Pagina 3 van 11

Geplaatst: 07.09.2011 - 14:50
door jpwg001
bart simpson schreef:Het blijft fröbelwerk zonder automatische hoogteverstelling, nivoregeling is overigens iets totaal anders dan jij denkt dat het is in deze kontekst
Die Nivomats waren (volgens mij en hopelijk) als grapje bedoeld...

Geplaatst: 07.09.2011 - 14:51
door bart simpson
ik ben bang van niet

Geplaatst: 07.09.2011 - 15:38
door diesel01
Maar hoe je het ook went of keert de tegenstanders hebben een punt.
Als ik met mijn af-fabriek xenon achteruit de inrit op ga dan zie ik constant de lampen verstellen, juist dat is de automatische hoogte regeling.
De hogedruk reiniging daar kun je de tanden mee poetsen, zoveel kracht komt daar uit.
Zodra de bladeren gaan vallen en het wordt regenachtig dan heeft de bestuurder perfect zicht in het donker de tegenliggers doorgaans wat minder.
De redenering van TS kan ik mij voorstellen, licht heeft hij zeker.

Geplaatst: 07.09.2011 - 20:44
door sbv
Een dag harde wind en iedereen is van slag lijkt wel. De blaadjes beginnen van de bomen te vallen.

In de S70 zit heel bewust xenon omdat er dan tenminste wat te zien is op de weg, en nee niet om andere te irriteren daartoe heb ik de lampen eerder erg laag gezet, maar wel omdat vrouwlief nog wel eens over donkere wegen rijdt zonder straat verlichting of iets en dan is wat extra verlichting wel zo prettig.

Ik stoor me ook aan mensen die hun gewone verlichting niet bij stellen bij belading en die zijn er ook genoeg, fietsenrek achterop en verblinden maar.

Geplaatst: 07.09.2011 - 20:45
door bart simpson
sbv schreef: Ik stoor me ook aan mensen die hun gewone verlichting niet bij stellen bij belading en die zijn er ook genoeg, fietsenrek achterop en verblinden maar.
100% mee eens

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:16
door Ben
Mods break

Zo, ik ben een paar uur niet in de buurt.
kan het vanaf nu weer normaal en redelijk.
En het taalgebruik mag ook wel weer wat geciviliseerder heren.
Menselijk afval maakt geen deel uit van dit forum en zeker niet van dit topic waar het over licht gaat.

We kennen de argumenten en omdat de problemen van TS Elianmars zijn opgelost sluit ik dit topic. De Xenondsiscussie zal in de toekomst best wel weer eens (voor de 336ste keer) opduiken.

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:21
door Ben
Mods break

Zo, het kostte wat moeite maar ik denk dat het gelukt is het topic zodanig te ontdoen van niet terzake doende opmerkingen dat het weer leesbaar is. De uitgefaseerde berichten staan achter de schermen en zijn alleen voor de mods zichtbaar. Wie er iets over wil opmerken kan dat per PB aan mij doen.

verder graag on topic blijven en op de man spelen doe je maar rechtstreeks 1:1 per PB.

Geplaatst: 07.09.2011 - 23:43
door Ramon&Ramon
Ik heb het zo gedaan,dan zie je tenminste iets.

Geplaatst: 08.09.2011 - 08:54
door elianmars
Ramon&Ramon schreef:Ik heb het zo gedaan,dan zie je tenminste iets.
Daar zit toch wel xenon in, hè :twisted:

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:00
door 945i
En heb je er al mee gereden?
Hoe is het licht?
Hoe heb je het afgesteld?
Valt het mee of tegen..

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:10
door elianmars
Ik heb er gisterenavond mee gereden. De lichtopbrengst is ten opzichte van de halogeen een verbetering.

Ik heb geen seinende tegenliggers gehad, dus ga er van uit dat ik niet de mede weggebruikers aan het pesten ben met mijn nieuwe lampjes.

Zaterdag rijd ik even naar de garage waar ik altijd kom, om de afstelling nog te laten controleren.

Ik heb onderweg wel een (wat oudere) wagen achter me gehad, die xenon had, waarbij er alleen maar twee felle koplampen te zien waren (waarschijnlijk geen helder glas) en ook nog twee verschillende kleuren xenon te zien waren.
Toen moest ik toch denken aan de bezwaren die hier genoemd zijn :wink:

Binnenkort zet ik mijn wagen naast die van Sander (Sbv), die fabrieks xenon in zijn wagen heeft, om vanaf een afstand te bekijken of er verschil te zien is in het schijnsel van de koplampen.

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:17
door 945i
Nou ja, dat is precies wat wij bedoelen, die auto achter je..
Jij hebt een verlaagde auto dus achter gaat je auto minder naar beneden als een "vol geveerde" auto. Nadeel is wel dat je, omdat je geen autom. hoogteregeling hebt en de koplampen dichter bij de grond staan, de afstelling lastig is.
Iets lager zou fijn zijn om verblinding te voorkomen, iets lager heeft ook een nadeel op je eigen zicht.

En pas op voor strooilicht.

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:43
door Brambo67
Ik heb mijn eigen adaptieve bi-xenon's onlangs bij een bevriende garagehouder voor zo'n meetapparaat gezet, wat bleek; veel te laag... Dat gevoel had ik al toen ik de week ervoor met zo'n 150 km per uur over de Autobahn naar huis reed vanuit Italië. Ik heb ze zelf bijgesteld tot precies de wettelijk toegestane hoogte. Wat een verademing. Ik rij nu over de binnenweggetjes zonder mijn grootlicht aan te hoeven doen. Ook ik heb niet een keer een seinende medebestuurder gezien en ook mijn vrouw kon bevestigen dat ze het niet als hinderlijk ervoer. Ik meen ook ergens te hebben gelezen dat Volvo's sowieso wat aan de 'lage' kant staan afgesteld.

Overigens twijfel ik er wel aan of mijn automatische hoogteverstelling nog functioneert... Ik merk totaal niets van correcties. Ook als ik over een slechte weg rij met kuilen en bobbels lijkt he niet of de bewegingen van de lichtbundel gecompenseerd zijn, gaat eigenlijk 1:1 mee met de stuiterbewegingen van de auto. Dit weekend staat de auto op de brug; iemand een suggestie hoe ik dit kan testen?

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:43
door jpwg001
Ramon&Ramon schreef:Ik heb het zo gedaan,dan zie je tenminste iets.
Is dat een Lancia Stratos???

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:44
door blastaway
Ik ehb ook overal xenon ingezet en werkt prima. Helaas geen automatische hoogte regeling in de verstralers. Werken goed! Net of het dag is in het donker!
Afbeelding

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:45
door 945i
Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:52
door jpwg001
945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Toch niet in die Extraljus?

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:56
door 945i
Blastaway plaatst een foto uit zijn .....droom, daar heb ik het niet over, daarom staat er Brambo voor. :wink:

Geplaatst: 08.09.2011 - 09:59
door jpwg001
945i schreef:Blastaway plaatst een foto uit zijn .....droom, daar heb ik het niet over, daarom staat er Brambo voor. :wink:
En dat had ik even over het hoofd gezien... (Ook wel een moie droom... een Rrrrrr met Extraljus).

Geplaatst: 08.09.2011 - 10:06
door Brambo67
945i schreef:Brambo, als het goed is zie je de lampen de juiste positie zoeken bij het starten van de auto.
Dan denk ik dat er wat stuk is, doet ie namelijk niet. Er schijnt een draadje te zijn waarin over dit onderwerp wordt gediscussieerd, ga ik maar eens opzoeken. Nogmaals; iemand enig idee waar die balansdingen zitten(op de achteras of zoiets)?