat zal zeker schelen! Voor de automaat is er ook een ATF-koeler. In dat geval dus twee koelers laten monteren.

Geplaatst: 04.08.2011 - 11:57
door edraket
Oceanracer schreef:Je kunt bij de dealer een oliekoeler laten plaatsen. Dat zal zeker schelen! Voor de automaat is er ook een ATF-koeler. In dat geval dus twee koelers laten monteren.
Is er ook een koeler voor de handbak te krijgen? Er zit namelijk standaard al een oliekoeler op de diesels. Deze zit net achter de carterpan tegen het blok geschroefd. Is een warmtewisselaar met het koelwater.

Geplaatst: 04.08.2011 - 13:55
door Oceanracer
Daar vraag je me wat. Ik heb een benzine, daar kan het in elk geval wel. Even de dealer bellen?

Geplaatst: 07.08.2011 - 07:37
door lkort
Mijn dealer heeft meerdere malen aangegeven dat een extra oliekoeler op de automaat bak niet nodig en niet leverbaar is. Bij mij was de door vacuum aangestuurde turbodrukregelaar aan de voorzijde van het motorblok de boosdoener. Zonder caravan was daar nauwelijks iets van te merken maar als hij echt moest sleuren met de caravan bij wat hogere buitentemperaturen ging het mis. Heeft 3 jaar geduurd voordat er eindelijk een foutcode in de computer stond en de "fietsen makers"bij Volvo het op konden lossen. kennelijk zijn de monteurs van tegenwoordig niet meer in staat om een probleem op te lossen als de computer niet aangeeft welke componenten ze moeten vervangen. Gelukkig zijn er ook nog wel "echte"monteurs te vinden.

Geplaatst: 07.08.2011 - 08:38
door Oceanracer
Ik blijf het een opmerkelijke materie vinden. Volvo adviseert zelf een ATF-koeler te monteren wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd bij een XC90 en bij dezelfde bak/motor in een V70/XC70 wordt ontkend dat het mogelijk is...

Afbeelding

Artikelnummer 8685 834

Geplaatst: 07.08.2011 - 09:03
door Iroll
Dat zou verklaart kunnen worden doordat de bak in de XC90 harder moet werken door het extra gewicht en meer luchtweerstand.

Geplaatst: 07.08.2011 - 09:19
door Oceanracer
Lijkt mij een logische verklaring. Plus dat achter een XC90 wellicht zwaardere aanhangers worden vervoerd dan achter een 70-serie. Blijft toch de mogelijk over om, bij zware omstandigheden, toch te kiezen voor een koeler, lijkt me. Als je namelijk problemen krijgt met de bak door verhitte olie, ben je verder van huis.

Geplaatst: 07.08.2011 - 10:15
door Iroll
Oceanracer schreef:Lijkt mij een logische verklaring. Plus dat achter een XC90 wellicht zwaardere aanhangers worden vervoerd dan achter een 70-serie. Blijft toch de mogelijk over om, bij zware omstandigheden, toch te kiezen voor een koeler, lijkt me. Als je namelijk problemen krijgt met de bak door verhitte olie, ben je verder van huis.
Mee eens. Maar eigenlijk hoort het niet. Volvo heeft toch wel een steekje laten vallen wat die koeling betreft, dat had beter gemoeten mi.

Geplaatst: 07.08.2011 - 10:20
door Oceanracer
Als je een trekgewicht mogelijk maakt van 1850 kg (op papier), dan verwacht iemand ook dat dit probleemloos en zonder aanpassingen kan. Misschien heeft Volvo de verwachtingen daardoor wel te hoog gesteld.

Geplaatst: 07.08.2011 - 11:20
door edraket
Misschien is er niet voldoende ruimte beschikbaar bij de 70 serie voor de koeler.

Geplaatst: 07.08.2011 - 11:48
door Oceanracer
Dat zou kunnen, maar dat neemt dan nog niet de noodzakelijkheid weg...

Geplaatst: 07.08.2011 - 11:59
door edraket
Helemaal mee eens!

Warmlopen

Geplaatst: 09.08.2011 - 06:22
door GIONXC
ik ben het totaal eens met de laatste vijf meningen,
dit is toch een wel een auto waarvan je mag [ik zeg niet moet] verwachten dat hij z'on gewicht omhoog krijgt,
er stond op de camping ook een V70 rijder die zijn versnellings bak aan gort had door dat hij de caravan er achter had[d5]die kreeg vervangend
vervoer,dan denk je doei volvo op zoek naar een ander merk.
Trouwens mijn schoonzoon had een xc90 met een dehtlef 510 aan de
haak en 3 volwassen en 3 kinderen geen centje pijn
opweg naar spanje.

Geplaatst: 14.08.2011 - 22:40
door Msuidgeest
Ik heb de nodige koelers op, aan en in de auto maar het gaat niet allemaal van harte.

Omhoog in Cochem richting A48 met 10% helling doet gewoon pijn en is met moeite op 50 km/h te houden. Alles erg heet, de kachel vol open en ventilator op stand 3. Toch geen oververhitting omdat de motorolie nog op peil is, niet donkerder is geworden, geen foutmeldingen uit de automaat en een aanwezige motorolie- en automaatoliekoeler.
En de airco aan of uit, maakt niet uit want die schakelt toch af bij onze auto als ik flink gas geef.

Overigens reed er ook een rokende R Espace met caravan voor ons ... De rookpluimen en vlammen sloegen bijna onder de caravan door bij het omhoog gaan. Ook bij de oprit van de A61 bij Mendig naar Nederland kwam deze combinatie niet boven de 70 km/h. We zijn heelhuids en zonder ellende thuis gekomen. Alleen heb ik een kapot bestuurdersraam maar daar ga ik deze week iets over schrijven.

Geplaatst: 15.08.2011 - 14:31
door BlackcurrantV70
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat wij steeds B&B's of hotelletjes boeken en geen sleurhut erachter hebben....

Geplaatst: 15.08.2011 - 17:09
door lkort
Net terug van vakantie. caravan 2000 kg ietsje te zwaar....., geen enkel probleem meer gehad met warmlopen en gewoon met 90 km per uur de hellingen op.

Geplaatst: 15.08.2011 - 20:55
door Gast
Goede berichten, maar wat voor caravan is dat wel niet. 2000 kg?

Warmlopen

Geplaatst: 15.08.2011 - 21:15
door GIONXC
Mark,
Was jij niet de eerste die reageerde met toerentallan ofzoiets?

Warmlopen

Geplaatst: 15.08.2011 - 21:22
door GIONXC
Ikort,
Zijn kosten ook bekent van turbodrukregelaar?
Plus montage?, ik weet dat het in garantie viel.

Re: Warmlopen

Geplaatst: 15.08.2011 - 22:53
door Msuidgeest
GIONXC schreef:Mark,
Was jij niet de eerste die reageerde met toerentallan ofzoiets?
Zeker was ik dat. Bij die genoemde 50 km/h zat ik wel rond of boven de 3000 toeren. Vanaf dat toerental gaat het allemaal wat soepeler bij onze benzinemotor.
Maar bij ons is die 10% helling gewoon wat te veel van het goede om 50 te blijven rijden, zeker als je er een moderne diesel naast zet. Hoewel onze 960 prima rijdt is het wel een toerenmachine met niet eens zoveel koppel dat pas boven 3500 toeren vrijkomt.

Maar ik heb geen oververhitting gehad met de auto en ik meende dat dat de insteek was van deze topic.