Verstandig? Snelheid maken met nieuwe auto

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
mad
6th Gear member

Ik vind hier de meeste argumenten m.b.t. inrijden (van een motorfiets), die naar mijn smaak overeenkomen met de motor in je auto. Een auto mag je best pittig inrijden, anders wordt het een slome bak, ik ben het echter niet eens met plánken of wat meneer Motoman beweert.
Zelfs nieuwe remmen moet je "inremmen", een paar keer stevig remmen betekent dus niet dat je vol in de ABS moet gaan en met gierende banden tot stilstand moet komen.

http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/#hoe

"Ergens op het web is een verhaal te vinden van iemand die vertelt dat je je motor het beste kunt inrijden door hem een aantal maal flink in het rood te jagen en weer af te laten koelen.
Wat daar wordt beschreven, is ongeveer de manier waarop motorblokken voor een racemotor rijklaar worden gemaakt. Die blokken gaan hoogstens een paar races mee. Die methode is dus prima in de racerij, maar het is zonde om dat op je eigen nieuwe motor toe te passen.
Deze methode ragt alles naar de maximale toleranties. Dan is er minder wrijving in het blok, maar is de levensduur van het blok ook sterk verkort."

Doe nog maar een Duvel... 8)
XC70 D5 2009 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member

Een aantal malen flink in het rood jagen en weer af laten koelen is niet wat in het motoman artikel staat. Hij heeft het alleen over een cool down als je het inrijden op de rollenbank doet en dan heeft het alleen te maken met de te kleine ventilatoren van de rollenbank.

Afbeelding
mad
6th Gear member

Zou jij vol gaan met een nieuwe S80 Automaat die < 400 km op te teller heeft?
We kunnen er wel een poll aan wagen.... :lol:
XC70 D5 2009 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member

Nee, maar dat is een gevoels-antwoord. Misschien dat een onderbouwd technisch antwoord tegenwoordig anders is. Ik weet het niet.
PGV90
6th Gear member

Zeker niet met een paar Duvels op :P

Maar zonder gekheid, waar hebben we het over, snelheden boven de 200 of gewoon eens een goed stuk doorrijden zeg rond de 170?

Volgens mij zijn Volvo's geen echte racemonsters, en 200 een keer is leuk, maar zelfs in Duitsland zijn er steeds minder plekken waar dat goed kan......
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
M@rcel
6th Gear member

We hebben het over meteen na de aanschaf van een nieuwe auto:
1. netjes en goed warm rijden
2. voluit acceleren tot aan het rode gebied op de toerenteller
3. gas los en uit laten lopen
4. stappen 2 en 3 een paar keer herhalen
5. klaar

Dat is zoals ik het artikel, waarvan ik hierboven een link heb gepost, interpreteer
PGV90
6th Gear member

Ok;
ik keek meer naar de eerste post van Remmm, vandaar.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”