Pagina 3 van 5

Geplaatst: 12.10.2011 - 12:58
door Thijs
Thanks John! Zal ze es even bekijken. Ze zien er iig beter uit als die eerste.

Geplaatst: 12.10.2011 - 22:06
door elianmars
Ik heb een paar jaar geleden deze aangesschaft: http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2252


Die heeft al heel wat Volvo's omhoog getild, zonder problemen.
Het voordeel is dat deze krik onder verlaagde wagens kan komen (slechts 9,5 cm hoog) en behoorlijk hoog gaat (56 cm!).

Vergeet niet om ook assteunen te gebruiken, trouwens :wink:

Geplaatst: 13.10.2011 - 10:17
door Thijs
Is ook een mooie!

Geplaatst: 13.10.2011 - 11:23
door diesel01
Het 2e voorstel van John staat bij ons in de garage.
Bij de Volvo zet ik hem zowel voor als achter onder de ophanging, de monteur van Volvo raad af om de hele zijkant ineens omhoog te krikken vanwege het gewicht van de V70.
Krikje heeft een snelstand en bij tegendruk komt hij langzaam omhoog, kwalitatief geeft het ding een goede indruk.

Geplaatst: 14.10.2011 - 20:08
door BlackcurrantV70
ter info, als je een automaat opkrikt, volstaat het in "P" zetten niet, ook op de handrem zetten !!

Ik spreek uit ervaring, mijn V70 klapte bijna van de Volvokrik bij een winterwiel wissel, omdat ik de handrem vergeten was.

Dit gebeurt mij niet meer, ben erg geschrokken toen !

Heb een degelijke garagekrik gekocht (150euro) met rubberen platformpje.

Geplaatst: 14.10.2011 - 20:43
door Oceanracer
Lijkt me logisch, de P werkt op de voorste as, de handrem op de achterste.

Geplaatst: 14.10.2011 - 22:56
door snowryder
ik gebruik al meer dan 15 jaar een goedkoop setje krik/steunen zoals ook die op Conrad aangeboden wordt. Heb deze inmiddels al intensief gebruikt op veel verschillende auto`s, zonder problemen. Wel altijd in combinatie met de steunen , zeker als je onder de auto gaat werken.
Gebruik deze ook voor de Volvo. Gebruik voor de winterzomer wissel gewoon de orginele krik waarmee ik de voor en achterwielen links en rechts in 1 keer kan wisselen.Snap ook niet waarom dit door een Volvo monteur afgeraden zou worden, is per slot van rekenig toch zo ontworpen niet ?Ziet er allemaal heel stabiel uit naar mijn mening.En altijd handrem gebruiken natuurlijk, ik zet daarbij ook altijd de auto in de eerste versnelling. Met alleen een krik nooit onder de auto werken uiteraard.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:03
door Oceanracer
Als het zo was ontworpen, was er slechts één krikpunt aangebracht. Ik zou derhalve niet tegelijkertijd beide wielen wisselen.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:10
door snowryder
weet niet hoe het bij jullie is maar bij mijn s60 maakt het volgens mij niet zoveel uit of ik nu de voorste of achterste kriksteun gebruik.Gehele auto komt voor en achter haast gelijk omhoog aan 1 kant.
Wat ik ook wel doe is de trekhaak gebruiken als krikpunt en dan beide achter tegelijkertijd wisselen, voor dan daarna gelijkertijd mbv kriksteunen wisselen. Maakt allemaal niet zoveel uit imho.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:10
door elianmars
Oceanracer schreef:Als het zo was ontworpen, was er slechts één krikpunt aangebracht. Ik zou derhalve niet tegelijkertijd beide wielen wisselen.
Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:12
door snowryder
ik heb er toch lekker twee aan weerskanten :P

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:16
door Oceanracer
elianmars schreef:Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.
In totaal 4 stuks, dus 2 links en 2 rechts...

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:19
door elianmars
Oceanracer schreef:
elianmars schreef:Ik weet niet hoeveel krikpunten jij onder je wagen hebt, maar bij mij zit er één punt, op driekwart van de voordeur.
Ik doen niet anders dan dat punt pakken en de wagen met twee wielen de lucht in.
In totaal 4 stuks, dus 2 links en 2 rechts...
:oops:

Net eens even met een zaklantaarn gekeken en, inderdaad, twee punten. Ik heb de wagen al talloze keren op de krik gehad en het is me nooit opgevallen dat er twee krikpunten zitten......

Hoe dan ook, als ik daar de krik onder zet (ik weet nu eigenlijk niet welke van de twee ik altijd pak), gaat de wagen vanzelf met twee wielen de lucht in.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:25
door snowryder
pak gewoon de voorste , auto is aan voorkant zwaarder.

Geplaatst: 14.10.2011 - 23:30
door elianmars
snowryder schreef:pak gewoon de voorste , auto is aan voorkant zwaarder.
Ik denk dat ik de voorste ook steeds gepakt heb, aangezien ik ook niet anders wist dan dat er daar eentje zit.

Bij de classic zit er volgens mij maar echt eentje (nu weet ik het allemaal niet meer zeker :lol: ), die heb ik ook regelmatig op de krik staan (auto's van medeforumleden waar we aan sleutelen) en daar pak ik 'm ook op dat punt.

Geplaatst: 15.10.2011 - 07:53
door Oceanracer
:D

Geplaatst: 15.10.2011 - 11:03
door Hans oet Twent
On Topic maar weer.

Achterkant voor de seizoen banden wissel plaats ik de krik onder de trekhaak. Hele kont de lucht in. Auto in N staan.

Voorkant per kant en dan zet ik de zware garagekrik zonder schaaltje/planke of what ever onder de bla bla bla ding (Subframe?)wat van het voorwiel naar de body toe gaat. De krik past exact in het schaaltje waar in het midden een dikke bout zit.

Geplaatst: 15.10.2011 - 19:34
door likus
Dit topic gaat wel over een garagekrik, maar (voordat ik komende week aan de wiel-wissel begin) toch ff navragen...

Ik heb een potkrik voor max. 8 ton.

Afbeelding

Waar kan ik die nu het best plaatsen?
Niet op het krikpunt; dat zou dit punt kunnen verpesten voor de originele Volvokrik (ook ergens gelezen hier)...
Dus gewoon ergens op het frame, aan de zijkant van de auto?
Met een houten plankje ertussen misschien?
Of ook (zie vorige post) op de trekhaak en die andere genoemde plek?

Geplaatst: 15.10.2011 - 19:44
door snowryder
potkrik heeft geen schotelje zoals een garagekrik, let daar op , is minder stabiel, en kun je dus ook niet op zelfde wijze gebruiken als garagekrik.

Geplaatst: 15.10.2011 - 20:00
door Henkie N
Potkrikje kan in principe maar een klein stukje heffen. Als je carrosserie gaat liften is hij al snel te kort. Bovendien, zoals hierboven vermeld, instabiel. Afrader.
Ik heb mijn caravan er wel mee waterpas gezet maar daar hoefde het wiel ook niet vrij te komen.