Pagina 3 van 3

Geplaatst: 07.12.2011 - 23:50
door Thijs
Top!

Geplaatst: 08.12.2011 - 08:33
door rvo033467
Ik heb nog een vraag over de lambdasonde. Bij mij ging het lampje vorige week ook aan bij een lange afstand rijden. Het lampje is 3 dagen aan geweest en tijdens deze dagen was het verbruik fors toegenomen. Je zag de meter als het ware gewoon terug lopen.
Zou dit dan de voorste sonde zijn aangezien deze het mengsel regelt?

Geplaatst: 08.12.2011 - 12:52
door Oceanracer
Dat lijkt mij inderdaad de meest logische verklaring.

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:36
door Oceanracer
Gloeiende gootstenen! Het is 2 maanden goed gegaan! Maar gisteren moest hij voor de APK natuurlijk weer gemarteld worden met die viergasmeting. En je raadt het al: Lampje brandt weer!

Zou er nou toch iets mis zijn met die lambda sonde? Ik heb vorige maand zelfs de caravan nog achter de auto gehad en ook toen geen lampje. Pokkeding!

Afijn, ik reset hem wel weer en zie hoelang het dan weer goed gaat...

Geplaatst: 23.01.2012 - 15:11
door JPV70
En nog steeds goed? Of inmiddels toch vervangen?

Geplaatst: 23.01.2012 - 15:24
door Oceanracer
Op de dag van de APK (bij het weer ophalen) het lampje dus weer aan. Thuis de accu er even af en hij was weer uit. Daarna nog eens toen ik direct de auto startte. Normaal zet ik de auto op stand II, doe de gordel om en start dan de motor. Toen dus niet en dus ook het lampje aan.

Mijn conclusie tot dusver: Als er te snel gestart wordt, wordt de achterste lambda sonde niet of niet voldoende voorverwarmd, waardoor deze direct bij/na het starten een storing aangeeft.

Het niet (voldoende) voorverwarmen kan door een defect worden veroorzaakt, maar ook door een (aankomende) draadbreuk.

Dus ik vervang hem nog niet en zie nog even aan...

Geplaatst: 23.01.2012 - 18:19
door JPV70
Ik Vraag het hierom, zie toevoeging onderaan originele post:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=968288#968288

Geplaatst: 23.01.2012 - 20:01
door Oceanracer
Ja, ik las het net. Heb er ook even op gereageerd. Bij mij zit de storing in de achterste lambda sonde. Die doet niet zo veel en kan ook geen kwaad als die het niet doet. Is alleen irritant, zo'n oranje lampje in je klokkenwinkel.

Geplaatst: 27.01.2012 - 10:20
door koster
Ach, ik rij nu al plm. 3 jaar met het brandende storingslampje. Heb er wat eurie's aan uitgegeven maar de storing is nooit gevonden. Voorste Ls is al eens vervangen en ook het gasklephuis en luchtmassameter. Geen resultaat. Nu kan het alleen nog een verouderde kat zijn of die laatste Ls. Ik plak nu maar een pleister over het lampje heen...

Geplaatst: 28.01.2012 - 10:18
door peter geurts
Bij mijn ook? lampje is er uit gehaald drie jaar geleden .

Geplaatst: 28.01.2012 - 13:40
door MarioC70
Bij de nieuwe apk regels zal het moeten branden bij ingeschakeld contact en uitgaan als de motor draait.

Geplaatst: 28.01.2012 - 17:50
door Oceanracer
Dat lijkt me technisch niet onmogelijk. :-)

Geplaatst: 31.01.2012 - 21:41
door charly
Opnieuw de vraag. Wat is er toch mis met mijn D5 (2002 / 330000km)? Bijna elke dag nu gaat heel even het uitlaatgaslampje branden (motor-icoon) samen met de 2 naaststaande rode icoontjes (ABS ? / Anti-skid ?). Inderdaad slechts 1 seconde terwijl de motor heel even inhoudt. Alles werd reeds uitgelezen : geen spoor van te vinden. Zou het de lambda-sonde kunnnen zijn? Er werd wel een soms-panne gelezen in de ABS-module. De beschreven fout fout is ten zeerste enerverend en eigenlijk gevaarlijk. Weet iemand raad?

Geplaatst: 01.02.2012 - 08:03
door EVV
Heb je al je vacuum slangen al eens na gekeken? Heeft jouw diesel wel een lambda sonde?

Geplaatst: 01.02.2012 - 11:27
door Carfreak
@ oceanracer: zelfde probleem gehad. Motor sputterde soms ook wat bij gas los. Lampje brandde dan weer wel dan weer niet.

Oplossing: vervanging onderdruksensor. Motor loopt als een zonnetje en lampje heeft niet meer gebrand sindsdien. Kosten: 68 euro incl. montage.

Geplaatst: 01.02.2012 - 19:38
door charly
Aan Carfreak : Waar mag ik de onderdruksensor vinden?
Aan EVV : Ik weet dat de vacuummotorsteun (voor) vacuum verliest. Daarom werd (een idee van een dealer) de slang afgekoppeld en geblokt met een stop. De steun zelf is blijkbaar niet defect.

Bedankt voor de antwoorden.

Geplaatst: 01.02.2012 - 20:56
door edraket
De steun is dan wel defect, want zo werkt hij niet goed meer. Dat vaccuum is er niet voor niets.

Geplaatst: 02.02.2012 - 07:59
door EVV
Zit die stop er nog wel goed in? Verder ben ik het met Edraket eens dat het simpel afkoppelen van een steun niet echt een reparatie is maar een noodoplossing en eigenlijk vervangen zou moeten worden.

Geplaatst: 09.02.2012 - 19:16
door Oceanracer
Carfreak schreef:@ oceanracer: zelfde probleem gehad. Motor sputterde soms ook wat bij gas los. Lampje brandde dan weer wel dan weer niet.

Oplossing: vervanging onderdruksensor. Motor loopt als een zonnetje en lampje heeft niet meer gebrand sindsdien. Kosten: 68 euro incl. montage.
Heb je voor die tijd de motor uit laten uitlezen?

Geplaatst: 09.02.2012 - 19:19
door Oceanracer
Ik word trouwens een beetje zat van het iedere keer weer moeten loshalen van de minpool om dat lampje uit te krijgen. Kan ik daar niet gewoon een bepaalde zekering voor gebruiken?