Pagina 3 van 8
Geplaatst: 01.11.2011 - 16:43
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 01.11.2011 - 16:44
door Ramon&Ramon
Als de veer die erin zit breekt of er tussen uitvliegt,kost het je een bak en meestal ook een motor..
Geplaatst: 01.11.2011 - 16:55
door Oceanracer
Maar hoe vaak gebeurt dat nou werkelijk? Tuurlijk, die veren worden na verloop van tijd slap, maar om nou te zeggen dat ze bij bosjes afbreken...
Geplaatst: 01.11.2011 - 17:02
door Ramon&Ramon
Dat komt inderdaad weinig voor,maar als hij nu al rammelt,wat ik uit het topic begrijp,dan is het denk ik niet verstandig hem te laten zitten.
De vraag in deze is,wanneer neem je de gok om hem te laten zitten.
En wanneer die daadwerkelijk stuk gaat,dat is koffiedik kijken helaas.
Geplaatst: 01.11.2011 - 22:39
door renelle
@Ramon: dank voor de link. Dat maakt veel duidelijk!
Heb nog eens het hele forum afgezocht naar andere ervaringen.
Mijn conclusie tot nu toe: rammel lijkt van de koppeling, het vliegwiel of de (assen in de) versnellingsbak te kunnen komen.
M.b.t. de gevonden symptomen mijn eigen beeld van de situatie:
- Als de rammel altijd weg is als het koppelingspedaal een beetje ingetrapt wordt, lijkt de koppeling/drukgroep een aannemelijke oorzaak. Ik zie n.l. geen relatie tot het dual mass vliegwiel. Die wordt mijns inziens intern niet “beroerd” door het ontkoppelen van de koppeling.
- Als er trillingen ontstaan bij het (met slippende koppeling) wegrijden, lijkt het vliegwiel een aannemelijke oorzaak. Als er hinderlijke trillingen ontstaan bij het optrekken of zwaar trekken (zonder slippende koppeling) lijkt het vliegwiel nog aannemelijker de oorzaak.
Verder vond ik nog een test methode: 80km/uur in de 5de versnelling rijden en dan vol gas accelereren. Als daarbij hinderlijke trillingen ontstaan, zou dit ook wijzen op een versleten dual mass vliegwiel. Klopt deze aanpak?
Ik heb het nog niet verder getest. Heb in ieder geval geen last van trillingen bij het wegrijden. Het is tot nu toe alleen af en toe een rammel tijdens stationair toerental en bij het afzetten van de motor.
Ik ga morgen de “80km/u in de 5” test eens doen.
Wordt vervolgd…
Geplaatst: 01.11.2011 - 23:00
door bartv70
renelle schreef:
Verder vond ik nog een test methode: 80km/uur in de 5de versnelling rijden en dan vol gas accelereren. Als daarbij hinderlijke trillingen ontstaan, zou dit ook wijzen op een versleten dual mass vliegwiel. Klopt deze aanpak?
Ik ga morgen de “80km/u in de 5” test eens doen.
Wordt vervolgd…
Dit was ook/inderdaad bij mij het geval, er trad een dreun/trilling op
alsof er bij te lage toeren vol geaccelereerd word.
Geplaatst: 01.11.2011 - 23:08
door renelle
bartv70 schreef:renelle schreef:
Verder vond ik nog een test methode: 80km/uur in de 5de versnelling rijden en dan vol gas accelereren. Als daarbij hinderlijke trillingen ontstaan, zou dit ook wijzen op een versleten dual mass vliegwiel. Klopt deze aanpak?
Ik ga morgen de “80km/u in de 5” test eens doen.
Wordt vervolgd…
Dit was ook/inderdaad bij mij het geval, er trad een dreun/trilling op
alsof er bij te lage toeren vol geaccelereerd word.
Ik had deze info ook via jouw bijdrage verkregen...
Morgen maar eens testen. Heb echter geen vergelijkingsmateriaal, dus weet ik dan misschien nog niets... We zien wel...
Geplaatst: 01.11.2011 - 23:36
door bartv70
Als je motor uitzet doe dit dan met de deur open en luister goed.
Klink het alsof er metalen bakje met knikker rammelt gedurende
een seconde dan weet je genoeg (dat was tenminste de diagnose methode
van mijn Volvodealer).
Daarop werd besloten vliegwiel en koppeling te vervangen
Geplaatst: 02.11.2011 - 09:17
door bartv70
Da's een goeie, deze tekst heb ik ooit gefotografeerd op een Multiplatreffen (jaja het bestaat), het was een englese Pla.
Mocht het nie goe engelish zijn dan verander ik het, wil natuurlijk niet voor l*l rijden :eeeeek:
Geplaatst: 02.11.2011 - 10:12
door bartv70
Even contact gehad met een engelse vriend (piloot, dus goede opleiding..zegt ie zelf).
WHEN wordt gebruikt voor "gebeurtenissen die met zekerheid gaan gebeuren (toekomst)
IF wordt gebruikt voor gebeurtenissen die waarschijnlijk gaan gebeuren
maar beide termen mogen gebruikt worden als gebeurtenissen altijd plaatsvinden.
Een andere optie zou zijn WHENEVER, maar dat is meer in gebruik voor mensen met een
hete aardappel in de keel
Dit alles op een Zweeds gerelateerd forum over vliegwielen!!!Mooi he
Geplaatst: 02.11.2011 - 10:13
door Richard
Wat je aangeeft met 80 km/h heb ik met die van mij niet gemerkt. Wel het rammelen bij afzetten en bij stationair draaien een vreemd geluid. Wanneer ik de koppeling intrapte was het weg. De dealer gaf toen aan dat het het vliegwiel was.
Geplaatst: 02.11.2011 - 10:27
door bartv70
renelle schreef:Hoe werkt die "demping" dan? Is het een verenpakket dat zijn verende werking verliest en dus gaat rammelen? Ik lees ook iets over rubber en twee delen waaruit het vliegwiel bestaat...
Als
deze niet duidelijk is dan is niets het
Geplaatst: 02.11.2011 - 19:34
door elianmars
bartv70 schreef:Da's een goeie, deze tekst heb ik ooit gefotografeerd op een Multiplatreffen (jaja het bestaat), het was een englese Pla.
Mocht het nie goe engelish zijn dan verander ik het, wil natuurlijk niet voor l*l rijden :eeeeek:
Hihi, anderen zullen wel denken: Waar gaat het over?
Ik had mijn post inmiddels alweer verwijderd, aangezien bleek dat het niet jouw wagen is

Geplaatst: 02.11.2011 - 20:09
door Oceanracer
bartv70 schreef:Da's een goeie, deze tekst heb ik ooit gefotografeerd op een Multiplatreffen (jaja het bestaat), het was een englese Pla.
Mocht het nie goe engelish zijn dan verander ik het, wil natuurlijk niet voor l*l rijden :eeeeek:
Heb ik iets gemist?
Edit: Ik zie het al, zie bericht hierboven.
Geplaatst: 02.11.2011 - 21:46
door bartv70
elianmars schreef:bartv70 schreef:Da's een goeie, deze tekst heb ik ooit gefotografeerd op een Multiplatreffen (jaja het bestaat), het was een englese Pla.
Mocht het nie goe engelish zijn dan verander ik het, wil natuurlijk niet voor l*l rijden :eeeeek:
Hihi, anderen zullen wel denken: Waar gaat het over?
Ik had mijn post inmiddels alweer verwijderd, aangezien bleek dat het niet jouw wagen is

De foto is wel degelijk van mijn auto, ik heb plagiaat gepleegd en de tekst overgenomen
Geplaatst: 02.11.2011 - 22:08
door elianmars
bartv70 schreef:elianmars schreef:bartv70 schreef:Da's een goeie, deze tekst heb ik ooit gefotografeerd op een Multiplatreffen (jaja het bestaat), het was een englese Pla.
Mocht het nie goe engelish zijn dan verander ik het, wil natuurlijk niet voor l*l rijden :eeeeek:
Hihi, anderen zullen wel denken: Waar gaat het over?
Ik had mijn post inmiddels alweer verwijderd, aangezien bleek dat het niet jouw wagen is

De foto is wel degelijk van mijn auto, ik heb plagiaat gepleegd en de tekst overgenomen
Oh, toch. Ik heb wat foto's op Hyves bekeken en zag daar de tekst niet. Zijn al wat ouder dan, die foto's?
Geplaatst: 02.11.2011 - 22:35
door bartv70
Die mooi Turquoise was mijn Mullie van 2003-2007, de donkerblauw is sinds juni 2011 "in huis" inderdaad nog zonder tekst.
De Turquoise had achterop staan....verfrissend he
Geplaatst: 02.11.2011 - 23:10
door 945i
He, gaan we hier ook over M'pla's praten?

Wij hebben toch geen dual massa vliegwiel?
Geplaatst: 02.11.2011 - 23:14
door renelle
Vandaag de 80km/u test gedaan, maar geen vreemde trillingen. Gewoon naar mijnnmening normaal soepel optrekken zonder trillingen. Niet meer althans dan ik gewend ben met andere diesel auto's.
Blijft dus over dat stationair af en toe (vanavond weer niet) een rammel te horen is en dat er inderdaad een rammel te horen is bij het afzetten van de motor.
Het zal dus wel een beginnend probleem met het vliegwiel zijn. Zal er eens over nadenken wat het plan voor vervanging wordt. Begreep via via al dat het geen klus is om "even" zelf te doen omdat er speciaal gereedschap voor nodig is. Misschien eens enkele offertes opvragen.
Geplaatst: 02.11.2011 - 23:17
door renelle
bartv70 schreef:Als
deze niet duidelijk is dan is niets het
Dat is i.d. een hele duidelijk uitleg!