Pagina 3 van 3

Geplaatst: 07.03.2012 - 19:10
door Rogier64
Bij mijn vorige auto stond die altijd keurig recht, bij mijn huidige V70 is die meter helemaal vervallen. Kan je er ook niet meer druk om maken :-)

Geplaatst: 08.03.2012 - 20:25
door rjvandamme
De volvo dealer heeft de meter gekalibreerd. De meter hoort niet zo te staan dus ze hebben hem aan de computer gehangen volgens de receptionist.
Hier het resultaat >

Geplaatst: 08.03.2012 - 20:25
door rjvandamme
Beetje jammer dat de meter nu een beetje lui de andere kant op hangt....hahaha

Geplaatst: 08.03.2012 - 20:30
door Oceanracer
Ik wou er niet over beginnen... :D

Geplaatst: 08.03.2012 - 23:22
door MarioC70
Als je er weer een andere sensor inzet,staat hij weer anders. :)

Geplaatst: 09.03.2012 - 12:49
door rjvandamme
Er is gister geen andere sensor ingekomen. Men zegt dat ze gekalibreerd hebben. Helaas dus niet helemaal goed.

Geplaatst: 10.03.2012 - 14:54
door dieselpower
rjvandamme schreef:Er is gister geen andere sensor ingekomen. Men zegt dat ze gekalibreerd hebben. Helaas dus niet helemaal goed.
Uhh, niet goed? Bij mij staat te temperatuurmeter exact hetzelfde als bij jou na calibtatie. In mijn vorige volvo ook, zomer of winter. Ik zou me er niet te druk om maken.
Met de caravan erachter, mid-zomer en bergop staat mijn meter vlgs mij nog niet exact op 12 uur (iig niet er overheen), ik denk dat het thermisch gezien wel oké zit.

Geplaatst: 11.03.2012 - 17:11
door MarioC70
rjvandamme schreef:Er is gister geen andere sensor ingekomen. Men zegt dat ze gekalibreerd hebben. Helaas dus niet helemaal goed.
Die kalibratie is echt wel goed,niks mis mee.
Die meter moet voor jou persee in het midden staan?
Apart.

Geplaatst: 11.03.2012 - 22:54
door rjvandamme
De auto moest voor een nieuw gasklephuis naar de dealer.
Ik vertel dat ik nog nooit een auto heb gehad waarbij het metertje niet strak omhoog wijst.
De dealer zegt dat dit inderdaad niet goed is en vervangt de sensor. Vervolgens op weg naar huis zie ik dat het probleem niet verholpen is . 2 weken later moet de auto terug voor een nieuw wiellager. Ik zei tegen die gasten dat het metertje na het vervangen van de sensor als nog niet helemaal omhoog stond. Vervolgens kalibreert de dealer de meter.
Als het helemaal in orde was hadden ze denk ik niet al dat werk gedaan,neem ik aan.
Uiteraard weet ik dat het geen kwaad kan en maak ik me niet druk er over.

Geplaatst: 11.03.2012 - 22:58
door MarioC70
Bij wie is de kalibratie gedaan als ik vragen mag?

Geplaatst: 11.03.2012 - 23:34
door rjvandamme
Jazeker mag dat, bij Volvo Verkerk dus dat moet goed zijn....

Geplaatst: 12.03.2012 - 18:11
door MarioC70
Welke Verkerk,er zijn er vier! :)

Geplaatst: 14.08.2012 - 23:08
door modiniro
De temperatuurmeter hoort keurig verticaal te staan.
Als de dealer dit kalibreert moet hij wel een referentieweerstand gebruiken ipv van de temperatuursensor op de motor. Doen ze dit niet dan maskeer je een probleem.
Als de temperatuursensor binnen spec is en de meter was ooit goed gecalibreerd en nu geeft hij iets voorbij verticaal dan IS de gemeten motortemperatuur significant hoger. Want Volvo hanteert een gigantisch brede band rondom de verticaalstand , dus alvorens de meter naar links of naar rechts beweegt zijn er al de nodige graden Celcius gepasseerd.

Geplaatst: 15.08.2012 - 00:39
door pieneman
Dat is niet correct: bij het repareren van mijn DIM (verlopen van tekst in de BC) heeft de meter ook een kleine afwijking gekregen. Dat wil niet zeggen dat mijn motor temperatuur opeens anders is. Het heeft dus wel degelijk met de electronica te maken. Iig bij mij. Oorzaak is het opnieuw solderen van de bekende chip, en niet het oplopen van de temperatuur.

Geplaatst: 15.08.2012 - 12:07
door modiniro
OK, maar dan heb je het over een ander probleem, een defect op de printplaat. Mijn aanname is gebaseerd op een correct werkend instrumentenpaneel.

Geplaatst: 15.08.2012 - 12:17
door Oceanracer
Lijkt me ook het beste uitgangspunt. :)

Geplaatst: 21.08.2012 - 14:22
door pieneman
Die aanname klopt ook en is gevolgd/uitgevoerd door de dealer zonder resultaat. Er zijn alleen meerdere componenten, dan sensor en meter, die kunnen resulteren in een afwijking. Mits de herhaalde werkzaamheden correct uitgevoerd zijn door de dealer is er dus iets anders aan de hand. Zover ik het dashboard kan zien heeft hij de versie waarbij de storing in de DIM geregeld voorkomt. Wellicht moet het daarin gezocht worden omdat het bij aanschaf van de auto niet 100% zeker was dat de meter recht omhoog stond.

De enige die hier nog wat meer uitsluitsel over kan geven is de topic starter.