Pagina 3 van 4

Geplaatst: 18.11.2007 - 14:30
door HQ
5 ltr in 10 minuten, 30 ltr per uur?! Lijkt me eerder een jetmotor dan een kachel....

Geplaatst: 18.11.2007 - 14:59
door Oceanracer
5 Liter voor 2 uur, dus voor 30 liter diesel kun je dan 12 uur kacheltje opstoken.

Geplaatst: 18.11.2007 - 15:00
door NOS
lijkt me ook niet nee, als je de kachel dan een paar keer in Januari gebruikt heb je gemiddeld een veeeeeeeeeeel hoger verbruik. (wat bij ons dus niet zo is)

Geplaatst: 18.11.2007 - 17:56
door bartv70
Hallo,


Standkachel verbruikt rond de 0,5 ltr brandstof per uur


http://www.webasto.nl/am/nl/am_auto_heaters_1323.html


BartV70

Geplaatst: 28.11.2007 - 17:00
door Wim J
heeft iemand een foto van zo'n standverwarming in z'n V70?

Geplaatst: 28.11.2007 - 22:41
door HQ
Zie mijn site: http://home.planet.nl/~quiri008/ppo%20pagina.html
Onderaan de bladzijde. Zeer binnenkort komen er meer (duidelijke) foto's want de standverwarming werkt niet naar behoren dus moet ik aan gaan sleutelen.

Geplaatst: 29.11.2007 - 20:32
door Blackstone
safarigeel schreef:
super60 schreef:ik heb de standkachel ook bij de dealer laten activeren met deze software.
ik heb ook eeb S60-D5 uit duitsland ..
hij deed het een dag , en nu krijg ik hem niet meer aan de praat ..
als ik hen inschakel ,schakelt hij direct weer op UIT (in het display )

HEEFT IEMAND ENIG IDEE WAT DIT KAN ZIJN , WANT DE EERSTE DAG DEED HIJ HET PERFECT,

MOET IK HEM NOG MAAR EENS LATEN UITLEZEN , OF KOM IK DAN WEER EERST VEEL GELD AAN 'T BETALEN OM HEM AAN DE PRAAT TE KRIJGEN ..
DAN WORDT HET STRAKS NOG EEN DUUR EXTRA'TJE ..
En er tegen schreeuwen helpt ook niet? :lol:

Er zijn een aantal beveiligingen waarbij de standverwarming niet aan gaat:
- als het accuspanningsniveau te laag is
- als het brandstofniveau te laag is

en ik heb ergens gelezen dat de omgevingstemperatuur ook meespeelt (maar ik ben even te lui om naar de auto te lopen voor het instructieboekje, om te kijken of het daar in stond)
Misschien weet iemand anders dit zeker...
heb hetzelfde probleem. moet het eea laten uitlezen. is ws een foutmelding. bij mij gebeurde het nadat ik een melding kreeg van een te laag brandstofniveau (klopte inderdaad).

Geplaatst: 29.11.2007 - 23:53
door HQ
De standverwarming (SW) doet normaal 3 startpogingen om aan te schakelen als na de 3e startpoging de sw niet aanschakelt wordt hij door de Centrale Electronica Module (CEM) geblokkeerd. Er zijn een aantal storingen mogelijk.

CEM code 1E05 (volvo maintenance tekst: Communicatie met de eenheid voor de extra verwarming. signaal ontbreekt. onregelmatige storing.)
Mogelijke oorzaak:
1. storing in de kabel tussen de SW en de CEM
2. defect communicatie instrument SW
3. defect communicatie instrument CEM

of CEM code 5F4F:
(volvo tekst: Teveel mislukte startpogingen)
Mogelijke oorzaak:
1. geen brandstoftoevoer
2. vlamverklikker bedekt met roet
3. verstopte verbrandingsluchtstroom
4. contactweerstand in connector van regeleenheid
5. open circuit of kortsluiting met de voeding in de signaal kabel of de vlamverklikker
6. beschadigde vlamsensor

Dit zijn de indicaties op de officieel volvo VIDA computer.
In mijn geval ga ik dus alle mogelijkheden onderzoeken. Maar het meest voor de hand ligt de brandstof en de vlamverklikker....
Kom er nog wel op terug....

Geplaatst: 30.11.2007 - 12:22
door HQ
De kachel is weer gefixt.
Het bleek dat de kachel geen diesel toevoer had en ik heb de vlam sensor schoongemaakt met een wattenstaafje waar een wat roetig waasje op zat.
Tijdens het starten draaide namelijk wel de ventilator etc.
Mijn standkachel is van het type dat de brandstofpomp linksachter bij het diesel filter heeft zitten. Na het losmaken van de persleiding van de brandstofpomp aan de kachel bleek dat er geen diesel bij de kachel kwam.
Dat kon minimaal twee redenen hebben:
Leiding verstopt of pomp verpompt / werkt niet (tikt overigens wel ten teken dat de pomp stroom krijgt).
De leiding aan de pomp losgemaakt en doorgeblazen. Daarna gecheckt of de pomp wel onder 15 graden gemonteerd is. D.w.z. dat de perszijde van de pomp (deze is naar de buitenzijde van de auto gericht) hoger moet liggen dan de zuigzijde i.v.m. evt. luchtbellen in de pomp.

De pomp was in mijn geval nagenoeg horizontaal geplaatst en met wat buigwerk en twee tierips was het probleem verholpen.
Vervolgens de zuigleiding losgemaakt aan de pomp en daar aan gezogen en daar kwam voldoende diesel uit.
Dus pomp krijgt diesel, tikt ten teken dat hij werkt, leiding en brander doorgeblazen dus moet het ook bij de brander kunnen komen.
gloeiplug werd ook heet in de ventilatiefase dus alles ok om te kunnen starten.
Na 2 keer een start cyclus te hebben doorlopen liep de kachel weer. Duurt uiteraard even voor de persleiding weer gevuld is met diesel alvorens de kachel aanslaat. Foto's op mijn website.

Geplaatst: 30.11.2007 - 13:01
door Gast
HQ schreef:De leiding aan de pomp losgemaakt en doorgeblazen. Daarna gecheckt of de pomp wel onder 15 graden gemonteerd is. D.w.z. dat de perszijde van de pomp (deze is naar de buitenzijde van de auto gericht) hoger moet liggen dan de zuigzijde i.v.m. evt. luchtbellen in de pomp.
De pomp was in mijn geval nagenoeg horizontaal geplaatst en met wat buigwerk en twee tierips was het probleem verholpen.
Heel mooi, maar hoe kom jij aan deze specifieke informatie?
Blijkbaar heeft het nooit goed gezeten omdat je iets moest verbuigen en vast zetten met tyrips.

Geplaatst: 30.11.2007 - 13:35
door HQ
Info uit: volvo vadis programma (software zie marktplaats) ten tweede hele behulpzame volvo subdealer die me gewoon mee laat kijken als we de werkplaats computer aansluiten op de auto en ook nog een printje voor me maakt van de storingsconclusies die uit de computer rollen.
Ten derde ben ooit werktuigbouwkundig opgeleid.
Overigens omdat de auto op koolzaad loopt moest ik een extra diesel leiding aanleggen tussen de nieuwe diesel tank en de brandstofpomp voor de heater. Waarschijnlijk heb ik bij het monteren van de zuigleiding aan de pomp de pomp iets teveel omlaag gebogen.

Geplaatst: 30.11.2007 - 14:15
door Blackstone
ik ben benieuwd wat de diagnose van mijn standkachelprobleem zegt. ik heb wel een andere standkachel begrijp ik.

Geplaatst: 19.12.2007 - 13:38
door Seneca
Ook ik heb een probleem met mijn standkachel van mijn S60
(deze is origineel heeft altijd gewerkt en wordt vaak gebruikt)

en nu doet hij het volgende:
indien de standkachel via dashboard meteen wordt ingeschakeld, knippert "aan" en gaat deze uit. Ook kan ik de timer inschakelen maar op het gewenste tijdstip gaat deze uit.

Ik ben bij de Volvo garage geweest en deze heeft geen storingsmelding gevonden?, wat toch vreemd is omdat ook dit systeem onder de CEM besturing valt.

Verder moet ik aanmerken dat een tijdje geleden er te weinig diesel in de tank heeft gezeten. Dit wil wel eens voorkomen omdat je nog 150km kunt rijden en dan de auto "motormangement spoed" aangeeft. Dan blijkt dat de tank zover leeg is dat de verstuivers lucht aanzuigen.
Oplossing: gewoon snel tanken.

Nu vraag ik mij af of ik een software probleem heb?
en kan ik dit zelf uitlezen via het dashboard?

Of is dit iets anders.

Heeft iemand goede raad in koude tijden...

Geplaatst: 19.12.2007 - 13:44
door Oceanracer
Seneca,

Ik heb hier laatst iets vergelijkbaars gelezen. Ook na een "lege tank" problemen met de standkachel. Ik weet alleen niet meer van wie. Het probleem zat in elk geval wel in de brandstoftoevoer. Dacht dat je op een of andere manier de leiding naar de kachel moet ontluchten. Bij hem was het in elk geval niet softwarematig.

Geplaatst: 19.12.2007 - 15:47
door HQ
Vooraleerst: ik ben alleen met de diesel versie van de kachel bekend.
Normaliter kun je 3 startpogingen met de kachel uitvoeren.
Als de kachel het dan niet doet a.g.v. brandstofgebrek zal er zeker een CEM waarschuwing zijn opgeslagen.
Ga eerst na of de kachel in eerste instantie begint te ventileren.
(Dat is fase 1 van het startproces) je kunt dit horen en ook voelen (onder de linker voorbumper zit de uitlaat van de kachel. Als de kachel niet begint te ventileren dan wordt hij dus niet bekrachtigd vanuit de CEM. (mogelijk a.g.v. een storing).
Gaat de kachel wel ventileren dan zal na ongeveer 1 minuut de brandstoftoevoer naar de kachel starten. Dit kun je ook horen doordat de brandstofpomp begint te tikken. Nu zijn er bij mijn weten 2 varianten; een waarbij de brandstof pomp bij het rechter achterwiel zit en en een waarbij de brandstofpomp op de kachel zelf zit. Dit bepaalt dus waar je de tik hoort.
Als de pomp gaat tikken (hij doet het dus) dan zal de kachel gaan loeien a.g.v. de ontbranding. Doet hij dit niet dan schakelt hij na enige tijd uit (1e startpoging). Er zijn dan in ieder geval minimaal drie mogelijkheden: geen brandstoftoevoer, verstopte verstuiver of de gloeiplug is defect.
Uitgaande van de eerste mogelijkheid:
Kijk of de brandstofpomp aan de achterzijde onder een hoek van minimaal 15 graden gemonteerd is. D.w.z. dat de perszijde van de pomp hoger moet liggen dan de zuigzijde van de pomp. Zoniet dan blijft er lucht in de pomp hangen en doet hij het nooit.
Een andere mogelijkheid is de bumper even te verwijderen, de brandstofslang loshalen en in een fles hangen. Start de kachel nog een keer en kijk of er brandstof in de fles loopt. Mogelijk pas bij de tweede poging gezien de lengte van de leiding.
Als er brandstof komt dan zal waarschijnlijk de gloeiplug defect zijn of de verstuiver is verstopt (even doorblazen met perslucht de brandstofslang ligt er toch zo af).

Geplaatst: 19.12.2007 - 15:51
door Oceanracer
Jeroen70 schreef eens:

Na wat garages gebeld te hebben werd ik er niet vrolijker van: reacties van 'defect weet niet', 'vervangende kachel er in' 'electronica kapot', 'breng de Volvo maar' en prijsindicaties van 'k'weet niet tot 750 Euro, ben ik toch zelf maar gaan zoeken.

Besloten om de standkachel dan maar zelf uit te bouwen. Deze zit zoals bekend linksonder achter de bumper:

1) Bumper demonteren (10 minuten als je onderstaande weet)
- stoot/sierlijsten naast kentekenplaat voorzichtig loshalen + de 2 bouten losdraaien
- in de wielkast onderste boutjes losdraaien L+R
- stekkertjes van mistlampen lostrekken
- in de wielkast (midden van de bumper) bumper spanner losdraaien (Torx schroef, welke de bumper naar achteren trekt
- bovenste plastic doppen (boven de gril) indrukken en voorzichtig verwijderen.
- bumper voorzichtig met 2 man recht naar voren trekken tot blokkering (bumperspanner), dan weer naar achteren, en weer naar voren terwijl je de zijkanten van de bumper iets naar buiten buigt over de bumperspanner heen, dan van de auto halen.
--> let op: geen popnagels in wielkast losboren, is niet nodig! (althans bij type vanaf 2001)

2) linker plastic bumpersteun loshalen (2 x torx, 1 x bout), zodat je bij de stekker kan achter het spatbord. Stekker waar 6x stroomdraad naar de auto gaat. Stekker loshalen (ontgrendeling even goed bekijken op andere stekker in motorruim)

3) plastic beschermingsplaat onder radiator even aan 1 kant losmaken (1 bout), dan kun je beter bij de koelslangen

4) Koelwaterslangen afklemmen, Koelslangen aan/afvoer vanuit de motor vastklemmen met bv lijmklem (wel 2 stukjes hout om de lijmklem, zodat je de slang 'plat' kan afklemmen) zo dicht mogelijk bij de standkachel.

5) koelslangen voorzichtig van de standkachel afhalen (1 op de waterpomp, 1 op het huis van de kachel) emmertje eronder, viel mee wat er uit liep (.50 liter)

6) brandstof (diesel in mijn geval) slang loshalen van de nippel (kwam geen diesel uitlekken).

7) alle aansluitingen zijn nu los van de auto, en nu de kachel zelf loshalen ( 3 bouten: 1 bovenin en 2 links/rechts onderaan de kachel, wijst voor zich.

8.) de bevesting van de kachel haakt aan een frame op de auto, even iets omhoog duwen, en je hebt de kachel los.

Nou zat ik op de workmate semi intelligent naar een mooi roestvrijstalen 'ding' te kijken. En nu?

Op dit forum staan mooie plaatjes van de standkachel, dus die maar even bekeken. Het is echt een simpel ding, gewoon een CV in het klein: luchttoevoer (vanaf boven), door een elektromotor met schoepenrad welke de lucht naar de verbrandingskamer perst. Onder aan de as zit nog een schoep, welke de diesel rond sprenkelt naar de vebrandingskamer. Boven deze onderste schoep zit de dieselsproeier. Ontsteking door ontsteker/bougie. Verder zie je de verbrandingskamer waar de warmtewisselaar zit (koperen staafjes) waardoor koelwater loopt. Diverse sensoren meten overhitting, vlamsensor etc.

demontage kachel (zeer eenvoudig):
-alle bekabeling + electronica (zwarte kastje) kun je laten zitten.
9) Bougie losdraaien (anders blokkeer je het huis wat los moet)
10) 3 grote torx boven aan het huis losdraaien, bovenkant loshalen
11) nu zie het het zwarte ventilator zitten, stekkertje loshalen. Ook moet de vlamsensor (rond zwarte ding +/- 1 cm) met een schroevendraaiertje voorzichtig omhoog wippen en met draad en al loshalen.
12) nu kun je het binnenste huis voorzicht omhoog halen.

Hier zat het probleem: elektromotortje lag helemaal los! 2 van de 3 torx schroefjes los in de verbrandingskamer! Tevens was de sproeier/verstuiver flink verbogen.

Ik baalde en zag het niet zitten: motor zal wel kapot zijn, en de verstuiver kon ik amper doorblazen. Toch de boel maar even schoonmaken (erg zwart en soort zwarte'grid' aanslag op de onderste schoep. motortje weer vastgezet met 3 nieuwe boutjes, sproeier iets bijgebogen. Even los testen: 12 volt erop en.. hij draait! geen speling te zien, wel hoop gezoem natuurlijk.

Verbrandingskamer ook maar wat uitgepoetst en gezogen. Alles weer in omgekeerde volgorde vastzetten. Vlamsensor even oppoetsen voor deze terug te zetten. Let even op; het binnenste ontstekerhuis huis moet je centreren met de bougie! (gat in huis waar bougie precies in staat). Daarna pas weer de 3 buitenste torx vastdraaien.

Weer in de auto bouwen, boel weer aansluiten (shit, koelslang verkeerd, moest achter een andere slan langs, weer opnieuws afklemmen) stekkers eraan, 1/2 liter koelvloeistof weer terug (gewoon boven in de vulopening). Beschermingsplaat radiator weer vast, bumpersteun vast, bumper erop (gaat echt makkelijk!) mistlampen aansluiten, stukje rijden om de lucht uit koelcircuits te krijgen.

En... met de brandblusser in de aanslag de standkachel direct op 'AAN', gebrom, getik gezuig, wat grijze damp, 10 minuten later werd het warm in de auto! Gisterenavond nog even op timer gezet HIJ WERKT..

Zolang die het blijft doen laat ik het zo maar, mocht hij het begeven zal er wel een nieuw motortje in moeten. Al met al; een middagje sleutelen brengt (zwarte handen) en voldoening.

De klik van het 'relais' zoals in mijn eerste bericht, was dus geen relais, maar waarschijnlijk een ventilator die ergens tegen het huis aan sloeg, omdat de bevestiging los is geraakt. (slecht eigenlijk dat dit kan!!)

Ik hoop dat ik in de toekomst met dit verhaal Volvo rijders kan helpen met storingszoeken!

Ook handig inbouw handleiding standkachel en veel meer: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/

inbouw standkachel: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... MA_8698855[nl-NL].pdf

Geplaatst: 19.12.2007 - 16:20
door Seneca
Beste HQ en Oceanracer

bedankt voor deze uitgebreide info.
ik heb toch nog contact gezocht met de volvo dealer om te vragen of zij uberhaupt een code hebben uitgelezen

en ja hoor, CEM5F4F.

Nu had ik het verhaal van jou, HQ, al gelezen.
ik denk dat het in de brandstoftoevoer zit.

ps bij mij zit de brandstoftoevoer voor de standkachel aan de achterrechterzijde, aangezien ik hier het tikkende geluid hoor.

wel ik opmerken dat bij mij geen hoorbare startcyclus wordt gemaakt, ik hoor de brandstofpomp niet tikken bij het aanzetten. De ventilator moet ik nog controleren.

Hij zal softwarematig nu wel begrenst zijn
omdat ik bij het inschakelen op het dashboard van stand "uit" naar "aan", de "aan" stand even een paar seconden aangehouden wordt en vervolgens naar een 3-tal?? knipperen naar stand "uit" gaat.

Is er een mogelijkheid om op een simpele manier voordat de hele voorkant los moet, de brandstofleiding door te blazen?

enige tips?

Anders weet ik wat ik zaterdag de gehele doe.

Geplaatst: 19.12.2007 - 17:00
door HQ
Met de door jouw aangegeven code klopt het dat de kachel niet meer wil starten als je de start knop indrukt, hij is nu namelijk inderdaad software matig geblokkeerd en moet door de garage gereset worden.

ja het is ook wel mogelijk om de leiding vanaf de pomp door te blazen. Daarvoor de leiding even loskoppelen bij de pomp. (zit vast met snelkoppeling die je er ook zo weer op klikt). Ik weet even niet uit mijn hoofd welke van de twee leidingen ook al weer de persleiding is. Dan zou ik even onder de auto moeten kijken want ik kan dat zo zien omdat ik de leidingen indertijd gelabelled heb. Overigens is de hoogste zijde van de pomp de perszijde naar de kachel, uit mijn hoofd zit die het dichtstbij de zijkant van de auto.
ik vraag me alleen af of dat slim is want als er verontreiniging in de leiding zou zitten dan komt het bij de verstuiver en dan zit die misschien nog meer verstopt maar het is wel te proberen. Dit allemaal eerst doen voor je de kachel laat resetten. Probeer de kachel na het resetten gelijk even een paar keer te starten bij de dealer want bij mij startte hij pas in de 3e startcyclus. Heb je pech en start de kachel dan nog niet dan kan de dealer hem nog een keer resetten werkt de kachel dan nog niet dan is er iets anders aan de hand.
Ik heb zelf een druk van 6 bar op de leiding en verstuiver gehad.

Geplaatst: 19.12.2007 - 17:32
door Seneca
Beste HQ

ik ga het in ieder geval proberen
dit is de meest makkelijke manier om te kijken of we het weer aan de praat krijgen.

indien ik er bij moet dan maak ik de kachel ook helemaal tiptop weer schoon

bedankt voor de goede adviezen

Geplaatst: 22.12.2007 - 21:03
door Blackstone
Heb de computer laten resetten. Standkachel doet het weer. Nu blijkt dat bij een melding van "te weinig brandstof" in mijn geval, of bij het niet starten van een standkachel, om wat voor reden dan ook, de kachel in principe al 2x een start poging heeft gedaan. probeer je het daarna nog een keer, zal de functie na de 3de keer vanzelf blokkeren. waarna ie gereset moet worden.