Garagekrik. Waar te plaatsen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Thanks John! Zal ze es even bekijken. Ze zien er iig beter uit als die eerste.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ik heb een paar jaar geleden deze aangesschaft: http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2252


Die heeft al heel wat Volvo's omhoog getild, zonder problemen.
Het voordeel is dat deze krik onder verlaagde wagens kan komen (slechts 9,5 cm hoog) en behoorlijk hoog gaat (56 cm!).

Vergeet niet om ook assteunen te gebruiken, trouwens :wink:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Is ook een mooie!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21227
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het 2e voorstel van John staat bij ons in de garage.
Bij de Volvo zet ik hem zowel voor als achter onder de ophanging, de monteur van Volvo raad af om de hele zijkant ineens omhoog te krikken vanwege het gewicht van de V70.
Krikje heeft een snelstand en bij tegendruk komt hij langzaam omhoog, kwalitatief geeft het ding een goede indruk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8527
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

ter info, als je een automaat opkrikt, volstaat het in "P" zetten niet, ook op de handrem zetten !!

Ik spreek uit ervaring, mijn V70 klapte bijna van de Volvokrik bij een winterwiel wissel, omdat ik de handrem vergeten was.

Dit gebeurt mij niet meer, ben erg geschrokken toen !

Heb een degelijke garagekrik gekocht (150euro) met rubberen platformpje.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Lijkt me logisch, de P werkt op de voorste as, de handrem op de achterste.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

ik gebruik al meer dan 15 jaar een goedkoop setje krik/steunen zoals ook die op Conrad aangeboden wordt. Heb deze inmiddels al intensief gebruikt op veel verschillende auto`s, zonder problemen. Wel altijd in combinatie met de steunen , zeker als je onder de auto gaat werken.
Gebruik deze ook voor de Volvo. Gebruik voor de winterzomer wissel gewoon de orginele krik waarmee ik de voor en achterwielen links en rechts in 1 keer kan wisselen.Snap ook niet waarom dit door een Volvo monteur afgeraden zou worden, is per slot van rekenig toch zo ontworpen niet ?Ziet er allemaal heel stabiel uit naar mijn mening.En altijd handrem gebruiken natuurlijk, ik zet daarbij ook altijd de auto in de eerste versnelling. Met alleen een krik nooit onder de auto werken uiteraard.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als het zo was ontworpen, was er slechts één krikpunt aangebracht. Ik zou derhalve niet tegelijkertijd beide wielen wisselen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

weet niet hoe het bij jullie is maar bij mijn s60 maakt het volgens mij niet zoveel uit of ik nu de voorste of achterste kriksteun gebruik.Gehele auto komt voor en achter haast gelijk omhoog aan 1 kant.
Wat ik ook wel doe is de trekhaak gebruiken als krikpunt en dan beide achter tegelijkertijd wisselen, voor dan daarna gelijkertijd mbv kriksteunen wisselen. Maakt allemaal niet zoveel uit imho.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Oceanracer schreef:Als het zo was ontworpen, was er slechts één krikpunt aangebracht. Ik zou derhalve niet tegelijkertijd beide wielen wisselen.
Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

ik heb er toch lekker twee aan weerskanten :P
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

elianmars schreef:Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.
In totaal 4 stuks, dus 2 links en 2 rechts...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Oceanracer schreef:
elianmars schreef:Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.
In totaal 4 stuks, dus 2 links en 2 rechts...
:oops:

Net eens even met een zaklantaarn gekeken en, inderdaad, twee punten. Ik heb de wagen al talloze keren op de krik gehad en het is me nooit opgevallen dat er twee krikpunten zitten......

Hoe dan ook, als ik daar de krik onder zet (ik weet nu eigenlijk niet welke van de twee ik altijd pak), gaat de wagen vanzelf met twee wielen de lucht in.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

pak gewoon de voorste , auto is aan voorkant zwaarder.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

snowryder schreef:pak gewoon de voorste , auto is aan voorkant zwaarder.
Ik denk dat ik de voorste ook steeds gepakt heb, aangezien ik ook niet anders wist dan dat er daar eentje zit.

Bij de classic zit er volgens mij maar echt eentje (nu weet ik het allemaal niet meer zeker :lol: ), die heb ik ook regelmatig op de krik staan (auto's van medeforumleden waar we aan sleutelen) en daar pak ik 'm ook op dat punt.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

:D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10714
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

On Topic maar weer.

Achterkant voor de seizoen banden wissel plaats ik de krik onder de trekhaak. Hele kont de lucht in. Auto in N staan.

Voorkant per kant en dan zet ik de zware garagekrik zonder schaaltje/planke of what ever onder de bla bla bla ding (Subframe?)wat van het voorwiel naar de body toe gaat. De krik past exact in het schaaltje waar in het midden een dikke bout zit.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
likus
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.04.2010 - 23:09
Locatie: Eindhoven

Dit topic gaat wel over een garagekrik, maar (voordat ik komende week aan de wiel-wissel begin) toch ff navragen...

Ik heb een potkrik voor max. 8 ton.

Afbeelding

Waar kan ik die nu het best plaatsen?
Niet op het krikpunt; dat zou dit punt kunnen verpesten voor de originele Volvokrik (ook ergens gelezen hier)...
Dus gewoon ergens op het frame, aan de zijkant van de auto?
Met een houten plankje ertussen misschien?
Of ook (zie vorige post) op de trekhaak en die andere genoemde plek?
=========================================
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010

Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
Gebruikersavatar
snowryder
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
Locatie: Elst GLD

potkrik heeft geen schotelje zoals een garagekrik, let daar op , is minder stabiel, en kun je dus ook niet op zelfde wijze gebruiken als garagekrik.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Gebruikersavatar
Henkie N
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
Locatie: Goeree Overflakkee

Potkrikje kan in principe maar een klein stukje heffen. Als je carrosserie gaat liften is hij al snel te kort. Bovendien, zoals hierboven vermeld, instabiel. Afrader.
Ik heb mijn caravan er wel mee waterpas gezet maar daar hoefde het wiel ook niet vrij te komen.
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4

XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”