Geplaatst: 03.08.2012 - 13:49
Ik vind hier de meeste argumenten m.b.t. inrijden (van een motorfiets), die naar mijn smaak overeenkomen met de motor in je auto. Een auto mag je best pittig inrijden, anders wordt het een slome bak, ik ben het echter niet eens met plánken of wat meneer Motoman beweert.
Zelfs nieuwe remmen moet je "inremmen", een paar keer stevig remmen betekent dus niet dat je vol in de ABS moet gaan en met gierende banden tot stilstand moet komen.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/#hoe
"Ergens op het web is een verhaal te vinden van iemand die vertelt dat je je motor het beste kunt inrijden door hem een aantal maal flink in het rood te jagen en weer af te laten koelen.
Wat daar wordt beschreven, is ongeveer de manier waarop motorblokken voor een racemotor rijklaar worden gemaakt. Die blokken gaan hoogstens een paar races mee. Die methode is dus prima in de racerij, maar het is zonde om dat op je eigen nieuwe motor toe te passen.
Deze methode ragt alles naar de maximale toleranties. Dan is er minder wrijving in het blok, maar is de levensduur van het blok ook sterk verkort."
Doe nog maar een Duvel...
Zelfs nieuwe remmen moet je "inremmen", een paar keer stevig remmen betekent dus niet dat je vol in de ABS moet gaan en met gierende banden tot stilstand moet komen.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/#hoe
"Ergens op het web is een verhaal te vinden van iemand die vertelt dat je je motor het beste kunt inrijden door hem een aantal maal flink in het rood te jagen en weer af te laten koelen.
Wat daar wordt beschreven, is ongeveer de manier waarop motorblokken voor een racemotor rijklaar worden gemaakt. Die blokken gaan hoogstens een paar races mee. Die methode is dus prima in de racerij, maar het is zonde om dat op je eigen nieuwe motor toe te passen.
Deze methode ragt alles naar de maximale toleranties. Dan is er minder wrijving in het blok, maar is de levensduur van het blok ook sterk verkort."
Doe nog maar een Duvel...
