Storing sensor AQS

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Maar daar zet je de luchtstroom niet mee op verse lucht/circuleren Ger. Daarmee verander je alleen waar de lucht uit komt, in jouw geval dus alleen op de voorruit
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Toen ik die van mij vervangen heb (voor een ander kapot exemplaar ;-)) heb ik meteen gekeken wat de schakelaar nu voor effect heeft op de klep.

Bij AUT (groen lampje) dan is de klep open en zou deze automatisch moeten sluiten indien de luchtkwaliteit slecht is.
Bij MAN(oranje lampje) dan is de klep ook open en sluit deze pas als de knop uitgaat.
Bij geen van beide (geen lampjes) dan is de klep dicht.

Nu lijkt me dit wel wat tegenstrijdig met het bericht van JeroenSpock. Als de klep dicht is dan beslaan je ramen toch juist??? Of zorgt de airco er dan voor dat de lucht die al binnen is droog gemaakt wordt (dus alleen aan het begin beslagen ruiten en daarna droge recirculerende lucht)?
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Kortom van een dichte klep krijg je op den duur een zere keel.
Waar zit die klep überhaupt...is deze onder de paravan zichtbaar ?

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

kuupertie schreef:Erwin

hoedoekda ?
AQS laten zitten is natuurlijk het eenvoudigst, maar wellicht is het ook een optie om hem los te koppelen. Een foutmelding krijg je nu ook, maar wellicht dat de klep zo altijd open blijft staan i.p.v. dat hij een eigen leven gaat leiden wat het beslaan van de ruiten tot gevolg heeft.

Je kunt er ook voor kiezen de stekker naar de klep los te nemen. Eventueel de klep borgen zodat deze open blijft staan lijkt mij niet ondoenlijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

ivoandriessen schreef:Toen ik die van mij vervangen heb (voor een ander kapot exemplaar ;-)) heb ik meteen gekeken wat de schakelaar nu voor effect heeft op de klep.

Bij AUT (groen lampje) dan is de klep open en zou deze automatisch moeten sluiten indien de luchtkwaliteit slecht is.
Bij MAN(oranje lampje) dan is de klep ook open en sluit deze pas als de knop uitgaat.
Bij geen van beide (geen lampjes) dan is de klep dicht.


Nu lijkt me dit wel wat tegenstrijdig met het bericht van JeroenSpock. Als de klep dicht is dan beslaan je ramen toch juist??? Of zorgt de airco er dan voor dat de lucht die al binnen is droog gemaakt wordt (dus alleen aan het begin beslagen ruiten en daarna droge recirculerende lucht)?
Dit is niet correct. Bij MAN brandt het oranje lampje van de recirculatie en is de klep gesloten. Als je een AQS hebt en er geen lampje brandt is de AQS uitgeschakeld en de klep geopend.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

M@rcel schreef:Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.
Ook dit is niet correct. Bij de voorruitontwaseming wordt er juist níet gecirculeerd en staat de klep dus open. Het is wel zo dat in die stand de AC automatisch wordt ingeschakeld.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

kuupertie schreef:Kortom van een dichte klep krijg je op den duur een zere keel.
Waar zit die klep überhaupt...is deze onder de paravan zichtbaar ?

GJ
Nee hoor, het wordt een bedompte toestand en je krijgt vanzelf barstende koppijn.
Die klep zit inderdaad onder de paravan en is zichtbaar als je deze aan de rechterkant iets omhoog tilt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oceanracer schreef:
M@rcel schreef:Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.
Ook dit is niet correct. Bij de voorruitontwaseming wordt er juist níet gecirculeerd en staat de klep dus open. Het is wel zo dat in die stand de AC automatisch wordt ingeschakeld.
Nagezocht in het boekje en je hebt helemaal gelijk. :)
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Klopt het dat de sensor in het klephuis aan de bijrijders kant zit? Ik kan er slecht bij!
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt er inderdaad erg slecht bij. Met je hand onder de parafan, dan voelen in de rechthoekige opening. Hij zit dan aan de kant van het motorblok.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Met een zaklamp en iets meer geweld is het me gelukt.
Ik heb m in de hand gehad...erin geblazen...en weer terug geplaatst.
Weer een ervaring rijker.

Zijn wij wel in orde ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nope!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”