Flushen geartronic Gery Slot

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gast

evert65 schreef:die kennis van mij van Startrans schoot zowat over de rooie toen ik gery`s naam liet vallen, veel bla bla maar geen inhoudelijk verhaal
Wat was het probleem cq bla bla?
diesel01
Geartronic member

AlexV70 schreef:
diesel01 schreef:@Alex ik snap de frustatie enigzins maar er is nog steeds animo voor de flushdag in Varseveld..
Geen frustratie hoor. Hoezo? Waarom zou ik? Ik wordt er niet beter of minder van. :P
Gery doet het gewoon netjes en gun hem het werk.
Neenee, ik doelde op Ben die een dag wilde cancelen vanwege het feit dat er een paar mensen zijn die op eigen initiatief het eea regelen :wink:
Het geschreven woord enzo :oops:
evert65
6th Gear member

bla bla
" die vent gebruukt veulste veul oolie, das veul te duur" vond ik geen reden omdat de klant de olie betaalt
"ik het hier al minsen aan de lijn ehad over hem", iets waar hij niet verder op inging, maar hij werd nogal opgewonden
inhoudelijk heeft hij dus niks , gewoon broodnijd denk ik
keep calm!, your randomizer is running
evert65
6th Gear member

maar om er nog even op terug te komen. Er zijn 2 bedrijven die versnellingsbakken reviseren Startrans, en nog eentje 5 km verderop in het dorpje L. die laatste ben ik prive wel eens geweest, ziet er goed uit , maar zo afstandelijk. :protest:
Je wor in een wachthok geparkeert en moet maar wachten tot ze met nieuws bij je komen.
Dan bevalt Startrans veeel beter. Kom er tegenwoordig voor m`n baas nogal eens , je krijgt er bijna een rondleiding
Ze doen daar niet zo geheimzinnig"als een klant zoveel geld kwijt is bij ons mag hij ook wel weten en kijken wat we met zijn wagen doen "
goed over flushen door de concurrent doen ze moeilijk, maar voor een bak met problemen kun je geen beter adres hebben
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ondanks alle positieve berichten die ik lees over Gery Slot kreeg ik onlangs toch een kleine bedenking. Ik zat wat op te zoeken wat voor olie er in de automaat van mijn wagen zou thuishoren en kwam uit op de Volvo partnummers.
Het verbaasde me echter dat deze voor de verschillende typen automaten (soms zelfs voor verschillende modeljaren) anders zijn, terwijl Gery voor alle automaten dezelfde ATF gebruikt.
Kan iemand dit even toelichten hoe het komt dat Volvo verschillende type's olie voorschrijft, maar Gery toch (succesvol) spoelt met hetzelfde type vloeistof voor elke wagen?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Oceanracer
Geartronic member

Ik dacht lange tijd dat ik de enige was die met die vraag rondliep. Maar ik vond het niet relevant om het te vragen, omdat ik geen automaat heb. Maar ik ben er dus wel benieuwd naar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Freddy en Erwin, het type olie in de automaat staat omschreven in je instructieboekje.

De mijne heeft het over Dextron III met als eis Volvo's "97337 ATF". Als je dat aanhoudt moet het toch goed zijn.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
evert65
6th Gear member

uit ervaring weet ik dat de revisie bedrijven voor koppelomvormers maar 1 soort olie gebruiken
van kia tot benley!
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Dan wil ik wel weten welke olie dat is, Evert.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ok, even opgezocht: voor XC60 modeljaar 2010 is het JWS 3309, maar voor modeljaar 2011 is het AW-1 (speciale olie van Aisin-Warner zelf?)
Maar wil dat dan zeggen dat de olie "gewoon" aan bepaalde eisen moet voldoen en dat de olie die Gery gebruikt aan alle eisen voldoet (zowel voor de oude bakken als de laatste nieuwe?)
MY05 V50 2.0D
Gast

Msuidgeest schreef:Freddy en Erwin, het type olie in de automaat staat omschreven in je instructieboekje.

De mijne heeft het over Dextron III met als eis Volvo's "97337 ATF". Als je dat aanhoudt moet het toch goed zijn.
Klopt is er bij mij ook ingekomen. Ik heb alleen zelf de olie toegleverd, die Gery gebruikt heeft.
Castrol Transmax Dexron III
evert65
6th Gear member

zal morgen even kijken weet `t zo niet uit m`n hoofd ( de kleur wel :D )
Oceanracer
Geartronic member

En?
Frederik Welvaert
5th Gear member

Vandaag bij de dealer geweest, ik mocht even rijden met een XC60 MY11 D5 R-design met 50.000km op de teller. Toen ik opmerkte dat die iets vlotter oppakt dan mijn eigen XC60 (190.000km op de teller) begon ik over het flushen. Ook hij is overtuigd van het flushen bij hogere kilometerstanden. Volvo raadt het aan bij wagens die gebruikt worden als taxi, maar waarom niet bij allemaal dan (okja, taxi's doen vaker meer stadsverkeer/korte aftanden/... heel andere rijcyclus, maar toch)
Wel raadde hij aan om toch maar liever originele olie te nemen en geen universele ATF, want als de olie te warm zou worden/verbranden dan rij je uiteindelijk toch de hele bak aan gort, en dan kost het een pak meer...
MY05 V50 2.0D
Oceanracer
Geartronic member

Dus bij "originele olie" (maakt Volvo ook al olie dan?) blijft bij oververhitting de bak wel heel? Ik vind het een verhaal met een hoog blabla-gehalte van de dealer.
E.T.
5th Gear member

Vroegah op school geleerd dat de specificaties de kwaliteit van de olie bepaalde en niet het merk. Nu geloof ik best dat een A-merk ruimer voldoet aan die specificaties dan "merkloze" olie uit bv een supermarkt of bouwmarkt.

Ik weet dat er oliefabrikanten zijn die zich willen onderscheiden en in overleg met de autofabrikant (of andersom) een specifiek aanbevolen olie levert en daar zelfs het etiket van het automerk nog wel op willen plakken. Dit duurt niet zo lang en uiteindelijk komen andere oliemerken ook met olie met die specifieke kenmerken op de markt.

Kijk voor de grap eens op een site van een oliefabrikant bv Kroonolie en kijk bv eens hoeveel verschillende soorten transmissie olie er zijn, allemaal met hun eigen unieke eigenschappen. Naar mijn gevoel zal het dan ook best goed gaan als "niet originele" olie gebruikt zolang je maar bij de betere merken blijft en je aan de specificaties blijft houden.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
paul1502
1st Gear member

Oceanracer schreef:Dus bij "originele olie" (maakt Volvo ook al olie dan?) blijft bij oververhitting de bak wel heel? Ik vind het een verhaal met een hoog blabla-gehalte van de dealer.
+1
V70 diesel 2002 met Swift Challenger 520 SE
Frederik Welvaert
5th Gear member

Oceanracer schreef:Dus bij "originele olie" (maakt Volvo ook al olie dan?) blijft bij oververhitting de bak wel heel? Ik vind het een verhaal met een hoog blabla-gehalte van de dealer.
Nee, de olie blijft ook hoge belasting/hogere temperaturen z'n smerende/koelende werking behouden, waar een olie die niet voldoet aan de specificaties die eigenschappen verliest en de boel kapot draait (onlangs nog gezien op mijn werk, goedkopere olie gebruiken dan de fabrikant voorschrijft, en de oliefabrikant beweerde dat de eigenschappen van hun olie de voorgeschreven eigenschappen overtroffen. Wel, zo stuur je dus een van de reductiekasten van een frisdrankvuller naar de eeuwige tandwielvelden :p)

Nu, aangezien in het boekje staat welke norm de olie moet zijn geloof ik best dat het geen olie van Volvo/AW zelf moet zijn hoor, gewoon zorgen dat het wel degelijk de juiste spec is voor jouw bak. En daar stel ik me vragen bij, aangezien er beweert wordt 1 olie te gebruiken voor alle bakken.
MY05 V50 2.0D
Ramon&Ramon
7th Gear member

Voor een AW55/-51 TF-80Sc bak,die vaak voorkomt in een S60 V70 enz
is de voorgeschreven oliesoort JSW 3309
Onderdeelnummer1161540 (1liter)

Expirimenteren met verschillende soort ATF kan gewoonweg niet,die fout wordt vaak gemaakt waardoor er bakken stuk lopen,een voorbeeld daarvan was vroeger bij de CVT bakken in de 440 waar men gewone ATF olie in deed,met als gevolg stuklopen van de bak.

Als je het precies wilt weten wat er in hoort,kun je bij de dealer een uitdraai vragen omtrent de oliesoorten die bij je Volvo gebruikt worden.
Er gaat helaas veel mis omtrent olie,ook in stuurhuizen,remsystemen,waar verkeerde vloeistoffen worden gebruikt.
Oceanracer
Geartronic member

ppFreddy schreef:Nu, aangezien in het boekje staat welke norm de olie moet zijn geloof ik best dat het geen olie van Volvo/AW zelf moet zijn hoor, gewoon zorgen dat het wel degelijk de juiste spec is voor jouw bak. En daar stel ik me vragen bij, aangezien er beweert wordt 1 olie te gebruiken voor alle bakken.
Juist! En daarom vind ik het zo jammer dat hier door het flush-team niet op wordt ingegaan. Zij zullen vast en zeker goede olie gebruiken, maar ook ik kan mij niet voorstellen dat één en de zelfde olie volstaat voor verschillende automaatbakken.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”