Pagina 3 van 4

Geplaatst: 22.09.2011 - 19:25
door Oceanracer
Bij mij dipt hij ook bij gas los tot net onder de 1000 rpm en zakt daarna tot tegen de 800 rpm aan.

Geplaatst: 22.09.2011 - 19:37
door Oceanracer
Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?

Geplaatst: 22.09.2011 - 20:13
door Misha
Oceanracer schreef:Nu jij toch zo op het toerental let: Mij valt het op dat bij gas los de BC maar zeer langzaam afloopt naar 0 l/km. Terwijl bij koppeling in en gas los en toerental bijna gelijk zakt. Is dat bij jou nu ook zo?
Wat bedoel je precies ?

Logisch zou zijn dat het verbruik bij koppeling in en gas los hoger blijft dan bij gas los en laten rollen.

In dat laatste geval is er immers geen brandstof nodig om de motor te laten draaien tot +/- 800 rpm, dat doet het rollen van de auto.

Als je de koppeling intrapt dan moet de motor brandstof hebben om zelf te blijven draaien, en aangezien 70 tot 75% van het motorvermogen nodig is om de motor zelf te laten draaien kost dat best veel.

Geplaatst: 22.09.2011 - 21:03
door Oceanracer
Als de BC op huidig verbruik staat en ik het gas los laat, gaat bij mij het huidige verbruik maar langzaam naar beneden. Hij remt weliswaar wat op de motor af, maar hij houdt lange tijd het gas er wat op. Mijn VW TDI geeft bij gas los direct een huidig verbruik aan van 0,0.

Als ik dan de koppeling intrap, daalt het toerental wel naar net iets boven stationair. Het lijkt er dus op dat hij dan wel sneller reageert op het gas los dan bij de koppeling nog omhoog. Beetje lastig uitleggen eigenlijk...

Geplaatst: 23.09.2011 - 08:57
door Misha
Ah, ik vat hem nu.

Ja, dat is mij ook al eens opgevallen. Maar ik vertrouw die boordocmputer eigenlijk niet zo in zijn absolute representatie, ik heb het idee dat het een nogal gebufferd en gemiddelde representatie is.

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:08
door sju_art
Dus tot nu toe lijkt het laden van de volvo software het probleem op te lossen?

Ik heb soortgelijk symptomen, maar geen idee of ik een oude of nieuwe ETM heb (kan geen sticker vinden). Kan er gemakkelijk een nieuwe ETM in gooien maar das wel sneu geld als dat het niet blijkt te zijn.

Die van mij zakt naar 500-600 rpm wanneer ik bijna stil sta en ik de koppeling induw, fo wanneer hij stationair staat te draaien. Dit doet ie vooral als hij warm is.

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:18
door EVV
Jij hebt altijd het oude type, ook al is die ooit vervangen. Een indicatie dat die al eens vervangen is kan het kleurverschil zijn. Mijn oude was mooi mee verkleurt met het inlaatspruitstuk, de nieuwe zag er duidelijk nieuwer uit. Verder liep de kabel in eerste instantie achter de startmotor langs, na vervanging er voor langs.

Misha heeft een nieuw type die (als het goed is) niet slijt en anders aangestuurd wordt.

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:25
door 945i
Ga maar eens naar de gasboer, die kan het wel vinden denk ik. (sju_art)

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:36
door sju_art
Nope de gasboer heeft het systeem gechecked en alles was binnen de tolleranties. Mengesel iets rijker afgesteld of te kijken of dat wat uitmaakt en verslechterde de situatie. Dus nu orginele afstelling alleen af en toe een dipje die volgens mij 1op 1 met de airco aanslaan loopt.

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:39
door 945i
Maar dat is niet zo vreemd hoor..

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:41
door EVV
Dat dipje door de airco? Dat hoort de elektronica netjes op te vangen, ik heb dat bij een Volvo nooit gemerkt, zelfs niet toen mijn ETM bijna op zijn eind was.

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:59
door Oceanracer
Nooit gemerkt dat de aircopomp aansloeg bij een Volvo? Als er een merk is waar je het bijzonder goed kunt voelen, is het wel een Volvo S60/V70/S80!

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:59
door sju_art
Het klopt dat ie dat niet hoort te doen, maarja de LPG installatie laat geen fouten of afwijkende waardes zien en pendelen/dipjes gaan vaak gepaard met een stervende ETM.

Op zich is het niet heel storend, want hij slaat nooit af en rijdend merk je er niks van, maar toch, het klopt niet. Ook nog geen noodloop of waarschuwingslampjes gehad.

Binnenkort kijkt er nog even een volvo specialist mee, want ik ben wel nieuwsgierig.

Geplaatst: 23.09.2011 - 13:01
door sju_art
Airco hoor je trouwens keihard aangaan en afslaan, die laat me elke dag weer weten dat ie werkt :P! Mijn vorige bericht is een reactie op EVV z'n bericht.

Geplaatst: 23.09.2011 - 13:05
door EVV
Doet hij dit ook op benzine? Of alleen op gas? Het kan ook komen doordat ik een automaat had, die lopen stationair natuurlijk al wat zwaarder door de automaat zelf.

Geplaatst: 23.09.2011 - 13:26
door Misha
Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.

Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.

Nu wil ik daar nog geen conlusie aan verbinden omdat een Volvo altijd rapper aanvoelt na een reload, dit sterft meestal weer af na een week of zo.

Ik vermoed dat dat komt omdat de motor dan zijn parameters aan het leren is.

Ik ben het eens met dat je juist bij Volvo's de airco extreem voelt aanslaan en afslaan.
In de stationairloop is dat inderdaad niet terug te vinden, die blijft dan strak op 750 rpm.

We wachten af...

Voordat mensen allerlei acties gaan starten: ik heb allereerst alle randzaken nagekeken, dus bougies, gasklep, vacuum, luchtfilter etc want ik vermoed dat 95% van de oorzaken daar zullen zitten en niet in een sw-reload.
Hoewel de laatste versie natuurlijk altijd een goed idee is, baat het niet....
En zo duur is dat ook niet.

Geplaatst: 23.09.2011 - 15:18
door sju_art
Wat kost de software update?

Geplaatst: 23.09.2011 - 19:04
door Misha
sju_art schreef:Wat kost de software update?
Paar tientjes.
Ik krijg de factuur pas later, mocht het eerst 2 weken proberen.

Geplaatst: 25.09.2011 - 12:09
door Misha
Nog steeds geen dip gehad.

Geplaatst: 26.09.2011 - 22:33
door capslock
Misha schreef:Mwah, nog steeds geen dip gehad. En de auto ook niet.

Ik heb een reload laten doen met de nieuwste software van Volvo zelf.
Wat opvalt: de auto rijdt lekkerder (potenter) onder de 4000 rpm, het verbruik is hoger.
Ik heb exact de zelfde symptomen gehad. Na de ETM reload en het vervangen van alle vacuum slangen was het probleem gelukkig stukken minder.