Pagina 3 van 5

Geplaatst: 20.05.2012 - 22:24
door ovlov058

Geplaatst: 21.05.2012 - 15:26
door 4wielen
Turbodesk schreef:Te vaak vind ik minimaal zo`n twee keer per tankbeurt.
En mijn BC geeft gemiddeld 7,6 aan. Ook na een aantal keer dat ding gereset te hebben. Het echte verbruik is nog hoger. 1 op 12,2 gemiddeld.
Dat is inderdaad TE veel...

Geplaatst: 21.05.2012 - 15:36
door Gast
ik heb hem nog nooit voelen regenereren.

Geplaatst: 21.05.2012 - 17:19
door Jers3n
Ik heb het regenereren ook nog nooit gevoeld, en ook de zichtbaarheid aan het verbruik vind ik niet echt een betrouwbare observatie, wind mee of tegen, staat van het wegdek, vals plat etc. maakt ook verschil in verbruik. En wat is te vaak, het regenereren zou elke 300-900 km moeten plaatsvinden volgens het instructieboekje, dat is dus 1 à 3 tot 4 keer op een tank.
Naast het hogere gebruik als je rijdt, zie je het ook makkelijk als je het gas los laat. Zonder regeneren verbruikt de auto 0,0 l en met regeneren komt hij niet onder de 1,0 l.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd maar ga ik zeker doen, al duurt het vrij lang voordat de BC bij ons 0,0 aangeeft.

Wat ik me weleens afvraag wat 'leeftijd' met een roetfilter doet, ik kan me voorstellen dat zo'n ding na x jaar/ x aantal keren regenereren niet meer geheel schoon/leeg gebrand wordt en dus weer sneller 80% vol zit en dus ook vaker regenereert. Kortom wat is de realistische levensduur van een regenererend roetfilter? En wat zou een nieuwe dan kosten en wanneer is vervangen dan goedkoper?
Of toch weghalen?
Volvo zegt waarschijnlijk dat vervangen normaal gesproken nooit nodig is, maar dat zeggen ze van de ATF uit de geartronic ook....

Geplaatst: 21.05.2012 - 19:28
door Turbodesk
Het regenereren kan je ook niet voelen, maar kan je alleen zien aan je verbruik op dat moment wat met ongeveer 1 a 2 liter omhoog gaat zonder dat je harder gaat rijden of dat er iets anders veranderd.
Je ziet het eigenlijk alleen als je met een constante snelheid rijd voor een langere periode.

Er wordt extra brandstof per cilinder toegevoegd wat niet verbrand in de cilinder maar verbrand in het roetfilter. Deze moet een bepaalde temperatuur krijgen om het roet te laten wegbranden.

Zodra de computer een drukverschil van een bepaalde waarde in het roetfilter constateert begint deze met regenereren.

Dus als je roetfilter na 200.000km niet meer geheel schoon te branden is begint het regeneratieproces steeds sneller en vaker en verbruikt je auto dus steeds meer diesel.

Als ik ongeveer 120 km/h rijd dan verbruikt de auto ongeveer op de BC een kleine 6,5 liter. Als het regenereren begint dan gaat het verbruik naar de 8 soms wel 9 liter toe. Dit gaat zo`n 20 a 30 km door en dan ineens zakt het verbruik weer naar normalere waarden.

Geplaatst: 21.05.2012 - 19:35
door Gast
ik zal er toch eens op letten.
Ik ben trouwens niet bang dat mijn roetfilter dicht gat slibben. Regelmatig wat autobahnkilometers - dan brandt de boel wel weer schoon.

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:50
door 4wielen
Jers3n schreef:Dat heb ik nog nooit geprobeerd maar ga ik zeker doen, al duurt het vrij lang voordat de BC bij ons 0,0 aangeeft.
Bij mij ook hoor. De D3 in de S60 zit in no-time op 0,0. Maar die motor is sowieso een stukje zuiniger (ca. 5,3 l / 100 km met GT)!

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:51
door wim de jong
Een roetfilter...... hmmm

Als ik goed lees, gaat er geregenereerd worden eens per zoveel km (afhankelijk of je lange of korte stukjes rijdt), zeg....500 tot 1200 km. Het effect: extra brandstof verbruik tot wel een liter per km meer. Als neveneffect kans op diesel in je motorolie, met als gevolg een mindere smering van deze olie, en dus kans op schade aan de motor (is ook al naar voren gekomen hier) Tevens als effect een extra diesel verbruik.....(dus meer verbrande diesel in de omgeving?

Heeft dat roetfilter wel zin dan? En zijn de neveneffecten (kans op schade aan de motor EN extra verbruik) dat roetfilter wel waard?

Mijn V70 - D5 (165 pk) rijdt echt (vandaag getankt en uitgerekend) 5.34 l/100 km, (1180 km gereden op 1 tank, gem 76 km/h, ong 60% snelweg), en ik lees hier een V70 met zo'n pokkefilter "doet" met pijn en moeite 6,2 l/100 km, en tijdens regenereren 8-9 l/100 km....auw.

Nu zullen misschien de echte "groene" diehards mij waarschijnlijk verschrikt aankijken, maar van mij hoeft dat filter niet.......wat een k*tding dan.....
doet meer kwaad dan goed voor je motor, een grote flauwekul dus !!!!

Geplaatst: 21.05.2012 - 22:03
door ovlov058
De meeste dingen (goed) voor het milieu, zijn slecht voor de wagen.

Roetfilter, egr, zelf autolak stond beter op punt, voordat de watergedragen varianten er kwamen.

Geplaatst: 22.05.2012 - 00:16
door Gast
Partikelfilter raakt verstopt en de computer wil dus steeds vaker regenereren. Met als gevolg diesel in de motorolie.
Oplossing vervangen of bij www.Buchli.nl open laten halen, schoonmaken en weer dicht lassen. Kosten ± € 350,-

Geplaatst: 22.05.2012 - 08:50
door 4wielen
Dat is wel een beetje 'ikke ikke ikke'-gedrag mensen. Het is toch duidelijk dat roet enorm milieubelastend is. Sowieso zijn Volvo's al niet de schoonste auto's op onze planeet, maar een beetje rekening houden met je medemens én je kinderen mag toch wel. Dus dat beetje extra verbruik moet je maar gewoon op de koop toenemen!

Geplaatst: 22.05.2012 - 09:42
door wim de jong
Nou ja, "beetje" extra verbruik; 6-7 l/100 km tov 5.4 l/100 km is geen beetje.
En tijdens regenereren zelfs 8-9 l/100 km.

Dat extra verbruik is ook behoorlijk milieu belastend.....daar praat ik over.
Zet dat eens tegen elkaar uit, en ik weet niet hoe de balans staat.

Met kans op motorschade, dus nieuwe motor.
Of een extra oliewissel beurtje.
Hoe belastend is dat allemaal?

Geplaatst: 22.05.2012 - 10:00
door mehrzahl
@Wim, 5,4l is echt wel heel erg zuinig voor een D5. Ik rij reeds 160.000 km met dezelfde S60 D5 uit 2002, en gemiddeld haal ik daarmee 6,7l/100 km. Dat is een mix van snelweg (60%), stad (30%) en binnenwegen (10%). Bij de meeste verbruiksmonitoren (bv www.spritmonitor.de) halen de meeste D5's van het eerste type ditzelfde verbruik. Ik heb eens met Edraket uitgezocht wat het verbruik is van de latere types, en we kwamen tot de conclusie dat de latere types (2005-2007) zelfs wat zuiniger zijn dan de eerdere (zie bv topic http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47436&highlight= ).

Ik denk dat het regenereren van het roetfilter geen merkbare invloed heeft op het gemiddeld verbruik. Bij mij regenereert hij gedurende 20 minuten, eens per 1000 km. Dan heb ik een meerverbruik van ca 1,5l/100 km, dat betekent dus (bij 100 km/h) 0,5l extra op 1000 km.
Anders is het als je continu aan het regenereren bent (door alleen maar kleine stukken te rijden), en daarmee krijg je ook de problemen van de diesel bijmenging in de olie.

Vooral het grotere vermogen (nodigt meer uit tot snel rijden) en de bredere banden (lucht/rolweerstand) zijn m.i. debet aan het hogere verbruik van de nieuwere types.

Geplaatst: 22.05.2012 - 10:12
door Turbodesk
Ik heb iemand van het V70 forum een pm gestuurd die een S80 heeft met exact dezelfde motor als mijn V70
Deze persoon heeft zijn dpf vervangen door een leeg type en heeft de computer weten te foppen. Daarna reed hij 2 km verder op een liter.
Het scheelt dus wel degelijk. Dat is wel even ruim 120 km verder op een tank diesel.

Geplaatst: 22.05.2012 - 11:13
door Cygnus
Ik heb de laatste tank extreem het nieuwe rijden gevolgd. Hiermee een verbruik 1:16,7 gescoord. Het grappige is dat ik gedurende deze periode slechts een keer een regeneratie heb gehad (in het begin) Het lijkt er op dat rustig rijden de roetuitstoot aanzienlijk beperkt en er dus minder vaak geregenereerd hoeft te worden.
Denk alleen niet dat ik deze rijstijl volhoud voor een besparing van zo'n 400,- per jaar :-k

Geplaatst: 22.05.2012 - 14:31
door Frederik Welvaert
Het roet is niet per sé milieubelastend, eerder slecht voor de gezondheid. Roetpartikels (fijn stof) dringen namelijk zeer diep door in de longen.

Geplaatst: 22.05.2012 - 14:34
door Turbodesk
Hoe zit het dan met het verbranden van die roet? Komt daar dan niets bij vrij?

Geplaatst: 22.05.2012 - 15:50
door 4wielen
De fabrieksopgave van de V70 D5 is:
- 2003-2004 (geen roetfilter): 6,7 L
- 2004-2005 (geen roetfilter): 6,7 L
- 2005-2006 (roetfilter): 6,8 L

Verbruik is dus maar marginaal hoger!

Geplaatst: 22.05.2012 - 15:56
door Turbodesk
Sorry hoor, maar fabriekopgaves zeggen mij niets meer. Ik ga uit van het verbruik in de praktijk. En dit is altijd hoger.

Geplaatst: 22.05.2012 - 17:05
door Thijs
Helaas kom je zonder filter idd niet door de keuring als er gemeten moet worden.. Weghalen is dus eigenlijk geen optie helaas. Er was idd iemand die hem weg heeft gehaald, een zuiderbuur. Die hebben volgens mij iets andere normen qua apk?
Mijn buurman heeft een bedrijf in industriele roetfilters. Het roet wordt gewoon volledig verbrandt bij een regeneratie. Er blijft niets van over. Alle koolstof verbrandt gewoon. Roetfilters verstoppen door onbrandbare vervuiling. Zand wat toch door de motor heen gaat, metaal schilfertjes ed. Dat kunnen ze idd reinigen door het filter open te slijpen en de ingewanden te reinigen. Nadien wordt het filter weer netjes dicht gelast.
Wellicht helpt het de regeneratie intervallen weer wat op te rekken.