VOLVO 960 / S90 EXECUTIVE

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

bart simpson schreef:een dwarsgeplaatste motor drijft toch altijd de voorwielen aan?
Tenzij de motor achterin zit natuurlijk.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

daar heb je een punt, welke volvo refereer jij aan?
Volvo for life
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Edwin rijdt wel eens achter een (Volvo) bus.....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

DawnBlueED schreef:
bart simpson schreef:een dwarsgeplaatste motor drijft toch altijd de voorwielen aan?
Tenzij de motor achterin zit natuurlijk.
Bij Volvo wel. Een Renault 21 2.0 echter heeft lengte geplaatst blok en toch voorwielaandrijving...
(1.7 wel dwars...)
Om maar eens een voorbeeldje te geven.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Audi heeft ook voorwielaandrijving en de motor in de lengte maar ik beperk me steeds tot Volvo.
Ik wil wel graag een concreet voorbeeld van een dwarsgeplaatste motor die (uitsluitend) de achterwielen aandrijft, ikzelf ken er geen een.
Volvo for life
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

we dwalen af !!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20772
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS edit
Groot gelijk Jan. Heren blijf bij het topic!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

bart simpson schreef:Audi heeft ook voorwielaandrijving en de motor in de lengte maar ik beperk me steeds tot Volvo.
Ik wil wel graag een concreet voorbeeld van een dwarsgeplaatste motor die (uitsluitend) de achterwielen aandrijft, ikzelf ken er geen een.
bart simpson schreef:een dwarsgeplaatste motor drijft toch altijd de voorwielen aan?
De vraag hierboven verwijst niet naar het merk Volvo, ik heb dan ook een merk onafhankelijk antwoord gegeven.
DawnBlueED schreef:Tenzij de motor achterin zit natuurlijk.
Ik zal ook meteen het antwoord op je vraag van vandaag geven; een dergelijke aandrijving vind je o.a. bij de NSU 1200

Het enige wat nu nog mist is een bedankje van jouw zijde ........... :)
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

kunnen we nu weer terug naar de orde van de dag ipv elkaar de loef af te steken.
Er zijn mensen die veel weten van volvo, en er zijn er die veel van auto's in het algemeen weten.

we hebben niet allemaal de wijsheid in pacht.

Graag weer terug naar het onderwerp.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

jan weemering schreef: Ja, mooie level 3 in hermes uitvoering.
Jammer van de stuur positie
Hier een filmpje van een Hermes met links stuur.
Nooit eerder gezien!
http://www.youtube.com/watch?v=XSbGdjYUXc0

En hier nog wat foto's. Het lijken er zelfs twee te zijn:
https://picasaweb.google.com/bjerkejord ... tiveRoyal#

Piet
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40997
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik kan alleen dat blonde hout nog steeds niet mooi vinden in een auto
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Ja erg mooi.
zal wel nostalgie zijn maar volgens mij maken ze ze niet meer zo!
natuurlijk rijdt een nieuwe s80 waanzinnig goed, maar toch het is de looks van zo'n s90 die het doet.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een van de mooiste wagens die VOLVO op de markt gezet heb: S90 executive. V90 zou nog mooier zijn, maar goed, je kan niet alles hebben.
Ik ben meer een station figuur.......maar voor deze sedan maak ik een uitzondering!!

Maar een 245T is ook iets unieks!
Als ik hier nog eens tegenaan loop.........ooohhhhh

En als je toch bezig bent......een custom made 740 cabrio (ja, met 4 deuren !!) :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

piet22 schreef:
jan weemering schreef: Ja, mooie level 3 in hermes uitvoering.
Jammer van de stuur positie
Hier een filmpje van een Hermes met links stuur.
Nooit eerder gezien!
http://www.youtube.com/watch?v=XSbGdjYUXc0

En hier nog wat foto's. Het lijken er zelfs twee te zijn:
https://picasaweb.google.com/bjerkejord ... tiveRoyal#

Piet
Volgens het filmpje was de Noorse auto eerst in bezit van een Zweedse eigenaar. Dat verklaard wellicht de foto's van de auto met Zweeds kenteken
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

De auto staat nu te koop op autoscout24. ::(
En je was er zo trots op? :?
Gooi er lekker LPG in als je meer moet rijden, daar zijn deze motoren prima geschikt voor!

Piet
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Piet ,

het klopt.
De auto kan bij normaal gebruik nog jaren mee, maar als ik voor mijn werk + prive een 70.000 km per jaar gaat wegduwen in de volvo dan ben ik bij een km stand van nu 248000 , over 2 jaar op dik 4 ton , en zal de auto aardig op zijn denk ik.
De LPG instalatie is dan ook afgeshchreven, omdat de auto dat ook is.
dus dan ben ik buiten de volvo + LPG een hoop geld kwijt.
ik spaar ook een hoop geld uit natuurlijk in verhouding tot benzine of diesel.
Allemaal dilemmaas
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een beetje kort door de bocht, hoor.

De mijne (is een 965, met een 2500) staat nu op 488.000 km, en draait vanaf het begin al op een LPG installatie (G3)
Is eigenlijk niets mee aan het handje.
Ik ken ze tegen de 6 ton aan......en loopt nog prima.

Mijn 945 (oke, een andere motor) heb ik pas bij 780000 ingeruild, ik reed toen in 5 jaar ruim 600000 km.

Deze motoren zijn niet stuk te krijgen eigenlijk.
En inruilen, verkopen en een andere kopen kost je gewoon geld.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Wim ,

ik snap wat je bedoelt, maar eigenlijk wil ik niet dat deze auto een aftrapper wordt, gezien de zeldzame carosserie. elke ander auto zou mij ook niet zo boeien om er tonnen op te zetten, maar eigenlijk moet deze body nog jaren mee.
Komt niet meer terug namelijk.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Het is een auto voor lui die niets erom geven en na 2 jaar toch weer een andere van de zaak ''kregen'' toen der tijd.

Voor deze tijden is het een liefhebbersauto en zou ik zelf ook minimaal mee rijden, enkelt met vakantie's, ''mooi weer wagen''.

Gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt, jouw wagen :wink:
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

jan weemering schreef:Wim ,

ik snap wat je bedoelt, maar eigenlijk wil ik niet dat deze auto een aftrapper wordt, gezien de zeldzame carosserie. elke ander auto zou mij ook niet zo boeien om er tonnen op te zetten, maar eigenlijk moet deze body nog jaren mee.
Komt niet meer terug namelijk.
Het is maar wat je wilt natuurlijk. Maar veel kilometers maken met zo'n auto betekent niet dat het een aftrapper hoeft te worden. Het aardige is dat al die executives zo min mogelijk gebruikt worden dus het zou ook wel stoer zijn om een goed onderhouden executive met 600.000 km te zien in de Autoweek. De body is inderdaad onverslijtbaar zolang je geen aanrijdingen hebt. Het interieur ben je zelf bij, misschien bij 400.000 km de bestuurderstoel een keer laten opknappen. De aandrijving en ophanging is gewoon normaal onderhoud. De motor is wat kwetsbaarder, maar als je een beetje zoekt koop je voor 500 euro in Engeland een motor die je al vast op reserve legt. Wel zou ik naar een specialist gaan voor het onderhoud. Van der Wulp is een prima dealer maar de kennis over deze generatie auto's is daar toch steeds minder aanwezig, zeker als het iets anders wordt als het reguliere onderhoud.

Als je die ruimte op de achterbank echt nodig hebt dan lijkt mij dit toch geen slechte optie.

Piet
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”