Stationair dipt na koppelen of vrij-stand
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij mij dipt hij ook bij gas los tot net onder de 1000 rpm en zakt daarna tot tegen de 800 rpm aan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Wat bedoel je precies ?Oceanracer schreef:Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?
Logisch zou zijn dat het verbruik bij koppeling in en gas los hoger blijft dan bij gas los en laten rollen.
In dat laatste geval is er immers geen brandstof nodig om de motor te laten draaien tot +/- 800 rpm, dat doet het rollen van de auto.
Als je de koppeling intrapt dan moet de motor brandstof hebben om zelf te blijven draaien, en aangezien 70 tot 75% van het motorvermogen nodig is om de motor zelf te laten draaien kost dat best veel.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als de BC op huidig verbruik staat en ik het gas los laat, gaat bij mij het huidige verbruik maar langzaam naar beneden. Hij remt weliswaar wat op de motor af, maar hij houdt lange tijd het gas er wat op. Mijn VW TDI geeft bij gas los direct een huidig verbruik aan van 0,0.
Als ik dan de koppeling intrap, daalt het toerental wel naar net iets boven stationair. Het lijkt er dus op dat hij dan wel sneller reageert op het gas los dan bij de koppeling nog omhoog. Beetje lastig uitleggen eigenlijk...
Als ik dan de koppeling intrap, daalt het toerental wel naar net iets boven stationair. Het lijkt er dus op dat hij dan wel sneller reageert op het gas los dan bij de koppeling nog omhoog. Beetje lastig uitleggen eigenlijk...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ah, ik vat hem nu.
Ja, dat is mij ook al eens opgevallen. Maar ik vertrouw die boordocmputer eigenlijk niet zo in zijn absolute representatie, ik heb het idee dat het een nogal gebufferd en gemiddelde representatie is.
Ja, dat is mij ook al eens opgevallen. Maar ik vertrouw die boordocmputer eigenlijk niet zo in zijn absolute representatie, ik heb het idee dat het een nogal gebufferd en gemiddelde representatie is.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dus tot nu toe lijkt het laden van de volvo software het probleem op te lossen?
Ik heb soortgelijk symptomen, maar geen idee of ik een oude of nieuwe ETM heb (kan geen sticker vinden). Kan er gemakkelijk een nieuwe ETM in gooien maar das wel sneu geld als dat het niet blijkt te zijn.
Die van mij zakt naar 500-600 rpm wanneer ik bijna stil sta en ik de koppeling induw, fo wanneer hij stationair staat te draaien. Dit doet ie vooral als hij warm is.
Ik heb soortgelijk symptomen, maar geen idee of ik een oude of nieuwe ETM heb (kan geen sticker vinden). Kan er gemakkelijk een nieuwe ETM in gooien maar das wel sneu geld als dat het niet blijkt te zijn.
Die van mij zakt naar 500-600 rpm wanneer ik bijna stil sta en ik de koppeling induw, fo wanneer hij stationair staat te draaien. Dit doet ie vooral als hij warm is.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Jij hebt altijd het oude type, ook al is die ooit vervangen. Een indicatie dat die al eens vervangen is kan het kleurverschil zijn. Mijn oude was mooi mee verkleurt met het inlaatspruitstuk, de nieuwe zag er duidelijk nieuwer uit. Verder liep de kabel in eerste instantie achter de startmotor langs, na vervanging er voor langs.
Misha heeft een nieuw type die (als het goed is) niet slijt en anders aangestuurd wordt.
Misha heeft een nieuw type die (als het goed is) niet slijt en anders aangestuurd wordt.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Nope de gasboer heeft het systeem gechecked en alles was binnen de tolleranties. Mengesel iets rijker afgesteld of te kijken of dat wat uitmaakt en verslechterde de situatie. Dus nu orginele afstelling alleen af en toe een dipje die volgens mij 1op 1 met de airco aanslaan loopt.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nooit gemerkt dat de aircopomp aansloeg bij een Volvo? Als er een merk is waar je het bijzonder goed kunt voelen, is het wel een Volvo S60/V70/S80!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Het klopt dat ie dat niet hoort te doen, maarja de LPG installatie laat geen fouten of afwijkende waardes zien en pendelen/dipjes gaan vaak gepaard met een stervende ETM.
Op zich is het niet heel storend, want hij slaat nooit af en rijdend merk je er niks van, maar toch, het klopt niet. Ook nog geen noodloop of waarschuwingslampjes gehad.
Binnenkort kijkt er nog even een volvo specialist mee, want ik ben wel nieuwsgierig.
Op zich is het niet heel storend, want hij slaat nooit af en rijdend merk je er niks van, maar toch, het klopt niet. Ook nog geen noodloop of waarschuwingslampjes gehad.
Binnenkort kijkt er nog even een volvo specialist mee, want ik ben wel nieuwsgierig.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Airco hoor je trouwens keihard aangaan en afslaan, die laat me elke dag weer weten dat ie werkt
! Mijn vorige bericht is een reactie op EVV z'n bericht.

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.
Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.
Nu wil ik daar nog geen conlusie aan verbinden omdat een Volvo altijd rapper aanvoelt na een reload, dit sterft meestal weer af na een week of zo.
Ik vermoed dat dat komt omdat de motor dan zijn parameters aan het leren is.
Ik ben het eens met dat je juist bij Volvo's de airco extreem voelt aanslaan en afslaan.
In de stationairloop is dat inderdaad niet terug te vinden, die blijft dan strak op 750 rpm.
We wachten af...
Voordat mensen allerlei acties gaan starten: ik heb allereerst alle randzaken nagekeken, dus bougies, gasklep, vacuum, luchtfilter etc want ik vermoed dat 95% van de oorzaken daar zullen zitten en niet in een sw-reload.
Hoewel de laatste versie natuurlijk altijd een goed idee is, baat het niet....
En zo duur is dat ook niet.
Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.
Nu wil ik daar nog geen conlusie aan verbinden omdat een Volvo altijd rapper aanvoelt na een reload, dit sterft meestal weer af na een week of zo.
Ik vermoed dat dat komt omdat de motor dan zijn parameters aan het leren is.
Ik ben het eens met dat je juist bij Volvo's de airco extreem voelt aanslaan en afslaan.
In de stationairloop is dat inderdaad niet terug te vinden, die blijft dan strak op 750 rpm.
We wachten af...
Voordat mensen allerlei acties gaan starten: ik heb allereerst alle randzaken nagekeken, dus bougies, gasklep, vacuum, luchtfilter etc want ik vermoed dat 95% van de oorzaken daar zullen zitten en niet in een sw-reload.
Hoewel de laatste versie natuurlijk altijd een goed idee is, baat het niet....
En zo duur is dat ook niet.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Ik heb exact de zelfde symptomen gehad. Na de ETM reload en het vervangen van alle vacuum slangen was het probleem gelukkig stukken minder.Misha schreef:Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.
Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km