Pagina 3 van 4

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:22
door Oceanracer
Hoe het werkt? Echt geen idee! Iets met olie die door dunne kanaaltjes wordt geperst en terugslagklepjes. Vandaar dat zo'n demper ook dikker is. Maar meer weet ik er ook niet van hoor!

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:28
door JeeWee
Alles wat je wilt weten over nivomat.
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:44
door M@rcel
JeeWee schreef:Alles wat je wilt weten over nivomat.
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
MOOI! Dank je wel! :)

Geplaatst: 23.09.2011 - 23:26
door elianmars
wouter van laer schreef:Zijn die brackets ook los te bestellen? of moet je dan de hele set aanschaffen?
Oeps, sorry voor de late reactie :oops:

Een mede Volvo bezitter met een S60 heeft alleen de brackets besteld. Ging niet makkelijk, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar volgens mij zijn de brackets ook zelf te maken, als je een beetje handig bent. Zoveel stelt het ook weer niet voor.

Geplaatst: 24.09.2011 - 09:35
door wouter van laer
Bedankt! Ik zal er eens in duiken, misschien is het idd wel eenvoudig te maken.

Geplaatst: 26.09.2011 - 21:58
door capslock
JeeWee schreef:Alles wat je wilt weten over nivomat.
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Interessante techniek! Mooi dat er geen externe energie bron voor nodig is.
Mooi document om eens, op een regenachtige zondag ochtend met een kopje koffie, door te lezen. Goed gevonden JeeWee!

Geplaatst: 26.09.2011 - 22:04
door capslock
elianmars schreef:
wouter van laer schreef:Zijn die brackets ook los te bestellen? of moet je dan de hele set aanschaffen?
Oeps, sorry voor de late reactie :oops:

Een mede Volvo bezitter met een S60 heeft alleen de brackets besteld. Ging niet makkelijk, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar volgens mij zijn de brackets ook zelf te maken, als je een beetje handig bent. Zoveel stelt het ook weer niet voor.
Als ik mijn bifuel naast die van mijn collega zet (D5) dan staat die van mij hoger op de poten (ook voorpoten) Ook de wegligging is bij mij wat slapper dan bij de D5. Op zich vind ik dit niet erg. Maar dat zou kunnen verklaren waarom je de beugels nodig hebt.

Geplaatst: 27.09.2011 - 14:42
door Thijs
De beugels zijn puur om te verlagen? Zo blijft met de verlaging de demper in het juiste werkgebied.

nivomats

Geplaatst: 27.09.2011 - 19:38
door frank1966
blastaway schreef:Ik heb afgelopen week 1400 kg getrokken aan grindtegels en ook mijn nivomats deden het prima! Te gek systeem.
beste Heico,
Heb jij je V70 verlaagd ?
zo ja, welke verenset of verlagingsset heb je hiervoor gebruikt ?

Ik heb ook een V70 2.0 T uit dec 2006. met niveauregeling.
lees verschillende verhalen over wat wel en niet te doen.

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:03
door sbv
Wil je de nivo regeling behouden ?

Indien ja, dan heb je niet zoveel mogelijkheden. Dan is de oplossing die Elianmars heeft de mooiste denk ik.

Geplaatst: 28.09.2011 - 22:14
door frank1966
Ola,
Ik zal eens kijken wat Elianmars heeft.
tnnks voor het advies.
Frank.
sbv schreef:Wil je de nivo regeling behouden ?

Indien ja, dan heb je niet zoveel mogelijkheden. Dan is de oplossing die Elianmars heeft de mooiste denk ik.

Geplaatst: 07.01.2012 - 20:06
door peterzeeland
Vraag: ik denk dat ik nivomats heb. Zou ook wel logisch zijn gezien Xenon, toch?

Zou elke standaard-uitgeruste volvo met xenon nivomats hebben?
Als ik eronder kijk, zie ik inderdaad wel heel dikke dempers...

Moet ze vernieuwen en zie ze voor € 390/stuk aangeboden. Bij estateservices.

Iemand die een goedkopere dealer weet?

Geplaatst: 07.01.2012 - 20:09
door Oceanracer
Ik snap eerlijk gezegd de link tussen xenon en nivomats niet. Ben je niet in de war met de automatische koplampregeling op de achteras?

En nieuwe nivomats zijn inderdaad peperduur. Waarom wil je ze vervangen?

Geplaatst: 07.01.2012 - 22:54
door peterzeeland
Ik dacht:
xenon = verplicht hoogteverstelling.
Nivomat = constante hoogte.

dussss.....

Maar: automatische koplampregeling op de achteras??? Is dat de oplossing van Volvo daarvoor? Wist ik niet.

Ga maandag maar eens bij volvo dealer langs.
Vervangen: zijn nog maar 60% van nieuw, en goed merkbaar dat ze versleten zijn.
Kan alleen niet goed uitmaken of het nivomats zijn.
En toen dacht ik: aha! Wellicht dat xenon die nivomats vereist, zijnde de automatische hoogteverstelling die wettelijk vereist is bij af-fabriek xenon.
Uit jouw antwoord begrijp ik dat ik mogelijk helemaal fout zat!

Geplaatst: 07.01.2012 - 23:08
door Oceanracer
De automatische hoogteverstelling die af-fabriek vereist is bij xenon geldt inderdaad voor de koplamphoogte, niet voor de hoogte van de achterkant van de auto.

Als je de auto nooit achterover hebt zien hangen met passagiers achterin of andere bagage en/of een caravan, dan heb je nivomats. Zonder wil een V70 behoorlijk door z'n hoeven gaan...

Geplaatst: 07.01.2012 - 23:30
door peterzeeland
hij hangt niet achterover, zakt wel in het geheel behoorlijk want de vering is behoorlijk zacht, ja.

vermoed dus idd nivomats.

Geplaatst: 08.01.2012 - 10:18
door JPV70
Als je de kofferbak van een V70 met nivomats vol laad, zakt hij behoorlijk door. Echter na een meter of 50 rijden is de achterkant weer op "normale" hoogte.
Vrij makkelijk te controleren of je ze hebt of niet dus. Of even naar de dempers zelf kijken, zien er anders uit dan standaard dempers. Kost aanzienlijk minder energie dan de kofferbak volladen.

Geplaatst: 06.08.2012 - 22:12
door wouter van laer
Ik ben van het weekend maar eens aan het sleutelen gegaan en had van een 240 nog wat spullen liggen waar ik een alternatief voor de brackets van heb kunnen maken. Het zit naar mijn mening super en de achterkant van m'n V70 is ongeveer 3 cm lager geworden, en dat vind ik m een stuk mooier staan.

Geplaatst: 07.08.2012 - 00:15
door Herbe089
@Toppertje en 945i

Hier hebben we het voor gedaan die zaterdag (Nivomats plaatsen):

2 volwassenen, 2 pubers, een dakbak met spullen, achterbak vol tot aan plafond met paardenspullen en kledingtassen, een MTB, én een trailer met paard van in totaal 1200 kg.

Kijk eens hoe mooi hij staat. Het is echt een mooi systeem. Het reed super, de D5 trok het fantastisch in de 5e versnelling rond de 90 kmh (1900 toeren).

Ter info: de nivomats zijn achteraf geplaatst, de veren zijn origineel en de trekhaak is de "hoge" variant.

Geplaatst: 07.08.2012 - 00:21
door Herbe089
@wouter van laer: Moeten je koplampen niet opnieuw worden afgesteld?