Overweging V70 2.0d/D3/D5

Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik rij nu een jaar in een MY11 V70. Daarvoor twee V70's en een XC70 van het vorige model gehad en en nog een V70 classic.

Het nieuwe model rijdt in mijn beleving een stuk strakker. Het voelt alemaal net weer een stukje meer solide aan. Maar dat kan ook omdat ik de XC70 tussendoor had en nu een R-Design met (ietsiepietsie) verlaagd onderstel heb icm 245 banden van 18"

Qua laadruimte heb ik je gewoon weinig te klagen. Die is gewoon lekker ruim. Bank platgooien is bij de nieuwe nog weer wat makkelijker om dat je de zittingen niet meer omhoog hoeft te steken.

Wat betreft verbruik... ik heb de 2.0T dus dat verbruik is behoorlijk dramatisch ;-)

Over het uiterlijk van de new V70 valt natuurlijk te twisten. Mijn mening is dat het een mooie ingetogen maar toch sportieve estate is

Afbeelding
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hans schreef: Het nieuwe model rijdt in mijn beleving een stuk strakker. Het voelt alemaal net weer een stukje meer solide aan. Maar dat kan ook omdat ik de XC70 tussendoor had en nu een R-Design met (ietsiepietsie) verlaagd onderstel heb icm 245 banden van 18"


Afbeelding
Zeer mooie auto, zo wil ik hem ook wel voor de deur hebben!

Over het strakke icm 18": ik rijd nu ook met origineel verlaagd onderstel en 18". Het rijdt wel ietsje strakker, maar hierdoor wel erg veel gerammel in de carosserie. En juist dat geeft mij een ondeugdelijk gevoel. Overigens nu met de winterbanden (16") nog steeds evenveel gerammel en gekraak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

sbv schreef:zit je met een 2.0d niet met roetfilter wat iedere 120k vervangen dient te worden zoals bij V50/S40?
Ja dat klopt deels. De vervanging is volgens mij bij 240k ipv 120k. En dat is zo lang, daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1281
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Distributie, waterpomp en roetfilter is idd bij 240k aan de beurt. @ Hans, mooie car, en het is niet alleen jou beleving, het is gewoon een erg strak sturende auto. Mijn model is al wat ouder dan die van jou maar geen piepjes en kraakjes wat ik bij mijn vorige T5 wel had.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nieuwe V70 rijdt inderdaad strakker dan de V70N, voor mij zelfs te strak, ik heb een nieuw model V70 (2.0D) 2 weken mee gehad als vervangwagen na mijn total loss en dat gaf bij mij de doorslag om niet voor een nieuwe V70 te gaan, ik vond de vering te hard in vergelijking met de V70N.


Vandaar de keuze voor de XC60 die toch iets soepeler is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

BlackcurrantV70 schreef:Nieuwe V70 rijdt inderdaad strakker dan de V70N, voor mij zelfs te strak, ik heb een nieuw model V70 (2.0D) 2 weken mee gehad als vervangwagen na mijn total loss en dat gaf bij mij de doorslag om niet voor een nieuwe V70 te gaan, ik vond de vering te hard in vergelijking met de V70N.


Vandaar de keuze voor de XC60 die toch iets soepeler is.
Vering te hard ? was dit een auto met een standaard chassis. Kom ook uit een n maar de nn te stug no way zelfs niet met 18"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nee hoor standaard V70, heb zelfs ook nog een MY11 d3 mee gekregen om zeker te zijn, beiden waren duidelijk stugger dan mijn V70N.

De V70NN s stonden beiden op 16" en mijn V70N stond op 17".

De Xc60 is nog iets stugger dan de V70N, maar toch zachter dan de V70NN.

Tja smaken verschillen, in NL is een stuggere vering niet zo een probleem, maar in Belgie.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Ik rij de laatste weken regelmatig van Venlo (NL) naar Hasselt (BE) met mijn V70 2.0D van oktober 2008. Daarbij is inderdaad duidelijk dat de weg die ik in België volg een stuk "grover" is dan de weg in Nederland. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik mijn V70 stug vind. Er zitten de standaard 16" velgen op. Volgens sommige dus met de ballonbanden. Maar ik vind het erg comfortabel, zelfs op de wegen in België. (En daarbij denkende dat ik hiervoor twintig jaar Peugeot comfort reed...)

Afijn mocht het iemand interesseren, ik ben een rustige rijder en over de laatste 45103 kilometers heb ik 2964 liter diesel verbruikt. (De tellerstand staat nu op ongeveer 143000.) Een gemiddeld verbruik van 1:15,2 dus.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk inderdasd dat de 2.0d niet veel zuiniger dan dit kan. Toch vreemd dat een D5 toch zuiniger is dan de 2.0d. Meer inwendige verliezen (meer cilinders groter blok).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

edraket schreef:Denk inderdasd dat de 2.0d niet veel zuiniger dan dit kan. Toch vreemd dat een D5 toch zuiniger is dan de 2.0d. Meer inwendige verliezen (meer cilinders groter blok).
ed jouw D5 is volgens mij extreem zuining, ook in vereglijking met een boel andere d5's Daarnast is het nwe model iets zwaarder en zou je wellicht de cw waarden eens moeten vergelijken.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

vergeet ook niet dat de 2.0D, hoe fijn die motor ook is, harder moet werken dan de D5 die vermogen over heeft.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb zojuist de zomervelgen gemonteerd (18"), en dat scheelt best wel veel in het verbruik. Waar ik voorheen heel regelmatig 3,5 l/100km op de teller had staan, zit ik nu voornamelijk rond de 4,5, Scheelt dus best wel behoorlijk wat. In de praktijk scheelt het denk ik 1,5-2 km/liter.

Ik weet overigens ook niet waarom mijn auto zo zuinig is. De meeste types met roetfilter lusten een behoorlijke slok meer. Zelfs een Skoda Superb combi 1.6tdi waar ik laatst eens mee reed was niet zuiniger. Als je echt flink gaat gassen is het natuurlijk een ander verhaal (ik heb dan ook ruim 2x zoveel vermogen), maar bij normaal gebruik...?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

ik denk dat rijstijl hier meer mee van doen heeft, dan dat Ed een extreem zuinige D5 heeft. Althans, ik rijd met de huidige auto behoorlijk zuinig, maar dat deed ik ook al relatief gezien met de oude...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat haal jij voor verbruik Quota?
Overigens zie ik wel hele grote verschillen in verbruik. Tuurlijk speelt rijstijl een grote rol, maar ik heb ook het idee dat elke auto anders presteert op dat vlak. Mijn S60 oer D5 (dus zonder roetfilter) was minder zuinog dan mijn V70, terwijl de laatste wel een roetfilter heeft, zwaarder is en een hogere luchtweerstand heeft. En dat terwijl iedereen klaagt dat de nieuwere motor minder zuinig is dan de oude.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Walter schreef:vergeet ook niet dat de 2.0D, hoe fijn die motor ook is, harder moet werken dan de D5 die vermogen over heeft.
Ik denk dat daar juist het voordeel zit van zo'n spaarmotor. Wat me opviel aan de Skoda dat deze juist wel veel zuiniger was als je wat harder ging rijden of tijdens optrekken. Dan doet een D5 het heel slecht. Op constante snelheid vind ik de D5 echt heel zuinig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Ed, staar je niet blind op de boardcomputer, die van de V70N is zeer optimistisch, die van de V70NN veel nauwkeuriger.

Mijn V70D5 MY04 (163 pk) gebruikte 10651,17 liter op 145018 km, 7.35 l/100km dus.
Mijn V70D5 MY08 (185 pk) gebruikte 11143,16 liter op 146434 km, 7.61 l/100km dus, 3.5% meer dan de MY 04.
Mijn huidige V70D5 MY12 (215 pk) heeft pas 5500 km gelopen, nog niets zinnigs over het verbruik te zeggen, maar hij lijkt marginaal zuiniger.

Alledrie de D5's handgeschakeld overigens.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

@Ed, ik haal een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5 met deze auto, met de oude 2.5D heb ik over 130K gemiddeld 1 op 18,7 gereden.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

@Ed, ik vermoed dat het afdoppen & schoonmaken van de EGR icm met de tuning jouw verbruik in positieve zin beïnvloeden. Misschien werkt dat ook wel bij een 2.0d?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

tvc15 schreef:Ed, staar je niet blind op de boardcomputer, die van de V70N is zeer optimistisch, die van de V70NN veel nauwkeuriger.

Mijn V70D5 MY04 (163 pk) gebruikte 10651,17 liter op 145018 km, 7.35 l/100km dus.
Mijn V70D5 MY08 (185 pk) gebruikte 11143,16 liter op 146434 km, 7.61 l/100km dus, 3.5% meer dan de MY 04.
Mijn huidige V70D5 MY12 (215 pk) heeft pas 5500 km gelopen, nog niets zinnigs over het verbruik te zeggen, maar hij lijkt marginaal zuiniger.

Alledrie de D5's handgeschakeld overigens.
Ik weet exact wat de afwijking van mij boardcomputer is. Overigens is deze het laatste jaar wat meer gaan afwijken dan voorheen. In de praktijk rijd ik dus 1:17,5 met winterbanden en 1:16 met zomerbanden.

Ik vind jouw auto's wel erg onzuinig. Heb je een hele zware rechtervoet? :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

mehrzahl schreef:@Ed, ik vermoed dat het afdoppen & schoonmaken van de EGR icm met de tuning jouw verbruik in positieve zin beïnvloeden. Misschien werkt dat ook wel bij een 2.0d?
Heeft niet veel geholpen. Ik zal eens uitzoeken of dat bij de 2.0d ook mogelijk is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”