Pagina 3 van 4

Geplaatst: 06.08.2011 - 12:02
door crackedtooth
Oddball, wat heb jij er allemaal inhangen?

Geplaatst: 06.08.2011 - 12:08
door oddball
Zie onderschrift:

IPD TCV, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe, Ferrita 2,5" catback, RICA.

Deze uitdraai is zonder Ferrita catback, dus ik weet niet wat dat brengt.

Geplaatst: 06.08.2011 - 13:18
door crackedtooth
oddball schreef:Zie onderschrift:

IPD TCV, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe, Ferrita 2,5" catback, RICA.

Deze uitdraai is zonder Ferrita catback, dus ik weet niet wat dat brengt.
-dat is dus alleen turbo control klep? maakt dat meer herrie?
-vrijelucht filter
-openlucht downpipe
-open uitlaatstuk,
RICA custom?

hoor het graag
(en geen aangepaste intercooler dus?)

Geplaatst: 06.08.2011 - 14:55
door oddball
De TCV hoor je niet, het is een betrouwbaarder exemplaar van IPD.
Openluchtfilter van Apexi in een BSR behuizing. Die hoor je wel.
3 inch RVS downpipe met 400cpi cat van BSR.
2,5 inch RVS sportuitlaat.
Geen aangepaste IC, ik heb deze wel in bestelling staan:

Afbeelding

Geplaatst: 06.08.2011 - 15:19
door elianmars
oddball schreef: Geen aangepaste IC, ik heb deze wel in bestelling staan:

Afbeelding
We gaan nu ondertussen zwaar off topic, maar laat het eens weten als je dit gemonteerd hebt, hoe het bevalt? Ik ben er ook nog steeds over aan het twijfelen.

Waar heb je 'm besteld? Bij IPD zelf, of bij European Tuning? Of kan BSR ze ook leveren?

Geplaatst: 06.08.2011 - 15:29
door crackedtooth
en rica tune kosteloos aangepast na IC? of heb je daar prijsafspraak voor?

Geplaatst: 06.08.2011 - 18:31
door gold
Volgens mijn zegt gevoel alleen niet alles...

Koppel is een, vermogen weer twee, toch?

Ik dacht dat het gevoel dat je krijgt aan "boost" de combinatie is van koppel en vermogen?
Zegt dus niet iets over koppel alleen, dat gevoel, maar ook over je vermogen toch?

Geen expert though...

Geplaatst: 06.08.2011 - 21:00
door oddball
elianmars schreef:
oddball schreef: Geen aangepaste IC, ik heb deze wel in bestelling staan:

Afbeelding
We gaan nu ondertussen zwaar off topic, maar laat het eens weten als je dit gemonteerd hebt, hoe het bevalt? Ik ben er ook nog steeds over aan het twijfelen.

Waar heb je 'm besteld? Bij IPD zelf, of bij European Tuning? Of kan BSR ze ook leveren?
Ik heb hem bij ET aangeschaft, ik zal mijn bevindingen posten.

Geplaatst: 06.08.2011 - 21:03
door oddball
gold schreef:Volgens mijn zegt gevoel alleen niet alles...

Koppel is een, vermogen weer twee, toch?

Ik dacht dat het gevoel dat je krijgt aan "boost" de combinatie is van koppel en vermogen?
Zegt dus niet iets over koppel alleen, dat gevoel, maar ook over je vermogen toch?

Geen expert though...
IC is intercooler...
RICA zegt dat er weinig winst meer te behalen valt na montage van catback.
Voor ong. 250E kunnen ze de ECU aanpassen mocht men dat willen.

Geplaatst: 08.08.2011 - 01:07
door Martin HSI
Hallo Allemaal,

Ben net terug uit Berlijn. Allereerst de heenweg eerst bijgetankt, maar kon geen Aral vinden, met superplus. Net in Duitsland was het nog te druk om even echt op het gas te gaan. Snelheid steeds tussen 130 en 180. Na verloop van tijd op de A2 (2 x 3 banen) en er was even bijna niemand op de weg. Plankgas tot er weer meer auto's reden. Naald kwam op 250 km de navigatie gaf 240 km aan. Dit alles bij 5600rpm. Qua vermogen zou het allemaal wel goed zitten denk ik. Op de terug weg (gisteravond dus met Aral 102) stukken tot 240 km op de teller maar het was echt druk. Op een gegeven moment 12 en 14 km file. Duidelijk veel feller op het gas. Zelfs in zijn 5 moeiteloos naar de 200+ echt rap. Alleen nu komt het, onder de 3000rpm voel je langzaam de druk opbouwen tot na de 3000 en gaat meneer er als een haas vandoor.

Morgen reageer ik wel uitgebreider op jullie reactie's.

Oddball mooie karakteristiek trouwens. Kunt hier ook aan zien dat de onderkant moeilijk op druk komt.
Zit waarschijnlijk in het concept.

Geplaatst: 08.08.2011 - 11:46
door Martin HSI
V480-S60 schreef:Ik zeg METEN!. En meten is in dit geval gewoon weten.
bart simpson schreef:dat zei ik ook, TS wil geloof ik meer een gevoelsmatiger antwoord
Hallo V480-S60 en Bart simpson,

Jullie hebben ook gelijk dat weet ik ook wel. Ik ben al 30 jaar (vanuit hobby) luidspreker ontwerper en daar speelt dit helemaal. Ik behoor tot het kamp dat metingen verricht om een goede luidspreker te maken. ( hsi-luidsprekers.nl ) Het ander kamp is het op gehoor (gevoel) ontwerpen. Tussen beide is ook altijd voldoende gespreksstof tot vervelens toe.

Ik heb zelf uiteraard geen meetapparatuur om mijn auto te meten dus ga je eerst zelf op onderzoek uit. Vandaar de druk meting van het inlaat spruitstuk. De relatie turbodruk / koppel die er naar mijn inziens echt wel is. Het gevoel oftewel het relatief kunnen bepalen of iets meer dan wel minder is. (een pak suiker weegt zonder weegschaal echt minder als een auto accu). Zo voel ik ook dat de motor beduidend minder trekkracht heeft onder en meer boven de 3000rpm.
Dat wil ik alleen uitleggen als vraagstuk en de ervaringen van andere T5 rijders m.b.t. dit gegeven met of zonder meting. Als duidelijk is of mijn auto door slijtage of andere oorzaken minder krachtig is onderin dan kan ik kijken wat er eventueel aan gedaan kan worden en of dat het de moeite waard is. De auto rijdt echt heerlijk en volgens mij zou een ander er niets van merken. Maar ja dat is mijn perfectionisme denk ik. Ben altijd getalsmatig bezig en erg onderzoekend naar de perfectie dit binnen normale financiƫle grenzen. Wat ik overigens niet geloof dat het qua kosten de moeite waard is. Dus ik denk dat ik er gewoon mee moet rijden en accepteren dat dit zo is. En als ik snel wil rijden het toerental gewoon boven de 3000 rpm moet houden wat op de snelweg altijd zo is. Dit heb ik wel gemerkt in Duitsland afgelopen weekend. Tijdens het invoegen op een korte invoegstrook in zijn tweede versnelling gaat de neus bijna zoeken en moet je vrij snel schakelen voordat de toerenbegrenzer inkomt.

Martin

Geplaatst: 08.08.2011 - 11:49
door Martin HSI
oddball,

Heb jij ook een gemeten dyno van voor de veranderingen!

Geplaatst: 09.08.2011 - 08:48
door sbv
Bi onze S70R begint deze ook pas na de 3000 toeren te trekken, wel een hele andere auto. Als je vanaf lage toeren echt veel koppel etc wilt, neem een diesel of een 2.4/2.5T

Geplaatst: 09.08.2011 - 09:15
door VolvoRob
Als je vanaf lage toeren echt veel koppel etc wilt, neem een diesel of een 2.4/2.5T
Inderdaad. D5 heeft enorm veel koppel onderin..... :P

Geplaatst: 09.08.2011 - 09:48
door bap
Diesel d5 heeft altijd onderin meer koppel dat is diesel..
Mijn t5 begint ook pas op 3000rpm ...turbo gat weetje wel in dat geval zal je bi turbo moeten hebben ...ook leuk maar dan moet je bv een masserati nemen
Mijn turbo's die ik heb gehad hebben allemaal een gat onderin dus voor mij is het normaal ....
Misschien kan tunen ook nog wat verbetering geven ..
groet :)

Geplaatst: 10.08.2011 - 00:19
door VolvoRob
Ik moet het hier toch met Bart S eens zijn: meten is weten. Gevoel zegt in dit geval weinig, en de km-stand helpt ook niet. Wellicht dat een kop-revisie de resultaten iets verbetert?

Geplaatst: 20.08.2011 - 10:59
door oddball
Grote turbo geeft weinig kracht onderin.
De Audi A3 heeft een relatief kleine turbo, veel kracht onderin, maar bij 5000 tpm is het gebeurd.
Daar heeft de Volvo geen last van.

Geplaatst: 20.08.2011 - 11:02
door oddball
Martin HSI schreef:oddball,

Heb jij ook een gemeten dyno van voor de veranderingen!
Nee, die heb ik niet, ik heb wel een uitdraai van de Audi.

Geplaatst: 02.02.2012 - 19:32
door Martin HSI
http://www.amt.nl/upload/82b5d4d1-04c4- ... totest.pdf

Leuk document met een gemeten koppel/vermogens curve.
Nog leuker is dat deze meting precies laat zien wat ik al dacht of gemerkt hebt.

Groet,

Martin

Geplaatst: 02.02.2012 - 20:12
door t5power
Martin HSI schreef:http://www.amt.nl/upload/82b5d4d1-04c4- ... totest.pdf

Leuk document met een gemeten koppel/vermogens curve.
Nog leuker is dat deze meting precies laat zien wat ik al dacht of gemerkt hebt.

Groet,

Martin
Idd, die turbo komt er echt laat in, dat hebben ze bij de versie dan wel goed aangepast, ik merk toch wel dat de motor vanaf 2000 toeren al behoorlijk kan sleuren.