Pagina 3 van 5
Geplaatst: 18.11.2011 - 19:10
door Doeke Dobma
Vandaag lekker bezig geweest. Eerst auto even laten keuren, toen auto op de brug laten staan om de adaptors te plaatsen. Even uitzoeken wat de beste manier is, maar het op met wat garagegereedschap prima te doen.
Allereerst heb ik de demper aan de onderkant losgehaald. Auto weer laten zakken, toen zag ik dat de achterkant al een stuk lager stond. Conclusie; de hoogte werd bepaald door de nivomats. (En ja, de rubber stofhoes schoof wat omhoog maar zit inmiddels weer op zijn plek)
Daarna gekeken wat de beste manier van plaatsen was. Ik besloot om de demper eerst helemaal te verwijderen, achteraf had het makkelijker gekund.
De draagarm bevestigingspunten even schoonborstelen met een ijzerborstel.
Toen de adaptors geplaatst. Ging op zich best prima, af en toe wat duwen en trekken om e.e.a. op zijn plaats te krijgen. Het ziet er allemaal stevig uit.
Toen de auto weer op z'n pootjes stond even gemeten: inderdaad (krap) 20mm lager. De bevestiging is 35mm omlaag gegaan, de carrosserie zelf 20mm. We kunnen dus concluderen dat de hoogte nu bepaald wordt door de combinatie nivomat en veren.
Ik heb helaas geen foto van de auto, want het was inmiddels al bijna donker. Die houden jullie tegoed. Wel is de auto nu mooi in evenwicht, voor en achter. Ik ga er voorlopig zo mee rijden en kijken of ik tevreden blijf

Geplaatst: 18.11.2011 - 19:20
door toppertje
Doeke Dobma schreef:
Toen de auto weer op z'n pootjes stond even gemeten: inderdaad (krap) 20mm lager. De bevestiging is 35mm omlaag gegaan, de carrosserie zelf 20mm. We kunnen dus concluderen dat de hoogte nu bepaald wordt door de combinatie nivomat en veren.
dat van die hoogte had ik je vtv wel kunnen vertellen[zie vorige bericht van mij]
maar ik dacht,daar komt hij vanzelf wel achter NA montage.
Geplaatst: 18.11.2011 - 19:24
door Doeke Dobma
Ach, ik ben af en toe een beetje koppig

Geplaatst: 18.11.2011 - 19:49
door toppertje
geeft niks,een beetje koppig is wel gezond.
Geplaatst: 18.11.2011 - 20:47
door sbv
De constructie is iets aangepast lijkt wel. Deze is simpeler te monteren
Geplaatst: 18.11.2011 - 21:00
door Bakboord1
Mooi dat je alle foto's hebt geplaatst. Zo wordt het erg duidelijk uitgelegd door je.
Ben uiteraard erg benieuwd naar het resultaat en de foto's.
Mooie auto trouwens zo te zien op de foto's. Maar de velgen? Winter en zomerset?
Geplaatst: 18.11.2011 - 22:03
door Doeke Dobma
Euhm de laatste foto's zijn genomen in een garage, dat is denk ik een bandensetje voor een klant. Ik heb zelf 17 tethys en voor de winter 15 inch staal.
Ik vind de adaptors persoonlijk mooier afgewerkt dan die van de SAM set. Het is bijna jammer dat ze onder de auto zitten, zie je er niets van;) Of het qua stevigheid/duurzaamheid iets uitmaakt durf ik niet te zeggen.
Geplaatst: 18.11.2011 - 22:50
door edraket
De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting. De werkhoogte van de nivomats is 35 mm omlaag gekomen, en dat betekent gewoon dat de auto 35 mm omlaag gaat. Omdat je nu iets te hoge veren hebt wordt de hoogte bepaald door de veren en niet door de dempers. Pas als je de werkhoogte van de nivomats hebt bereikt nemen deze het over.
Geplaatst: 19.11.2011 - 21:06
door Doeke Dobma
edraket schreef:De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting.
Hier had ik zelf nog niet aan gedacht, maar je hebt helaas gelijk. Ik heb het vanavond even getest. Ik heb in 'koude toestand' een gewicht van ca 176kg in de kofferruimte gelegd. De achterzijd hing gelijk behoorlijk door de veren. Prima, dacht ik, als ie maar omhoog komt tijdens het rijden. Helaas was dit niet zo, sterker nog, hij zakte nog iets verder in. Dit vind ik erg jammer, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kan ik de gewone dempers ook wel weer monteren.
Ik heb de afgelopen tijd en zonet bij het testen wat maten opgenomen.
Hoogte nivomat 'origineel', van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links krap 40 cm, rechts ruim 40cm
- 'opgepompt', links 40cm, rechts 40,5cm (zakken dus vrijwel niet, vast vanwege nieuwigheid)
Hoogte nivomat mét adaptor, zonder belading, van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links 37,5 cm, rechts 38cm
- actief (zonder belading), links 38 cm, rechts 38,5 cm (verlaging dus idd 20mm)
Hoogte nivomat mét adaptor, belading 176kg, van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links 34,5 cm, rechts 35 cm
- actief, links 33,5 cm, rechts 34 cm
Ik weet het niet meer. Zonder adaptor 40,5cm zou met adaptor 37cm betekenen, 35mm lager. De veren drukken hem dus weer 1,5cm omhoog naar een hoogte van 38,5cm. Bij belading zou de nivomat ervoor moeten zorgen dat de hoogte nooit onder de 37 cm zou moeten komen(35mm), maar hij zakt wel tot 34 cm. Of is 176kg in de koffer gewoon to much voor de nivomats?
Wat is nu de oplossing, toch een SAM set? Hoe weet ik zeker dat ie dan niet gaat inzakken bij belading?
Geplaatst: 19.11.2011 - 21:17
door Oceanracer
Geplaatst: 19.11.2011 - 21:35
door toppertje
edraket schreef:De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting. De werkhoogte van de nivomats is 35 mm omlaag gekomen, en dat betekent gewoon dat de auto 35 mm omlaag gaat. Omdat je nu iets te hoge veren hebt wordt de hoogte bepaald door de veren en niet door de dempers. Pas als je de werkhoogte van de nivomats hebt bereikt nemen deze het over.
ook zal de auto "springerig"gaan aanvoelen bij wegdek glooiingen.
Geplaatst: 19.11.2011 - 21:40
door toppertje
Oceanracer schreef:Heb je
hier dan wat aan?
deze optie zou ik direkt al gekozen hebben,bij de nivomatic schokdemper
hoort nl. ook een andere veer dan bij een normale schokdemper.
dit geeft aan,hoe zorgvuldig de veer-demper kombinatie
door Volvo uitgezocht is.
Geplaatst: 19.11.2011 - 22:01
door Rome
Doeke, echt, het is waar: de veren van MAD, zoals eerder al genoemd zijn ideaal. Als de auto beladen wordt, worden de veren juist stugger. zie elders op deze site, laatst foto's geplaatst bij "vakantiefoto's" van een S60 met caravan en bagage. Ligt nog steeds aardig vlak, ondanks het extra gewicht. Succes !
Geplaatst: 19.11.2011 - 22:27
door Doeke Dobma
Rome, het punt is dat ik 95% van de tijd onbeladen rij. Dan wil ik een mooie rijhoogte, zoals ik voorheen ook had, zonder de nivomat dempers. Echter, als ik hem wel belaad, bijv tijdens de vakantie(geen caravan), dan kan ik er slecht tegen als ie achter doorhangt. Dat is puur visueel. Met sterkere veren staat de auto onbeladen ook weer wat hoger.
Misschien dat ik de hele boel er ook wel weer onder uit klauw, en dan originele veren met knappe dempers erop. Of toch een SAM set, of toch... ach, ik weet het nog niet!
Geplaatst: 19.11.2011 - 22:40
door toppertje
een mooie rijhoogte is ook mogelijk met de nivomatics.
je hebt de brackets al+de nivomatic-schokdempers.
zet er een veer onder die geschikt is voor deze kombi,en je bent klaar.
Geplaatst: 19.11.2011 - 22:49
door Philken
hebben die SAM mannen een website?
Geplaatst: 19.11.2011 - 22:52
door Doeke Dobma
Geplaatst: 19.11.2011 - 23:32
door edraket
Klopt precies. De normale hoogte van de nivomats is ongeveer 37,5-38 cm. Als je deze 3,5 cm verlaagt kom je precies op jouw hoogte uit. Ik denk dat 2-2,5 cm verlaging voldoende was geweest als ook de voorkant iets omlaag was gegaan.
Geplaatst: 05.12.2011 - 15:08
door Doeke Dobma
Even de stoute schoenen aangetrokken. Kon voor weinig een Maxtrac(duits...) verlagingsset kopen. Een normale, bedoeld voor auto's zonder nivomat. Deze gemonteerd icm de nivomatbrackets. Dit gaf het volgende visuele effect:
Hierbij is de achterkant dus weer lager dan de voorkant... zucht. Verder merk ik inderdaad dat het verlagingsveren zijn, stugger bij met name kleine oneffenheden in het wegdek. Ook zakt de achterkant bij belading nog steeds in, maar slechts een beetje, niet zoveel als met de nivomatveren icm brackets.
Eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee. Heb van een SAM-set gebruiker vernomen dat ook bij hem de achterkant inzakt bij belading. Hoewel hij dat zelf wijt aan de verouderde nivomats, denk ik dat het gewoon not done is om het te krijgen zoals ik wil.
Daarom gaat de hele handel er onder uit en komen er standaard Sachs Advantage dempers voor terug. Dan staat ie hopelijk weer zo:
Want zo vind ik hem mooi!
Geplaatst: 05.12.2011 - 15:38
door 945i
Komt hij zonder brackets niet precies goed te staan achter? Voor is het wel oké denk ik...