Pagina 3 van 10
Geplaatst: 23.03.2012 - 10:14
door Hans
Ik rij nu een jaar in een MY11 V70. Daarvoor twee V70's en een XC70 van het vorige model gehad en en nog een V70 classic.
Het nieuwe model rijdt in mijn beleving een stuk strakker. Het voelt alemaal net weer een stukje meer solide aan. Maar dat kan ook omdat ik de XC70 tussendoor had en nu een R-Design met (ietsiepietsie) verlaagd onderstel heb icm 245 banden van 18"
Qua laadruimte heb ik je gewoon weinig te klagen. Die is gewoon lekker ruim. Bank platgooien is bij de nieuwe nog weer wat makkelijker om dat je de zittingen niet meer omhoog hoeft te steken.
Wat betreft verbruik... ik heb de 2.0T dus dat verbruik is behoorlijk dramatisch
Over het uiterlijk van de new V70 valt natuurlijk te twisten. Mijn mening is dat het een mooie ingetogen maar toch sportieve estate is

Geplaatst: 23.03.2012 - 15:10
door edraket
Hans schreef:
Het nieuwe model rijdt in mijn beleving een stuk strakker. Het voelt alemaal net weer een stukje meer solide aan. Maar dat kan ook omdat ik de XC70 tussendoor had en nu een R-Design met (ietsiepietsie) verlaagd onderstel heb icm 245 banden van 18"

Zeer mooie auto, zo wil ik hem ook wel voor de deur hebben!
Over het strakke icm 18": ik rijd nu ook met origineel verlaagd onderstel en 18". Het rijdt wel ietsje strakker, maar hierdoor wel erg veel gerammel in de carosserie. En juist dat geeft mij een ondeugdelijk gevoel. Overigens nu met de winterbanden (16") nog steeds evenveel gerammel en gekraak.
Geplaatst: 23.03.2012 - 15:11
door edraket
sbv schreef:zit je met een 2.0d niet met roetfilter wat iedere 120k vervangen dient te worden zoals bij V50/S40?
Ja dat klopt deels. De vervanging is volgens mij bij 240k ipv 120k. En dat is zo lang, daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
Geplaatst: 23.03.2012 - 17:10
door Rogier64
Distributie, waterpomp en roetfilter is idd bij 240k aan de beurt. @ Hans, mooie car, en het is niet alleen jou beleving, het is gewoon een erg strak sturende auto. Mijn model is al wat ouder dan die van jou maar geen piepjes en kraakjes wat ik bij mijn vorige T5 wel had.
Geplaatst: 23.03.2012 - 17:25
door BlackcurrantV70
Nieuwe V70 rijdt inderdaad strakker dan de V70N, voor mij zelfs te strak, ik heb een nieuw model V70 (2.0D) 2 weken mee gehad als vervangwagen na mijn total loss en dat gaf bij mij de doorslag om niet voor een nieuwe V70 te gaan, ik vond de vering te hard in vergelijking met de V70N.
Vandaar de keuze voor de XC60 die toch iets soepeler is.
Geplaatst: 23.03.2012 - 19:22
door NielsPHEV
BlackcurrantV70 schreef:Nieuwe V70 rijdt inderdaad strakker dan de V70N, voor mij zelfs te strak, ik heb een nieuw model V70 (2.0D) 2 weken mee gehad als vervangwagen na mijn total loss en dat gaf bij mij de doorslag om niet voor een nieuwe V70 te gaan, ik vond de vering te hard in vergelijking met de V70N.
Vandaar de keuze voor de XC60 die toch iets soepeler is.
Vering te hard ? was dit een auto met een standaard chassis. Kom ook uit een n maar de nn te stug no way zelfs niet met 18"
Geplaatst: 23.03.2012 - 22:32
door BlackcurrantV70
Nee hoor standaard V70, heb zelfs ook nog een MY11 d3 mee gekregen om zeker te zijn, beiden waren duidelijk stugger dan mijn V70N.
De V70NN s stonden beiden op 16" en mijn V70N stond op 17".
De Xc60 is nog iets stugger dan de V70N, maar toch zachter dan de V70NN.
Tja smaken verschillen, in NL is een stuggere vering niet zo een probleem, maar in Belgie.....
Geplaatst: 26.03.2012 - 19:26
door Peter248
Ik rij de laatste weken regelmatig van Venlo (NL) naar Hasselt (BE) met mijn V70 2.0D van oktober 2008. Daarbij is inderdaad duidelijk dat de weg die ik in België volg een stuk "grover" is dan de weg in Nederland. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik mijn V70 stug vind. Er zitten de standaard 16" velgen op. Volgens sommige dus met de ballonbanden. Maar ik vind het erg comfortabel, zelfs op de wegen in België. (En daarbij denkende dat ik hiervoor twintig jaar Peugeot comfort reed...)
Afijn mocht het iemand interesseren, ik ben een rustige rijder en over de laatste 45103 kilometers heb ik 2964 liter diesel verbruikt. (De tellerstand staat nu op ongeveer 143000.) Een gemiddeld verbruik van 1:15,2 dus.
Geplaatst: 28.03.2012 - 12:59
door edraket
Denk inderdasd dat de 2.0d niet veel zuiniger dan dit kan. Toch vreemd dat een D5 toch zuiniger is dan de 2.0d. Meer inwendige verliezen (meer cilinders groter blok).
Geplaatst: 28.03.2012 - 15:49
door NielsPHEV
edraket schreef:Denk inderdasd dat de 2.0d niet veel zuiniger dan dit kan. Toch vreemd dat een D5 toch zuiniger is dan de 2.0d. Meer inwendige verliezen (meer cilinders groter blok).
ed jouw D5 is volgens mij extreem zuining, ook in vereglijking met een boel andere d5's Daarnast is het nwe model iets zwaarder en zou je wellicht de cw waarden eens moeten vergelijken.
Geplaatst: 28.03.2012 - 15:52
door Walter
vergeet ook niet dat de 2.0D, hoe fijn die motor ook is, harder moet werken dan de D5 die vermogen over heeft.
Geplaatst: 28.03.2012 - 15:54
door edraket
Heb zojuist de zomervelgen gemonteerd (18"), en dat scheelt best wel veel in het verbruik. Waar ik voorheen heel regelmatig 3,5 l/100km op de teller had staan, zit ik nu voornamelijk rond de 4,5, Scheelt dus best wel behoorlijk wat. In de praktijk scheelt het denk ik 1,5-2 km/liter.
Ik weet overigens ook niet waarom mijn auto zo zuinig is. De meeste types met roetfilter lusten een behoorlijke slok meer. Zelfs een Skoda Superb combi 1.6tdi waar ik laatst eens mee reed was niet zuiniger. Als je echt flink gaat gassen is het natuurlijk een ander verhaal (ik heb dan ook ruim 2x zoveel vermogen), maar bij normaal gebruik...?
Geplaatst: 28.03.2012 - 16:55
door Quota
ik denk dat rijstijl hier meer mee van doen heeft, dan dat Ed een extreem zuinige D5 heeft. Althans, ik rijd met de huidige auto behoorlijk zuinig, maar dat deed ik ook al relatief gezien met de oude...
Geplaatst: 28.03.2012 - 19:49
door edraket
Wat haal jij voor verbruik Quota?
Overigens zie ik wel hele grote verschillen in verbruik. Tuurlijk speelt rijstijl een grote rol, maar ik heb ook het idee dat elke auto anders presteert op dat vlak. Mijn S60 oer D5 (dus zonder roetfilter) was minder zuinog dan mijn V70, terwijl de laatste wel een roetfilter heeft, zwaarder is en een hogere luchtweerstand heeft. En dat terwijl iedereen klaagt dat de nieuwere motor minder zuinig is dan de oude.
Geplaatst: 28.03.2012 - 19:51
door edraket
Walter schreef:vergeet ook niet dat de 2.0D, hoe fijn die motor ook is, harder moet werken dan de D5 die vermogen over heeft.
Ik denk dat daar juist het voordeel zit van zo'n spaarmotor. Wat me opviel aan de Skoda dat deze juist wel veel zuiniger was als je wat harder ging rijden of tijdens optrekken. Dan doet een D5 het heel slecht. Op constante snelheid vind ik de D5 echt heel zuinig.
Geplaatst: 28.03.2012 - 21:29
door tvc15
Ed, staar je niet blind op de boardcomputer, die van de V70N is zeer optimistisch, die van de V70NN veel nauwkeuriger.
Mijn V70D5 MY04 (163 pk) gebruikte 10651,17 liter op 145018 km, 7.35 l/100km dus.
Mijn V70D5 MY08 (185 pk) gebruikte 11143,16 liter op 146434 km, 7.61 l/100km dus, 3.5% meer dan de MY 04.
Mijn huidige V70D5 MY12 (215 pk) heeft pas 5500 km gelopen, nog niets zinnigs over het verbruik te zeggen, maar hij lijkt marginaal zuiniger.
Alledrie de D5's handgeschakeld overigens.
Geplaatst: 29.03.2012 - 09:05
door Quota
@Ed, ik haal een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5 met deze auto, met de oude 2.5D heb ik over 130K gemiddeld 1 op 18,7 gereden.
Geplaatst: 29.03.2012 - 09:43
door mehrzahl
@Ed, ik vermoed dat het afdoppen & schoonmaken van de EGR icm met de tuning jouw verbruik in positieve zin beïnvloeden. Misschien werkt dat ook wel bij een 2.0d?
Geplaatst: 29.03.2012 - 10:02
door edraket
tvc15 schreef:Ed, staar je niet blind op de boardcomputer, die van de V70N is zeer optimistisch, die van de V70NN veel nauwkeuriger.
Mijn V70D5 MY04 (163 pk) gebruikte 10651,17 liter op 145018 km, 7.35 l/100km dus.
Mijn V70D5 MY08 (185 pk) gebruikte 11143,16 liter op 146434 km, 7.61 l/100km dus, 3.5% meer dan de MY 04.
Mijn huidige V70D5 MY12 (215 pk) heeft pas 5500 km gelopen, nog niets zinnigs over het verbruik te zeggen, maar hij lijkt marginaal zuiniger.
Alledrie de D5's handgeschakeld overigens.
Ik weet exact wat de afwijking van mij boardcomputer is. Overigens is deze het laatste jaar wat meer gaan afwijken dan voorheen. In de praktijk rijd ik dus 1:17,5 met winterbanden en 1:16 met zomerbanden.
Ik vind jouw auto's wel erg onzuinig. Heb je een hele zware rechtervoet?

Geplaatst: 29.03.2012 - 10:05
door edraket
mehrzahl schreef:@Ed, ik vermoed dat het afdoppen & schoonmaken van de EGR icm met de tuning jouw verbruik in positieve zin beïnvloeden. Misschien werkt dat ook wel bij een 2.0d?
Heeft niet veel geholpen. Ik zal eens uitzoeken of dat bij de 2.0d ook mogelijk is.