Daar heb je idd een ijzersterk punt.
Je zou als wel betalende weggebruiker misschien ook niet tussen 7.00 en 10.00 's morgens en tussen 16.00 en 19.00 in de middag de weg op moeten gaan om al die hele schone auto's hun goede werk optimaal te kunnen laten doen...
goed bericht voor de toekomstige belastingvrij rijders
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Tijdens een groot onderzoek wat de FEHAC onder haar leden heeft gehouden kwam als uitkomst dat de gemiddelde klassieker nog geen 2000 km per jaar rijdt.
Voor de rest nog even een rekenvoorbeeld voor de "slimmeriken" die hun oldtimer dagelijks gebruiken:
een Mercedes 200d uit de 80er jaren gebruikt iedere 11 km een liter diesel. (En ik weet ervan want ik heb er zelf eentje als hobby)
Een moderne diesel met 2 a 3 keer zoveel pk's rijdt al gauw 1: 14. ( bv. s80 D5)
Als je er 40000km per jaar mee rijdt, gebruikt de oldtimer 785 liter gasolie meer à € 1,30 per liter = € 1020,50 per jaar extra brandstof.
Reken dan de post onderhoud nog even mee.
Zeker 2 beurten extra per jaar t.o.v. de moderne auto is ook al snel 800 euro per jaar extra.
Je belastingvoordeel is dan al helemaal weg. Tel daarbij dan nog wat je aan comfort en veiligheid inlevert. En na 5 jaar kun je oldtimer weggooien omdat ie dan volledig door de roest is opgevreten.
Bedenk ook dat slechts 3% van het NL-wagenpark uit auto's >25 jaar bestaat en dat daarvan slechts een heel klein deel dagelijks gebruikt worden.
Dan blijft er je reinste symboolpolitiek over als je dat wilt aanpakken. En daarmee pak je dan ook honderdduizend goedwillende mensen hun hobby af.
En dat is in mijn beleving buiten-proportioneel. Bovendien trekt de brandstofaccijns al veel recht en geeft het de nodige extra werkgelegenheid
Zelf rijd ik ondanks dat ik een paar oldtimers heb, dagelijks in een moderne auto en ook de 2de auto is gewoon belastingplichtig ( Volvo S90 op gas dus 340 euro per kwartaal voor 10000 km p.j.). Dus ik voel me niet aangesproken en doe ook niet mee aan gebruik van een regeling waar hij niet voor bedoeld is en die uiteindelijk ook geen voordeel oplevert.
Mijn dagelijkse auto is een modern belastingvrij exemplaar met 14% bijtelling. Bij deze regeling kun je wat mij betreft meer vraagtekens zetten. Maar goed, die faciliteiten worden door de regering geboden en dan ben je gek als je er als zakelijke rijder geen gebruik van maakt.
Dus zo zwart/wit is het niet als iemand dagelijks met zijn oldtimer op pad gaat.
Groeten, Jan.
Voor de rest nog even een rekenvoorbeeld voor de "slimmeriken" die hun oldtimer dagelijks gebruiken:
een Mercedes 200d uit de 80er jaren gebruikt iedere 11 km een liter diesel. (En ik weet ervan want ik heb er zelf eentje als hobby)
Een moderne diesel met 2 a 3 keer zoveel pk's rijdt al gauw 1: 14. ( bv. s80 D5)
Als je er 40000km per jaar mee rijdt, gebruikt de oldtimer 785 liter gasolie meer à € 1,30 per liter = € 1020,50 per jaar extra brandstof.
Reken dan de post onderhoud nog even mee.
Zeker 2 beurten extra per jaar t.o.v. de moderne auto is ook al snel 800 euro per jaar extra.
Je belastingvoordeel is dan al helemaal weg. Tel daarbij dan nog wat je aan comfort en veiligheid inlevert. En na 5 jaar kun je oldtimer weggooien omdat ie dan volledig door de roest is opgevreten.
Bedenk ook dat slechts 3% van het NL-wagenpark uit auto's >25 jaar bestaat en dat daarvan slechts een heel klein deel dagelijks gebruikt worden.
Dan blijft er je reinste symboolpolitiek over als je dat wilt aanpakken. En daarmee pak je dan ook honderdduizend goedwillende mensen hun hobby af.
En dat is in mijn beleving buiten-proportioneel. Bovendien trekt de brandstofaccijns al veel recht en geeft het de nodige extra werkgelegenheid
Zelf rijd ik ondanks dat ik een paar oldtimers heb, dagelijks in een moderne auto en ook de 2de auto is gewoon belastingplichtig ( Volvo S90 op gas dus 340 euro per kwartaal voor 10000 km p.j.). Dus ik voel me niet aangesproken en doe ook niet mee aan gebruik van een regeling waar hij niet voor bedoeld is en die uiteindelijk ook geen voordeel oplevert.
Mijn dagelijkse auto is een modern belastingvrij exemplaar met 14% bijtelling. Bij deze regeling kun je wat mij betreft meer vraagtekens zetten. Maar goed, die faciliteiten worden door de regering geboden en dan ben je gek als je er als zakelijke rijder geen gebruik van maakt.
Dus zo zwart/wit is het niet als iemand dagelijks met zijn oldtimer op pad gaat.
Groeten, Jan.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bedankt voor dit heldere rekenvoorbeeld. Dit moet zelfs de meest verstokte anti-oldtimer-vrijstelling-zeurder kunnen begrijpen.
Ik weet nog dat toen de regeling gelanceerd werd er heel veel lieden op de belastingvoordeeltrein sprongen. Die schaften zich allemaal een oldtimer aan als dagelijks vervoer en dachten voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten.
De prijzen van de oldtimers schoten omhoog. Na een jaartje rijden bleek dat gedachte voordeel om te slaan in een nadeel en de prijzen van de oldtimers donderden in elkaar.
Ik weet nog dat toen de regeling gelanceerd werd er heel veel lieden op de belastingvoordeeltrein sprongen. Die schaften zich allemaal een oldtimer aan als dagelijks vervoer en dachten voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten.
De prijzen van de oldtimers schoten omhoog. Na een jaartje rijden bleek dat gedachte voordeel om te slaan in een nadeel en de prijzen van de oldtimers donderden in elkaar.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ja, sorry, zal ruimte maken. :oops:bart simpson schreef:Daar heb je idd een ijzersterk punt.
Je zou als wel betalende weggebruiker misschien ook niet tussen 7.00 en 10.00 's morgens en tussen 16.00 en 19.00 in de middag de weg op moeten gaan om al die hele schone auto's hun goede werk optimaal te kunnen laten doen...
( en wie of wat trekt deze pagina helemaal uit zijn verband????) :evil:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Ik heb wel vraagtekens bij het rekenvoorbeeld.
- 40.000km per jaar? Dat heb ik nog nooit gehaald.
- Hoe zit het met belastingvrij + LPG?
- 2 beurten per jaar extra?? 800,- euro?
- 40.000km per jaar? Dat heb ik nog nooit gehaald.
- Hoe zit het met belastingvrij + LPG?
- 2 beurten per jaar extra?? 800,- euro?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik rij mn 740 toch wel als dagelijks vervoer. Jaarlijks bijna 55.000. Vind ze fijner rijden dan een V50 die ik af en toe van mn baas mee krijg als ik naar conferenties moet carpoolen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Iemand had de [ quote ] tekentjes verkeerd gezet.945i schreef:( en wie of wat trekt deze pagina helemaal uit zijn verband????) :evil:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De belastingvrije veelrijders zijn vast en zeker geen Fehac leden, die rijden belastingvrij omdat het zo goedkoop is, die geven ook heel vast en zeker geen euro extra uit om lid te worden van een of andere elitaire liefhebbersclub.
Stinkende diesels van > 25 jr oud komen in dusdanige aantallen de grens over dat ik gevoeglijk uitsluit dat dit iets met cultuurhistorische waarden te maken heeft, iets toevoegen doen ze ook niet echt, ze roken immers als een bom en zijn niet vooruit te branden...
Stinkende diesels van > 25 jr oud komen in dusdanige aantallen de grens over dat ik gevoeglijk uitsluit dat dit iets met cultuurhistorische waarden te maken heeft, iets toevoegen doen ze ook niet echt, ze roken immers als een bom en zijn niet vooruit te branden...
Volvo for life
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ja, ja die oude diesels komen per honderdduizenden de grens over. Vroeger gingen al die oude stinkende MB's en Peugeots diesels naar N. Afrika tegenwoordig is Nl de bestemming om ze te dumpen. Marokko heeft de Nederlandse ambassadeur daarvoor al op het matje geroepen
Maar ja, zelfs stinkende en rokende diesels behoren tot ons culureelhistorisch erfgoed net als stinkende en rokende stoommachines.

Maar ja, zelfs stinkende en rokende diesels behoren tot ons culureelhistorisch erfgoed net als stinkende en rokende stoommachines.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik zal een stationare diesel uit het jaar 0 eens een week in jouw tuin laten roken
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Alle beetjes minder uitstoot helpen, denk dat we het daar vast over eens zullen zijn.
Dat zou dan kunnen betekenen dat oldtimers zwaarder belast zouden moeten gaan worden als ze voor dagelijks gebruik ingezet zouden gaan worden, ik vind hobbygebruik een heel ander verhaal
Dat zou dan kunnen betekenen dat oldtimers zwaarder belast zouden moeten gaan worden als ze voor dagelijks gebruik ingezet zouden gaan worden, ik vind hobbygebruik een heel ander verhaal
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
De pest is dat zoiets bijna niet te handhaven is... Kilometertellers uit die tijd zijn simpel even "uit" te zetten.....De groep is te klein om daar speciale teams op te zetten, dus het verlies wordt maar genomen....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat ben ik wel met je eens, dat is oneigenlijk gebruik. Het probleem is, zoals 945i al zegt de handhaving. Dat zal denk ik meer gaan kosten als dat het gaat opleveren.Dat zou dan kunnen betekenen dat oldtimers zwaarder belast zouden moeten gaan worden als ze voor dagelijks gebruik ingezet zouden gaan worden, ik vind hobbygebruik een heel ander verhaal
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
omdat mensen per definitie frauderen leggen we maar geen rekening bij ze neer? dat is idd rechtvaardig naar al die imbecielen die wel mogen dokken
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik geloof dat ik blij mag zijn dat mijn 245 pas 19 is 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik ben in principe niet voor de regel dat de goeie onder de "slechte" moeten lijden... En over de mate van relevantie op het totaal moet je je niet al te grote verwachtingen maken hoor.
Dan zijn er belangrijkere dingen waar meer geld te halen is......
Dan zijn er belangrijkere dingen waar meer geld te halen is......

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
accijns op kerosine?
Volvo for life