Pagina 3 van 3

Geplaatst: 19.01.2012 - 09:27
door Thijs
Maar daar zet je de luchtstroom niet mee op verse lucht/circuleren Ger. Daarmee verander je alleen waar de lucht uit komt, in jouw geval dus alleen op de voorruit

Geplaatst: 19.01.2012 - 11:19
door ivoandriessen
Toen ik die van mij vervangen heb (voor een ander kapot exemplaar ;-)) heb ik meteen gekeken wat de schakelaar nu voor effect heeft op de klep.

Bij AUT (groen lampje) dan is de klep open en zou deze automatisch moeten sluiten indien de luchtkwaliteit slecht is.
Bij MAN(oranje lampje) dan is de klep ook open en sluit deze pas als de knop uitgaat.
Bij geen van beide (geen lampjes) dan is de klep dicht.

Nu lijkt me dit wel wat tegenstrijdig met het bericht van JeroenSpock. Als de klep dicht is dan beslaan je ramen toch juist??? Of zorgt de airco er dan voor dat de lucht die al binnen is droog gemaakt wordt (dus alleen aan het begin beslagen ruiten en daarna droge recirculerende lucht)?

Geplaatst: 19.01.2012 - 14:56
door M@rcel
Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.

Geplaatst: 19.01.2012 - 16:07
door kuupertie
Kortom van een dichte klep krijg je op den duur een zere keel.
Waar zit die klep überhaupt...is deze onder de paravan zichtbaar ?

GJ

Geplaatst: 19.01.2012 - 19:36
door Oceanracer
kuupertie schreef:Erwin

hoedoekda ?
AQS laten zitten is natuurlijk het eenvoudigst, maar wellicht is het ook een optie om hem los te koppelen. Een foutmelding krijg je nu ook, maar wellicht dat de klep zo altijd open blijft staan i.p.v. dat hij een eigen leven gaat leiden wat het beslaan van de ruiten tot gevolg heeft.

Je kunt er ook voor kiezen de stekker naar de klep los te nemen. Eventueel de klep borgen zodat deze open blijft staan lijkt mij niet ondoenlijk.

Geplaatst: 19.01.2012 - 19:38
door Oceanracer
ivoandriessen schreef:Toen ik die van mij vervangen heb (voor een ander kapot exemplaar ;-)) heb ik meteen gekeken wat de schakelaar nu voor effect heeft op de klep.

Bij AUT (groen lampje) dan is de klep open en zou deze automatisch moeten sluiten indien de luchtkwaliteit slecht is.
Bij MAN(oranje lampje) dan is de klep ook open en sluit deze pas als de knop uitgaat.
Bij geen van beide (geen lampjes) dan is de klep dicht.


Nu lijkt me dit wel wat tegenstrijdig met het bericht van JeroenSpock. Als de klep dicht is dan beslaan je ramen toch juist??? Of zorgt de airco er dan voor dat de lucht die al binnen is droog gemaakt wordt (dus alleen aan het begin beslagen ruiten en daarna droge recirculerende lucht)?
Dit is niet correct. Bij MAN brandt het oranje lampje van de recirculatie en is de klep gesloten. Als je een AQS hebt en er geen lampje brandt is de AQS uitgeschakeld en de klep geopend.

Geplaatst: 19.01.2012 - 19:40
door Oceanracer
M@rcel schreef:Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.
Ook dit is niet correct. Bij de voorruitontwaseming wordt er juist níet gecirculeerd en staat de klep dus open. Het is wel zo dat in die stand de AC automatisch wordt ingeschakeld.

Geplaatst: 19.01.2012 - 19:42
door Oceanracer
kuupertie schreef:Kortom van een dichte klep krijg je op den duur een zere keel.
Waar zit die klep überhaupt...is deze onder de paravan zichtbaar ?

GJ
Nee hoor, het wordt een bedompte toestand en je krijgt vanzelf barstende koppijn.
Die klep zit inderdaad onder de paravan en is zichtbaar als je deze aan de rechterkant iets omhoog tilt.

Geplaatst: 19.01.2012 - 19:47
door M@rcel
Oceanracer schreef:
M@rcel schreef:Als je de voorruitontwaseming gebruikt, dan wordt er inderdaad alleen maar gerecirculeerd. Door de ACC wordt de lucht steeds droger en dat zorgt ervoor dat het vocht op de voorruit tenslotte besluit dat het liever in die droge lucht gaat zitten dan op de koude voorruit. De ACC haalt dat vocht er tenslotte weer uit.
Ook dit is niet correct. Bij de voorruitontwaseming wordt er juist níet gecirculeerd en staat de klep dus open. Het is wel zo dat in die stand de AC automatisch wordt ingeschakeld.
Nagezocht in het boekje en je hebt helemaal gelijk. :)

Geplaatst: 22.01.2012 - 17:31
door kuupertie
Klopt het dat de sensor in het klephuis aan de bijrijders kant zit? Ik kan er slecht bij!

Geplaatst: 22.01.2012 - 20:13
door Oceanracer
Je kunt er inderdaad erg slecht bij. Met je hand onder de parafan, dan voelen in de rechthoekige opening. Hij zit dan aan de kant van het motorblok.

Geplaatst: 23.01.2012 - 20:08
door kuupertie
Met een zaklamp en iets meer geweld is het me gelukt.
Ik heb m in de hand gehad...erin geblazen...en weer terug geplaatst.
Weer een ervaring rijker.

Zijn wij wel in orde ?

Geplaatst: 23.01.2012 - 20:10
door Oceanracer
Nope!