Geplaatst: 16.03.2012 - 19:47
@ t5power, jij hebt een heldere kijk op dit verhaal
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Volgens mij zijn dwarsgeplaatste motoren veiliger omdat een motor die in lengterichting geplaatst is bij een crash meer richting binnenruimte komt dan een dwars geplaatst exemplaar.
Ik heb even gegoogled, de reactie van lemmer gaat o.a. over ruimte en dat is nou juist gekoppeld aan de veiligheid. Bijv de reden dat er pas een V8 in de XC90 kwam toen er een compacte yamaha kwam:Thom schreef:Volgens mij zijn dwarsgeplaatste motoren veiliger omdat een motor die in lengterichting geplaatst is bij een crash meer richting binnenruimte komt dan een dwars geplaatst exemplaar.
Dat was mijn gedachte in 2e instantie ook, tot @lemmer met zijn reactie kwam. En die is technisch veel beter onderlegd dan ik, vandaar mijn opmerking. Ik plempte geen stelling neer overigens maar schetste een mogelijkheid waarmee Volvo weer enigzins kan aanhaken bij de Duitse concurrentie, die nu op motorisch gebied Volvo steeds meer achter zich laten (verhouding vermogen/uitstoot/verbruik, automaten). En dit kan ik wel volledig onderbouwen indien gewenst.
nog 1tjeEen van de belangrijkste vereisten van de nieuwe V8-motor was dat hij, net als alle andere motoren van Volvo, dwars geplaatst moest kunnen worden. "Een motor die in de breedterichting geplaatst is, zorgt ervoor dat de voorste kreukelzones goed blijven functioneren, waardoor de auto een optimale bescherming biedt", vervolgt Wikman. De motor moest dan ook zo compact mogelijk zijn. Daarom bedraagt de hoek tussen de twee rijen cilinders bijvoorbeeld maar 60 in plaats van de gebruikelijke 90 graden.
En zo zul je wel meer kunnen vinden. Veiligheid staat bij volvo voorop en dat vinden ze kennelijk zo belangrijk, dat ze daarmee concessies doen m.b.t. de motoren en automaat.Motoren dwars geplaatst
Door een efficiënt ontwerp zijn de motoren in de Volvo V50 200 millimeter smaller en 25 millimeter korter. Aangezien de motoren dwars worden geplaatst ontstaat er meer ruimte tussen de motor en het passagiersgedeelte. Raakt de auto betrokken bij een botsing, dan heeft de motor een ruimte van 150 millimeter om te verschuiven, voordat de krukas de dwarsbalk bij het schutbord raakt. De Volvo V50 is ook vanbinnen uitgerust met een uitgebreid veiligheidssysteem, overeenkomstig het gepatenteerde systeem van de Volvo S80. Zo kan de stuurkolom tot 140 millimeter vervormen en gebeurt deze vervorming niet verticaal maar horizontaal, zodat de positie van de airbag optimaal blijft
Volvo Beesd heeft sinds kort, en voor mij te laat, een xc70 d5 awd gt als testauto.V480-S60 schreef:Mods Break
Jongens, jongens zullen we nu even stoppen met elkaar te bashen.
JohanS60 heeft een duidelijke vraag. Help hem daarmee!
Wat is een goede keus voor zijn nieuwe Volvo!
Even resumerend: D5 is moeilijk (zeker met handbak) aan te komen als testauto. Er is gewoon te weinig vraag naar in Nederland.
De D3 stoot fractioneel meer uit (minder zuinig) maar is door de rare fiscale regeling in Nederland gewoon goedkoper (minder CO2 tax). Vraag me niet hoe het kan maar het is zo.
Dus nu weer on topic!
MODS BREAK uit
Mijn subjectieve mening is dan ook: Koop een D3. Je hebt genoeg power en net zoveel koppel als in je huidige T5. Dan ben je fiscaal gewoon beter uit.
Kan ik volledig beamen, mn pa heeft de D5 AWD met GT, en de nieuwste 215pk is, mits goed warm, weer zoals 'ie moet zijn en lange tijd niet meer geweest is: brede powerband, machtige sound én door de twinturbo krachtiger dan ooit. Dat is toch wel hét grote verschil met de D3, die heeft dat beduidend minder. Overigens is 'ie helaas -ondanks de prachtige cijfers van Volvo- een tikkie onzuiniger dan de MY08 185pk..:?Bij "normaal" gebruik is de 215 pk D5 net zo stil als de D3, trap je hem op zijn staart dan antwoordt hij met de ultieme D5 roffel die inderdaad net zo mooi klinkt als die van de originele D5 (2000-2004) 163 pk.