Stationair dipt na koppelen of vrij-stand

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij mij dipt hij ook bij gas los tot net onder de 1000 rpm en zakt daarna tot tegen de 800 rpm aan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Oceanracer schreef:Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?
Wat bedoel je precies ?

Logisch zou zijn dat het verbruik bij koppeling in en gas los hoger blijft dan bij gas los en laten rollen.

In dat laatste geval is er immers geen brandstof nodig om de motor te laten draaien tot +/- 800 rpm, dat doet het rollen van de auto.

Als je de koppeling intrapt dan moet de motor brandstof hebben om zelf te blijven draaien, en aangezien 70 tot 75% van het motorvermogen nodig is om de motor zelf te laten draaien kost dat best veel.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als de BC op huidig verbruik staat en ik het gas los laat, gaat bij mij het huidige verbruik maar langzaam naar beneden. Hij remt weliswaar wat op de motor af, maar hij houdt lange tijd het gas er wat op. Mijn VW TDI geeft bij gas los direct een huidig verbruik aan van 0,0.

Als ik dan de koppeling intrap, daalt het toerental wel naar net iets boven stationair. Het lijkt er dus op dat hij dan wel sneller reageert op het gas los dan bij de koppeling nog omhoog. Beetje lastig uitleggen eigenlijk...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Ah, ik vat hem nu.

Ja, dat is mij ook al eens opgevallen. Maar ik vertrouw die boordocmputer eigenlijk niet zo in zijn absolute representatie, ik heb het idee dat het een nogal gebufferd en gemiddelde representatie is.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dus tot nu toe lijkt het laden van de volvo software het probleem op te lossen?

Ik heb soortgelijk symptomen, maar geen idee of ik een oude of nieuwe ETM heb (kan geen sticker vinden). Kan er gemakkelijk een nieuwe ETM in gooien maar das wel sneu geld als dat het niet blijkt te zijn.

Die van mij zakt naar 500-600 rpm wanneer ik bijna stil sta en ik de koppeling induw, fo wanneer hij stationair staat te draaien. Dit doet ie vooral als hij warm is.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Jij hebt altijd het oude type, ook al is die ooit vervangen. Een indicatie dat die al eens vervangen is kan het kleurverschil zijn. Mijn oude was mooi mee verkleurt met het inlaatspruitstuk, de nieuwe zag er duidelijk nieuwer uit. Verder liep de kabel in eerste instantie achter de startmotor langs, na vervanging er voor langs.

Misha heeft een nieuw type die (als het goed is) niet slijt en anders aangestuurd wordt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ga maar eens naar de gasboer, die kan het wel vinden denk ik. (sju_art)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Nope de gasboer heeft het systeem gechecked en alles was binnen de tolleranties. Mengesel iets rijker afgesteld of te kijken of dat wat uitmaakt en verslechterde de situatie. Dus nu orginele afstelling alleen af en toe een dipje die volgens mij 1op 1 met de airco aanslaan loopt.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar dat is niet zo vreemd hoor..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat dipje door de airco? Dat hoort de elektronica netjes op te vangen, ik heb dat bij een Volvo nooit gemerkt, zelfs niet toen mijn ETM bijna op zijn eind was.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nooit gemerkt dat de aircopomp aansloeg bij een Volvo? Als er een merk is waar je het bijzonder goed kunt voelen, is het wel een Volvo S60/V70/S80!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Het klopt dat ie dat niet hoort te doen, maarja de LPG installatie laat geen fouten of afwijkende waardes zien en pendelen/dipjes gaan vaak gepaard met een stervende ETM.

Op zich is het niet heel storend, want hij slaat nooit af en rijdend merk je er niks van, maar toch, het klopt niet. Ook nog geen noodloop of waarschuwingslampjes gehad.

Binnenkort kijkt er nog even een volvo specialist mee, want ik ben wel nieuwsgierig.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Airco hoor je trouwens keihard aangaan en afslaan, die laat me elke dag weer weten dat ie werkt :P! Mijn vorige bericht is een reactie op EVV z'n bericht.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Doet hij dit ook op benzine? Of alleen op gas? Het kan ook komen doordat ik een automaat had, die lopen stationair natuurlijk al wat zwaarder door de automaat zelf.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.

Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.

Nu wil ik daar nog geen conlusie aan verbinden omdat een Volvo altijd rapper aanvoelt na een reload, dit sterft meestal weer af na een week of zo.

Ik vermoed dat dat komt omdat de motor dan zijn parameters aan het leren is.

Ik ben het eens met dat je juist bij Volvo's de airco extreem voelt aanslaan en afslaan.
In de stationairloop is dat inderdaad niet terug te vinden, die blijft dan strak op 750 rpm.

We wachten af...

Voordat mensen allerlei acties gaan starten: ik heb allereerst alle randzaken nagekeken, dus bougies, gasklep, vacuum, luchtfilter etc want ik vermoed dat 95% van de oorzaken daar zullen zitten en niet in een sw-reload.
Hoewel de laatste versie natuurlijk altijd een goed idee is, baat het niet....
En zo duur is dat ook niet.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Wat kost de software update?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

sju_art schreef:Wat kost de software update?
Paar tientjes.
Ik krijg de factuur pas later, mocht het eerst 2 weken proberen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Nog steeds geen dip gehad.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Misha schreef:Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.

Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.
Ik heb exact de zelfde symptomen gehad. Na de ETM reload en het vervangen van alle vacuum slangen was het probleem gelukkig stukken minder.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”