Pagina 3 van 4

Geplaatst: 23.09.2011 - 07:51
door Volvorijden
bart simpson schreef:
Volvorijden schreef:
945i schreef:Maar het mag niet in Nederland, en de wetgever kan niet niet zien of er volgende week ipv. een fiets, een caravan achter hangt.
Dit is echte onzin....weet niet waar de info vandaan hebt maar iigv niet van de RDW of trekhaak fabrikanten.
Niets onzin, in de typegoedkeuring van de C30 Drivé is de montage van een trekhaak niet toegestaan door de RDW, kom jij gewoon eens met het tegendeel.
Ik ga geen documenten overleggen maar ik heb een soort gelijke situatie meegemaakt met een BMW Z4. Daar staat ook 0kg op het ketekenbewijs voor de geremde en ongeremde aanhangers. Voor de BMW Z4 is gewoon een trekhaak te leveren die goedgekeurd is tot 1200kg. Ik heb geprobeerd trekgewichten op het kenteken te krijgen voor deze auto. Hiervoor ben ik intensief bezig geweest met de RDW (ook de afdeling individuele goedkeuring), trekhaak fabrikant die trekhaken op maat maakt, de TUV
Lessen die daar uit te leren zijn
- Fabrikant bepaald of een auto een trekgewicht krijgt en hoe hoog. Bij de typegoedkeuring wordt een maximaal trekgewicht vast gesteld (dit komt in het CVO te staan). Aan de fabrikant/importeur de ruimte omdat per land bij naar beneden bij te stellen. (voorbeeld Audi A3 1.4 TFSI mag in duitsland 1500kg trekken en in NL 1200kg).
- Mocht er geen 0kg staan maar een -, dan betekent dat de fabrikant geen trekgewicht heeft opgegeven. Dan kan de RDW zelf gewichten bepalen. Dit doen ze door de helft van het wagengewicht te nemen +50kg.

Geplaatst: 23.09.2011 - 07:59
door Paul
Wat zonde van die BMW zeg!

Geplaatst: 23.09.2011 - 08:05
door bart simpson
lang verhaal kort, op een Drive C30 mocht geen trekhaak, net als op een Prius, een Insight, een Civic hybrid en nog een paar milieuauto's, dat er daarvoor wel een trekhaak gemaakt wordt door een trekhakenfabrikant is niet relevant

Geplaatst: 23.09.2011 - 08:35
door Volvorijden
bart simpson schreef:lang verhaal kort, op een Drive C30 mocht geen trekhaak, net als op een Prius, een Insight, een Civic hybrid en nog een paar milieuauto's, dat er daarvoor wel een trekhaak gemaakt wordt door een trekhakenfabrikant is niet relevant
Onder een Civic Hybrid mag wel een trekhaak onder......de dealer levert h'm ook ...alleen je mag er geen aanhanger mee trekken...klein verschil...

Geplaatst: 23.09.2011 - 08:36
door Volvorijden
Paul schreef:Wat zonde van die BMW zeg!
Is er uiteindelijk ook niet op gemonteerd....

Geplaatst: 23.09.2011 - 09:52
door bart simpson
Volvorijden schreef:
bart simpson schreef:lang verhaal kort, op een Drive C30 mocht geen trekhaak, net als op een Prius, een Insight, een Civic hybrid en nog een paar milieuauto's, dat er daarvoor wel een trekhaak gemaakt wordt door een trekhakenfabrikant is niet relevant
Onder een Civic Hybrid mag wel een trekhaak onder......de dealer levert h'm ook ...alleen je mag er geen aanhanger mee trekken...klein verschil...
er mag geen ronde kogel opzetten van het normale formaat, dit soort discussies voor ik met klanten, het mag niet en men wil het wel... en gaat het dan fout heb ik het gedaan, niet dus... staat een fabrikant het niet toe moet je er niet aan beginnen.

de stijlpolitie

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:01
door gold
Oceanracer schreef:Past het niet of staat het niet? Da's nogal een verschil!
Agree... heeel groot verschil!
Poolrev schreef:
Nou, het past heel prima hoor! Ik heb 'm in ieder geval pas wel gemonteerd, en het gaat dus zelfs goed met een dubbele uitlaat :wink: .
Gaat het goed? Of staat het goed.... (zo beter racer? ;) )
That's the...
Volvorijden schreef:
Daar hebben meer mensen last van.... :D
8)

Geplaatst: 23.09.2011 - 17:39
door Volvorijden
bart simpson schreef:er mag geen ronde kogel opzetten van het normale formaat, dit soort discussies voor ik met klanten, het mag niet en men wil het wel... en gaat het dan fout heb ik het gedaan, niet dus... staat een fabrikant het niet toe moet je er niet aan beginnen.
Er mag geen ronde kogel op...is wettelijk onzin...(voorbeeld, honda civic Hybrid, Peugeot 107/CitroenC1)...Alleen de fabrikant blijft voor een gedeelte aansprakelijk als er 0kg op het kentekenbewijs staat en hij levert een trekhaak en er wordt toch een aanhanger mee getrokken. Ik kan me wel voorstellen dat het van Volvo niet mag....Daarom levert bijvoorbeeld toyota zo'n gekke beugel, dan kan er geen trekhaak op.

Ik ben het na mijn praktijkervaring helemaal eens met een je stelling als een fabrikant het niet toestaat moet je er niet aan beginnen....Al ik me de frustratie van de eigenaar van de auto levendig voor kan stellen. Vroeger kon je nog een beetje rommelen met dat soort dingen..nu is het verleden tijd. Tenzij je auto een of andere exoot is die niet in europa is geleverd.

Re: de stijlpolitie

Geplaatst: 26.09.2011 - 10:23
door Poolrev
gold schreef:
Poolrev schreef:
Nou, het past heel prima hoor! Ik heb 'm in ieder geval pas wel gemonteerd, en het gaat dus zelfs goed met een dubbele uitlaat :wink: .
Gaat het goed? Of staat het goed.... (zo beter racer? ;) )
That's the...
Jahoor, heel prima! Is er één van Westfalia, die totaal onzichtbaar is als de kogel er niet op zit... :-)

Geplaatst: 26.09.2011 - 18:14
door Volvorijden
Heb je ook een uitsnede in de bumper?

Geplaatst: 27.09.2011 - 10:02
door Poolrev
Volvorijden schreef:Heb je ook een uitsnede in de bumper?
Nee, niet zichtbaar. Is alleen aan de onderkant een kleine strook van ong. 2 cm breed. Op mijn C30 zit trouwens wel de bodykit.

het is deze trekhaak, die door forumlid Berten ook op zijn C30 is gezet: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 0+trekhaak

Geplaatst: 27.09.2011 - 12:00
door missie
Kan het dan zijn dat de Nederlandse wetgeving verschillend is van de Belgische ? Op mijn kentekenbewijs staat alvast een toegestane massa van 1300 kg vermeld én mijn dealer beweert dat een vaste trekhaak mag. Of het mooi is, dat is iets anders... Ik weet het niet meer, nu neig ik toch terug naar die dakdragers pfff...

Geplaatst: 27.09.2011 - 12:19
door bart simpson
heb je een Drivé of een D2?

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:33
door missie
bart simpson schreef:heb je een Drivé of een D2?
drivE bouwjaar 2011 start/stop

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:33
door bart simpson
daar mocht hij ook gezien de europese typegoedkeuring niet op

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:41
door Schorpioen
Als er op het kentekenbewijs een aanhangwagen gewicht is ingevuld mag er zonder probleem een trekhaak onder en hoef je niet naar de RDW voor een keuring.
Geeft ook geen problemen bij politie controle's aangezien de politie kijkt naar wat er op het kentekenbewijs staat en niet wat er eventueel in een type goedkeuring zou staan.

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:43
door bart simpson
er was geen aanhanggewicht op het kentekenbewijs bij de drivé

Geplaatst: 27.09.2011 - 21:47
door Schorpioen
bart simpson schreef:er was geen aanhanggewicht op het kentekenbewijs bij de drivé
Ik lees hier wat anders.
missie schreef:Kan het dan zijn dat de Nederlandse wetgeving verschillend is van de Belgische ? Op mijn kentekenbewijs staat alvast een toegestane massa van 1300 kg vermeld én mijn dealer beweert dat een vaste trekhaak mag. Of het mooi is, dat is iets anders... Ik weet het niet meer, nu neig ik toch terug naar die dakdragers pfff...
missie schreef:
bart simpson schreef:heb je een Drivé of een D2?
drivE bouwjaar 2011 start/stop

Geplaatst: 28.09.2011 - 08:08
door bart simpson
Je hoeft me niet te geloven, ik heb een kenteken of 10 liggen van Drivé C30's waarop het trekgewicht mist.
Heb ze ook van V50 Drivé's van 2009 waarop een geremd gewicht van 800kg staat, dit alles op basis van Europese typegoedkeuring.
Doe allen vooral wat je zelf goeddunkt, je bent altijd zelf het kind van om het even welke rekening.

Geplaatst: 28.09.2011 - 11:53
door missie
Ik wou toch even wat moeite doen jongens... Ziehier wat op mijn EG-certificaaat van overeenstemming staat:

Afbeelding