bi-fuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

Volvofen schreef:Heren,

Veel dank voor jullie advies/ reactie.
Misschien lees ik het verkeerd, maar dit klinkt als een afscheid.
Wat ga je (laten) doen?
Ook al ben je nog niet zolang op dit forum, willen wij toch wel graag weten hoe e.e.a. is afgelopen.

Succes
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Beste Alex

Nee hoor het is geen afscheid. Ik wacht het af. Als het probleem zich vaker voor doet dan gat ik ermee aan de slag.

Nog even over zelf sleutelen ik heb altijd kleine dingetjes van mijn voorgaande auto’s benzine,diesel zoals luchtfilters brandstoffilters ook EGR / ETM zelf gereinigd.
Mijn S60 is de eerste LPG wagen totaal onbekend gebied.
Ik jullie advies gevraagd omdat ik preventief alvast wat dingetjes wou vervangen voor dat ik naar een gas specialist gaan.

Ik zal in ieder geval zeker een update plaatsen.

Jullie tips zijn altijd welkom.

Alvast bedankt.
Gast

Klinkt goed, we wachten af. :P
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Daar ben ik weer.

1-Ik merk nu dat als ik mij auto voltank met gas dat 1 of 2 keer na het tanken de overschakeling van benzine naar gas niet soepel gaat ( een schok ) daarna niet meer. Komt dat jullie bekend voor?

2- Allen als de auto een dag stel heeft gestaan gaat het schakelen van de versnellingsbak niet goed. Het is soms moeilijk om naar 1 of achteruit te schakelen. Ik heb sinds kort de versnellingsbak olie vervangen maar geen resultaat. Ook geen rare geluiden of zo. Allen de 1e keer, als het een maal gaat gebuurt dat niet meer. Ik hoef echter niet het koppelingspedaal paar keer in te trappen. Maar naar paar keer heen en weer proberen lukt het wel.
Het gaat om een Volvo S60 2002 215dkm op de teller.

Heren ik wacht op jullie advies en opmerkingen.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Volvofen schreef:Heren,

Daar ben ik weer.

1-Ik merk nu dat als ik mij auto voltank met gas dat 1 of 2 keer na het tanken de overschakeling van benzine naar gas niet soepel gaat ( een schok ) daarna niet meer. Komt dat jullie bekend voor?

2- Allen als de auto een dag stel heeft gestaan gaat het schakelen van de versnellingsbak niet goed. Het is soms moeilijk om naar 1 of achteruit te schakelen. Ik heb sinds kort de versnellingsbak olie vervangen maar geen resultaat. Ook geen rare geluiden of zo. Allen de 1e keer, als het een maal gaat gebuurt dat niet meer. Ik hoef echter niet het koppelingspedaal paar keer in te trappen. Maar naar paar keer heen en weer proberen lukt het wel.
Het gaat om een Volvo S60 2002 215dkm op de teller.

Heren ik wacht op jullie advies en opmerkingen.
Alvast bedankt.
Komt mij bekend voor, mijn auto schakelt ook niet altijd even soepel. Tegenwoordig ken ik de auto zo goed dat ik bijna op de seconde weet wanneer de auto overschakelt op LPG. Op dat moment zorg ik dat de motor niet zwaar wordt belast, dan merk je niks meer van de overschakeling.

Je 2e punt is bij mij gaan spelen toen de koppeling 20.000km geleden vervangen is. Het schakelen naar de achteruit ging vrij zwaar. Dit is nu langzaam beter aan het worden en ook hier heb ik niet z'n problemen mee. Wat je kunt proberen is dat wanneer je auto niet goed in de versnelling krijgt om de koppeling iets op te laten komen terwijl je de schakelpook in de versnelling probeert te drukken, op een gegeven moment springt hij er dan zonder weerstand in. Ander optie is eerst even naar een andere versnelling schakelen voordat je de achteruit kiest.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gast

Al bij de gasspecialist geweest?
Als ie niet in de achteruit wil, de koppeling oplaten komen en weer intrappen en weer proberen.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Komt mij bekend voor, mijn auto schakelt ook niet altijd even soepel. Tegenwoordig ken ik de auto zo goed dat ik bijna op de seconde weet wanneer de auto overschakelt op LPG. Op dat moment zorg ik dat de motor niet zwaar wordt belast, dan merk je niks meer van de overschakeling.

Je 2e punt is bij mij gaan spelen toen de koppeling 20.000km geleden vervangen is. Het schakelen naar de achteruit ging vrij zwaar. Dit is nu langzaam beter aan het worden en ook hier heb ik niet z'n problemen mee. Wat je kunt proberen is dat wanneer je auto niet goed in de versnelling krijgt om de koppeling iets op te laten komen terwijl je de schakelpook in de versnelling probeert te drukken, op een gegeven moment springt hij er dan zonder weerstand in. Ander optie is eerst even naar een andere versnelling schakelen voordat je de achteruit kiest.
_________________
Beste RoyvW.

Bedankt voor je reactie.

Dus de 2e punt is het begin van koppelingsproblemen? Had je toen ook het vliegwiel vervangen?
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Al bij de gasspecialist geweest?
Als ie niet in de achteruit wil, de koppeling oplaten komen en weer intrappen en weer proberen.
_________________
Beste Alex.

Ik ben nog nergens geweest. Ik heb na mijn bericht over het afslaan van de motor tijdens het rijden geen problemen meer gehad. Ik wacht het nog af. Als dat nog paar keer voorkomt dan ga ik stappen nemen.
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Volvofen schreef:Komt mij bekend voor, mijn auto schakelt ook niet altijd even soepel. Tegenwoordig ken ik de auto zo goed dat ik bijna op de seconde weet wanneer de auto overschakelt op LPG. Op dat moment zorg ik dat de motor niet zwaar wordt belast, dan merk je niks meer van de overschakeling.

Je 2e punt is bij mij gaan spelen toen de koppeling 20.000km geleden vervangen is. Het schakelen naar de achteruit ging vrij zwaar. Dit is nu langzaam beter aan het worden en ook hier heb ik niet z'n problemen mee. Wat je kunt proberen is dat wanneer je auto niet goed in de versnelling krijgt om de koppeling iets op te laten komen terwijl je de schakelpook in de versnelling probeert te drukken, op een gegeven moment springt hij er dan zonder weerstand in. Ander optie is eerst even naar een andere versnelling schakelen voordat je de achteruit kiest.
_________________
Beste RoyvW.

Bedankt voor je reactie.

Dus de 2e punt is het begin van koppelingsproblemen? Had je toen ook het vliegwiel vervangen?
Na de aankoop van mijn auto is gebleken dat de koppeling versleten was, dit heb ik toen aangekaart bij de dealer waar ik de auto had gekocht. De koppeling is toen vervangen maar het vliegwiel bleek nog in orde te zijn. Ik wilde zelfs mee betalen aan het vliegwiel om het toch preventief te vervangen maar dat was volgens de dealer niet nodig. Voor de rest heb ik ook geen problemen, als alles eenmaal rolt dan kun je met een pink schakelen. Het niet in de achteruit krijgen speelt ook meestal op bij een koude motor.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Ik heb verder ook geen probleem mee. Allen wat je zei als de auto koud is maar daarna gaat prima. Ik wacht af nog.

Bedankt.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Heren,

Paar dagen geleden heb ik even de ETM van mijn S60 Bi-fuel 2002 215dkm gereinigd met remmenreiniger. Ook heb 5 nieuwe Denso IK20 bougies gemonteerd er zaten Volvo bougies is met 3 lipjes.

Ik merk direct dat ik echt 140 PK heb auto rijdt perfect. Ik denk bougies ;)

Wat ik nu wel merk dat als is afrem bijvoorbeeld voor een stoplicht zakt de toerental naar rond 500 en herstelt zich weer. Ook heb ik gemerkt dat als ik een scherp bocht neem links/rechts dat de toerental zakt tussen 600/500 en herstelt zich weer. Dat gebuurt niet altijd.

Ik merkte altijd dat de toerental van mij S60 gewoon niet lekker staat. 1000 of 800 en soms even schommelen. Ik weet niet of dat bij Volvo hoort?
Ik heb gelezen dat ik na reinigen ETM naar de Volvo moet. Ook heb ik gelezen dat het zakken van de toerental tijdens het sturen kan aan de accu leggen ?!!!!! de accu vind ik vreemd de auto start perfect.

Wie weet wat de oorzaak kan zijn
Alvast bedankt.
Gast

Doet hij dat ook op benzine?
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Doet hij dat ook op benzine?
Ik ga even proberen ik heb niet opgelet. Ik zal het laten weten.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Vandaag extra opgelet. Wat betreft het zakken van de toerental. Dat gebeurt ook tijdens het rijden op benzine. Ik denk Etm even updaten.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Update heeft bij mijn vorige S60 goed gewerkt, koste toen iets van 50 euro.
Deze had toen last van een zeer onregelmatig stat. toerental, zowel op gas als op benzine
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Johans60.
Bedankt voor je reactie.

Volgens het onderhoud boekje van mij s60 was in juli 2011 de etm van mijn wagen gereinigd en in geregeld bij de volvo. Ik ga even langs de volvo kijken wat zij zeggen. Ik heb ook geen foutmelding in de BC.
Gast

Ik denk dat de update, uitstel van executie is. Waarden worden ruimer gezet ivm de inwendige slijtage.
Volvofen
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22

Ik heb de bekende ETM met de witte sticker.
Wat is jullie advies. Gewoon reviseren of een 2e hands met een geele sticker of een nieuwe halen. De problemen is dat het niet vaak gebeurt. Ook het kan aan iets anders leggen. Het is gewoon niet prettig als je auto niet in orde is.
Gast

Ik zou een nieuwe kopen, een bifuel is nameljk nog gevoeliger op een ETM.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

AlexV70 schreef:Ik denk dat de update, uitstel van executie is. Waarden worden ruimer gezet ivm de inwendige slijtage.
Zou kunnen, maar ik heb de ETM nooit hoeven te vernieuwen (meer dan 4 ton met een witte sticker)
Ik vind de update het risico wel waard.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”