Pagina 3 van 3
Geplaatst: 14.02.2012 - 10:01
door EVV
Het is natuurlijk wel mogelijk dat ze door middel van software controleren of de thermostaat nog werkt en in geval van problemen een melding geven. Kwestie van bepaalde combinatie van buitentemperatuur, belasting en dan verwachte opwarmtijd bepalen, dat moet niet zo heel moeilijk zijn. Eigenlijk zoals je zelf als mens ook zou vaststellen dat er iets niet klopt. Of twee temperatuur sensoren plaatsen, één voor en één na de thermostaat, als ze beiden altijd dezelfde waarden meten klopt er iets niet.
Of ze dat ook werkelijk doen zullen we over een tijdje wel merken als van de eerste serie zonder meter de thermostaten stuk gaan en gebruikers in de winter gaan klagen dat het zo koud blijft in de auto

Geplaatst: 14.02.2012 - 10:06
door Oceanracer
EVV schreef:... en gebruikers in de winter gaan klagen dat het zo koud blijft in de auto

En nee, dat is dan geen leedvermaak! :twisted:
Geplaatst: 14.02.2012 - 12:05
door Hans oet Twent
bart simpson schreef:hij gaat als de temperatuur oploopt voelbaar minder presteren
Bart, geeft de auto dan een melding op de display? Of grijpt de electronica in en regelt de auto zelf het herstel van de temperatuur?
Weet het systeem ook of er iets achter de auto hangt? Immers Volvo is tot nu toe de enige auto die op het dashboard aangeeft dat de knippers van de aanhanger nog werken. Dus het systeem zou moeten kunnen weten of er iets achter hangt.
Geplaatst: 14.02.2012 - 13:12
door santu001
En anders gaat er wel een oranje motor lampje branden, maar wellicht ben je dan te laat.:mrgreen:
Geplaatst: 05.12.2012 - 14:02
door denjos
Ik mis hem ook, al vanaf het begin en ik vraag mij af of dit verminderd of niet. Vandaar nieuw leven in dit topic :shockingzap:
Geplaatst: 05.12.2012 - 20:43
door Frederik Welvaert
Hans oet Twent schreef:
Bart, geeft de auto dan een melding op de display? Of grijpt de electronica in en regelt de auto zelf het herstel van de temperatuur?
Auto geeft geen melding. In mijn XC60 kwam ik er zelf achter toen ik aan het rijden was met de obd lezer ingeprikt. Thermostaat bleef open (dichting kapot waardoor thermostaat niet afsloot) waardoor de temperatuur niet boven de 65gr kwam.
Geplaatst: 05.12.2012 - 21:27
door Oceanracer
En dat terwijl Volvo beweert dat er nooit iets mis is met het koelsysteem en dat daarom een metertje overbodig is....
Geplaatst: 05.12.2012 - 21:29
door bart simpson
doe mij ook maar meteen weer een wijzertje voor de brandstofvoorraad
Geplaatst: 05.12.2012 - 21:32
door Oceanracer
Is altijd wat preciezer dan die blokjes. Alhoewel precies was/is die meter ook niet echt, want half vol was/is eigenlijk nog maar 1/3 vol.
motortemperatuur
Geplaatst: 07.05.2021 - 10:09
door Ibanez
Inmiddels een 9 jaar oud topic, maar niet minder interessant of actueel. Ik ben benieuwd of er forummers zijn die inmiddels hun thermostaat hebben (moeten) vervangen en zo ja, bij welke leeftijd/kilometerstand?
In de D3 (5-cilinder) is het een compleet thermostaathuis met een sensor. Die sensor kun je wel apart vervangen, maar de thermostaat insert niet. Ik heb geen problemen, maar ik ben wel benieuwd of de boordcomputer inderdaad geen melding zou geven indien de thermostaat stuk zou zijn. In dat geval zou ik er inderdaad naar neigen dat ding bij een leeftijd van 10 jaar maar eens preventief te vervangen. Ze hebben immers niet het eeuwige leven. Maar wie weet dat iemand al ervaring heeft opgedaan inmiddels. Ik vind het wel een gemis zonder temperatuurmeter - zeker nu de temperaturen weer gaan stijgen en je het ook niet snel ontdekt door interieurverwarming die niet echt warm wil worden.

motortemperatuur
Geplaatst: 07.05.2021 - 18:13
door Kees Jan
Ik vind het gemis van een temperatuurmeter ook vervelend. Over het algemeen gaat een versleten thermostaat eerder open, of blijft open waardoor het blok te koud blijft, tegen oververhitting is wel een waarschuwing ingebouwd dmv een lampje.
Om zekerheid te krijgen heb ik een dongle gekocht voor een paar euro zodat ik op mijn telefoon de temperatuur kon zien.