Pagina 3 van 3

Geplaatst: 05.09.2011 - 11:10
door michel-C30
5 september 2011

Volgende week onthult Volvo een nog onbekende conceptcar op de autoshow IAA te Frankfurt. Het model toont belangrijke wijzigingen in Volvo’s strategie: een dynamischer design, een modulaire voertuig architectuur en een nieuwe reeks motoren. Een innovatie verklapt het merk al: KERS.

“Het is tijd om te stoppen met het tellen van cilinders”, zo kondigt senior vice-president R&D bij Volvo, Peter Mertens, de nieuwe generatie motoren aan. Onder de noemer VEA (‘Volvo Environmental Architecture’) gaat het merk viercilinder motoren ontwikkelen, common rail diesels en benzinemotoren met directe injectie. Het hele gamma, van performance krachtbronnen tot zuinige motoren, zal ermee worden afgedekt.

“We gaan viercilinder motoren ontwikkelen met hogere prestaties dan de zescilinders van vandaag en met een lager brandstofverbruik dan de huidige viercilinder generatie”, zo vat Mertens de nieuwe strategie samen. De VEA-aandrijflijnen zullen tot 90 kg lichter zijn dan de huidige terwijl het verbruik kan afnemen tot 35 procent. Volvo zal verder 60 procent van de unieke onderdelen per motor overbodig maken.

Dat kan onder meer doordat het merk gaat werken met een modulaire voertuig architectuur, SPA ofwel ‘Scalable Platform Architecture’. De meeste Volvo-modellen kunnen daarmee op dezelfde productielijn gebouwd worden, ongeacht de grootte van de auto of zijn complexiteit. Dat geldt eveneens voor toekomstige hybride en elektrische modellen. Zodoende zullen de Volvo’s tussen de 100 en 150 kg lichter worden dan de huidige modellen.

Het compacte ontwerp en de down sizing van motoren moet niet afdoen aan de rijkwaliteiten van de Volvo-modellen. Dat laat het Zweedse merk later dit najaar zien met de introductie van KERS, een technologie die velen kennen uit de Formule 1. Rem-energie wordt met een snel ronddraaiend vliegwiel opgevangen om bij het accelereren vrij te komen. Een alternatief is om de energie te gebruiken om de auto aan te drijven. Mertens: “Het vliegwiel systeem biedt de rijder 80 pk extra terwijl het brandstofverbruik tot 20 procent afneemt.” Laat maar komen dus, die conceptcar.

Meer IAA Frankfurt 2011 nieuws

Geplaatst: 05.09.2011 - 12:05
door Rob Bakker
Ben benieuwd.

De reductie in gewicht is behoorlijk, 100 tot 150 kg is toch gemiddeld 10% van het gewicht.

Geplaatst: 05.09.2011 - 13:28
door JeroenSpock
michel-C30 schreef:“Het vliegwiel systeem biedt de rijder 80 pk extra terwijl het brandstofverbruik tot 20 procent afneemt.”
Maar als je eenmaal rijdt toch niet meer?

Geplaatst: 05.09.2011 - 13:32
door 945i
Dat is voor een kort moment, maar dat waren ze even vergeten te vermelden.. ;)

Geplaatst: 05.09.2011 - 14:51
door Discovery
Video bij het nieuwsbericht: http://www.youtube.com/watch?v=jhL1ZhGKfZ8

Geplaatst: 05.09.2011 - 17:22
door JeroenSpock
Leuk, die nieuwe zuinige motoren. Maar wat ik wel eens afvraag, waarom gebruiken ze voor een auto geen motorrem zoals in bus en vrachtauto?
Dat is perfect om mee af te remmen (niet om te stoppen), scheelt je weer remschijven en blokken.
Zoiets kan nu ook wel, maar dan door de airco aan te zetten bij het gas los laten. Die compressor 'hapt' dan even in dat remmend vermogen. Ongeveer zo'n remkracht met motorrem zou toch mooi zijn?

Geplaatst: 05.09.2011 - 17:31
door 945i
Met KERS heb je er later weer plezier van, met een motorrem niet. :)

Geplaatst: 05.09.2011 - 17:39
door Volvoman
jpwg001 schreef:Ik vind het totaal geen Volvo...
Hij wordt volgende week pas onthuld...

Geplaatst: 05.09.2011 - 22:28
door jgvdv
wat een lelijke autos maakt volvo toch , erg jammer... en ook dat downsizing , waar blijven de lekkere 5 en 6 cilinders......

Geplaatst: 06.09.2011 - 15:48
door menjo
Hier nieuwe beelden van de concept:

Geplaatst: 06.09.2011 - 16:01
door 945i
Denk en hoop dat het uiteindelijk op deze gaat lijken...


Geplaatst: 06.09.2011 - 16:10
door Fulaks
Die vreemde radiotorgrille ziet er in het YouTube-filmpje dat Menjo vermeldt al anders uit, gelukkig. Zicht 3/4de achter heeft wat Jaguar-kenmerken, misschien nog een erfenis uit de PAG-periode bij Ford. In elk geval zijn er slechtere referenties, ik ben benieuwd. Veel te vroeg om het concept nu al te gaan afkraken, me dunkt.

Geplaatst: 06.09.2011 - 21:55
door guidof
De nieuwe concept zal Concept You gaan heten:

Afbeelding

"Last spring, Volvo debuted the Concept Universe in Shanghai to a strong public reception. It was a big sedan with a number of historic Volvo design details stuffed into a a thoroughly modern overall shape, and with a great futuristic interior to match. Well, as far as we can gather from the few flashes of this new Concept You sketched out in a teaser video, Volvo looks to continue this design theme at the 2011 Frankfurt show. The front end design seems almost identical.

If we were to venture a guess based on names, the Concept Universe previewed something grand and large, while this Concept You will be a smaller, more personal vehicle. It still looks wide though, and won't be a city car by any means. In a second video that can only be viewed by "liking" Volvo on Facebook, CEO Stefan Jacoby and R&D boss Peter Mertens discuss both Volvo's new scaleable vehicle architecture and a new generation of four-cylinder engines that will be an integral part of Volvo's future, and the two explain that Concept You previews both of those new technologies. The car will also have very fluffy carpets that were trimmed by hand. But that's about all we know for the time being."
Bron: http://www.kilometermagazine.com/artman ... easer.html

Plus de nieuwe teaser video: http://www.youtube.com/watch?v=5YtwdayaeqA

Geplaatst: 12.09.2011 - 16:59
door Volvoman


nieuwe teaser...

Geplaatst: 12.09.2011 - 17:08
door Shockwave
Heb de moeite genomen om de ontwerpen te bekijken: ronduit lelijk. Sorry.

Geplaatst: 12.09.2011 - 19:16
door gold
Broabander schreef:
Thijs schreef:Beide afzichtelijk naar mijn bescheiden mening..
Audi A7 meets Porsche Panamera maar dan met 'n lelijke grill?
Mee eens, al zie ik er ook wel wat jaquar in... Belediging voor jaq, maar toch...

Neus is te suske & wiske lambik / sidonia achtig...

Wat ik me vooral afvraag is waarom?
Is er dan geen moderne interpretatie te creeren van de vorige S60/80? Waarom dat unique design, ingezet met de ECC concept, zo radicaal wegsmijten?

Ik zou een slankere/LED achtige interpretatie van de verlichting van die automobielen zetten in een even strakke, maar wellicht iets slanker design (voor het oog)... Strak, zweeds, minimalistisch, stijlvol, elegant.

Geplaatst: 12.09.2011 - 19:29
door gold
jgvdv schreef:wat een lelijke autos maakt volvo toch , erg jammer... en ook dat downsizing , waar blijven de lekkere 5 en 6 cilinders......
Eens....
Die heerlijke 5 cylinder roffel... Zucht...